Læsetid: 2 min.

Færre fossilbiler er afgørende klimamål. Afgift på CO2 og trængsel er vejen til at nå det

For to år siden gav Lars Løkke et løfte: I 2030 skulle der være én mio. grønne biler i Danmark. Siden da er salget af elbiler gået elendigt. Men nu forhandler partierne igen om fremtidens grønne bilpark. I Informations klimapodcast fortæller professor Brian Vad Mathiesen, hvad en aftale bør indeholde, og hvilke fælder politikerne for alt i verden bør undgå
»Det er gået som man kunne frygte, at det værste scenarie var. Man går fra finanslov til finanslov og laver aftaler på må og få på det her område, som berører enormt mange mennesker,« siger professor Brian Vad Mathiesen om elbilerne.

»Det er gået som man kunne frygte, at det værste scenarie var. Man går fra finanslov til finanslov og laver aftaler på må og få på det her område, som berører enormt mange mennesker,« siger professor Brian Vad Mathiesen om elbilerne.

10. november 2020

Seks ministre træder ud af en gul bus foran Den Sorte Diamant i Indre København. Det er oktober 2018, efterårssolen skinner, og med sig under armen har statsminister Lars Løkke Rasmussen sin regerings nye klimaudspil. Han ser glad ud.

Regeringen er længe blevet anklaget for at nøle med klimaindsatsen, men nu er Løkke klar til at give et løfte, der skal lukke munden på kritikerne: Fra 2025 skal der være sat en stopper for salget af nye benzin- og dieselbiler, og i 2030 skal der køre en million grønne biler på vejene i Danmark.

To år – og et regeringsskifte – senere er salget af elbiler i Danmark gået »elendigt«, fortæller professor Brian Vad Mathiesen fra Aalborg Universitet i Informations klimapodcast, som denne uge handler om fremtidens grønne bilpark.

»Det er gået som man kunne frygte, at det værste scenarie var. Man går fra finanslov til finanslov og laver aftaler på må og få på det her område, som berører enormt mange mennesker,« siger Brian Vad Mathiesen.

Han mener, at kortsigtet tænkning har bremset udviklingen, fordi hverken bilimportører, privatpersoner eller virksomheder ved, hvordan politikerne har tænkt sig at indrette afgifterne.

»Det er meget skuffende. Hvis man skal lave en fornuftig grøn aftale, som handler om transport og biler, så skal den være langsigtet, og den skal hænge sammen med finansloven,« siger han.

I disse dage forhandler regeringen og Folketingets partier netop om grøn omstilling af transportsektoren, der står for en tredjedel af Danmarks samlede klimabelastning. De forhandler om et mål for antallet af grønne biler i 2030, og hvordan fremtidens bilafgifter skal indrettes.

Brian Vad Mathiesen kommer i ugens afsnit med bud på løsninger, samt hvilke politiske fælder partierne bør undgå at falde i.

Et udkast fra forhandlingerne viser, at der lige nu lægges op til en CO2-besparelse fra sektoren med 1,8 mio. ton CO2 i 2030. Til sammenligning skal Danmark reducere CO2-udledningerne med i alt 16 mio. ton for at leve op til klimamålet i 2030.

Udkastet er derfor ikke ambitiøst nok, vurderer Brian Vad Mathiesen. Han mener blandt andet, at politikernes »hovedfokus« bør være at skaffe flere elbiler ud på vejene.

Lige nu lægges der i udkastet op til 700.000 flere grønne biler i 2030. Men Brian Vad Mathiesen påpeger, at antallet af benzin- og dieselbiler ligeledes forventes at vokse med 700.000 biler frem mod 2030. Set fra et klimaperspektiv er vi altså lige vidt, og Brian Vad Mathiesen understreger derfor nødvendigheden af at få bremset udviklingen i antallet af fossildrevne biler.

»Vi skal have færre fossile biler end i dag. Jeg så gerne, at man så på trængselsafgifter og afgifter på CO2-udledningen fra de forskellige biler, så vi får en adfærdsændring.«

»For hvis vi får så mange biler, som der er blevet forudsat her, så hjælper 700.000 elbiler kun til, at vi har den samme udledning, som vi har i dag,« siger Brian Vad Mathiesen.

Bliv klogere på grøn transport og andre klimaløsninger i Informations klimapodcast Den grønne løsning. Du kan lytte til podcasten her eller ved at søge på Den grønne løsning i din foretrukne podcastafspiller.

Klimapodcasten: Den grønne løsning

Klimakrisen kræver en massiv omstilling af vores samfund. Heldigvis har videnskaben mange bud på grønne løsninger. I Informations podcast om klima taler vi hver uge med en forsker, der har en del af svaret på, hvordan vi løser klimaudfordringerne, eller kan komme med et videnskabeligt perspektiv på en aktuel klimadebat. Dine værter er Louise Schou Drivsholm og Martin Bahn.

Seneste podcasts

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • John Scheibelein
  • Kurt Nielsen
John Scheibelein og Kurt Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Er det måske Den-Lille-Svindler, hvis hoved formål med sit politiske virke er, at ødelægge velfærdsstaten? Koste hvad det vil.

Motivation ville virke langt bedre.

Et eksempel på motivation: Fra 2025 skal alle biler der ny indregistreres kunne køre på motorveje med 130 km/t og et forbrug på min 25km/l. Hvis ikke bilen kan det kan den kun indregistreres til at køre 80 km/t på motorveje. Fra 2026 skal den kunne køre 26km/ fra 27 27km/l osv. Dette vil føre til et radikalt reduceret energiforbrug op alle nye biler.

Nu er der det ved el-biler at langt langt de fleste ikke kan/må trække en trailer, og det har vi nu engang brug for her ude på landet.
OK så tag en hybrid-bil. Ja så kan jeg køre de første 40 – 50 km på el. men derefter skifter den over til benzin. Vel at mærke med et benzinforbrug der er væsentlig større pr km end min nuværende diesel-bil. Ja faktisk så meget større, at jeg bruger mindre diesel end en hybridbilen bruger ved en køretur på 100 km. Altså udleder hybridbilen mere CO2 end min dieselbil.
Min dieselbil er desuden en EURO-6 Norm bil, der udleder mindre CO2 end en tilsvarende benzinbil, men det er der ingen der taler om – Kun at diesel er fy-føj-skamme-skamme.
Men faktum er, at moderne dieselbiler udleder mindre CO2 pr kørt kilometer end tilsvarende benzinbiler, og trods det er den ”grønne” afgift på dieselbilen væsentlig større end på benzinbilen. Forstå det hvem der kan.

Steen Bahnsen, Michael Hullevad og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar

Fejl i artiklen: Der forventes ikke at tilstøde 700.000 fossil-biler inden 2030. Det samlede antal biler forventes at stige med 700.000 - og derfor vil det resultere i status quo, om de biler bliver elbiler.

Mht. afgifter osv: Drop nu det forældede princip med at beskatte alt muligt andet end problemet. Problemet er _udledning_ af CO2 - ikke maskinerne, der kan omsætte fossilt brændsel til CO2!
Beskattes de fossile brændsler for deres “CO2-indhold”, er vi udenom al diskussion vedr. den enkelte maskines potentielle aftryk.
En Ferrari, der kører 1000 km/a udleder langt mindre forurening end en C1, der kører 15000 km/a - så hvorfor skal Ferrariejeren straffes hårdere?