Nyhed
Læsetid: 6 min.

Nu kommer opgøret med sexchikane og magtmisbrug i den klassiske musikverden. 184 siger fra

Der skal ikke længere herske sexisme, magtmisbrug og krænkende adfærd i de store orkestre og operaer i Danmark. Sådan lyder det i et opråb fra den klassiske musikverden, hvor 184 personer og alle danske orkestre og ensembler har skrevet under med et krav om en kulturændring
147 musikere, sangere og andre fra den klassiske musikverden – både mænd og kvinder – har skrevet under på et kort brev, hvor de tilkendegiver, at den klassiske musik »står sammen i ønsket om et opgør mod sexisme, magtmisbrug og krænkende adfærd«. Samtlige danske orkestre og ensembler har også tilkendegivet deres støtte til brevet.

147 musikere, sangere og andre fra den klassiske musikverden – både mænd og kvinder – har skrevet under på et kort brev, hvor de tilkendegiver, at den klassiske musik »står sammen i ønsket om et opgør mod sexisme, magtmisbrug og krænkende adfærd«. Samtlige danske orkestre og ensembler har også tilkendegivet deres støtte til brevet.

Flemming Bo Jensen

Indland
7. november 2020

I en tidligere version af denne artikel fremgik det, at 147 har skrevet under på et opgør med sexchikane og magtmisbrug i den klassiske musikverden. Men der manglede navne i den oversigt, Information modtog, og det korrekte tal er 184. De ekstra navne er tilføjet på listen i denne artikel.

Sexistisk sprogbrug, mobning, magtmisbrug, befamlinger og deciderede overgreb. Det er nogle af de historier, der er landet i Marianne Karlbergs indbakke, siden hun for nogle uger siden tog initiativ til at sætte gang i et opgør mod krænkelseskulturen inden for det klassiske musikmiljø i Danmark.

Marianne Karlberg er agent for blandt andre operasangere og instrumentalister. Hun er gennem sit arbejde blevet bekendt med flere sager om seksuel chikane og magtmisbrug i den klassiske verden, og det er derfor, hun tog initiativet til en underskriftsindsamling, da en ny bølge af #MeToo begyndte i Danmark.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Ete Forchhammer

Iøvrigt mindes jeg ikke at fx Copenhagen Phil’s mange innovative tiltag eller orkestrets overlevelseskamp, eller at DUO’s fantastiske historie, eller at den frivillige lønnedgang for de klassiske musikere i Det Kgl. Kapel nogensinde har prydet forsiden af Information - eller iøvrigt fået ret megen opmærksomhed...?!?

Jens Christensen, June Beltoft og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
Jørgen Mathiasen

@Frau Forchhammer
Pianisten Khatia Buniatishvili er en temmelig smuk kvinde, der ligesom kollegaen Rosalía Gómez Lasheras optræder i noget, der vist hedder aftenkjoler, når de giver koncert, men hos Buniatishvilis er det nærmere en slags badebeklædning, som svøber sig tæt ind til kroppen.

Hun spiller et repertoire af store klaverkoncerter (herunder Rachmaninov) med en virtuos teknik. I mange optagelsestilfælde kan man bare lukke øjnene for at koncentrere sig om musikken, i Buniatishvilis skal man være lidt mere selektiv, for der er mange "indstillinger", hvor man følger hænderne på tangenterne, og det er interessant for den klaverspillende, især når musikken er skrevet af en klavermester som Rachmaninov.

Man kan ikke få andet indtryk end at Buniatishvili befinder sig fremragende i rollen som virtuos klaversolist med en erotiseret fremtræden, men hvis det er musikken, man interesserer sig for, skal man bare koncentrere sig om at bruge ørerne.

Søren Kristensen

Hvad kendetegner egentlig klassisk sexchikane frem for den mere rytmiske?

Claus Nielsen, Jens Christensen, Sten Dokkedahl og Bent Nørgaard anbefalede denne kommentar
Margit Johansen

Respekt for de kvinder der står frem med vidnesbyrd om en rådden kultur og angstprovokerende arbejdsmiljø bag scenekanten, hvor det historisk har været mænd der syntes de havde retten til at sige og gøre med kvinder som de ville og hvornår de ville. Det kan aldrig blive kvinders ansvar at skulle sige fra overfor mænds uønskede tilnærmelser og overgreb . Paradoksalt handler en stor del af det ældre klassiske repertoire netop om magtmisbrug og overgreb. Tænk fx operaen Aida.

Jeg ville så gerne gå den modsatte vej, Ete Forchhammer: at afskaffe uniformen og lægge vægt på, at musikken frembringes af mennesker i samspil i kraft af talent og kunnnen.