Læsetid: 6 min.

Eksperter kritiserer centralt tal bag elbil-kommission: Pumper samfundsøkonomiske tab op

Det er ikke nær så dyrt for samfundet at sætte én million grønne biler på vejene i 2030, som elbilskommissionen konkluderer. Det siger flere eksperter, der kritiserer en helt central antagelse i beregningerne. Kommissionsmedlem anerkender kritikken. Beregningerne er politisk ubrugelige, mener Enhedslisten
Flere eksperter, heriblandt tidligere formand for Klimarådet, Peter Birch Sørensen, mener, at Finansministeriet arbejder med et forældet syn på, hvad et ton CO2 bør koste at udlede: »Efter vi har fået klimaloven, så er der ikke nogen i de økonomiske ministerier eller politikere, der har taget konsekvensen og sagt, så må vi regne med en højere CO2-pris, end man hidtil har gjort. Men det bør man gøre,«.

Flere eksperter, heriblandt tidligere formand for Klimarådet, Peter Birch Sørensen, mener, at Finansministeriet arbejder med et forældet syn på, hvad et ton CO2 bør koste at udlede: »Efter vi har fået klimaloven, så er der ikke nogen i de økonomiske ministerier eller politikere, der har taget konsekvensen og sagt, så må vi regne med en højere CO2-pris, end man hidtil har gjort. Men det bør man gøre,«.

Mads Claus Rasmussen

9. september 2020

Af denne artikel fremgår det, at elbilkommissionen har regnet med en anslået CO2-pris i 2030 på 363 kroner, og at den ifølge eksperter meget lave CO2-pris har ført til, at kommissionen overvurderer det samfundsøkonomiske tab ved at sætte flere elbiler på vejene. Det er ikke korrekt.

Finansministeriet har onsdag oplyst, at de anslåede samfundsøkonomiske tab i kommissionens rapport er eksklusiv effekten på reduceret CO2. Kommissionen har således slet ikke brugt CO2-prisen i beregningerne af de samlede samfundsøkonomiske omkostninger ved sætte flere elbiler på vejene.

Tirsdag oplyste Finansministeriet ellers til Information, at den anslåede CO2-pris på 363 kroner indgik i beregningerne af de samfundsøkonomiske omkostninger. Altså, at de 363 kroner var en del af det store regnestykke, som får elbilkommissionen til at konkludere, at én million grønne biler i 2030 vil koste samfundet 5,7 milliarder kroner. Embedsmænd har under en orientering givet medlemmer af Folketinget samme besked.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Ejvind Larsen
  • Kurt Nielsen
  • Christian Skoubye
  • John Scheibelein
  • Ete Forchhammer
  • Eva Schwanenflügel
  • Marie Vibe
  • Torben K L Jensen
Ejvind Larsen, Kurt Nielsen, Christian Skoubye, John Scheibelein, Ete Forchhammer , Eva Schwanenflügel, Marie Vibe og Torben K L Jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Philip B. Johnsen

Der må samlet set færre biler på vejene.

Olie og gas industrien er vores folkevalgte politikeres intressenter i den økonomiske vækst uden bæredygtige energi til formålet.
En milliard kinesere kan ikke få hver deres el-bil, alle kan da sagtens forstå, at el-biler ikke er grønne.

Årsagen til at Danmark har en kolossal CO2 udledning er, at Danmark i stigende grad importerer, et stigende antal af vores varige forbrugsgoder fra vækstøkonomierne.

Den CO2 der udledes for at producere disse varer, bliver ikke indregnet, som en del af Danmarks udledninger, selvom udledningen sker, som følge af, at danskere køber og forbruger disse varer.

Traditionelle vækst økonomer mister al troværdighed, når de ikke indser, at de avancerede økonomier har opbrugt alle tænkelige forbrugs kvoter, der leder til CO2 udledning.

Opgaven er desuden ‘reduktion’ af CO2 i atmosfæren.
Ikke mindre udledning af CO2, den tid er forbi for mange år siden, kvoten er opbrugt!

Der er et par ting ved Paris aftaler der må påpeges.

Faktum er at for at nå målene i Paris aftalen 1,5˚C. maksimal temperaturstigning som folketinget har tilsluttet sig, det er aftalen alle der har underskrevet tager udgangspunkt i, er der budgetteret med at suge enorme mængder CO2 ud af atmosfæren, det er udsugning og opbevaring af CO2 i en målestok der kræver, ikke til dato opfundet teknologi, CO2 skal efterfølgende opbevares i jorden på samme måde som man i dag opbevare atomaffald, uden mulighed for at CO2 kan undslippe igen.

Bæredygtig omstilling er uforeneligt med global samlet set økonomisk vækst, som et træ der vokser til det ikke længere betaler sig, at træet vokser yderligere.

Fra Global Sustainable Development Report 2019.
“Achieving the global warming target (with a significant overshoot above 1.5 o C warming) would only be possible through a rapid and large-scale deployment of technologies that remove CO2 from the atmosphere.

However, although technologies that can do so are under development, none as yet exist at the scale needed for the required impact.”
Citat slut.

Global Sustainable Development Report 2019:
The Future is Now – Science for Achieving Sustainable Development, (United Nations, New York, 2019).
Link: https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/24797GSDR_report...

Hvor er den offentlige forskning i en 5G (6G) selvkørende dele el-bil ordning, der gør et personbil markedet helt urentabelt?

Ejvind Larsen, Mads Berg, Claus Poulsen, Poul Reynolds, Rolf Andersen, Steen Bahnsen, Mogens Holme, Kim Vildnis, Pia Nielsen, Eva Schwanenflügel og Arne Albatros Olsen anbefalede denne kommentar

5,7 milliarder kroner. Nemt nok. Køb 6 F-35 jetjagere mindre. 21 er nok.

Sanne Thelle, Ejvind Larsen, uffe hellum, Mads Berg, Peter Beck-Lauritzen, Jacob Johansen, Poul Reynolds, John Andersen, erik lund sørensen, Steen Bahnsen, Mogens Holme, Hans Larsen, Werner Gass, Niels Gottlieb, Ete Forchhammer , Kim Vildnis, Estermarie Mandelquist, Torben K L Jensen og Thomas Tanghus anbefalede denne kommentar

Hele dette legeværk med at udregne priser på ting, der ikke har priser, men til gengæld realitet i den fysiske verden, må stoppe! Det er meningsløst, der er brug for indsats, handling, aktivitet - og prisen på den er fuldkommen arbitrær efter, hvad vi vælger, at folk skal have af forbrugsmuligheder.

Ejvind Larsen, Mads Berg, Carsten Munk, Peter Beck-Lauritzen, John Scheibelein, Jacob Johansen, Poul Reynolds, Rolf Andersen, Egon Stich, erik lund sørensen, Steen Bahnsen, Mogens Holme, Werner Gass, Ete Forchhammer , Peter Knap, Kim Vildnis, Bjarne Bisgaard Jensen, Pia Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Margit Johansen

Ja, vi må have nogle batterier der lever længere, rækker længere og kan lades op lige ved døren. Før vi politisk kan regne med at el-biler vil bidrage substantielt til CO2 regnskabet.

Forbyd Benzin drevne græsslånings maskiner. De forurener Med lyd og emission.
Drosle tanknings hastigheden på benzinstanderen så det tager længere tid st fylde tanken end at lade elbilen :)
Indfør a kraft til de energi frådende tesla biler.
Eller stil krav til elbils ejere om at de viser samfunds sind og selv producere grøn strøm.
Jeg køre 23 km/ literen i min lille dieselbil
Med dagens teknologi kan det ikke gøres billigere/ grønnere.
Men nu bliver jeg afgifts belagt!
Pis og lort siger jeg bare.

Bent Nørgaard, Peter Beck-Lauritzen, Finn Sørensen og Rolf Andersen anbefalede denne kommentar
Philip B. Johnsen

@Steffen Gliese
Det glæder mig trods alt, at Pia K. ikke har råd til en tungt bevæbnet væbnet styrke.
En sådan er til salg, hvis du har penge nok, det er du vel klar over ik’?
Det er ikke noget vi leger vel?

Garagebiler udleder ingenting.
Omlæg til progressive kørselsafgifter. Anvendelsen skal koste og ikke anskaffelsen.
El-bilen skal måske bidrage med 10 øre/km for opbygning af og slid på infrastruktur. Den forurene benzinsluger skal måske betale 10 kr/km for miljøbelastningen og slid på infrastruktur.
Ejer- og registreringsafgifter andrager 36 milliarder kr og der er godt 3 millioner indregistrerede køretøjer = 12.000 kr per køretøj/år - for de fleste omkring 60 øre per km/år
Allerede betalte registreringsafgifter modregnes forholdsmæssigt i kørselsafgiften henset til bilens alder og bilparkens gennemsnitlige levealder.
Alle biler fra 2018 og frem er udstyret med ECall. De kan kommunikere med omverdenen og sende et digitalt kørselsregnskab. For ældre biler kan værksteder indberette km-standen. Bilsynssteder registrerer også km-standen, hvis bilen ikke serviceres på et værksted.

Philip B. Johnsen

@Steffen Gliese
Men du har ret, det handler ikke om pris her, men alene om CO2 udledning fra a-z.
Intet andet!

Færre biler, meget få privat biler, CO2 udledning burde ‘ikke’ være noget vi leger!

»Kommissionen har i sit arbejde haft fokus på skyggepriserne i de forskellige afgiftsmodeller, og i den sammenhæng af CO2-prisen ikke betydning. Betydningen af prisen på CO2 afhænger grundlæggende af, hvilken type af beregninger der laves«.

Dette er godt nok et "IKKE-SVAR" af værste skuffe!!!
Finansministeriet kommer med et svar, som umiddelbart kan virke fornuftigt formuleret, men som reelt ikke har noget som helst konkret indhold.

"Betydningen af prisen på CO2 afhænger grundlæggende af, hvilken type af beregninger der laves«.

Ja selvfølgelig, men det er så ukonkret at det kan betyde hvad som helst. Det er IKKE et svar på, hvorfor Finansministeriet har regnet med en CO2 pris på 363 kroner pr. ton udledt CO2, i stedet for at regne med ca. 1500 kroner pr ton udledt CO2, som flere eksperter på området foreslår.

Ejvind Larsen, uffe hellum, Mads Berg, Peter Beck-Lauritzen og Poul Reynolds anbefalede denne kommentar

Så hvad dækker de over?
Hvorfor vælger Finansministeriet en CO2 pris der er alt, alt for lav?
Skyldes det et ønske om, at få det til at se alt, alt for dyrt ud - på papiret, at få flere el-biler?
Er der tale om bevidst vildledning eller er der tale om decideret inkompetence i Finansministeriet?
Hvad er egentlig værst: Bevidst vildledning eller decideret inkompetence?

Gunner Boye Olesen

Der er også andre problemer med de sanfundsøkonomiske beregninger. Det medregnes som en omkostning at nogen ikke køber biler; men det regnes ikke som en gevinst for samfundet, når de så i stedet tager tog, bus eller cykel, selvom de på den måde bliver sundere og giver plads i byerne. Der er behov for grundlæggende at gentænke de samfundsøkonomiske beregninger og klarlægge de politiske forudsætninger, som de bygger på.

Jeg forstår heller ikke hvorfor målet skal være: "Mere end 1 million el-biler på vejene" ?

Målet må da være: "MINDRE end 1 million diesel/benzin-biler på vejene" !?
... der skal jo også være plads til veteranbiler ;)

Ejvind Larsen, uffe hellum og Peter Beck-Lauritzen anbefalede denne kommentar
Philip B. Johnsen

Naturligvis skal der færre biler på vejene, det kan en femårig godt regne ud, problemet er vi har med politikere at gøre, som deres banker tjener de ikke befolkningen, men lyver om fakta, vores folkevalgte er vel vidne om.

Jens Mose Pedersen

Sæt prisen på fosilbrændstof op med 5-10 Kr i stedet for den 1 (en) Kr som kommisionen har foreslået.
Det er simplet og effektivt og på linie med vore nabolande.

Philip B. Johnsen

@Jens Mose Pedersen 12:12
Det har intet med sagen at gøre, men en rigtig god ide alligevel.

Hvor længe vil politikerne vente, det er spørgsmålet,?
Der er tre milliarder klimaflygtninge på vej, de skal fratrækkes danskernes friværdi i boligen.

Her er en liste over overforbrug folkevalgte politikerne burde adressere, hvis der skal opnås målbar CO2 reduktion i Danmark, der kan sikre vores børns overlevelse og politikere bør meget passende, starte med at vise samfundssind ved at adressere deres ‘eget’ personlige privat forbrug.

Slut med de største huse.
Slut med sommerhuse.
Slut med hjem nummer to.
Slut med prestige biler.
Slut med SUV biler.
Slut med to biler.
Slut med et liv konstant på farten.
Slut med et hyppigt flyver liv.
Slut med et business/first class flyver liv.
Slut med et eksorbitant overforbruger liv.

Jan Weber Fritsbøger

ejerafgiften på fossilbiler burde øges mærkbart, og det samme burde registreringsafgiften, og også selve prisen på brændstoffet til dem bør øges markant,
formålet er at gøre elbilen til den suverænt billigste løsning allerede idag, eller bare i morgen,
og så gerne at gøre privatbilismen mindre populær generelt,
og derfor bør den kollektive trafik både forbedres og gøres billigere samtidig, meningen er vel at fremtidens samfund skal gøres langt mere bæredygtigt, og det kræver at alt ikke absolut nødvendigt forbrug udfases,

Der findes familier, der ikke kan opretholde deres nuværende forbrug, hvis priserne justeres til et niveau, der mindsker udledningen dramatisk.
Det er jo for fanden også meningen, at de fleste familier og de fleste virksomheder og de fleste offentlige funktioner skal reducere voldsomt, og mange skal ophøre fuldkomment.
Hvis nogle familier får ødelagt deres livsgrundlag, og nogle industrier bliver komplet urentable, så bliver der på et senere tidspunkt brug for hjælp til omlægning af livsstil, eller nogle opbygge nye industrier.
I stedet for at stirre enøjet på at opretholde den nuværende (skadelige) adfærd, skal statsstøtte naturligvis gå til at understøtte en ny og mere hensigtsmæssig adfærd.