I de kommende år skal der langt flere elbiler og hybridbiler på vejene. Og de resterende fossile biler skal køre på biobrændstoffer, der ikke kun er grønne på papiret. Det er essensen af den aftale om grøn vejtransport, som regeringen fredag indgik med støttepartierne De Radikale, SF og Enhedslisten.
Aftalen ændrer bilbeskatningen på en måde, der ifølge Finansministeriet ventes at medføre 775.000 grønne biler på vejene i 2030. Samlet set vil aftalen ifølge ministeriet medføre en CO2-reduktion på 2,1 mio. ton i 2030, hvilket finansminister Nicolai Wammen (S) betegner som »markant«.
»Det er en aftale, der bringer os et stort skridt fremad,« sagde han ved et pressemøde fredag.
Spørgsmålet er dog, hvor grøn aftalen reelt er.
Selv hvis politikerne ikke løftede en finger, ville der ifølge Elbilkommissionens prognoser komme 400.000 grønne biler på vejene i 2030. Reelt er det altså mindre end halvdelen af de 775.000 grønne biler, der kan tilskrives den politiske aftale.
Og selv om der kommer flere grønne biler, betyder det ikke, at der kommer tilsvarende færre af de fossile biler, som belaster klimaet. Den samlede danske bilpark forventes nemlig ifølge Energistyrelsen at vokse med knap 700.000 frem mod 2030.
Kun et lille skridt
»Ud fra de prognoser, der er lavet, ser det ud til, at vi med den her aftale i bedste fald kun vil få lidt færre fossile biler og i værste fald lige så mange som i dag,« siger Jakob Stoustrup, der er prodekan på Aalborg Universitet og forsker i elbilisme.
»Så selv om tallene måske umiddelbart kan lyde af meget, er det her desværre kun et lille skridt i forhold til at nå 70-procentsmålsætningen.«
Med aftalen er regeringen og støttepartierne dog blevet enige om en »ambition« om én million grønne biler i 2030. Og hvis den målsætning bliver nået, vil det gøre en stor forskel, forklarer Jakob Stoustrup.
Men de konkrete elementer i aftalen forventes altså ikke at resultere i så mange grønne biler, og hvordan den resterende del skal nås, vil partierne først drøfte om flere år.
»Det ser vi på i 2025,« sagde skatteminister Morten Bødskov (S) ved fredagens pressemøde.
Den største CO2-reduktion i aftalen kommer derfor ikke fra grønne biler. To tredjedele af de 2,1 mio. ton kommer fra, at de fossile biler skal køre på mindre klimabelastende brændstof. Partierne vil indføre et såkaldt CO2-fortrængningskrav, som betyder, at klimabelastningen fra benzin og diesel skal reduceres ved hjælp af eksempelvis iblanding af biobrændstoffer.
Det skal erstatte det nuværende iblandingskrav, der har været stærkt kritiseret. For selv om biobrændstoffer på papiret regnes som grønne, kan de være decideret klimaskadelige, hvis de ikke er bæredygtigt produceret. Med aftalen er partierne derfor samtidig blevet enige om at udelukke de mest klimaskadelige biobrændstoffer baseret på palme- og sojaolie. Og senest fra 2025 skal reglerne tage højde for den indirekte klimaeffekt, som biobrændsler kan have i form af eksempelvis skovrydning i udlandet.
Blot et komma
Problemet er bare, at et CO2-fortrængningskrav ikke er den langsigtede løsning, »vi skal bruge til at nå i mål« i forhold til ambitionen om, at Danmark skal være et totalt klimaneutralt samfund i 2050. Det pointerer det uafhængige ekspertorgan Klimarådet, der er nedsat til at rådgive regeringen. Og når man ikke op på én million elbiler i 2030, kan det ifølge rådet blive svært at nå 70-procentsmålsætningen.
»Det vil kræve en række andre tiltag, der reducerer brugen af benzin og diesel,« siger Klimarådets formand, Peter Møllgaard, der bl.a. foreslår en CO2-afgift på fossile brændsler.
På pressemødet fredag afviste finansminister Nicolai Wammen, at aftalen er for uambitiøs.
»Der er aldrig nogen i danmarkshistorien, som har været så ambitiøse i forhold til at lave en grøn omstilling af vores bilpark,« sagde han.
»Og så har vi også sagt, at vi undervejs vil mødes for at se på, om vi kan nå en million. For det vil selvfølgelig være det bedste.«
Mens De Radikales leder Sofie Carsten Nielsen og SF’s formand Pia Olsen Dyhr gav udtryk for begejstring for aftalen, var Enhedslistens klimaordfører Mai Villadsen anderledes lunken.
»Vi betragter ikke denne bilaftale som et punktum,« sagde hun.
»Men som et komma.«
Det bliver sjovt når København, Århus, Odense og AAlborg skal graves fuldstændigt op for at etablere 100.000 ladestandere. Eller måske 200.000.
Og der kommer sikkert også muntrebileder af forlængerledninger og ladekabler der optager fortove og som snubletråde forhindrer dårligt gående i at bevæge sig rundr.
Jaaaa mere privatbilisme er da helt sikkert løsningen. Flot!
Tving folketingspolitikere til at tage bus til borgen. De har godt af at lære glæderne ved offentlig transport.
Man kan ikke omstille samfundet fra sort til grøn på kort tid. Det skal tages i små, men målrettede, bider. Et skridt frem af gangen. så alle kan få mulighed for at omstille sig. På den måde vil befolkningen og virksomhederne være med og ikke i mod. På sigt kan det endog udvikle sig til en hel folkebevægelse, hvor vi stille og roligt ændre vores adfærd og holdninger hen i en grøn retning. Jeg er ikke i tvivl om, at den danske befolkning er med på den. For vi ved alle sammen godt inders inde, at det er nødvendigt.
Og flere og flere lande er ligeledes godt i gang med at følge trop. Selv et USA. Nu uden Trump.
@Ulla Nygaard
04. december, 2020 - 21:42
"De har godt af at lære glæderne ved offentlig transport."
Glæderne ved offentlig transport !!! My goodness! Holy Moses! Vor herre til hest!
Jeg har endnu til gode at opleve f.eks.:
- at tidsplanen holdt stik - hvorfor er det så svært at ankomme og afgå til tiden?
- at opleve, at der er helt ro i stillekupeerne - kan folk for f.. ikke tie stille og slukke for mobilen i stillekupeen...
- at sæderne er rene ...En del passager synes åbenbart, at det er god stil at parkere sit beskidte fodtøj på sæderne ! Her kan man vist i den grad tale om sædernes forfald!
Så nej tak til offentlig transport - og et stort ja tak til min uhyre pålidelig øko-diesel-bil!
Så kan boliger i byerne stige lidt mere i pris. Hver gang transport bliver mere besværlig, bliver det mere attraktivt at bo i byerne, hvorefter priserne på boliger i byerne stiger.
Vi må jo prise og lykkelige for at vi bor i et område der er godt dækket af et offentligt trafik system, busser S-tog nærbane osv. ?
Nåe nej der er vi så ikke, så må vi sælge huset og flytte. Eller droppe jobbet.
Jeg vil med offentlig transport have lidt over 4 timer transporttid til og fra arbejde hver dag for 54 km. Så det må vi betale lidt mere for at kunne komme på job og tjene til dagen og vejen og til dem der har råd til en ny elbil.
Fair nok der er heller ingen opladnings muligheder her på gaden.
De eneste grønne biler er biler, der er malet grønne. Hvis Information også begynder at købe deres spin, er der ikke meget håb tilbage
Erik. Lige præcis. Det kræver investeringer i offentlig transport, ikke i privatbilisme.
https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=sarkasme
Læs min kommentar igen.
vi bliver bildt ind at privatbilismen kan gøres grøn, men selv de rene elbiler er ikke bæredygtige nok til at pirvat-bilismen kan blive det, og hybridbiler er lavet for at skaffe renere luft i byerne, og kun konceptet hvor den kinetiske energi ved bremsning opsamles og genbruges til fremdrift gør en hybridbil en anelse grønnere, selve hybridkonceptet som muliggør eldrift i byen øger faktisk brændstofforbruget ved bykørslen, da der er tab når motorkraften gemmes på et batteri til brug ved bykørsel, men den historie gider bil-brachen ikke fortælle, de vil hellere lade som om hybrid er et klima-kolumbusæg.
Det er fordi regeringen arbejder efter konceptet: Jeg har en hammer, så alt er et søm.
Regeringen arbejder kun med pisk, og ikke med gulerod.
Der er masser af måder at motivere for et lavere CO2 udslip. F.eks som i Framkrig hvor privatpersoner kan få penge fra andre ved samkørsel, hvilket i den grad har virket motiverende i Frankrig.
http://www.bestofniceblog.com/transport-in-nice/carpooling-and-ride-shar...
Og der findes masser af metoder til motuivation, men regeringen kan med dybe SocDem rødder kun foretage sådan noget for at financiere andre områder af statsdrifte,
Og hvad så hvis folk finder modeller for at undgå de ekstra skatter? Hvor vil man så spare på statsdriften?
Det er endnu engang storby øko-fundamentalisternes sejr over resten af samfundet. Og alle uden for storbyerne kommer til at betale for udbygning af kollektiv transport og ladestationer til elbiler er i storbyerne.
Du har da en udsøgt evne til at grave grøfter NB, grøfter der er så dybe så det er umuligt at komme op, det ser ud til du er faldet i og nu står med vand til brystet, jeg håber personligt der kommer et kraftigt skybrud, så din mund bliver dækket og dit borgerlige sludder og vrøvl forstummes. Se det er mit december ønske.
Til selve artiklen, så findes der IKKE grønne biler stop dog den misinformation, Information, Nej, elbiler er ikke grønne, de er ikke bæredygtige, og de bliver det aldrig, som i aldrig.
"u har da en udsøgt evne til at grave grøfter NB, grøfter der er så dybe så det er umuligt at komme op, det ser ud til du er faldet i og nu står med vand til brystet, jeg håber personligt der kommer et kraftigt skybrud, så din mund bliver dækket og dit borgerlige sludder og vrøvl forstummes. Se det er mit december ønske."
Så fordi jeg ikke mener at vi har behov for at boligpriserne i byerne stiger, mener du at det er noget borherligt sludder? Fordi jeg mener at man skal anvende motivation mere end straf er det noget borgerligt sludder?
Grøften er vist din.