Læsetid: 6 min.

Nu begynder kampen om bilerne: Nyt regeringsudspil vil øge antallet af fossilbiler i 2030

Regeringen vil sikre 600.000 grønne biler samt 1,5 millioner ton CO2-reduktion på persontransporten i 2030, viser forhandlingsudspil. Det er langtfra tilstrækkeligt, vurderer eksperter. Både blå og røde partier kalder regeringen håbløs uambitiøs, og SF kræver dobbelt så stor CO2-besparelse. Torsdag begynder de centrale forhandlinger
Forhandlingerne om elbiler og transport generelt går i gang torsdag.

Forhandlingerne om elbiler og transport generelt går i gang torsdag.

Thomas Rousing

29. oktober 2020

600.000 grønne biler i 2030, flere grønne brændstoffer og en lastbilafgift. Det er elementerne i et nyt udspil fra regeringen til de forhandlinger på transportområdet, som Folketingets partier er indkaldt til torsdag.

Regeringen høster ifølge forhandlingspapiret, som Information har læst, 1,5 millioner ton CO2-reduktion i transportsektoren i 2030. Til sammenligning skal der i alt findes CO2-besparelser for 16 millioner ton for at leve op til Danmarks klimamål i 2030. 

Det er langtfra godt nok, vurderer eksperter over for Information. For det første, fordi transporten i dag står for en tredjedel af Danmarks samlede klimabelastning. Og for det andet, fordi der med 600.000 grønne biler i 2030 formentlig stadig vil være lige så mange benzin- og dieselbiler på vejene som i dag.

»Det er et meget lille bidrag fra transportsektoren,« siger Jakob Stoustrup, der er prodekan på Aalborg Universitet og blandt andet forsker i energi og grøn omstilling:

»Og det vil betyde, at vi får mindst lige så mange – sandsynligvis lidt flere – fossile biler i 2030, end vi har i dag.«

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Alvin Jensen
  • Kurt Nielsen
  • John Scheibelein
  • Marie Vibe
Alvin Jensen, Kurt Nielsen, John Scheibelein og Marie Vibe anbefalede denne artikel

Kommentarer

"Jeg er rød før jeg er grøn" Mette F.
Fakta:" Jeg er sort før jeg er rød og bliver jeg nogensinde grøn?"

Flemming Berger, Alvin Jensen, Mads Troest, Halfdan Illum, Kurt Nielsen, Thomas Tanghus, Ole Svendsen, Jan Weber Fritsbøger, Mogens Holme, Søs Jensen, Rolf Andersen og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar

Jorden kalder det fremtidige havområde “danskerhavet”’s regering. Hørt om kollektiv traffik? Det er den hvor I deler med andre. De store gule maskiner I til tider kan se fra jeres ministerbiler? Anyway, de kaldes busser og de transportere mange mennesker på én gang. De har fire hjørner, faste holdepladser, mange hjul og knapper der signalere ønske om at gå fra borde. Chaufførerne er som regel venlige og der er ramper til handicappede. På bestemte tider er der travlt, folk skal på arbejde og i skole. Øv, så må nogle stå op. Også selvom de måske er dårligt gående, er svimle eller har fået en snaps for meget. Men det kan en regering jo lave om på. Hvis den altså ikke havde så travlt med at vi alle skal have vores helt egen bil med tre tomme sæder.

Flemming Berger, Steen K Petersen, Thomas Jørgensen, Alvin Jensen, Halfdan Illum, Thomas Tanghus, Anders Hüttel, Ole Svendsen, Ruth Sørensen, Jan Weber Fritsbøger, Estermarie Mandelquist, Marie Vibe, Susanne Kaspersen og Niels Jakobs anbefalede denne kommentar

Ja de velhavende danskere skal da have mulighed for at købe sig en, for os alle synlig, god samvittighed og med statslig tilskud.. Jamen de betaler jo også flere kroner til fælleskassen.. Oh hvad nytter så dette tiltag klimaets, 0,01% Men staten støtter da de store bilfabrikker, og skrotni ha industrien. Det store flertal i Indien Kina eller Sydamerika kommer ikke til at følge vort eksempelt, for det har de ikke råd til Hvad kan så det store.tab af offentlig provenu gavne klimaet? INTET!

Men Venstre har pludseligt omklamret RV ved at følge denne deres hjertebarn. Gæt selv om ikke de også vil føre sig frem som mere grønne en SD, til stor glæde for de mange skabs blå velhavende stemmer?
Men taktisk måske genialt for det drejer sig jo om, ved alternative flertal, at underminere SD for selv at komme til fadet I en blå koalition med RV.

TÆNK for pokker jer a little About - alle I såkaldt progressive!

Helle Walther, Ole Svendsen, Marie Vibe og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar

Så der skal sættes 50.000 ladestandere op i København. Og når man er færdig med det er de ubrugelige da man i mellemtiden har fået brændselselle biler. Og så skal man til at tage ladestanderne op igen og til at destruere dem.

Nice..

Niels Jakobs, Helle Walther, arne tørsleff, Anders Hüttel, Per Torbensen og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Gunner Boye Olesen

Nu har de rige i 10 år fået stadig billigere biler med de borgerliges reduktioner af bilafgifterne mens Danmarks fattige betaler stadig mere for at køre kollektivt (over 40% af husholdningerne har ikke bil, og blandt dem er mange af Danmarks fattigste). Hvorfor ikke lave en socialt retfærdig løsning, hvor de riges populære SUV'er kommer til at betale og der bliver penge til biligere og bedre kollektiv transport? Så kan vi måske undgå at få 700.000 flere biler på de danske veje, og spare milliardder på både ressourcer, vejudbygning o.a.. Det ville være en socialt retfærdig klimaløsning for tansporten.

Kjeld Jensen, Niels Jakobs, Arne Lund, Alvin Jensen, Thomas Tanghus, Ole Svendsen, Carsten Munk, Mogens Holme og Jan Weber Fritsbøger anbefalede denne kommentar

"Det er svært at forstå, hvorfor regeringen ikke vil have et højere bidrag fra transporten"
Nej, det er ikke svært at forstå for regeringens klimapolitik bestemmes af hvad betonhovederne i Dansk Metal vil være med til DM og SD kører parløb- - er som siamesiske tvillinger, og Sosserne foreslår ikke noget som DM ikke har sagt ja til: Fly- og oksekødsafgift, Aalborg Portland og nu også at der ikke skal gribes mærkbart ind overfor bilerne.
Tilbage i 70'eren var DM lodret imod vindkraften, ville hellere have A-kraft og flere motorveje. Heldigvis var der Sosser, der turde gå imod betonhovederne i DM, og satse på vind og sol, og som i dag giver arbejde til langt flere end A-kraften ville have givet.
Når Sosserne klynger sig så stærkt til de sorte biler, så skyldes det bl.a. frygten for brugtvognsprisen - at en hurtigere introduktion af elbiler, vil få brugtvognsprisen til at falde for drastisk, og det vil især ramme SD' og DF's vælgere, så det er dem, der skal beskyttes, samt naturligvis også det provenu som bilafgifterne giver staten.
Det hele kom tydeligt frem i går aftes i Deadline hvor Chr. Rabjerg (S) skulle diskutere med Tommy Ahlers (V), der næsten fremstod som langt mere progressiv end Chr. Rabjerg. )Det skal der nu heller ikke så meget til).
Rabjerg slap afsted med den ene løgn efter den anden. Således påstod han, at regeringen havde en ""grøn krigskasse" på 9,2 mia kr. beregnet til klimaindsatsen. Det er ikke korrekt. Krigskassen er øremærket en særlig indsats på corona-området, men det gjorde studieværten, Lotte Folke, intet for at korrigere. Sølle
Sådan som debatten om transportsektoren indtil nu er forløbet, så drejer det hele sig om hvor mange elbiler der skal være, og hvor hurtigt de skal indfases. Det er naturligvis også vigtigt, men læg mærke til, at der ikke er nogen der taler om den kollektive trafik og hvor meget den vil kunne yde ved en kraftig udbygning, og med langt lavere takster end i dag. Det for ringe, at heller ikke EL og SF har bragt emnet på bane, endsige hvad dat kan betyde for CO2-udslip mv. ved at rulle de enrome afgiftslettelser tilbage, som VLAK forærede bilisterne.
Er det ligesom med regeringens diskriminerende asyl- og indvandrerpolitik: Man holder kæft ad hensyn til borgfreden.

Halfdan Illum, Poul Reynolds, Carsten Munk og Jan Weber Fritsbøger anbefalede denne kommentar
Jan Weber Fritsbøger

ingen vil erkende det indlysende, at privatbilismen aldrig kan blive bæredygtig, eller moralsk forsvarlig, så vi lader bare som om.

Flemming Berger, Arne Lund, Alvin Jensen, Halfdan Illum, Thomas Tanghus, Anders Hüttel og Carsten Munk anbefalede denne kommentar
Jan Weber Fritsbøger

arne du har ret i at DM udgør højrefløjen i fagbevægelsen, men at DM bestemmer politikken i S tror jeg ikke et øjeblik på,
for S er jo selv et borgerligt parti, syltet ind i nyliberalismens tåbelige ide om vækst som det ultimative gode, der ikke kan stilles spørgsmål til værdien af,
fakta er at vi i adskillige årtier har haft alt for meget vækst, vækst er dumt og meningsløst når overfloden er normalen, og især når den tildeles dem som har mest i samfundet,
hvad glæde har kassemedarbejderen af at lønnen i toppen af lønskalaen er steget voldsomt når lønnen i bunden nærmest kun har fulgt inflationstakten.
ok mange ting vi kan købe er blevet billigere med årene, efterhånden som vi har fået flere fattige til at lave dem til os,
og hvis man tror det har gjort de fattige rigere at få et job så er man uvidende, for ved flytningen til industribyen er deres leveomkostninger steget lige så meget som indtægten,
så de er lige så fattige som før, nu arbejder de bare 70-80 timer om ugen for at holde sig i live.

Alvin Jensen, Halfdan Illum og Ole Svendsen anbefalede denne kommentar
Kjeld Pedersen

Vi bliver nød til at bringe lidt mere virkelighed ind i denne debat.
I Danmark er er der tusindvis af mennesker, som er afhængige af deres bil, når de skal på arbejde. De skal starte på et slagteri 6.30 og har måske 30-50 eller 80 km på arbejde. De er nød til at have en bil, og har måske en Mazda fra 2012 eller en Toyota, der er et par år ældre.
De kan ikke komme på arbejde med kollektiv trafik, og man kan vel ikke forvente at de 30 km skal køres på cykel?
Til dem siger man nu: din bil bliver dyrere i afgifter og benzinprisen stiger.
Til gengæld kan du glæde dig over, at dine skattepenge går til folk med gode lønninger, som kan gå i banken og låne og ellers købe deres grønne bil med en eller anden form for statstilskud, som bl.a. kommer fra dine skattepenge.
Til gengæld er luften blev meget renere, når slagteriarbejderen tager en dyb indånding og siger: hva fan er meningen?

Niels Jakobs, Peter Høivang, Kim Houmøller, Ole Svendsen og Per Torbensen anbefalede denne kommentar

Kære Soc. Dem m.fl.
Hvornår begynder I for alvor at tage klimaet alvorligt og gøre hvad der skal til?
Hvornår vil I leve op til jeres egne løfter?
Hvornår begynder I at tage ansvar og opføre jer som ansvarlige voksne mennesker.
Hvis I har brug for en rollemodel så se på Greta Thunberg. Hun er mere voksen og ansvarlig - som teenager - end hovedparten af den børnehave der sidder i Folketinget.

Gunner Boye Olesen

Til Kjeld Pedersen: Det er vel præcis det modsatte, der er ved at ske når S med de borgerlige vil frede de klima-og miljøbelastende biler, så vi skal have 700.000 flere biler og elbilerne skal betales over skatten, både for slagteriarbejderen,, der kører 30 km på arbejde og ham/hende, der bor rundt om hjørnet og derfor ikke belaster klima og miljø. Lad os få bilagifterne tilbage til før den borgerlige regerings tid, giv rabat til elbilerne, så også slagteriarbejderne får råd til dem, og lad os undgå skattestigninger og besparelser, på bl.a. kollektiv trafik, som for alvor vender den tunge ende nedad.

Anders Hüttel

Det siger alt at kalde det for elbilkommissionen!
Jeg er som vanlig afhængig af offentlig transport og mener at det er et vigtigt alternativ.
Jeg foreslog en klimaaktivist at anskaffe et rejsekort og nægte at køre med sine forældre.
De er ved siden af, i deres pæne kostumer med deres stylede frisurer men er bundet på hænder og fødder af en selvsikker automobil-branche som ikke skyer nogle midler. Der behøves vel ikke at skrives mere!

"Baseret på en samlet vurdering af omkostninger og klimaeffekt anbefalede kommissionen 750.000 grønne biler, hvilket også blev kritiseret for at være uambitiøst. Kommissionen henviste desuden til, at selv hvis politikerne ikke løfter en finger, vil der være 400.000 grønne biler på vejene i 2030."

Husk på at de 750.000 elbiler blev fundet ved at Finansministeriet regnede med en alt, alt for lav CO2 pris på ca. 350 kr pr ton CO2.

Ifølge Klimarådet burde prisen pr ton CO2 i stedet være sat til 1500 kr/ton CO2. Var det sket, er der meget rimeligt at forvente, at El-bil kommisionen ikke var endt med at anbefale 750.000 Elbiler i 2030. Det tal ville have været langt højere.

Regeringen har ganske vist lovet, at beregningerne for at finde de mest rentable grønne løsninger nu også skal regnes med en langt højere CO2 pris, men man har - meget behændigt - undgået at gøre noget meget vigtigt: Nemlig at lade El-bil kommissionen foretage en ny vurdering, hvor de regner med den langt højere CO2-pris, som Klima-rådet anbefaler.

Derved fortsætter diskussionen med en alt for lav anbefaling på kun 750.000 biler, som Soc.Dem. derefter nedjusterer yderligere.

Hvis der var regnet med de rigtige tal, og Elbilkommissionen i stedet havde anbefalet 1 mio eller 1,2 mio el-biler på vejene i 2030, så kunne Regeringen ikke forsvare at nedskrive tallet til kun 500.000 biler i 2030.

Det er afgørende at de andre partier får gennemtrumfet, at El-bil kommissionen laver en ny vurdering, hvor de regner med den CO2 pris, som Klimarådet anbefaler og som regeringen - hårdt presset - har lovet at man vil regne med.

Ellers bliver den politiske diskussion ved med at forgå på et forløjet grundlag, og det skal stoppes.

Den politiske diskussion skal foregå på et reelt oplyst grundlag. Det skylder vi vores børn og børnebørn, for det er dem der kommer til at leve med de politiske beslutninger, der bliver truffet i disse dage.

Kjeld Pedersen

Grunden til de er "nødt" til at tage bilen på arbejde, er netop fordi privatbilismen er blevet hyldet til den ultimative transportform af politikere i årtier. Der har ikke på noget tidspunkt i min levetid (f. 1992) været et reelt forsøg på at udbygge den offentlige/kollektive transport, så den kan fungere på vilkår med privatbilismen. Det bedste vi har fået er buskørebaner i nogle (større) byer. Og det er sgu svært at få folk til at se anderledes på det, når festen for privatbilismen har bredt sig på tværs af generationer.

Niels Jakobs, Ulla Nygaard og Carsten Munk anbefalede denne kommentar

Folk der ved noget om emnet biler, elbiler, CO 2 siger 700 elbiler er realistisk, også økonomisk forsvarligt. Overbudspolitk, der har en asocial slagside, dur ikke. Så en million i 2030 er dødsfødt, det kan ikke lade sig gøre. Og det batter ej heller nok i forhold til prisen.

Kjeld Pedersen

Halfdan Illum, du har sikkert ret, men der er altså et par mio mennesker, der bor uden for større byer med eventuelle buskørebaner. De mennesker skal på arbejde og mange har langt til jobbet. De bliver nød til at have en bil. Hvad stiller vi op med dem? Skal de betale mere i afgifter og for benzinen, for at andre, lidt mere velaflagte, med statstilskud kan købe en ny bil?

Jan Weber Fritsbøger - Jeg siger heller ikke, at Dansk Metal bestemmer over Sossernes politik, kun at de kører parløb. Det hænger bl.a. sammen med, at der i partiet sidder folk, der har en fortid i DM , eller er stærkt knyttet dertil: Morten Bødskov, Sass Larsen, Joy Mogensen, Thomas Gyldal m.fl

"Grunden til de er "nødt" til at tage bilen på arbejde, er netop fordi privatbilismen er blevet hyldet til den ultimative transportform af politikere i årtier. "

Ikke hyldet. Accepteret som den mest effektive transportform som bla. har været med til at finansiere vores velfærdssamfund. Ingen privatbilisme, intet velfærdssamfund.

Hvorfor skal de fra landområder pendle så lang tid før at komme frem til jobbet? Hvorfor er der en by/land modsætning? Er det fordi vi provins boere forurener og fylder på alle indfaldsvejene?

Ja tror jeg, men gør politikerne noget for at få virksomheder ud af Stor Kbh. ? Nej er svaret selvom ude på "landet" er billige erhvervsgrunde og stærkt motiveret arbejdskraft. Blandt andet naturligvis fordi et lokalt job sparer for timers transport om dagen! - Og CO2 og motorvejs udbyggelser. Altså:

Kan egnsudviklings støtte genindføres til landets samlede trivsel!?

Power2X gør SORTE biler GRØNNE, og har derfor et aktuelt globalt perspektiv, ligesom klimaproblematikken.... Batteribiler er for de få velhavere, derfor bliver elbiler ikke udbredt globalt, og er en parentes i historien om klimakampen...