Nyhed
Læsetid: 6 min.

Udkast til aftale: Regeringen vil nu have 700.000 grønne biler i 2030. Ikke nok, lyder kritikken

Et udkast til en politisk aftale viser, at regeringen har øget målet for antallet af grønne biler i 2030. Men flere partier kritiserer finansieringsmodellen for at ramme socialt skævt og presser på for større ambitioner. S afviser kritikken
Skatteminister Morten Bødskov (S) var vært for et sættemøde med indledende forhandlinger om omstilling af transportsektoren den 24. september. Nu viser et udkast til en politisk aftale, at regeringen har opjusteret sit mål for antallet af elbiler i 2030.

Skatteminister Morten Bødskov (S) var vært for et sættemøde med indledende forhandlinger om omstilling af transportsektoren den 24. september. Nu viser et udkast til en politisk aftale, at regeringen har opjusteret sit mål for antallet af elbiler i 2030.

Philip Davali/Ritzau Scanpix

Indland
2. november 2020

Forhandlinger om fremtidens grønne bilpark er på vej ind i den afgørende fase. Regeringen lægger nu op til en målsætning om 700.000 grønne person- og varebiler i 2030, viser et udkast til en politisk aftale, som Information er i besiddelse af. Det er 200.000 flere grønne biler, end regeringen lagde op til i sit udspil fra september.

Men det politiske slagsmål er langtfra overstået. De røde partier kritiserer regeringen for en socialt skæv fordeling af afgifterne. Og ifølge flere ordførere er der stadig stor uenighed om ambitionsniveauet for klimaaftalen, og om hvordan målet om flere grønne biler skal finansieres. 

De Radikales politiske ordfører, Andreas Steenberg, roser regeringen for at have flyttet sig. Men, siger han:

»Det er stadig langtfra nok. Selv med den her plan vil der samlet set komme flere benzin- og dieselbiler på vejene de næste ti år. Det vil sige, at det set med grønne briller stadig går den forkerte vej,« siger han, med henvisning til at den danske bilpark ifølge Energistyrelsen vil vokse med cirka 700.000 frem mod 2030 – fra i alt 2,7 til 3,4 millioner biler.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Hvordan kan det være, at man kan bruge 2-300 millarder på fire måneder til at afbøde Corona-tiltag uden at pengene skal tages nogen steder fra? Men når det drejer som om noget endnu mere alvorligt som vores tilstedeværelse på denne klode, så er ni millarder pludselig fuldstændig uoverstigeligt. Det giver INGEN mening. Eller snarere, det viser, at hvor der er vilje er der vej, og hvad klimaet angår er der åbenbart ingen vilje.

Thure Hastrup, Thomas Tanghus, Torben Arendal, Torben Bruhn Andersen, Søren Cramer Nielsen, Henrik Røngaard Bentzen, Jan Weber Fritsbøger, Hans Larsen, Steen K Petersen, Ruth Sørensen, Dorte Sørensen, Liselotte Paulsen, Achim K. Holzmüller og Kurt Nielsen anbefalede denne kommentar

»Ja, helt sikkert. Og det er vigtigt at have for øje, at vi jo kommer til at lave flere aftaler. Det her er bare én aftale på vej mod målet om 70 procents reduktion. Men vi kommer til at beskæftige os med området igen senere.«

Undskyld men det er simpelthen noget pladder - Der er kun tre store områder, der kan bringe os i mål, og transporten er ét af dem. Det her bringer os stort set ingen vegne, og de andre områder skyder også bolden videre.

Thomas Tanghus, Søren Cramer Nielsen, Jan Weber Fritsbøger og Kurt Nielsen anbefalede denne kommentar

Bilparkens CO2 udledning er jo kun en mindre part af det samlede problem. Med en andel på over 50% er der ingen vej uden om indgreb og forandring af landbrugssektoren. Særligt svineproduktionen - Den hellige ko.

Thomas Tanghus, Torben Arendal, Steen K Petersen, Søren Cramer Nielsen, Henrik Røngaard Bentzen og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar

At erstatte en benzinbil med en elbil er jo nemt nok. Det griber jo ikke nævneværdig ind i vores dagligdag og livsstil.

Tonny Helleskov

Store tilskud til at købe dyre biler. Cui bono ?

Gunner Boye Olesen

Det er fuldstændigt uforståeligt at så mange politikere insisterer på at vi skal have 700.000 flere biler, som om vi ikke har biler nok. Lad is få bedkre og billigere kollektiv trafik ind i ligningen, og dyrere fossile biler, specielt en højere pris på de klimabelastende SUV'er, der toppede salgslisterne i 2019. Og afskaf så også skattefordelene til hybridbilerne, som de fleste ikke lader op alligevel.

Thure Hastrup, Thomas Tanghus, Torben Arendal, Søren Cramer Nielsen, Henrik Røngaard Bentzen, Jan Weber Fritsbøger, Carsten Munk, Hannibal Knudsen, Hans Larsen, Kristian Spangsbo, Rune Stilling, Steen K Petersen, Dorte Sørensen og Liselotte Paulsen anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Ja udbyg den kollektive trafik - gør dele bilordninger lette at benytte osv.
Hvad med mål om at nedbringe personbilparken over heil linjen i stedet for en udvidelse?

Torben Arendal, Henrik Røngaard Bentzen, Carl Chr Søndergård, Jan Weber Fritsbøger, Carsten Munk, Kristian Spangsbo og Steen K Petersen anbefalede denne kommentar
Steen K Petersen

Jeg ved ikke, hvem der har fundet på at hæfte en positiv betegnelse på hybrid- og elbiler, men de er altså ikke grønne, overhoved ikke, snarer tværtimod. De udleder – efter mange års kørsel – mindre CO2 end en konventionel bil, og kommer strømmen fra vedvarende energi, er det bedre, end hvis den kommer fra kul. Men grøn er individuel persontransport altså ikke, og bæredygtigt bliver det aldrig.

Cyklen er et grønt transportmiddel, og mange flere ville bruge den, hvis transportsystemer blev sammentænkt, og de fik en smule af de subsidier, som olieindustrien modtager.

Torben Arendal, Henrik Røngaard Bentzen, Jan Weber Fritsbøger, Carsten Munk og Kristian Spangsbo anbefalede denne kommentar

Jeg synes at man skal grave hele Aarhus, Odense, Aalborg , København og Frederiksberg op over de næste 5 år og plastre alle byerne til med ladestandere. Kun derved kan man leve op til aftalen om de enorme mængder elbiler man ønsker. For øvrigt vil det reducere fremkommeligheden i byerne betragteligt med alle disse fastmonterede standere.

Ved denne regering egentlig, hvad de selv vil? - Og har de en holdning?

Carl Chr Søndergård, Thomas Tanghus, Torben Arendal, Torben Bruhn Andersen og Jan Weber Fritsbøger anbefalede denne kommentar
Jan Weber Fritsbøger

Gert Romme ja da, de vil blive siddende, og det er også deres holdning ;o)
og da vælgerne jo er både grådige og måske dumme, så skal grådigheden og dumheden da bakkes op

Carl Chr Søndergård

Hvor henne på kloden vil den produktion af el-biler forurene?

Det bør gøres nemmere og billigere at trille hen til nærmeste station og transporteres videre, i hverdagen.

Folk skal først fravælge bilen, inden det giver mening.

Der bliver jo forurenet helt vildt, hvis alle skal ha sig en ny vogn..

Det der rammer mig her er “grønne biler”. Oxymoron.

Prøv ifeen : Fattugt samfund uden flexibilitet og uden velfærd

Det er det samme som "ingen biler"