Læsetid: 5 min.

Ny kritik af elbilkommission: Slet ikke så dyrt med flere grønne biler, mener Klimarådet

Prisen ved at udskifte benzin- og dieselbiler med grønne biler er kraftigt overvurderet i elbilkommissionens rapport. Det vurderer regeringens eget uafhængige ekspertorgan Klimarådet, der er dykket ned i tallene. Tallene har intet hold i virkeligheden, siger ekspert og interesseorganisation
Den 7. september fremlagde den såkalde Eldrup-kommission sine anbefalinger for grøn omstilling af personbiler på et pressemøde i DGI-Byen.

Den 7. september fremlagde den såkalde Eldrup-kommission sine anbefalinger for grøn omstilling af personbiler på et pressemøde i DGI-Byen.

Emil Helms/Ritzau Scanpix

17. september 2020

Regeringen var hurtig til at mane til økonomisk ansvarlighed, efter at elbilkommissionen mandag i sidste uge fremlagde sin rapport om fremtidens bilafgifter og omstillingen til en grønnere bilpark.

Ifølge kommissionen vil det koste samfundet hele 5,7 milliarder kroner, hvis Danmark i 2030 skal have én million grønne biler på vejene, sådan som flere partier ønsker. 

Men nu har regeringens uafhængige ekspertorgan Klimarådet dykket ned i tallene bag elbilkommissionens konklusioner. Og rådets vurdering er klar:

»Kommissionen er alt for konservativ i sit skøn af omkostningen ved flere grønne biler. Vi vurderer, at prisen vil være væsentligt lavere,« siger Niels Buus Kristensen, medlem af Klimarådet og forskningsleder ved transportøkonomisk institut i Oslo.

»Når vi ser på, hvor langt kommissionen antager, at en elbil kører på en opladning, hvor meget den koster, og hvor meget man som bilejer sparer i løbende driftsomkostninger, så kan vi ikke forstå, at kommissionens model når frem til, at så få vil vælge en elbil,« uddyber han.

Også Dansk Energi, en brancheorganisation for danske energiselskaber, kritiserer elbilkommissionens antagelser.

»Det har ingen hold i virkeligheden,« siger Lars Aagaard, direktør i Dansk Energi.

Det samme gør professor i energiplanlægning Brian Vad Mathiesen fra Aalborg Universitet, der undrer sig over, hvordan kommissionen når frem til, at det vil koste 3.800 kroner pr. reduceret ton CO2 at få én million elbiler på vejene i 2030.

»Det er fuldstændig ude af trit med virkeligheden. Det baserer sig på en forestilling om, at danskerne også langt ind i 2020’erne vil opfatte det som ufordelagtigt at have en elbil,« siger Brian Vad Mathiesen.

Det er ifølge kritikerne svært at vurdere nøjagtig, hvor meget kommissionen ifølge dem tager fejl. De har nemlig ikke haft adgang til kommissionens regnemodeller. Men baseret på antagelserne i rapporten vurderer Dansk Energi, at helt op mod to tredjedele af det samfundsøkonomiske tab – 5,7 milliarder kroner i 2030 ved én million elbiler – kan være forkert.

Heller ikke Klimarådet kan sige konkret, hvor meget for højt kommissionen ifølge dem regner prisen for at omstille den danske bilpark.

»Men jeg kan sige, at Dansk Energis vurdering stemmer meget godt overens med vores vurdering,« siger Niels Buus Kristensen. »Det giver en væsentligt lavere samfundsøkonomisk omkostning, uden at vi kan sige det nærmere, fordi vi ikke har kunnet bruge kommissionens model til at lave beregningerne.«

En pessimistisk kommission

Niels Buus Kristensen fra Klimarådet forklarer, at tvisten i høj grad handler om, hvor mange flere elbiler der kommer af sig selv frem mod 2030, hvis ikke politikerne gør mere for at skubbe på udviklingen.

Elbilkommissionen vurderer i udgangspunktet, at der vil være 400.000 grønne biler på de danske veje i 2030. Det mener Klimarådet er for lavt sat.

I dag er mange forbrugere bekymrede om elbilernes rækkevidde, antallet af ladestandere og udvalget af modeller. Kommissionen går godt nok ud fra, at den usikkerhed vil falde over de kommende år, men selv i slutningen af 2020’erne regner de stadig med, at forbrugerne vil foretrække benzin- og dieselbiler frem for elbiler – også selv om de koster det samme.

For at få flere biler på vejene er samfundet altså nødt til at levere et økonomisk incitament til forbrugerne, hvilket driver de samlede samfundsøkonomiske omkostninger og den såkaldte skyggepris i vejret.

»Men den antagelse er misvisende. Der er mange usikkerheder på det her område, men én ting er sikker, og den er, at man ikke fortsat vil opleve det som ufordelagtigt at købe elbil de næste 10 år,« siger Brian Vad Mathiesen.

Tværtimod tyder meget på, at der på det tidspunkt vil være langt større usikkerheder forbundet med at købe en benzin- eller dieselbil, forklarer Brian Vad Mathiesen. Ud over udsigten til højere afgifter, miljøzoner og andre politiske tiltag, er det uklart, om man vil kunne sælge en brugt fossilbil.

Men sådanne faktorer, der gør det mere attraktivt for forbrugerne at vælge en elbil, er ikke regnet med, forklarer professoren.

Klimarådet vurderer også, at elbilkommissionen er for konservativ i sin fremskrivning.

»Når vi kigger i maskinrummet på kommissionens regnemodel, så vurderer vi, at de ikke nedskriver usikkerhederne tilstrækkelig meget frem mod 2030. Kommissionens antagelser om, hvor meget der skal til for at få folk til at købe en elbil, er for pessimistisk,« siger Niels Buus Kristensen.

– Får kommissionen opgaven til at se sværere ud, end I vurderer, den er?

»Ja, det kan man sige.«

Kommissionsformand holder fast

Det er ikke første gang, at elbilkommissionens rapport møder kritik. Eksperter har i Information kritiseret, at kommissionen har udeladt værdien af CO2-reduktioner i sit store regnestykke for de samlede samfundsøkonomiske omkostninger ved flere grønne biler. Hvis kommissionen havde gjort det, ville det samfundsøkonomiske tab have fremstået betydeligt lavere, forklarede eksperter.

Lars Aagaard fra Dansk Energi er »dybt bekymret« over, at man over for befolkningen har tegnet et billede af, at elbiler er »dyre og dårlige«. Han mener ikke, at kommissionens tal for de samfundsøkonomiske tab ved flere grønne biler kan bruges til særligt meget.

»Når vi sidder og kigger på batteri- og teknologipriser, så bliver vi overraskede over, hvor hurtigt de falder. Kommissionen undervurderer, hvor hurtigt elbilen udvikler sig prismæssigt, og hvor hurtigt kvaliteten på elbiler stiger. Jeg siger ikke, at det er gratis, men der er mange ting, der tyder på, at kommissionen simpelthen overvurderer de samfundsøkonomiske omkostninger,« siger Lars Aagaard.

Kommissionens formand, Anders Eldrup, har ikke ønsket at stille op til interview, men i en mail skriver han, at »kommissionen fastholder, at vurderingen af prisudviklingen, som den er beskrevet i rapporten, er realistisk. Hvis der er nogen, der har grundlag for at have en anden vurdering af prisudviklingen, er vi naturligvis lydhør over for det.«

I øvrigt anerkender han, at der er stor usikkerhed forbundet med at fremskrive udbredelsen af nul- og lavemissionsbiler, »hvilket kommissionen gør tydligt opmærksom på«.

»Kommissionen konstaterer dog samtidig, at hvis udbredelsen stiger yderligere, så mister staten også et større provenu,« skriver Eldrup. 

Selv med større provenutab vurderer Klimarådet dog stadig, at den samlede pris er lavere.

»Det er klart, jo flere elbiler man får, jo dyrere bliver det samlet set for statskassen, fordi afgiften er mindre for elbiler end for fossilbiler. Men vores vurdering er, at det bliver billigere pr. ton CO2, jo lavere afgiftsforskelle der skal til for at nå et givet antal elbiler. Det viser kommissionens egne beregninger også,« siger Niels Buus Kristensen.

Elbilkommissionen og formand Anders Eldrup har haft til opgave at levere et bud på omstillingen til en grønnere bilpark. Efter halvandet års arbejde kom de for nylig til sin konklusion: Én million elbiler på vejene i 2030 koster samfundet 5,7 milliarder kroner i 2030. Men havde kommissionen indregnet en CO2-pris på 1.500 kroner, sådan som Klimarådet anbefaler, ville beløbet være 2,2 milliarder kroner lavere.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Det er en fejl at satse det hele på biler. Særligt privat bilismen er en uddøende dinosaurus, som ikke vil overleve på sigt. Ikke mindst fordi privat bilismen er et enormt spil af ressourcer. Ressourcer, som bogstaveligt stor parkeret uudnyttet hen 22 timer i døgnet. En privat bilisme men en person til en bil, som fylder vejnettet op uanset, hvor mange veje der bygges. En bil pr. familie er ikke nok, heller ikke to. Nu skal det være tre eller endog fire. En komplet umulig udvikling. Vores byer er blevet uudholdelige at være i for støv, os og larm fra de her metalbunker på hjul, som hamrer rundt i gaderne. Biler skal ud af byerne. Helt ud. Der skal bygges massivt med supercykelstier i by og land. Supercykelstier, som gør det trygt at færdes på cykel med raste muligheder, toiletter, mad og drikke muligheder og som opfordrer folk til at cykle på arbejde. På en el cykel er det ingen udfordring selv med 25 kilometer på arbejde. Frem for kun at give tilskud på 100.000 kr. til en el bil skal der ligeledes gives tilskud på 10.000 kr. til en el cykel. Befordringsfradrag skal sættes ned for biler og sættes op til cykler. For mange familier i de større byer er det ikke nødvendig med en bil. Det samme skal gøres muligt for befolkningen på landet.

Der er planlagt en ny motorvej ned gennem Jylland parallelt med E45 til et stort milliard beløb. Stop det og byg i stedet supercykelstier på kryds og tværs af landet for milliarderne.

Vi skal ikke have flere biler. Vi skal have færre.

Jens Skov, Estermarie Mandelquist, Peter Knap, Malou Lauridsen, Hannibal Knudsen og Niels Haxthausen anbefalede denne kommentar
Malou Lauridsen

Yes Jeppe Lindholm. Mit forslag er udbygning af kollektiv trafik og gerne billetpriser på 0 kroner.

Et dynamisk samfund kræver biler. Brændstoffet er i den sammenhæng ligegyldigt. Problemet er boligpolitikken som har fejlet. At det er nødvendigt at pendle over 100 km om dagen bare for at få et sted at bo er galskab. Derfor kan man ikke løse problemet ved afgifter. Kollektiv trafik er No go især under Corona.

Vi vil aldrig komme meget under 1 bil pr. husstand - ganske enkelt fordi, at bilen er både bekvem og et statusobjekt.
Os og larm osv. forsvinder fra bilerne i det øjeblik, de elektrificeres. Cykler bør til gengæld spærres inde, hvor de ikke er til fare for den almene befolkning (eller som minimum påkræves kørekort at betjene - på lige fod med bilerne).

Hvis kommissionen mener, at det er forbundet med en samfundsøkonomisk nettoudgift at elektrificere bilismen i Danmark, skal bilismen ikke elektrificeres.
Heldigvis har det andre steder (navnlig i Norge) vist sig, at der er en enorm nettoindtægt forbundet med elektrificering, idet sundhedsudgifterne i samfundet svinder langt mere, end hvad afgiftsfritagelse koster.
Alt i alt synes kommisionens konklusioner invalide.

steen ingvard nielsen

Sein oder Nicht-Sein.
Er det klart for enhver, at staten vil tabe penge på, at der kommer flere elbiler på vejene,
Nej,
For staten bestemmer stadig hvor de vil placere afgifterne, om de ligger på Benzin og Diesel biler eller på El-biler.
Her er en masse bekymringer:
Citat: ("I dag er mange forbrugere bekymrede om elbilernes rækkevidde, antallet af lade-standere og udvalget af modeller").
Er der flere end dem (bekymringer)?
Ja,
Kan vi garantere, at de alle sammen (bilerne) kommer til, at køre på GRØN EL.? Altså produceret fra vindmølleparker eller solceller.?
Kan vi det?
Nej! Desværre.

steen ingvard nielsen

Ding an Sich.
Den gode Anders Eldrup, har jo haft en særlig forkærlighed for hav-vindmølleparker,

Det har han da helt sikkert stadigvæk.

Så hvor mange får vi af dem?

Hvor mange har regeringen lovet os?

steen ingvard nielsen

Den dag vi når et tipping-point, så der er flere El-Biler end Fusil-biler, så vil vi sikkert se, at afgifterne kommer til at ligge lidt tungere på Elbilerne.
Tyskland er jo godt på vej, landet med verdens største Bilproducent, har flest lade-standere, flest Kæmpe kappasitets-vindmøller på land.
Her har man oven i købet udtalt sig om, at disse biler er væsentligt billigere at producere en fusil-biler.

De fleste store bilproducenter er i fuld gang med at omlægge produktionen til el- eller hybridbiler, så skiftet kommer såmænd helt at sig selv.

Så det kommer tilbage til politikerne: afgifter og tilskud til opsætning af ladestandere - specielt til dem af os, der bor i lejlighed.

@Steen Nielsen
Du har fuldstændig ret .. men desværre er Tyskland ikke udstyret med et moderne el-forsyningsnet, hvilket gør det svært at send el rundt i Europa, når det blæser det ene sted osv ..

steen ingvard nielsen

Man er jo nok nødsaget til at lave en kontrakt med vælgerne, i og med, at Fusil-bil vælgerne, og Bil fabrikanterne er er en stor pressionsgruppe, som boligejerne er det. Så hvis man ønsker sig flere Elbiler, så må man jo nok have grønt lys fra dem. Så bilsalget ikke stopper fra den ene dag til den anden, fordi fork er bekymrede for fremtiden, som de var i 30`verne.