Nyhed
Læsetid: 6 min.

Regeringens store klimasatsning risikerer at øge den globale klimabelastning

En stor del af transportens klimabesparelse skal bero på biobrændstoffer, viser udkast fra de politiske forhandlinger. Eksperter kritiserer manøvren for at rydde skov og skade klimaet mere end benzin og diesel. Støttepartier vil presse på for højere krav. Minister: Vi skal sikre bæredygtighed
Den danske transportsektor udgør knap en tredjedel af landets samlede klimabelastning, og den danske bilpark forventes ifølge Energistyrelsen at vokse med godt 700.000 frem mod 2030 – fra i dag 2,7 til 3,4 millioner biler.

Den danske transportsektor udgør knap en tredjedel af landets samlede klimabelastning, og den danske bilpark forventes ifølge Energistyrelsen at vokse med godt 700.000 frem mod 2030 – fra i dag 2,7 til 3,4 millioner biler.

Kent Rasmussen

Indland
4. november 2020

Regeringen har sagt det igen og igen: Det er afgørende, at Danmarks klimaindsats ikke blot flytter CO2-udledningerne til andre lande. Hvis klimabelastningen blot skubbes til udlandet, er intet vundet i den globale klimakrise, lyder argumentet.

Men i de politiske transportforhandlinger, der nærmer sig sin afgørende fase, lægger regeringen netop op til at satse stort på et tiltag, der risikerer at øge klodens samlede klimabelastning. Det vurderer eksperter på baggrund af et udkast til en politisk aftale, som Information er i besiddelse af.

Af udkastet fremgår det, at Danmark i de kommende år skal proppe flere såkaldte biobrændstoffer i bilmotorerne for at mindske fossildrevne bilers CO2-udledning.

Problemet er, at de såkaldte førstegenerationsbrændstoffer primært produceres af raps, soja og sukker. For at producere de afgrøder vil der oftest skulle dyrkes på andre arealer i udlandet. Dermed øger Danmark efterspørgslen efter at rydde regnskov og vådområder til skade for klimaet, forklarer Brian Vad Mathiesen, der er professor i energiplanlægning på Aalborg Universitet.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Klimaet er i hvert fald con di tio sine qua non for os - både nu og når vi bliver mange flere.

Ethanol, naturgas, elektricitet, briny, propan, biodiesel, p-seriens brændstoffer. Listen over alternative brændstoffer er ganske lang. Og den danske regering har i hvert fald ikke interesseret sig for hvad de store lastbil-fabrikker for tiden tester i fuld skala.
- Her ser det ud til, at brint og brændselsceller vinder på lange transporter.
- Og at el-optag til batterier fra nedbygget anlæg i vejbane vinder på nær-distribution.

Men der er altså også helt andre alternativer:
- Hvad med at kræve, at gods mellem landsdelene først og fremmest skal sejles frem til lokale container-omlæsningssteder?
- Hvad med at forlange, at gods indenfor landsdelen først og fremmest skal transporteres frem på jernbane til container-omlæsningssteder?
- Hvad med at forlange, at godset først transporteres frem på landevej, når der ikke er andre muligheder?
- Hvad med at forlange, at lastbiler skal læsses til 90% af deres kapacitet, inden kørsel påbegyndes?

- Og så kan man jo motivere til, at følgeindustrier etablerer sig ganske tæt på deres leverandører. Det gjorde man faktisk i industrialiseringens barndom.
-

Olav Bach, Mogens Holme, Leif Høybye, Lise Lotte Rahbek og Dorte Sørensen anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

Når bilerne bliver intelligente nok finder de selv en løsning.

Jens Christian Jensen

Er nogen overrasket. Politik handler jo hovedsageligt om iscenesættelse af en fortælling der skal sælge billetter til næste valg.
Facit af fortællingen er mindre væsentlig. Den kan man altid tale sig ud af senere hvis det viser sig at fortællingen ikke holdt stik alligevel.

Henning Wettendorff

"Klimaministeren er naturligvis ikke uvidende om, at lovforslaget øger det globale CO2-udslip. Når forslaget alligevel fremsættes, skyldes det, at regeringens forfejlede energipolitik har resulteret i alt for lille CO2-reduktion. Man er nu så langt bagud, at alle trick tages i brug for at pynte på CO2-regnskabet.
Fra det perspektiv er klimaskadelige biobrændstoffer pludselig god klimapolitik. Da udslippene hovedsageligt foregår uden for Danmarks grænser, kan biobrændstofferne, uanset de enorme udslip, rent regnskabsteknisk optræde som reduktion i Danmarks CO2-regnskab.
I stedet for at finansiere løsningen vælger regeringen dermed at finansiere problemet. Biobrændstoflovens halve milliard skaber kun øget incitament til plantageejere og sojabaroner til at fælde regnskovene."

Dan Belusa, Greenpeace, om udspil fra Connie Hedegaard - same old trick!
(under overskriften "Skadelig biobrændstoflov" i Politiken 2009-04-23)

@ Søren Kristensen,

Jeg tror da, at du har ret i, at når bilerne bliver intelligente, så nok finder de selv en løsning.

På samme vis tror jeg også, at den økonomiske krise løses automatisk, når den tid kommer, hvor der er 2 lønningsdage hver uge.

Jeg tror det først, når det er faktum med 1.generation biobrændsel... Det drejer sig om at afskridte økonomien af Power2X , tænker jeg.

Det er underligt at tænke på hvor fast tænkningen er i, at trafik er lig med bilisme. Uanset om man skal købe lokalt ind til sin daglige husholdning eller man skal pendle 50 km til arbejdet, så er bilen åbenbart eneste mulighed.
Kommentarsporet flyder over med god kritik og rigtige holdninger, men hvor er forslagene til og løsningerne for de mennesker, som sidder i suppedasen og har brug for 'det lille, venlige skub' for at ændre stil.

Det er tydeligt, at regeringens virkelige rådgivere er brancheorganisationerne, for de lytter tydeligvis ikke til Klimarådet.

https://www.altinget.dk/energi/artikel/klimaraadet-derfor-anbefaler-vi-i...