Klima
Læsetid: 6 min.

Pluginhybridbiler udleder CO2 som dieselbiler, men får klimarabat. Politikere vil forlænge støtten

Pluginhybridbiler forurener lige så meget som fossilbiler, vurderer Klimarådet. Alligevel vil Venstre, De Konservative og De Radikale fortsætte afgiftsfradraget til pluginhybrider. SF og Enhedslisten støtter ikke op, ligesom eksperter mener, afgiftsfradraget bør afskaffes
Man får meget lidt CO2-reduktion for pengene, hvis man fortsætter afgiftsfritagelsen af hybridbiler.

Man får meget lidt CO2-reduktion for pengene, hvis man fortsætter afgiftsfritagelsen af hybridbiler.

Ole Berg-Rusten

Indland
31. oktober 2020

130.000 kroner. Så stor er rabatten på den afgift, man skal betale, hvis man køber pluginhybridbilen Ford Kuga frem for en tilsvarende bil som for eksempel Volkswagens dieseldrevne Golf. Det viser tal fra bilorganisationen FDM.

Den markante forskel skyldes, at pluginhybrider er omfattet af en afgiftsnedsættelse, fordi de betegnes som grønne biler.

Indtil videre er der blevet solgt 4.343 Ford Kuga-pluginhybridbiler i år, viser tal fra De Danske Bilimportører. Det svarer til en afgiftsrabat på 564 millioner kroner alene for denne ene pluginhybrid.

I alt har 12.281 danskere i år købt en pluginhybridbil, hvorfor den samlede rabat reelt er langt større.

Og bilerne er i høj kurs: Ford Kuga indtog denne sommer førstepladsen som den mest sælgende personbil og har tilmed opnået status som den bedst sælgende Ford på et kalenderår i dette årtusind. 

Spørgsmålet er, om det bliver ved. Den fordelagtige afgiftsnedsættelse står nemlig til at udløbe til nytår. 

Men i forbindelse med de igangværende transportforhandlinger, har Venstre, De Konservative og De Radikale meldt ud, at de foreslår en forlængelse af afgiftsnedsættelsen.

Argumentet bag er flere grønne biler på vejene. Der er bare et problem: Både Klimarådet og flere eksperter vurderer, at pluginhybrider ikke kan kategoriseres som grønne.

Klimarådet advarer mod pluginhybrider, fordi de vurderes til at være lige så klimaskadelige som nye dieselbiler. Og flere eksperter forklarer, at en fortsat afgiftsnedsættelse på pluginhybrider ligefrem kan vanskeliggøre vejen mod regeringens 2030-mål om at reducere CO2-udledningen med 70 procent.

»Det er helt afgørende, at vi allerede nu påbegynder en betydelig opbremsning i skattebegunstigelsen af pluginhybrider,« siger Jeppe Juul, der er vicepræsident i den europæiske miljøorganisation Transport & Environment.

En fortsættelse af den eksisterende afgiftsnedsættelse kan nemlig ende som en dyr fornøjelse på en løsning, der muligvis ikke er så grøn, vurderer han.

Det er Jakob Stoustrup, der er prodekan på Aalborg Universitet og blandt andet forsker i energi og grøn omstilling, enig i.

»Pluginhybriden kan godt fremstå som en slags greenwashing, fordi den i virkeligheden ikke er særlig grøn,« siger han.

Salgstallet på de ’grønne’ biler bliver ved med at stige, fortæller Ilyas Dogru, der er forbrugerøkonom i FDM.

»Forhandlerne bliver bestormet af forbrugere, som vil have leveret en pluginhybrid inden nytår, så prisen potentielt ikke når at stige.«

Ilyas Dogru er lidt vævende omkring, hvor grønne pluginhybriderne er.

»De er grønne, når de kører på el, men sorte, når de ikke gør.«

Og netop dette bekymrer Jakob Stoustrup.

»Ud fra de nuværende trends i det danske bilsalg kan det forudses, at provenutabet på pluginhybrider kommer til at udgøre en forholdsvis stor del af de midler, regeringen er villig til afsætte til den grønne omstilling. Det er isoleret set ikke godt købmandskab at betale så meget for så lidt CO2-reduktion.«

Det værste af to verdener

Pluginhybriderne slog salgsrekord over sommeren, og danskerne er tilsyneladende vilde med en løsning, der både har en grøn profil, men samtidig bevarer fordelene ved en fossilbil.

Hvad der tidligere lignede et eksempel på det bedste af to verdener er dog i dag blevet det stik modsatte, forklarer Jeppe Juul.

»Hvis vi går fem år tilbage, lignede pluginhybriden den perfekte overgang til elbiler. I dag repræsenterer den det værste fra begge verdener: Et lille bitte batteri, der lader meget langsomt og en forbrændingsmotor, der udleder CO2.«

 

De to hidtil største undersøgelser af hybridbiler viser, at pluginhybrider udleder næsten tre gange mere CO2, end de officielle opgørelser viser.

Det skyldes blandt andet, at det kun er omkring 40 procent, der bruger elmotoren, når de kører i deres pluginhybrid, fortæller Jeppe Juul.

For ham er det afgørende, at vi begynder en fuld indfasning af afgifter til pluginhybrider senest i 2025.

– Men risikerer vi så ikke at kaste en masse penge efter en bil, der slet ikke er grøn indtil da?

»Jo, og det også derfor, jeg siger senest. Vi bør allerede nu skabe en betydelig forskel i, hvordan afgiftssystemet belønner henholdsvis en elbil og en pluginhybrid.«

Også den betragtning er Jakob Stoustrup enig i.

Han forklarer, hvordan man efterhånden har fundet ud af, at pluginhybriden langtfra er så CO2-besparende, som man først antog. Derfor mener han heller ikke, det giver mening at støtte dem så markant, som fortsættelsen af afgiftsfradraget lægger op til.

»I den store hele bringer pluginhybrider os ikke tættere på 2030-målet. Og man bør derfor diskutere, hvor meget de skal støttes i forhold til rene elbiler, når de har vist sig ikke at være super grønne.«

600.000 grønne biler

Torsdag indledte Folketingets partier de forhandlinger på transportområdet, som regeringen har indkaldt til.

Allerede forud for forhandlingerne har både røde og blå partier kritiseret forhandlingsudspillet for at være uambitiøst. Regeringen vil blandt andet have 600.000 grønne biler samt 1,5 millioner ton CO2-reduktion på persontransporten i 2030. Den samlede CO2-reduktion skal være på 16 millioner ton, hvis regeringen skal leve op til sin egen klimamålsætning.

I dag kommer en tredjedel af Danmarks samlede klimabelastning fra transporten, og det undrer derfor Jakob Stoustrup, at regeringen ikke sætter større pres på transportsektoren og kræver mere regulering.

»Vi burde udnytte omstilling i transportsektoren meget mere, fordi området kan ses som nogle lavthængende frugter. Omstillingen mod 2030-målet bliver svært i alle sektorer, men det er stadig nemmere på transportområdet end i eksempelvis landbruget,« siger han.

Energistyrelsen vurderer, at den danske bilpark samlet vil vokse med 700.000 biler frem mod 2030, så vi i alt er oppe på 3,4 millioner biler. De 600.000 såkaldt grønne biler vil heraf udgøre en meget lille andel, og det mener både Jakob Stoustrup og Jeppe Juul er et problem.

»Hvis 2030-målsætningen skal nås og transportsektorens andel realiseres, så burde vi have omkring 1,5 millioner elbiler på vejene i 2030. Som det ser ud nu, hvor antallet af fossilbiler fortsat er stigende, og regeringen er så lidt ambitiøs på transportområdet, har jeg svært ved at se, hvordan vi kommer i mål med 2030-reduktionen,« siger Jakob Stoustrup.

Jeppe Juul stemmer i:

»Hvis vi skal nå 2030-målet er det helt meningsløst, at det de seneste år er blevet så meget billigere at køre i bil. I sidste ende er det helt afgørende, hvor mange fossilbiler der er tilbage i 2030, og elbiler er sådan set blot et middel til at nedbringe antallet af fossilbiler. I realiteten burde vi stoppe salget af fossilbiler nu, fordi det er fraværet af dem, der kan tælles i klimabelastningen.«

En midlertidig bil

I Enhedslisten er man bekymrede over, at VKR vil forlænge afgiftsnedsættelsen på pluginhybrider, og at de omtales som grønne biler.

»Vi synes, forhandlingerne om grønne biler skal handle om elbiler. Og derfor er det bekymrende, at VKR vil gøre pluginhybrider lige så billige som elbiler, for de ikke er lige så klimavenlige. Vi bør lade pluginhybriderne indfase hurtigere i registreringsafgiften, så de koster mere end elbiler,« siger klimaordfører Mai Villadsen (Ø). 

Også hos SF har de rene elbiler hovedprioritet, fortæller klimaordfører Signe Munk. 

»Den vigtigste prioritering hos os er at få rene elbiler ud på vejene, og derfor bør pluginhybrider ikke tildeles en særlig fordel, fordi de er en overgangsteknologi.«

Alligevel mener Signe Munk ikke, at afgiftsnedsættelsen til pluginhybrider helt skal sløjfes, da udlægningerne af deres aftryk er forskellige.

Hos De Radikale ønsker man at få en million grønne biler i 2030, hvorfor partiet ønsker at fortsætte afgiftsnedsættelsen – også på pluginhybrider, fortæller klimaordfører Ruben Kidde.

Han slår dog fast, at elbiler har højeste prioritet, da pluginhybriderne er en mellemløsning. 

– Er det ikke problematisk, at vi alene på pluginbilen Ford Kuga har givet 564 millioner i besparelser, når den forurener på linje med en dieselbil?

»Vi er særligt interesserede i at forlænge afgiftsnedsættelsen på elbiler, men accepterer, at plug-in-hybrider også får et tilskud. Vi ved endnu ikke præcis, hvor vi kommer til at lande på de forskellige rabatter.« 

– Men kunne man ikke bruge pengene på nogle tiltag, der var mere grønne? 

»Vi har ikke lagt os fast på noget endnu, og jeg må endnu en gang sige, at vores fokus er på de rene elbiler.«

Det er endnu uvist, hvordan Socialdemokratiet forholder sig til spørgsmålet, da forhandlingerne pågår lige nu. Til Information skriver klimaordfører Anne Paulin:

»Forhandlingerne om flere grønne biler og fremtidens afgiftssystem er i fuld gang, herunder også drøftelsen af afgifter for pluginhybrider, der for mange kan være en udmærket overgangsløsning. Omstillingen af bilparken er vigtigt for den grønne omstilling, og alt afhængig af geografi og køremønstre, kan en pluginhybrid være den rette løsning for nogle i en periode. Klimaeffekten er dog klart størst ved rene elbiler, så øvelsen er derfor at få balanceret disse hensyn på en god måde.«

Serie

En grøn bilrevolution?

Store afgiftsrabatter har fået salget af pluginhybridbiler i Danmark til at eksplodere. Men mens regeringen taler om en »grøn revolution«, advarer eksperter om greenwashing for milliarder af skattekroner. I denne serie undersøger Information, om bilrevolutionen faktisk er grøn, grå eller sort.

Seneste artikler

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Søren Fosberg

Alle de diskussioner ville ophøre hvis man i stedet lagde en bred skat på fossilt CO2. Det er ikke til at holde ud at se alle de lappeløsninger som skal gøre det ud for strategien imod bæredygtighed. Det er latterligt, ukvalificeret og kontraproduktivt at hvert parti og hver politiker render rundt med sin egen patentløsning i lommen, løsninger de henter på nettet eller studier af Lomborgs udredninger.

Det skal ikke kunne betale sig at forurene. Så simpelt er det og det er der vi skal rette opmærksomheden.

John Andersen, Henrik Øllgaard, Thomas Tanghus, Hardy Vinther, Torben Skov, Werner Gass, Kurt Nielsen, John Scheibelein, Poul Reynolds, Carsten Munk, Jesper Frimann Ljungberg, Steen K Petersen, Torben Arendal, Estermarie Mandelquist, Peter Høivang og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar

Hertil kommer at den danske elproduktion ikke er grøn, men ligger på niveau med gennemsnittet i EU, når man ser på den reelle udledning fra biomasse, der jo ikke er CO2 neutral.
https://ing.dk/artikel/indregning-biomassens-udledning-goer-dansk-kilowa...

Torben Skov, Kurt Nielsen, Peter Høivang, John Scheibelein, Poul Reynolds, Per Torbensen, Jesper Frimann Ljungberg, Steen K Petersen, Hanne Utoft, Estermarie Mandelquist, Søren Fosberg og Lars Jørgensen anbefalede denne kommentar
Søren Fosberg

De danske politikere er mestre i at manipulere og massere tallene for at få Danmark til at fremstå grøn selvom det er den pureste løgn.

For det første er biomasse er ikke grøn, i det mindste ikke på kort sigt, dvs hverken inden 2030 eller 2050. Det andet problem er at vi opgør vores CO2 forurening i forhold til produktion i stedet for forbrug. Dvs forurening fra produkter produceret i udlandet og importeret af os ikke indgår i regnskabet. Tages det i betragtning forurener vi mere end det dobbelte af de officielle tal - selvom eksport af vores produktion er med som forurening i Danmark.

Jeg tror såmænd det fleste af vore politikere selv tror på trylletallene.

John Andersen, Thomas Tanghus, Torben Skov, Kurt Nielsen, Peter Høivang, John Scheibelein, Poul Reynolds, Susanne Kaspersen, Per Torbensen, Carsten Munk, Jacob Johansen, Steen K Petersen, Hanne Utoft, Torben Arendal, Klaus Schwab og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Søren Fosberg

Det afgørende er jo hvordan brinten produceres. Sol og vind er fint.

Torben Skov, Mogens Kjær, Jens Kofoed og Torben Arendal anbefalede denne kommentar
Søren Fosberg

En økonomi basseret på brint som energibærer vil uvægerligt betyde lækage af brint til atmosfæren. Det er i sig selv problematisk og måske kontraproduktivt i forhold til at løse klimaproblemerne.

Se her: https://www.google.com/amp/s/theconversation.com/amp/dont-rush-into-a-hy...

Søren Fosberg

En økonomi baseret på brint som energibærer vil uvægerligt betyde lækage af brint til atmosfæren. Det er i sig selv problematisk og måske kontraproduktivt i forhold til at løse klimaproblemerne.

Se her: https://www.google.com/amp/s/theconversation.com/amp/dont-rush-into-a-hy...

NB: biogasanlæg - som producerer metan - er kendt for at lække ret store mængder metan. Dermed er deres bidrag til at reducere AGW stærkt begrænset, måske ligefrem negativ.

Det er stadigt helt tosset at forskelsbehandle biler i købsøjeblikket, når det er forbruget, som belaster klimaet.
Læsningen er simpel: Udfas registreringsafgift og indfas tilsvarende større forbrugsafgifter i løbet ag 7-12 år. Ingen taber, alle vinder.

Jesper Frimann Ljungberg

@Rune Mariboe
Ja. Jeg ville nok bare gå lidt hurtigere frem. Problemet er i det her er jo igen, at vi har fået et for stor centraladministration, der har gjort sig afhængig af afgifter. Og med det hul man lige nu sidder covid-19 milliarder i, og den enorme efterregning der kommer, så er man jo nødt til, at skrabe penge ind hvor man kan, for at fastholde et usundt administrativt fedtlag af dimensioner.

Og så synes jeg den der med diesel biler er lidt hul i hovedet, en god nyere diesel bil er sku mere CO2 og miljø venlig (do ikke på alle parametre) end en benzin bil. Sidste gang vi købte bil, købte vi en diesel med den motor og partikel filter system, som jeg kunne researche var bedst. Næste bil bliver en elbil.

Der hvor jeg så personlig synes at elbil, begynder at give ekstra mening, er så når man kan kombinere den med hjemmebaterier og solceller. Men uha, så bliver man jo nærmest selvforsynende.. og uhaha.. det koster jo igen i afgifter.

Så for at løse det her skal man løse nogle fundamentale andre problemer først.

// Jesper

Anders Hüttel

Unge kan ikke se frem mod den fremtid i forstiller jer og tegner!
De ved at de ser frem mod et ringere liv og vil prioritere.
Så hvorfor bruge en stor andel af sin livsløn og opmærksomhed på en bil?
Og hvorfor er transport et individuelt og personligt ærinde?
Luxembourg har siden marts haft gratis busser, tog og letbaner - Lad os gøre det samme mens vi brandbeskatter kørertøjerne og de tilbagelagte kilometer.
Alle ved at bilejere kan slå ihjel og sig selv i trafikken og at de presser ungdommen for muligheder, når de tramper på speederen"

Torben Skov, Jan Fritsbøger og Carsten Munk anbefalede denne kommentar
Jan Fritsbøger

hybridbilen er udviklet som et modtræk imod livsfarlig byluft, og overhovedet ikke som en løsning på klimaproblemet, men den sælges med en klimaetiket fordi klima har langt større reklameværdi end renere luft i storbyer,
at tro at industrien bekymrer sig om andet end muligheden for at få sine produkter solgt er dybt naivt, og derfor vil industrien aldrig redde klimaet,
det kan kun kunderne, ved undlade at købe det som ikke er absolut uundværligt, og faktisk er måske så meget som 99% af det vi køber noget vi sagtens kunne undvære, endda helt uden en forringet livskvalitet.

Jesper Frimann Ljungberg og Anders Hüttel anbefalede denne kommentar
Jan Fritsbøger

Søren Fosberg har uden selv at at vide det, givet regeringens strategi den korrekte betegnelse, for strategien går nemlig ud på IKKE at gøre samfundet mere bæredygtigt det er med andre ord en strategi som forhindrer at samfundet bliver bæredygtigt, ( altså en "strategi imod bæredygtighed" ) og dette er vist tilstrækkelig bevist med udsagnet om at det ikke må koste nogen noget på velstanden, hvilket betyder at regeringen lover at vi kan opretholde hele vores meningsløse overforbrug, hvilket kun kan medføre at klimamålet er fiktivt og rent (klima) regnskabsfusk, de lover os en tilsyneladende (på papiret) reduktion som ikke gør nogen reel gavn for klimaet.
fuskere som de er,
men tag ikke fejl, en endnu mere borgerlig regering ville med garanti være endnu værre for bæredygtigheden.

Jan Fritsbøger

at de lader som om at der kommer et teknisk fix som vupti kan løse problemet, er deres nødudgang som skal få os til at fortsætte uanfægtet, og som så når det viser sig at den mulighed ikke er en reel løsning, kan bruges som undskyldning for alt det de forsømte at gøre i tide, når katastrofen har ramt, og så er det jo lissom for sent at vælge nye og bedre ledere,
de eneste vi kan stole på er (måske) os selv og derfor må vi selv vælge overforbruget fra og gøre vore egne liv bæredygtige, hvilket faktisk betyder at stoppe med at købe alt som vi har råd til.

jeg så engang et udsagn som jo nok var ment humoristisk/provokerende, men som måske kan vise sig at være noget af det klogeste jeg har set, udsagnet lyder
"arbejdere i alle lande, hold op med det"
jeg forstår det som, hold op med at passe dit job og skaf dig i stedet føden ved selv at dyrke din egen mad eller noget i den stil .

Skal vi nu ikke lige komme tilbage til emnet - og skelne mellem velstand og velfærd! I grafen skyldes en tredjedel af elbilens udledning produktionen af opladningselektricitet, men i mine stikkontakter er der (kun) vind-el, så for mig forsvinder vel denne tredjedel?

Natasha Carstens

@Siri Franceschi, som har skrevet artiklen: Jeg vil være taknemmelig for en nærmere kildehenvisning til grafen end blot Klimarådet. Jeg kan ikke lige finde grafen på deres hjemmeside. Specifikt, beder jeg om en henvisning til deres beregninger (eller andet), for at de kan stå som kilde til grafen. På forhånd tak for en specifik kildehenvisning.

Siri Franceschi

https://www.klimaraadet.dk/da/system/files_force/downloads/baggrundsnota... - den oprindelige graf kan findes via dette link under figur 4.