Ministeriernes interne revisioner skal styrkes, så der bliver holdt bedre opsyn med statens forvaltning. Det mener SF oven på det væld af skandalesager i staten, som vi har set de seneste år – for eksempel svindelsagen i Forsvarets Ejendomsstyrelse, sagen om svindel med udbytteskat og skandalen om brug af teledata hos poltiet.
SF’s formand Pia Olsen Dyhr mener, at læren er, at de interne revisioner er for tandløse.
»Jeg tror, at nogle af de skandaler, vi ser, kunne være undgået, hvis vi havde interne revisioner, som blev lyttet til,« siger hun.
Allerede i 2010 advarede Skatteministeriets Interne Revision om risiko for svindel i Skatteforvaltningen på grund af manglende kontroller. Også sagen om svindel i Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse blev forudset, da Forsvarets Interne Revision i 2013, 2014, 2015 og 2018 advarede om risiko for svindel som konsekvens af manglende kontroller. I begge tilfælde blev advarslerne overhørt af de ansvarlige embedsfolk, viser en oprulning af sagen, Politiken lavede i januar.
»Den interne revision har afsløret to skattesager, som ministeriet ikke har handlet på. Vi må gøre hvad vi kan for at sikre, at der er styr på vores allesammens penge,« siger Pia Olsen Dyhr.
I stedet er det de seneste år gået den forkerte vej med kontrollen af forvaltningen, mener SF. De interne revisioner er nemlig samlet set blevet beskåret kraftigt siden 2016.
Samtidig blev de såkaldte paragraf 9-aftaler ophævet i 2016. De sikrede et tæt samarbejde mellem ministeriernes enkelte interne revisioner og Rigsrevisionen – den overordnede institution, der fører kontrol med statsforvaltningen. I stedet fik Rigsrevisionen dengang en stærkere rolle, da dens bemanding blev øget med 20 årsværk.
»Muskler nok«
Konkret ønsker SF blandt andet at genansætte det antal medarbejdere, der var ansat i de interne revisioner, inden de blev beskåret. Det forslag stiller de i forbindelse med finanslovsforhandlingerne. Partiet vil desuden genoprette paragraf 9-aftalerne.
»Jeg synes, det er trist, at paragraf 9-aftalerne blev droppet. Vi kan se, at de interne revisioner i den grad har haft viden om, hvad der er sket i ministerierne,« siger Pia Olsen Dyhr og henviser til advarslerne om skandalerne i Skatteministeriet og Forsvarsministeriet.
»En genindførelse af paragraf 9-aftalerne vil give Rigsrevisionen nogle muskler, når de kigger ministerierne igennem, fordi de kan knytte sig direkte til en intern revision. De interne revisioner kender arbejdsgangene og problemerne, og derfor hjælper de Rigsrevisionen med at gå et spadestik dybere. Det er ikke nok, at de interne revisioner laver kritik, hvis den forbliver intern,« mener Pia Olsen Dyhr.
SF vil i udspillet desuden tilbage til en tidligere kutyme, hvor de interne revisioners betænkeligheder blev skrevet ind i Rigsrevisionens årlige rapport, hvis ministerierne ikke reagerede på dem. I modsætning til de interne revisioners rapporter er Rigsrevisionens årsrapport offentligt tilgængelig.
»Så kommer der flere ting ud i offentligheden. For hvis den interne revision opdager problemer i SKAT og reagerer på det internt, kommer det ikke til at betyde noget. Men hvis det blev offentliggjort, at intern revision i skatteministeriet gjorde opmærksom på problemer i sagen om udbytteskat, så kunne vi måske have sparet nogle penge,« siger Pia Olsen Dyhr.
Et skridt på vejen
Professor i forvaltningsrevision fra CBS Peter Skærbæk kalder SF’s udspil et skridt i den rigtige retning. Han mener, at det giver god mening at genindføre paragraf 9-aftalerne.
»Da aftalerne blev ophævet i 2013, blev de interne revisioner gjort totalt tandløse, fordi de nu skal rapportere til departementschefen i ministeriet. Det er helt naturligt, at den interne revisor og den eksterne revisor koordinerer med hinanden. De kan samarbejde og sparre med hinanden,« siger professoren.
Men ifølge Peter Skærbæk er SF’s udspil ikke vidtgående nok.
»Udbytteskandalen afslørede, at heller ikke Rigsrevisionen tog signalerne tilstrækkeligt alvorligt,« siger han med henvisning til, at Rigsrevisionen fik besked om risici fra Skatteministeriets Interne Revision i 2010 og 2013.
»Udspillet gør ikke tilstrækkeligt for at løse det problem.«
I stedet mener professoren, at der bør oprettes revisionsudvalg under hvert ministerium, som rapporterer til Folketingets stående udvalg og til Rigsrevisionen. Det skulle blandt andet kunne indkalde ministeriets departemantschef og chefen for den interne revision til at drøfte revisionsresultaterne og identificere, hvad der kan og bør gøres. Det er en idé, han tidligere har beskrevet i en kronik i Berlingske.
»Det, vi ved fra skandalerne i SKAT, er, at de ledende embedsmænd har ignoreret rapporterne. Det er også sket i Forsvaret. Derfor bør vi have revisionsudvalg, som er et ledelsesorgan, der systematisk og uafhængigt forholder sig til planlægning og resultater af revisionsindsatens,« siger Peter Skærbæk og fortsætter:
»Det er fint, at Rigsrevisionen efter SF’s forslag nævner den interne revisions kritik i en årsberetning. Men årsrapporten ville ikke have løst udbyttesagen, for det skete i en relativt kort periode. Realiteterne er kørt afsted, inden Rigsrevisionen får rapporteret det. Der kan være betydelig skade, inden Rigsrevisionen får rapporteret det. I nogle tilfælde vil det hjælpe, men ikke i de sager, hvor tiden er en vigtig faktor. Og det var for eksempel i udbytteskandalen.«
Pia Olsen Dyhr er som udgangspunkt lydhør over for nye forslag, siger hun.
»Jeg vil ikke afvise, at det kan være en model. Men jeg vil ikke lægge mig fast på én model. Det vigtigste er, at vi kommer i gang med at løse problemet med de interne revisioner.«
Hun håber, at SF’s forslag vil få regeringen til at overveje at ændre procedurerne for de interne revisioner.
Skatteminister Morten Bødskov (S) har ikke ønsket at stille op til interview om SF’s udspil. Til gengæld svarer han i en e-mail:
»Det er en af regeringens højeste prioriteter at styrke skattekontrollen, og det gælder selvfølgelig også den interne kontrol. Jeg lytter altid til gode forslag til, hvordan dette kan lade sig gøre, og er naturligvis åben for at drøfte SF’s forslag med dem.«
Så kommer der flere ting ud i offentligheden.
SF har selv stemt for mørklægningsloven, så der kommer så lidt som muligt ud til offentligheden.
Plat og svindel og bananstat.
Vi må da håbe at man kan genindføre skærpet kontrol for går der jo åbenbart helt bjørnebande i det!
Hvem har indført den lempeligere kontro med forvaltningernel? Hvem har foreslået offentligheds loven.