Læsetid: 5 min.

Enhedslisten vil give et tilskud på 100.000 kroner til de første 100.000 elbiler

Transportsektoren er en af de allerstørste hovedpiner i den grønne omstilling. Nu foreslår Enhedslisten at åbne statskassen og give kontant tilskud for at øge salget af elbiler drastisk. Ekspert roser intentionen, men mener, at fokus bør være på at nedbringe det stadig stigende salg af benzin- og dieselbiler
Transportsektoren tegner sig i dag for 28 procent af den danske klimabelastning. Den danske bilpark vil ifølge Energistyrelsen vokse fra i dag 2,7 millioner til godt 3,4 millioner i 2030.

Transportsektoren tegner sig i dag for 28 procent af den danske klimabelastning. Den danske bilpark vil ifølge Energistyrelsen vokse fra i dag 2,7 millioner til godt 3,4 millioner i 2030.

Ole Berg-Rusten

4. september 2020

I 2030 skal der være 1,2 millioner elbiler på de danske veje. Sådan lyder kravet fra Enhedslisten forud for, at elbilskommissionen mandag præsenterer sine længe ventede resultater om fremtidens bilafgifter og omstillingen til en grønnere bilpark.

Partiet foreslår samtidig allerede fra 2021 at støtte salget af elbiler ved at give et kontant tilskud på 100.000 kroner til de første 100.000 elbiler, 75.000 kroner til de næste 100.000 elbiler og 50.000 kroner til de sidste 50.000 biler. Derudover ønsker partiet fra 2025 et decideret forbud mod salg af nye benzin- og dieselbiler.

»Hvis vi skal nå vores klimamål om 70-procents CO2-reduktion i 2030, så bliver vi nødt til at gøre noget drastisk,« siger Mai Villadsen, Enhedslistens klimaordfører.

»I dag er elbilen et luksusgode og ikke allemandseje. Ud over at fastholde den lave registreringsafgift på elbiler og forhøje den på benzin- og dieselbiler foreslår vi, at man i en overgangsperiode laver kontante tilskud, så flere tør investere i en elbil.«

Transportsektoren vejer tungt i klimaregnskabet. Når klimaforhandlingerne genoptages i efteråret, skal politikerne her finde en væsentligt del af de manglende CO2-reduktioner. Og ser man på den hidtidige udvikling i transportens udledninger, er det gået den forkerte vej.

»I 2030 forventes sektoren at udlede knap 14 millioner ton CO2-ækvivalenter (det vil sige CO2 og andre drivhusgasser, red.), hvilket er 15 procent over sektorens udledninger i 1990,« skriver Energistyrelsen i sin basisfremskrivning.

Transportsektoren tegner sig i dag for 28 procent af den danske klimabelastning. Den danske bilpark vil ifølge Energistyrelsen vokse fra i dag 2,7 millioner til godt 3,4 millioner i 2030. Styrelsen forventer, at behovet for vejtransport vil stige med hele 24 procent frem til 2030. Vejtransporten ventes i 2030 at stå for 92 procent af sektorens udledninger, heraf vil personbiler alene stå for 58 procent i 2030.

Der venter derfor politikerne en massiv opgave med at udskifte den fossile bilpark samt sikre færre eller grønne biler på vejene, mener Jeppe Juhl, seniorrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling. Han mener dog, at fokus først og fremmest bør være på antallet af benzin- og dieselbiler og ikke antallet af elbiler som i Enhedslistens udspil.

»Sandheden er, at problemet er antallet af fossilbiler. Så vi vil hellere have et mål for, hvor få fossile biler der skal være på markedet i 2030 end et mål for elbiler. Elbilerne er et middel til at løse udfordringen med at komme af med de fossile biler,« siger han.

Bilerne bider os i røven

Sidste år blev der solgt næsten en kvart million biler, og levetiden for nye biler er typisk 15 år. Selv med et stop for nye benzin- og dieselbiler i 2030, som regeringen ønsker, vil der altså omkring 2050 stadig være et betydeligt antal klimabelastende benzin- og dieselbiler på vejene.

Jeppe Juhl påpeger, at politikerne over flere år »bevidst« har øget salget af benzin- og dieselbiler ved at bygge nye veje og gøre bilerne billigere gennem lavere registreringsafgift. Dermed har man indbygget »en stadig større CO2-bombe på vores veje«, mener han.

»Det kommer til at bide os i røven i mange år fremover. Så det er vigtigt at fokusere på antallet af elbiler. Men det helt afgørende er, at antallet af fossile biler i Danmark går ned.«

Adspurgt om, hvorfor Enhedslisten ikke i stedet sætter et mål for reduktionen af fossilbiler, svarer Mai Villadsen:

»Vores forslag sigter netop efter at bremse salget af benzin- og dieselbiler, fordi vi også foreslår et stop for nysalg af benzin- og dieselbiler i 2050.«

Mandag præsenterer bilkommissionen anført af Anders Eldrup sine forslag til transportsektorens grønne omstilling. Kommissionens opgave er at levere »en konkret strategi for, hvordan et stop for salg af benzin- og dieselbiler i 2030 bedst kan realiseres, samtidig med at det er muligt at fastholde statens provenu på personbilområdet« – altså uden at det slår et hul i statskassen.

Torsdag erklærede De Radikale dog, at omstillingen ikke behøver at være provenuneutral. Uden at sætte nærmere beløb på vil partiet bruge statskassen til at støtte elbiler, så de bliver billigere end benzin- og dieselbiler.

»Vi skal handle resolut nu,« sagde politisk leder Morten Østergaard.

Det bliver dyrt

På samme måde mener Mai Villadsen, at det vil gå for langsomt, hvis omstillingen af bilparken ikke må koste noget. Den samlede udgift til støtten til elbiler vil ifølge Enhedslisten selv være 20 milliarder kroner. Partiet foreslår at finansiere det ved at fremrykke dele af beskatningen af pensionsformuen, så pensioner beskattes ved indbetaling i stedet for udbetaling. Desuden vil partiet ikke give tilskud til elbiler med en pris på mere end 350.000 kroner, siger Mai Villadsen.

– Vi står i en økonomisk krise. Er du sikker på, at statskassen overhovedet har råd?

»Vores forslag er dyrt, det er ikke nogen hemmelighed. Men vi bliver nødt til at poste nogle penge i den grønne omstilling nu, hvis vi skal nå vores mål.«

– Er det ikke præmaturt at komme med det her nu frem for at vente på Eldrup-Kommissionens resultater på mandag?

»Det er rigtig fint, at kommissionen har kigget på, hvordan vi får flere elbiler på vejene, uden at det koster noget. Men det er naivt at tro, at vi ikke også må finde på en model med tilskud og øget skrotpris, som koster noget på den korte bane for at få kickstartet det«.

Jeppe Juhl fra Rådet for Grøn Omstilling vil ikke udelukke, at tilskud til elbilkøb kan give mening. Det vigtige er dog afgiftsstrukturen, mener han.

»Det afgørende er, at man fastholder eller forhøjer afgifterne på fossile biler. Og at man fastholder en lav registreringsafgift på nulemissionsbiler og så gradvist indfører en afgift på dem for at sikre den fremtidige finansiering, i takt med at salget af fossilbiler daler,« siger Jeppe Juhl.

SF: Sorte biler skal betale for grønne

Ideen om at kombinere afgiftssystemet med regulering om at stoppe for nysalg af benzin- og dieselbiler flugter godt med SF’s politik, der sigter efter én million elbiler i 2030. Det siger partiets klimaordfører Signe Munk, som dog »i udgangspunktet« er uenig i, at statskassen skal finansiere det.

»Der er ingen tvivl om, at der skal en stor indsats til for at fremme elbilerne. Men i udgangspunktet vil vi ikke bruge velfærdspenge på at fremme biler, sådan som De Radikale og Enhedslisten foreslår. Vi ser for os, at det er de sorte biler, der skal betale for at fremme de grønne biler. Det er primært her, finansieringen skal findes,« siger hun.

Hos De Konservative mener klimaordfører Mona Juul, at man bør vente med forslag, til efter at Eldrup-Kommissionen har fremlagt sine resultater, så man gør det »på et oplyst grundlag«.

»Vi vil som udgangspunkt gerne løse det uden et stort provenutab. Og den finansiering, Enhedslisten foreslår, kan vi ikke stå inde for. Men ellers ønsker jeg at holde mulighederne åbne, for ambitionen om flere elbiler er vi enige i.«

Skatteminister Morten Bødskov udtaler:

»Regeringen prioriterer den grønne omstilling højt – også når det gælder bilområdet. Præcist hvordan finansieringen skal se ud, skal ses i en større sammenhæng, hvor der jo også eksempelvis skal tages højde ønsker om forbedringer i velfærden for børn, ældre og syge. Desuden skal Bilkommissions afrapportering også tages med i de videre overvejelser.«

AFSNIT 7: Informations journalist har i denne serie undersøgt forholdene for elbilister, og hans oplevelse er, at Danmark er klar. Ja, der er bestemt plads til forbedringer, og antallet af ladestandere skal følge med, når flere får elbil, men der er mindst syv gode grunde til at skifte nu. Dette er sidste afsnit i serien
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Torben K L Jensen
  • Poul Anker Sørensen
Torben K L Jensen og Poul Anker Sørensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Det er jo ret ligegyldigt med det elbiler, når DK stadig laver strøm ved afbrænding af fossilebrændstoffer. Brug pengene på omstilling af kraftværkerne først, derefter kan vi gå efter elbilerne.

John Scheibelein, Per Torbensen, Niels Christensen, Kjeld Jensen og Carl Chr Søndergård anbefalede denne kommentar

Det var så lige 10 mia. Gad vide hvor de vil spare de penge på de offentlige budgetter

jens christian jacobsen, Arne Lund, Ditte Jensen, Morten Simonsen, Malou Lauridsen, Helle Walther, Niels Christensen, Jens Poulsen, Per Torbensen, Ole Kresten Finnemann Juhl og Finn Sørensen anbefalede denne kommentar

"Brug pengene på omstilling af kraftværkerne først, derefter kan vi gå efter elbilerne"

Hvad putter vi i dem, når det ikke blæser ?

Carl Chr Søndergård

Vi skal have noget kernekraft!

Derudover bør der ikke være penge, til ´flere biler´ - men måske en avanceret skrotpræmie, hvis man udskifter sin diesel-fræser..

Mads Kjærgård, Søren Jensen og Anina Weber anbefalede denne kommentar
Philip B. Johnsen

Her er regeringens klimaplan anno 2020

Regeringen har bedt om Klimarådets faglige vurdering
“Klimarådet bedes særligt forholde sig til, om en aflysning af 8. udbudsrunde fører til, at andre lande øger deres produktion af olie og gas, såkaldt kulstoflækage, og om gas kan hjælpe den grønne omstilling på vej i lande, der i dag er meget afhængige af kul.”
Citat slut.

Søren Løvborg

Det haster langt mere med elbilerne. En fossil-bil købt i 2021 kommer til at svine lige så meget i 2030 som den gør i 2021, mens en elbil købt i 2021 bliver kun grønnere for hvert år der går, i takt med at vi løbende omstiller kraftværkerne. (Derudover er det ikke "enten-eller": vi skal både have flere elbiler og mere vedvarende energi.)

Og i øvrigt er elbiler allerede med det nuværende danske el-miks mere klimavenlige end fossil-biler. (http://surl.dk/ii8/)

Hvad angår vindstille øjeblikke, så er det fantastiske ved elbiler at de har et BATTERI, så man kan vente med at lade dem op til når vinden blæser. Et stort antal elbiler gør det faktisk kun nemmere at omstille til mere vind.

Nikolai Beier, Mogens Holme, John Andersen, Thomas Tanghus, Jan Weber Fritsbøger, Torben Bruhn Andersen og Søren Fosberg anbefalede denne kommentar

"Hvad angår vindstille øjeblikke, så er det fantastiske ved elbiler at de har et BATTERI, så man kan vente med at lade dem op til når vinden blæser"

Jeg arbejder hjemme i dag. Der er ikke en vind der rør sig.

Philip B. Johnsen

Tror nogen på, at hvis en milliard kinesere skal have en el-bil hver, at de er grønne?

Hvis det ikke kun er planen, at starte et nyt overforbrug ved at omstilling til el-biler, må omstillingen kombineres med offentlige el-delebil projekter.

John Scheibelein, Hans Ditlev Nissen, Mikkel Zess, Niels Christensen, Erik Winberg, Carsten Munk, Jan Weber Fritsbøger, Steen K Petersen, Mogens Bach Jensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Philip B. Johnsen

Her er hvad ‘Global Sustainable Development Report 2019‘ skriver om el-biler, det var det United Nations møde folketinget fik første række til at overvære, specielt på grund af løgnen om biomasse afbrænding, der bestemt ikke som regeringen misvisende påstår er klimaneutralt, første række, da alle verdens lande var klar over, at folketinget tilsyneladende har ‘meget‘ svært ved, at forstå omstillingsbudskabet.

From Global Sustainable Development Report 2019:
“The positive benefits of electric vehicles for reducing greenhouse gas emissions and human exposure to pollutants may greatly vary depending on the type of electric vehicle, the source of energy generation, driving conditions, charging patterns and availability of charging infrastructure, government policies and the local climate in the region of use.

Indeed, promotion of public transportation and slow mobility (e.g. walking and biking) remain key strategies for decarbonizing the transport and energy sectors.”

Global Sustainable Development Report 2019:
The Future is Now – Science for Achieving Sustainable Development, (United Nations, New York, 2019).
Link: https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/24797GSDR_report...

Olaf Tehrani, Erik Winberg, Jan Weber Fritsbøger, Steen K Petersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

omstillingen fra fossilt brændstof til el i biler, kan ikke ske pludseligt. Hvis vi ville skille os af med de benzin og diesel køretøjer vi har i vores vognpark, idag, ville de blot havne i andre lande, herunder U-lande imorgen. De biler der allerede er producerede kommer til at leve deres forventede levetid ud. Det vi derimod kunne gøre er at sætte et stop for registrering af biler som ikke er på el eller hybrid, således at for at sætte en ny bil på vejen i DK, så skal den være en elbil.

En del nuværende elbils ejere har egne solcelleanlæg på deres hustag, så de belaster ikke elnettet og de har meget meget lave driftsomkostninger. Mange elbiler kan indstilles til at lade, fx. om natten, hvor der er minimal efterspørgelse på el. Så en typisk elbil er altså meget fleksibel mht. hvornår den lader- om dagen hvor solen er fremme og hvor der kan være gang i vindmøllerne! Eller om natten hvor efterspørgslen er lav og vindmøllerne stadig kan snurre rundt.

Jan Weber Fritsbøger og Torben Bruhn Andersen anbefalede denne kommentar
Jan Weber Fritsbøger

et forbud imod salg af nye fossilbiler bør snarest indføres og indtil da bør afgiften både på at købe og bruge fossilbiler øges mærkbart,
om pengene skal bruges til billigere elbiler er for mig mere tvivlsomt, for det er jo et faktum at privatbilismen i sig selv er et udtryk for absurd overforbrug,
bare forestil jeg at man i alle verdens lande får privatbiler i samme omfang som i vestlige kulturer, det er faktisk overhovedet ikke muligt,
med andre ord føler vi os berettigede til et forbrugs-niveau som nødvendigvis må være forbeholdt de få,
og som har den konsekvens at mio. skal undvære at få dækket selv de mest basale behov,
jeg mener at det højeste etisk bæredygtige forbrugs-niveau er det som alle på hele jorden ville kunne have hvis fordelingen var optimal,
og som samtidig ikke skader hverken klima eller biodiversitet,
og så skal det være muligt i al fremtid så kommende generationer ikke rammes af udtømte resurser,
men hvis nogen mener det betyder at alle SKAL have akkurat lige meget så er det noget vrøvl, for det betyder jo ikke nødvendigvis at ingen kan have et lavere niveau end det maximale hvis de vælger det.
og så er jeg træt af den evige sang om at atomkraft kan redde verden,
atomkraft er den suverænt ringeste løsning og vil faktisk slet ikke kunne redde klimaet,
hvis vi udbygger atomkraften vil det jo medføre en periode på flere årtier hvor co2 udledningen øges markant som en følge af bygningen af værkerne,
dette ville med sikkerhed medføre et hurtigt kollaps på grund af frigivet metan fra permafrosten og andre accellererede følger af den øgede opvarmningstakt,
men jeg forstår godt at "penge-mennesket" synes om atomkraft den lover jo ubegrænset vækst i energiforbruget, og centralisering til stor glæde for investorerne som kan sikre sig en herlig kontrol over energipriserne,
stik modsat vindenergi og solceller som kan være folkeeje og er superdecentral hvis man ikke vælger løsningen med kæmpevindparker.

Steen K Petersen, Flemming Berger, Bo Jensen, Mogens Holme, Erik Winberg, Mikkel Zess, Thomas Tanghus og Carsten Munk anbefalede denne kommentar
Philip B. Johnsen

Befolkningen må først og fremmest fortsat reducere CO2 udledning, ikke lytte til folketinget forudsigelige misinformation, der opfordre til et nyt gigantisk overforbrug uden beregninger for resultatet.

Der er ikke engang en plan for el-biler 2030 folketinget, det er kun et populist udspil, helt uden omtanke eller tidsplan.

Folketinget bør lovgive til kvalitet og reparation frem for udskiftning, kortere leverings vej for råstoffer, underleverandører og produktion til kunde, der er vejen frem.

Færre ‘nye’ biler solgt, det er udfordringen, befolkningen står ‘alene’ med.

Det gælder el-biler og alt anden produktion lokalt og globalt, der findes ikke global grøn økonomisk vækst i produktion og forbrug!
Et træ vokser kun til det ikke betaler sig for træet, at vokse mere, det samme må gøre sig gældende for verdens produktion og forbrug.

Der er ikke tvivl om den videnskablige konsensus om den samlede forhåndenværende evidens.

Fra link:
“Debatten om grøn vækst har stået på i årtier. Centralt i debatten er idéen om, at den økonomiske vækst kan gøres grøn.

Det vil sige, at man anser det for realistisk, at CO2-udledningerne, tabet af biologiske arter og andre kritiske miljøbelastninger kan bringes ned, mens økonomien fortsætter med at vokse.

Det er den position, som rapporten gør stærke indvendinger imod.

- Der er ikke nogen empirisk dokumentation til støtte for eksistensen af en afkobling af økonomisk vækst fra miljømæssigt pres i noget nær den udstrækning, der er nødvendig for at afværge miljømæssigt sammenbrud, står der i rapporten med titlen "Decoupling Debunked".

- Den undersøgte litteratur viser klart, at der ikke er noget empirisk bevis for, at en sådan afkobling i øjeblikket finder sted, lyder det.

Forskerne identificerer syv faktorer som årsag til, at økonomisk vækst ikke kan afkobles fra CO2-udledninger og pres på miljøet.“
Citat slut.
Link: https://www.information.dk/telegram/2019/07/nyt-studie-skyder-forhaabnin...

‘JA TAK’.
El-biler er fremtiden, men ‘NEJ TAK‘ til Folketingets misinformation om bæredygtig omstilling, uden nogen gennemført plan.

John Scheibelein, Flemming Berger og Jan Weber Fritsbøger anbefalede denne kommentar
Niels Christensen

Et forbud mod salg af hybrid , diesel og bensin biler er nok ikke realistisk på grund af EU. Tilskud til køb af EL biler er et latterligt forslag. Og næppe realistisk. Man kan stedet sætte registreringsafgiften ned for EL biler. Og hvorfor lige 350.000 , det er grebet ud af luften.

Milliarderne ruller friskt og kækt for nogle politikere i deres krav, men det skal jo finansieres også, man skal passe lidt på konen i muddergrøft genet, der bare vil have og have. Jeg bryder mig ikke om tidligere statsminister LLR, men lidt ret har han, når han taler om der råbes meget højt på hver sin side af yderfløjene. Alle vil gøre noget for klimaet, her og nu, og vi skal omstille bilbranchen, hvad de også er helt indstillet på, men vi skal jo også som borgere kunne følge med.
Klimaet, sundheden, minimums nomeringer, jobs, ældreplejen, folkeskolen, og jeg kunne fortsætte. Og skat vil vi ikke betale mere af. Det skal de rige lyder det altid. Men det er utopi at sige sådan hele tiden. Så mange rige mennesker er her ikke i DK. Det er vigtigt at tænke sig rigtig godt om den kommende tid.

Ditte Jensen, Morten Simonsen og Jens Christian Jensen anbefalede denne kommentar
Philip B. Johnsen

@Helle Walther
Jo det er precist problemet, at så mange rige mennesker er der faktisk i Danmark, Men bæredygtig omstilling, handler ikke om det folketinget vil have bæredygtig omstilling til at handle om,, at de ‘rige‘ skal have rabat på el-biler, til de riges fortsatte fest.

Mikkel Zess, Carsten Munk og Jan Weber Fritsbøger anbefalede denne kommentar
Jan Weber Fritsbøger

Helle, set med globale briller er "næsten" alle danskere faktisk rige,
og det ville jo faktisk hjælpe en del hvis bare den privilegerede klasse betalte lige så meget i skat pr tjent krone som almindelige danskere,
i dag betaler de rigeste 10% , kun 40% af alle skatter, hvilket er vildt urimeligt når man tænker på de faktisk får 80% af alle indtægter ! ,
de betaler med andre ord halvt så meget som vi andre for hver krone de får !

Steen K Petersen, Mikkel Zess og Carsten Munk anbefalede denne kommentar
Philip B. Johnsen

Folketinget må lære at forstå, at mange af de penge, som de rige forbruger af, bliver der ikke ærligt tjente og de fleste er tjent på kasino-økonomi, som Folketinget må lære at forstå, ikke ærligt tjente penge.

r > g
where r is the return on capital and g is the growth rate of the economy.
Thomas Piketty

Arbejde betaler sig ‘ikke’.

Folketinget må lære at forstå, at skattespekulation, skattesvindel eller skatteunddragelse, lovligt eller ulovligt, uanset hvilken type der er tale om, er lig med stigende globale økonomiske ulighed, manglende investeringer i globale og lokale udfordringer, som de menneskeskabte klimaforandringer, bekæmpe fattigdom, sikring af vital infrastruktur for alle, sygehuse, strøm, vand, sanitet og undervisning mm

1.500 milliarder kriminalitet, mord for dollars og bonus og resultatløn til de centralt placerede i Danske Bank.
Danske Bank har på baggrund af advokatfirmaet Bruun & Hjejle undersøgelsen frifundet Danske Bank for straffeansvar.

Advokatfirmaet Bruun & Hjejle der frem til medio 2018, har rådgivet deres klienter om, hvordan klienter får del i den udbyttesvindel, der har kostet skatteyderne mindst 12,7 mia. kr.

Sanjay Shah, der mistænkes for størsteparten af udbyttesvindel for 12,7 mia. kr., blev i flere år rådgivet af det advokatkontor, som nu arbejder for Skattestyrelsen.

Skattestyrelsens britiske advokatkontor Pinsent Masons bistod ikke blot den siden hen hovedmistænkte i sagen om udbyttesvindel, Sanjay Shah, med rådgivning om aktieudlån, selskabet ydede også Sanjay Shahs selskab Solo Capital rådgivning.
Link: https://borsen.dk/nyheder/avisen/artikel/11/211664/artikel.html?utm_sour...

Per Christiansen

350.000 for en el-bil med tilskud ?
Det har vi simpelt hen ikke råd til. Vi skal bruge 2 stk alt så 700.000 kr
En af os må så lade være med, at gå på job. Det har vi heller ikke råd til.
Omstilling til elbiler skal jo betales, og så hvidt jeg forstår er det “sorte” biler der skal betale. Altså de fattige, lønmodtager.
Hvem er det nu lige det er der har de “sorte” biler? Velhaver?
Næ vel det er det sgu ikke det er de lavest lønnede i udkant Danmark
Altså dem der, ikke lige kan træde ud af fordøren og tage en bus hvert 5 min.
Ja der findes faktisk sådan steder, hvor der bor helt alm mennesker.
Herude skal man vente 2-3 timer på næste bus, hvis der kommer en overhovedet.
Naturligvis kunne man jo, lave en plan, affolkning af yderområderne.
Detalje ladestation?
Øh næ det kan man heller ikke rigtigt, der er ikke kabel/strøm/amp nok!
Er der nogen der har sat sig ordentligt ind i disse urimeligheder.
Hallo er der nogen hjemme i SF + enhedslisten.
Radikale gider vi ikke spørge. De er til for storbyen

Søren Jensen, Per Torbensen, Ditte Jensen, Flemming Berger, Tonny Helleskov, Finn Sørensen og Jeppe Lindholm anbefalede denne kommentar

Bunden af samfundet dør jo alligevel tidlig pga. af hårdt ødelæggende arbejde. Så om de skal cykle 50 kilometer på arbejde mens de lever gør jo ikke noget. Så dør de sikkert endnu tidligere fremover. Men gamle bliver der jo også nok af for fremtiden.

EL og SF tror åbenbart, at lønningen som i folketinget på 700.000 kr. er helt normalt.

Søren Jensen, Carsten Munk, Ditte Jensen, Finn Sørensen og Mikkel Zess anbefalede denne kommentar
Philip B. Johnsen

Først støtter regeringen de mest kriminelle danskere økonomisk med milliarder i Covid-19 statsstøtte, nu skal de mest kriminelle danskere så have en el-bil med rabat.

Regeringens Corona milliard støtte til danskere i skattely.
Fra link.
Siden de første hjælpepakker trådte i kraft i marts, er der pumpet over 22 milliarder kroner ud i direkte støtte til tusindvis af virksomheder.
Men flere af de selskaber, der har fået støtte, er organiseret fra et skattelyland.

Link: https://www.dr.dk/nyheder/penge/advokat-kritiserer-noelende-regering-ska...

100000 i rabat til de første 100000 elbiler undgår ikke skabe en form for uretfærdighed.
Har du pengene på dagen forslaget evt træder i kraft er der meget sparet. Men hører du til dem der først har råd engang i fremtiden bliver der ingen rabat.
Hvorfor ikke i stedet nedsætte afgifterne og bygge ladesteder i samme omfang svenskerne og nordmændene har gjort?

Tonny Helleskov

Det er så ikke EL, man skal stemme på, hvis man ser udbygningen af den offentlige transport som vejen frem.
Dyre biler med store tilskud - var det ikke LA's forslag ?

Carsten Munk, Ditte Jensen, Mikkel Zess, Flemming Berger og Jeppe Lindholm anbefalede denne kommentar
Ib Christoffersen

Hvis politikerne virkelig mente bilerne skulle være en del af den grønne omstilling, så lavede de en 10 års plan med garanti om at der ikke ville komme forringelser under vejs (som vi så med dieselbilerne). Og planlagde afgifterne så provenuet var konstant, men det blev privatøkonomisk fordelagtigt at købe elbil når der skal skiftes. MEN vi skatteydere har ingen grund til at tro på folketingspolitikerne, så den med 10 års garanti bliver nok mere 10 måneders garanti. Og mon ikke der også kommer forbud mod at bruge solceller til opladningen. Elselskaberne (eller nærmere gnavebenene i bestyrelserne) må jo ikke forringes.

Men nu, hvor vi er ved cykler. Gør det langt mere attraktivt at cykle i Danmark. Invester massivt i sikre cykelstier adskilte fra bil/lastbil kørebanen. Sikre cykelstier (hvor man tør lade sine børn cykle) rundt i byerne og ikke mindst i mellem byerne. Også på landet. Med en el cykel er det ingen problem at tilbagelægge selv længere strækninger. Giv kørselsfradrag for at køre på cykel til/fra arbejde, gerne højere end det til bilkørsel. Giv tilskud til køb af el cykler. Og ikke mindst - Fjern al bil/lastbil trafik fra byerne (også de små) for at skabe byer til mennesker og ikke biler. De så overflødige veje i byerne kan ombygges til grønne oaser til ophold og samling af mennesker. Gerne med græsningsarealer for dyr som det ses rundt i skovene. Flyt naturen ind i vores byer i stedet for at dræbe den i vores byer. Gør vores byer til oaser for mennesker frem for larmende stress skabende racerbaner.

Mikkel Zess, Carsten Munk og nils valla anbefalede denne kommentar

@Jeppe Lindholm.
Man kan samtidig slette Anders Fog-Rasmussens gamle krav om man skal se efter arbejdsplads op til 100km bort, og i stedet "præmiere" et system der fordrer mennesker til arbejde lokalt.

Mikkel Zess, Carsten Munk og Jeppe Lindholm anbefalede denne kommentar

ps. Lindholm.

By-the-way, mener jeg ikke EL folketingsmedlemmer har mere end en gennemsnitlig "arbejder-løn" udbetalt for deres folketingsarbejde.

Der er i dag 2.600.000 biler i Danmark. Alt alt for mange, som det efterhånden kan ses på trafikken i hele landet. Og de fleste kører bare rundt uden andet formål end bare at kører rundt. Så i stedet for udelukkende at satse på 1.000.000 biler bliver elektrificeret inden for få år i Danmark, hvorfor ikke ligeledes opmuntre til der bliver en million færre biler i Danmark inden for få år? En million biler, som grundlæggende er overflødige.

Mikkel Zess, nils valla og Carsten Munk anbefalede denne kommentar

Der skal mere og mere damp på kedlerne. Mere og mere fart på. Så vi kan blive rigere og rigere. Så vi kan købe flere ting og sager for at opfylde vores vildfarende beruset samler mani. Og til gælde for hvem dog? Foruden den rigeste 1%, som skummer fløden af vores slaviske mani. Absolut ingen. Tvært i mod. Naturen bliver ødelagt. Det samme gør vi mennesker, som mere og mere for en adfærd som robotter.

Mine damer og herre: Velkommen til Den-Lille-Svindlers "moderne" Danmark.

@ J.Lindholm.

Forstod ikke rigtigt din sidste linje.
Men tænker den udtrykker der i dagens "rave-til-sig"-kultur gerne snydes for at opnå mest muligt = alle er sig selv nærmest?

Mads Kjærgård

Kernekraft er godt og sikkert, men "de ængstelige" har for lang tid siden valgt at svine verden til med kul og olie, forstå det, hvem der kan. EL-biler er fede, men hvor skal man få strømmen fra, når man ikke har et paracelhus og bor på 4 . sal? Teknologien er ikke tilstede!

Vil du ikke godt lade være med at forurene så meget som du gør i dag? Her er 100.000 kr., så du kan forurene en anelse mindre. Så snakker vi ikke om, alle de ressourcer, der bruges på at fremstille bilen, og det enorme areal, bilerne bruger, og at også el-biler kører folk ned osv. osv.
EL for elastisk miljøpolitik.

Mikkel Zess, Hans Ditlev Nissen, Tonny Helleskov og Jeppe Lindholm anbefalede denne kommentar

Frem for at give et tilskud på 100.000 kr. til de første 100.000 el biler til vilkårlige mennesker, så kunne man vælge at tilskuddet bliver uddelt til dem med de lavere indkomster, så de for råd til en el bil. El biler er lige nu uforholdsvis dyre at købe. Særligt, hvis ens økonomi kun rækker til en bedre brugt bil til 50 - 100.000 kr.. Her er der lige nu ikke mange prisvenlige el biler til salg.

De velhavende skal såmen nok købe en helt af sig selv. Så giv tilskuddet til dem med de små indkomster. Det vil også gøre det socialt og politisk spiseligt for venstrefløjens vælgere.

Tilskud mig her, og tilskud der!
Fjern el-afgiften på energi til varmepumper mv. og fjern direkte og indirekte støtte til fossile brændsler.

Garagebiler udleder ikke CO2.
Indfør afgifter på anvendelsen og ikke på anskaffelsen.
Det vil fremskynde omstillingen til 0-emissions transport.
Data om bilens km-stand er allerede tilgængelige fra mange kilder. Værksteder, bilsynssteder og nyere bilers lovkrævede ECall, så bilen kan kommunikere med omverdenen og selv afsende data for km-standen til brug for opkrævning af kørselsafgifter i stedet for de gældende ejer- og registreringsafgifter.

@ Søren Jensen 04. september, 2020 - 01:48
Ingen refusion af registreringsafgifter ved eksport af brugte biler, vil sætte en stopper for den trafik.
De kunne i stedet bruges til at understøtte grøn energi i u-landene f.eks. Tyrkiske flydende diesel kraftværker i havnen i Gambia.