Læsetid: 8 min.

Alle venter på regeringens grønne skattereform. Spørgsmålet er, hvor ambitiøs den bliver

Fagfolk står i kø med anbefalinger og modeller for en reform, der sikrer stigende CO2-afgifter som vej til det danske klimamål. Men tvivlen om, hvad regeringen egentlig vil, stiger
Fagfolk står i kø med anbefalinger og modeller for en reform, der sikrer stigende CO2-afgifter som vej til det danske klimamål. Men tvivlen om, hvad regeringen egentlig vil, stiger

Henning Bagger

18. november 2020

Ved første øjekast ser det nemt ud: Alle – næsten alle – bakker op om en grøn skattereform med en CO2-afgift som centralt redskab til at nedbringe de danske udledninger af drivhusgasser.

Klimarådet anbefaler det, De Økonomiske Vismænd gør det, tænketankene Kraka, Cepos og Concito gør det. Dansk Erhverv, Dansk Energi og SMVDanmark gør det, Fagbevægelsens Hovedorganisation og Arbejdernes Erhvervsråd gør det. Rådet for Grøn Omstilling, Danmarks Naturfredningsforening og andre grønne organisationer gør det, en stribe uafhængige økonomiprofessorer på universiteterne har længe gjort det. Klimabevægelsen i Danmark har sågar søsat en underskriftindsamling for at få det gennemført: At forureneren skal betale for at belaste klimaet.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Kurt Nielsen
  • John Scheibelein
  • Jes Enevoldsen
  • Marie Vibe
Kurt Nielsen, John Scheibelein, Jes Enevoldsen og Marie Vibe anbefalede denne artikel

Kommentarer

"FH anbefaler derfor at parkere opgaven i en ekspertkommission, der skal arbejde de næste to år med henblik på indførelse af nye klimaafgifter om fem år."
5ÅR!!?
Det kan og må ikke være sandt, selvom en sådan syltning bekommer erhvervene måske.

På med svenske CO2 niveau, vi skal da slå svensken - Og så Op med basisfradragene , også til private husholdninger.
Fritag offentlig transport.
Dan J. ,tag jer så lige sammen ellers rammer det folkets opbakning til SD, med garanti!

Thomas Tanghus, Jan Christensen og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar

Tvivlen om, hvad regeringen egentlig vil, stiger. Mit bud er at regeringen vil forsøge at overleve til Finansloven for 2021 vedtages. Nogle seriøse sociale forbedringer vil vi ikke se i denne såkaldte (Social)demokratiske regeringsperiode. Jo, var der ikke noget som hed Paris-aftalen for fem år siden?

Hvor mange kriser har der været siden 2007, og hvorfor har Folketinget været nødt til at udsætte arbejdet med at fjerne fattigdommen i Danmark? Vi har været igennem Finanskrisen, Thornings Regeringskrise, Flygtningekrisen, Klimakrisen, Coronakrisen, De Radikales MeeToo-sag, Minkkrisen, og nu Mettes Regeringskrise.

Hvor megen tålmodighed skal vi udvise, mens pengene stadigt flyttes op til overklassen? Hvor længe skal vi udvise "samfundssind"? Alle venter på regeringen - og alle de andre regeringer de sidste fyrre år - hvor uligheden er steget.

Hvor meget overskud har vi egentligt tilbage, oven i hverdagens kamp for at overleve? Medierne står ikke ligefrem i kø for at kæmpe for underklassens sager. Lige nu taler alle ikke om andet end minksagen. Før det var det De Radikales MeeToo-sag. I morgen finder medierne garanteret på noget andet, som kan overdøve de to vigtigste sager, nemlig klimaforandringerne og fattigdommen.

Alle gør det. Alle kigger den anden vej, mens børnefattigdommen vokser. Klimarådet anbefaler det, De Økonomiske Vismænd gør det, tænketankene Kraka, Cepos og Concito gør det. Dansk Erhverv, Dansk Energi og SMVDanmark gør det, Fagbevægelsens Hovedorganisation og Arbejdernes Erhvervsråd gør det. Rådet for Grøn Omstilling, Danmarks Naturfredningsforening og andre grønne organisationer gør det, en stribe uafhængige økonomiprofessorer på universiteterne har længe gjort det. Klimabevægelsen i Danmark er med på den.

Thomas Tanghus, Steen Obel og Mogens Holme anbefalede denne kommentar
Poul Anders Thomsen

På Peberholmen, hvor Øresundsbroen og Øresundstunnellen mødes, er der let plads til mere end 20 vindmøller. De ville være lette at servicere, sammenlignet med havvindmøller og det ville være en flot indgangsport til Danmark, når man kommer kørende fra øst.

Carsten Nørgaard

Vi kender svaret: Den bliver mindre ambitiøs, end der er behov for, at den skal være.

Steen Obel, Mogens Holme, René Arestrup og Hans Larsen anbefalede denne kommentar

Svaret på, hvor ambitiøs den grønne skattereform bliver, kan nok findes hos afdøde Richard Møller Nielsen: "Screw down a little bit the expectations".
Denne regerings klimaambitioner gror på ingen måde ind i himlen..

1000 kr i afgift for et ton udledt CO2 er lig 1 kr pr kilo CO2.
En liter benzin udleder 2,5 kilo CO2. Dvs en liter benzin stiger med 2,50 kr i 2030.

At tro at en stigning på beskedne 2,50 kr pr liter benzin i 2030 kan redde klimaet er dybt godnat.

Der skal helt helt helt helt andre drastiske, gennemgribende og hurtige indgreb til for at reducere CO2-udledningen.