Interview
Læsetid: 8 min.

En lærer, en børnehaveklasseleder og en forælder: Det er svært at få børnene til at blande sig

Legeaftaler, gruppearbejde og åbne invitationer. På forskellige måder prøver lærere, pædagoger og forældre at få børn til at danne venskaber på tværs af etniciteter, men det er svært. Information har talt med tre af dem, der forsøger at bryde børnenes mønstre
Indland
21. september 2020
Eokhard Nurani Krausen har fire børn med somaliske kone. Han oplever, at hans egne børn ofte er sammen med andre børn, der også har somalisk baggrund.

Eokhard Nurani Krausen har fire børn med somaliske kone. Han oplever, at hans egne børn ofte er sammen med andre børn, der også har somalisk baggrund.

Sigrid Nygaard

Børnene vil faktisk gerne hinanden, men de er usikre. Samtidig er deres forældre tryghedsnarkomaner, og der skal en indsats til, før de begynder at invitere andre børn med hjem. Senere i skoletiden er den danske drukkultur med til at ødelægge noget i relationerne på tværs af etniciteter. Sådan lyder det fra en lærer, en børnehaveklasseleder og en forælder, som Information har spurgt om deres erfaringer med, hvorfor børn sjældent danner venskaber på tværs af etniciteter.

»Det er selvfølgelig helt okay at være sammen med nogen, der ligner dig selv«

Gro Caspersen, lærer på Nymarkskolen i Svendborg og underviser i dansk som andet sprog

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

jens christian jacobsen

Det var så en beskrivelse af den balkanisering af befolkningen, der har fundet sted de sidste 20-30 år. Alle slår beklagende ud med hænderne: Sådan er det jo - vi omgås dem vi ligner.
Hvornår hører vi i Inf. om vellykket integration?