Nyhed
Læsetid: 6 min.

Ny forskning bringer nyt til debatten om danske moskéer: Nogle medvirker til integration

Et ny undersøgelse blandt en række danske moskéer peger på, at de religiøse institutioner kan være med til at øge integrationen blandt kvinder. Studiet udelukker dog langtfra, at der også kan være aktiviteter i moskéerne, som gør det modsatte
»Det er for mig at se interessant, hvordan man som muslimsk kvinde forholder sig til den debat, som har haft stort fokus i den offentlige debat,« siger ph.d.-studerende Pernille Friis Jensen, der står bag studiet. Arkivfoto.

»Det er for mig at se interessant, hvordan man som muslimsk kvinde forholder sig til den debat, som har haft stort fokus i den offentlige debat,« siger ph.d.-studerende Pernille Friis Jensen, der står bag studiet. Arkivfoto.

Marie Hald

Indland
16. november 2020

Imamer råder og vejleder muslimer i Danmark ud fra Islams sharialov. Moskéernes religiøse ledere opfordrer til social kontrol på kvinder. Og nogle moskéer medvirker endda til radikalisering.

Sådan har kritikken af moskéer ofte lydt i den offentlige debat. Og de seneste år har moskéerne i den grad været i vælten. Ikke mindst efter at TV 2 i 2016 sendte den afslørende dokumentar om imamer og moskéer, Moskéerne bag sløret, hvor journalisterne igennem optagelser med skjult kamera viste, hvordan religiøse ledere i tre moskéer i Danmark var med til at modvirke integrationen.

Men der hører også et andet billede med til historien. I hvert fald hvis man læser et nyt forskningsstudie fra Københavns Universitet af ph.d.-studerende Pernille Friis Jensen. Det er udgivet i Tidsskrift for Islamforskning og peger på, at flere moskéer i Danmark også er steder, hvor aktivt medborgerskab »under- og opbygges«. Hendes gennemgang af international forskning understøtter samtidig, at moskéer kan være med til at øge integrationen.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Dorte Sørensen

Mon denne undersøgelse også bliver "forkastet" af "udsmidningsminister " Mattias Tesfaye, som da han tog undersøgelsen fra RUC bestilt af IS ned fra ministeriets hjemmeside, da den undersøgelse viste at undervisning om muslimske forhold havde en god indvirkning og ikke førte til radikalisering som formodningen nok havde været.

Herdis Weins, ingemaje lange, Erik Karlsen, Elise Berg, Gert Romme, Marianne Stockmarr, David Zennaro, John Andersen, Ete Forchhammer og Anker Heegaard anbefalede denne kommentar

Jeg må indrømme, at er overbevist om at moskeerne generelt set modvirker integrationen i Danmark, eller det som der må være målet, assimilation. Det uanset at man kan give et eller nogle ganske få eksempler på det modsatte, altså mikro, hvor der er brug for makro. Som et andet eksempel bliver kønsopdelt badning i svømmehallerne brugt til at understøtte integrationen, men jeg mener at den gør det stik modsatte. Særhensyn modvirker desværre.

Ete Forchhammer

Ser frem til at JP, Kristeligt Dagblad m.fl. fortæller om denne undersøgelse. Når tre moskeer har fået lov til at tegne hele billedet, er det på tide at nogle andre af de resterende 167 moskeer kommer med og får samme betydning. Det kunne ligefrem ende med fremhævelse af de samfundsstøttende moskeer?
I Folkekirken ved vi jo godt hvor vi skal/ikke skal gå hen hvis vi søger ekskluderende eller inkluderende forkyndelse.

Verner Nielsen, Flemming Olsen, Erik Karlsen, Elise Berg og Gert Romme anbefalede denne kommentar

Interessant undersøgelse. Og bekymringens sum er jo som bekendt altid konstant. Så for dem, der virkelig brænder for dette som deres interesserede, burde denne undersøgelse fortsætte til alle andre bedehuse i Danmark.

Men er det egentlig bedehusenes opgave at vejlede om dansk kultur? - Og har man ikke mere religionsfrihed i Danmark?

Denne omgang har vi, min hustru og jeg, igennem en længere årrække ikke boet i Danmark, som vi i øvrigt fortsat betaler skat til. Til gengæld har vi, i samme periode, virkelig nydt at være bofaste i andre lande. Men desværre er vi aldrig kommet i nogle af de 48 danske Folkekirker, der er spredt ud over verden.

Måske er det derfor, at det ikke lykkes for nogle af disse danske folkekirker, udenfor Danmark, at integrere os i de lande, som vi har boet i. Derfor lever vi faktisk stadig vores egen konstruerede tilværelse som danskere udenfor Danmark. Og selv om det ikke 100% lykkes at leve som danske, har vi det faktisk ganske godt med det.

Den Danske Folkekirken har 48 danske udlandskirker spredt ud over hele verden. Disse danske kirker ligger i storbyer, hvor mange danskere er bosat, samt i Sydslesvig. Kirkerne findes i både Europa, Asien, Australien, USA, Canada, Argentina, Jerusalem, Kina og Sydslesvig. Og disse danske Folkekirker har selvfølgelig danske medarbejdere. Derfor har den Danske Folkekirke en god mulighed for at integrere danskere i andre lande.

Ete Forchhammer , Verner Nielsen og Jens Ole Mortensen anbefalede denne kommentar

Hovsa: Danske medarbejdere for danske i de danske kirker rundt i verden.
Men he ri lille dannevang, må muslimer helst ikke have medarbejdere fra deres "hjemland"?
Hænger det sammen?
I øvrigt så skal der vel så i integrationens navn forsøges at tage debatten med disse imamer for om muligt at få dem til at "give tilladelse" til deres unge frie udfoldelse sammen med de "syndige" unge
der nyder alkohol m.v. Måske det kunne få dialogen i gang omkring det tilsyneladende nødvendige druk. men ok det er såmænd ikke så forskelligt fra de råd missionsbørnene får i dette land.

@ Kære Viggo Okholm,

Jeg tror da sagtens man kan finde indvandrer-unge fra visse muslimske lande, der ikke anvender alkohol. Men vi kender flere unge med såkaldt muslimsk baggrund - både her og i Danmark, der bruger alkohol ved specielle lejligheder. - Også under samværet med andre unge fra det herlige racerene Danmark.

Og egentlig er det vel ikke problematisk for andre end deres bekymrede mødre, der er bange for opkast på det fine tøj. For de fædre med samme baggrund som vi kender, bruger også alkohol ved specielle lejligheder. Dog undtagen en enkelt yngre familiefar, der i øvrigt er indehaver af en stor og succesfuld spiserestaurant i en dansk provinsby. Han nyder kun vin og Rakia når han griller med familie og venner hjemme i sin egen have.

Men mit kendskab til muslimske bønneledere er, at deres tolkning af profetens 1500 år gamle læresætninger for god livsførelse er tolket af hjemlandets eneherskende diktatorer. Så måske skal man tale med den såkaldte kongefamilie i Saudi, Emiraterne, Marokko og andre gemene bananrepublikker. For det er faktisk dem der finansierer moskeen, der også bestemmer tolkningen af koranen. Og så længe det danske samfund lader dem gøre det, rækker deres magt ganske langt.