Læsetid: 6 min.

Pluginhybridbiler udleder CO2 som dieselbiler, men får klimarabat. Politikere vil forlænge støtten

Pluginhybridbiler forurener lige så meget som fossilbiler, vurderer Klimarådet. Alligevel vil Venstre, De Konservative og De Radikale fortsætte afgiftsfradraget til pluginhybrider. SF og Enhedslisten støtter ikke op, ligesom eksperter mener, afgiftsfradraget bør afskaffes
Man får meget lidt CO2-reduktion for pengene, hvis man fortsætter afgiftsfritagelsen af hybridbiler.

Man får meget lidt CO2-reduktion for pengene, hvis man fortsætter afgiftsfritagelsen af hybridbiler.

Ole Berg-Rusten

31. oktober 2020

130.000 kroner. Så stor er rabatten på den afgift, man skal betale, hvis man køber pluginhybridbilen Ford Kuga frem for en tilsvarende bil som for eksempel Volkswagens dieseldrevne Golf. Det viser tal fra bilorganisationen FDM.

Den markante forskel skyldes, at pluginhybrider er omfattet af en afgiftsnedsættelse, fordi de betegnes som grønne biler.

Indtil videre er der blevet solgt 4.343 Ford Kuga-pluginhybridbiler i år, viser tal fra De Danske Bilimportører. Det svarer til en afgiftsrabat på 564 millioner kroner alene for denne ene pluginhybrid.

I alt har 12.281 danskere i år købt en pluginhybridbil, hvorfor den samlede rabat reelt er langt større.

Og bilerne er i høj kurs: Ford Kuga indtog denne sommer førstepladsen som den mest sælgende personbil og har tilmed opnået status som den bedst sælgende Ford på et kalenderår i dette årtusind. 

Spørgsmålet er, om det bliver ved. Den fordelagtige afgiftsnedsættelse står nemlig til at udløbe til nytår. 

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Kurt Nielsen
  • John Scheibelein
  • Gert Romme
Kurt Nielsen, John Scheibelein og Gert Romme anbefalede denne artikel

Kommentarer

Søren Fosberg

Alle de diskussioner ville ophøre hvis man i stedet lagde en bred skat på fossilt CO2. Det er ikke til at holde ud at se alle de lappeløsninger som skal gøre det ud for strategien imod bæredygtighed. Det er latterligt, ukvalificeret og kontraproduktivt at hvert parti og hver politiker render rundt med sin egen patentløsning i lommen, løsninger de henter på nettet eller studier af Lomborgs udredninger.

Det skal ikke kunne betale sig at forurene. Så simpelt er det og det er der vi skal rette opmærksomheden.

John Andersen, Henrik Øllgaard, Thomas Tanghus, Hardy Vinther, Torben Skov, Werner Gass, Kurt Nielsen, John Scheibelein, Poul Reynolds, Carsten Munk, Jesper Frimann Ljungberg, Steen K Petersen, Torben Arendal, Estermarie Mandelquist, Gert Romme, Peter Høivang og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar

Hertil kommer at den danske elproduktion ikke er grøn, men ligger på niveau med gennemsnittet i EU, når man ser på den reelle udledning fra biomasse, der jo ikke er CO2 neutral.
https://ing.dk/artikel/indregning-biomassens-udledning-goer-dansk-kilowa...

Torben Skov, Kurt Nielsen, Peter Høivang, John Scheibelein, Poul Reynolds, Per Torbensen, Jesper Frimann Ljungberg, Steen K Petersen, Hanne Utoft, Estermarie Mandelquist, Gert Romme, Søren Fosberg og Lars Jørgensen anbefalede denne kommentar
Søren Fosberg

De danske politikere er mestre i at manipulere og massere tallene for at få Danmark til at fremstå grøn selvom det er den pureste løgn.

For det første er biomasse er ikke grøn, i det mindste ikke på kort sigt, dvs hverken inden 2030 eller 2050. Det andet problem er at vi opgør vores CO2 forurening i forhold til produktion i stedet for forbrug. Dvs forurening fra produkter produceret i udlandet og importeret af os ikke indgår i regnskabet. Tages det i betragtning forurener vi mere end det dobbelte af de officielle tal - selvom eksport af vores produktion er med som forurening i Danmark.

Jeg tror såmænd det fleste af vore politikere selv tror på trylletallene.

John Andersen, Thomas Tanghus, Torben Skov, Kurt Nielsen, Peter Høivang, John Scheibelein, Poul Reynolds, Susanne Kaspersen, Per Torbensen, Carsten Munk, Jacob Johansen, Steen K Petersen, Hanne Utoft, Torben Arendal, Klaus Schwab, Gert Romme og Trond Meiring anbefalede denne kommentar

Salget af hybridbiler i Europa, udenfor Danmark, er allerede betydeligt større end salget af elbiler.

Og når man omtaler pluginhybridbiler over en bred front, er det faktisk korrekt, at de hybrider, der anvender fossil brændstof, også i visse tilfælde udleder CO2.

Det skyldes, at fleste af nutidens pluginhybrider, kører under 150 km på en ladning, men der er dog nogle, der kan dog køre noget længere. Men hvis ejerens daglige kørselsbehov er under dette, kan man jo blot lade bilen hjemme eller på jobbet, og anvende sin hybrid som en almindelig elbil.

Mern - der er altså også en række brint-hybrider på markeder, og mange flere er på vej til lancering. Så mange faktisk at ligesom pluginhybriderne over en bred kam allerede nu har overhalet elbilerne i salg, forventer man, at blot i den nærmeste fremtid vil brint-pluginhybriderne overhale fossil-pluginhybriderne.

Og selv om det stadig er lidt spredt, findes der faktisk allerede et net af brint-tankstationer i Danmark. Men ellers sæler Siemens 4 størrelser af hybrid-anlæg, der fremstiller brint ved hjælp af solceller, og den mindste størrelse er beregnet til en mellemstor husstand.

Torben Skov, Mogens Kjær og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar
Søren Fosberg

Det afgørende er jo hvordan brinten produceres. Sol og vind er fint.

Torben Skov, Mogens Kjær, Jens Kofoed og Torben Arendal anbefalede denne kommentar
Søren Fosberg

En økonomi baseret på brint som energibærer vil uvægerligt betyde lækage af brint til atmosfæren. Det er i sig selv problematisk og måske kontraproduktivt i forhold til at løse klimaproblemerne.

Se her: https://www.google.com/amp/s/theconversation.com/amp/dont-rush-into-a-hy...

NB: biogasanlæg - som producerer metan - er kendt for at lække ret store mængder metan. Dermed er deres bidrag til at reducere AGW stærkt begrænset, måske ligefrem negativ.

Det er stadigt helt tosset at forskelsbehandle biler i købsøjeblikket, når det er forbruget, som belaster klimaet.
Læsningen er simpel: Udfas registreringsafgift og indfas tilsvarende større forbrugsafgifter i løbet ag 7-12 år. Ingen taber, alle vinder.

Jesper Frimann Ljungberg

@Rune Mariboe
Ja. Jeg ville nok bare gå lidt hurtigere frem. Problemet er i det her er jo igen, at vi har fået et for stor centraladministration, der har gjort sig afhængig af afgifter. Og med det hul man lige nu sidder covid-19 milliarder i, og den enorme efterregning der kommer, så er man jo nødt til, at skrabe penge ind hvor man kan, for at fastholde et usundt administrativt fedtlag af dimensioner.

Og så synes jeg den der med diesel biler er lidt hul i hovedet, en god nyere diesel bil er sku mere CO2 og miljø venlig (do ikke på alle parametre) end en benzin bil. Sidste gang vi købte bil, købte vi en diesel med den motor og partikel filter system, som jeg kunne researche var bedst. Næste bil bliver en elbil.

Der hvor jeg så personlig synes at elbil, begynder at give ekstra mening, er så når man kan kombinere den med hjemmebaterier og solceller. Men uha, så bliver man jo nærmest selvforsynende.. og uhaha.. det koster jo igen i afgifter.

Så for at løse det her skal man løse nogle fundamentale andre problemer først.

// Jesper

Anders Hüttel

Unge kan ikke se frem mod den fremtid i forstiller jer og tegner!
De ved at de ser frem mod et ringere liv og vil prioritere.
Så hvorfor bruge en stor andel af sin livsløn og opmærksomhed på en bil?
Og hvorfor er transport et individuelt og personligt ærinde?
Luxembourg har siden marts haft gratis busser, tog og letbaner - Lad os gøre det samme mens vi brandbeskatter kørertøjerne og de tilbagelagte kilometer.
Alle ved at bilejere kan slå ihjel og sig selv i trafikken og at de presser ungdommen for muligheder, når de tramper på speederen"

Torben Skov, Jan Weber Fritsbøger og Carsten Munk anbefalede denne kommentar
Jan Weber Fritsbøger

hybridbilen er udviklet som et modtræk imod livsfarlig byluft, og overhovedet ikke som en løsning på klimaproblemet, men den sælges med en klimaetiket fordi klima har langt større reklameværdi end renere luft i storbyer,
at tro at industrien bekymrer sig om andet end muligheden for at få sine produkter solgt er dybt naivt, og derfor vil industrien aldrig redde klimaet,
det kan kun kunderne, ved undlade at købe det som ikke er absolut uundværligt, og faktisk er måske så meget som 99% af det vi køber noget vi sagtens kunne undvære, endda helt uden en forringet livskvalitet.

Jesper Frimann Ljungberg og Anders Hüttel anbefalede denne kommentar
Jan Weber Fritsbøger

Søren Fosberg har uden selv at at vide det, givet regeringens strategi den korrekte betegnelse, for strategien går nemlig ud på IKKE at gøre samfundet mere bæredygtigt det er med andre ord en strategi som forhindrer at samfundet bliver bæredygtigt, ( altså en "strategi imod bæredygtighed" ) og dette er vist tilstrækkelig bevist med udsagnet om at det ikke må koste nogen noget på velstanden, hvilket betyder at regeringen lover at vi kan opretholde hele vores meningsløse overforbrug, hvilket kun kan medføre at klimamålet er fiktivt og rent (klima) regnskabsfusk, de lover os en tilsyneladende (på papiret) reduktion som ikke gør nogen reel gavn for klimaet.
fuskere som de er,
men tag ikke fejl, en endnu mere borgerlig regering ville med garanti være endnu værre for bæredygtigheden.

Jan Weber Fritsbøger

at de lader som om at der kommer et teknisk fix som vupti kan løse problemet, er deres nødudgang som skal få os til at fortsætte uanfægtet, og som så når det viser sig at den mulighed ikke er en reel løsning, kan bruges som undskyldning for alt det de forsømte at gøre i tide, når katastrofen har ramt, og så er det jo lissom for sent at vælge nye og bedre ledere,
de eneste vi kan stole på er (måske) os selv og derfor må vi selv vælge overforbruget fra og gøre vore egne liv bæredygtige, hvilket faktisk betyder at stoppe med at købe alt som vi har råd til.

jeg så engang et udsagn som jo nok var ment humoristisk/provokerende, men som måske kan vise sig at være noget af det klogeste jeg har set, udsagnet lyder
"arbejdere i alle lande, hold op med det"
jeg forstår det som, hold op med at passe dit job og skaf dig i stedet føden ved selv at dyrke din egen mad eller noget i den stil .

Skal vi nu ikke lige komme tilbage til emnet - og skelne mellem velstand og velfærd! I grafen skyldes en tredjedel af elbilens udledning produktionen af opladningselektricitet, men i mine stikkontakter er der (kun) vind-el, så for mig forsvinder vel denne tredjedel?

Natasha Carstens

@Siri Franceschi, som har skrevet artiklen: Jeg vil være taknemmelig for en nærmere kildehenvisning til grafen end blot Klimarådet. Jeg kan ikke lige finde grafen på deres hjemmeside. Specifikt, beder jeg om en henvisning til deres beregninger (eller andet), for at de kan stå som kilde til grafen. På forhånd tak for en specifik kildehenvisning.