Nyhed
Læsetid: 9 min.

Anklager i rigsretten mod Ninn-Hansen: »Jeg troede ikke, der ville komme en ny rigsretssag«

Fagligt set var det en spændende udfordring at være anklager i rigsretssagen mod tidligere justitsminister Erik Ninn-Hansen i Tamilsagen i 1993 til 1995, fortæller advokat John Petersen. Men da sagen var færdig, tænkte han: Der kommer aldrig igen en rigsretssag, for det er et meget stort apparat at sætte i gang
Ligesom Inger Søjberg stadig nyder stor opbakning fra mange borgere, så havde Erik Ninn-Hansen tilhængere under rigsretssagen mod ham. Her er gruppe af dem mødt op for at støtte ham, mens han er på vej til afhøring i Højesteret.

Ligesom Inger Søjberg stadig nyder stor opbakning fra mange borgere, så havde Erik Ninn-Hansen tilhængere under rigsretssagen mod ham. Her er gruppe af dem mødt op for at støtte ham, mens han er på vej til afhøring i Højesteret.

Finn Frandsen

Indland
16. januar 2021

I det tidlige forår 1993 sad den dengang 45-årige advokat John Petersen midt i et retsmøde, da han fik en besked fra en retsbetjent: Der er blevet ringet fra Folketinget, og du skal hurtigt ringe tilbage. Retsmødet blev sat på pause, mens John Petersen gik udenfor og ringede.

»Jeg blev så spurgt af et folketingsmedlem, om jeg ville påtage mig opgaven at være anklager i en eventuel rigsretssag mod Erik Ninn-Hansen og indtil da fungere som juridisk rådgiver. Jeg sagde ja, og det brugte jeg så det meste af de næste to år på.«

John Petersen fik også udpeget advokat Henrik Viltoft som medanklager. Selv havde han fungeret som anklager i en årrække, mens Henrik Viltoft var en respekteret forsvarsadvokat. Begge havde desuden undervist på universitetet i strafferet.

Henrik Viltoft er afgået ved døden for mange år siden, og det samme er de fleste af de dommere og jurister, der medvirkede i rigsretssagen. John Petersen, der er pensioneret, er derfor en af de eneste nulevende, der spillede en central rolle under den foreløbigt seneste rigsretssag i Danmark.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Bent Christensen

Helt enig i at det er et for stort apparat at sætte i gang, men problemet er når man har at gøre med stædige personer som Støjberg og Ninn Hansen at gøre. Hvis de ikke havde været så stædige kunne de nok have nøjes med en undskyldning.

Gert Friis Christiansen, jørgen djørup og Henning Kjær anbefalede denne kommentar

Kan anbefale
1/ Beretning om Tamilsagen Sammenfatning og retlig vurdering december 1992
og
2/ Peter Larsens pædagogiske foredrag der kan ses på DR Bonanza:
"Mens vi venter på retfærdigheden"

Jesper Sano Højdal, Torben Bruhn Andersen, Steen Obel, Jane Jensen, Steen K Petersen, Eva Schwanenflügel, John Damm Sørensen og Troels Ken Pedersen anbefalede denne kommentar

For mig vil det ideelle være en ægte og politisk totalt uafhængig forfatningsdomstol, der på eget initiativ både kan og skal tage sager op til vurdering.

På den ene side vil det formentlig bremse en række potentielle sager. før de bliver til sager. Og på denne måde også spare penge. Men på den anden side koster en forfatningsdomstol jo også penge.

Men det undrer mig virkelig meget, at landets lovgivere er så stærkt imod en sådan domstol. Deres modstand er næsten på niveau med deres uvilje mod at diskutere lovgivernes aflønninger og pensioner.

Michael Hullevad, Jesper Sano Højdal, Torben Bruhn Andersen, Thomas Tanghus, Bjarne Bisgaard Jensen, Estermarie Mandelquist, Steen K Petersen, Anders Reinholdt, Eva Schwanenflügel, Lars Jørgensen, John Damm Sørensen, Hanne Utoft og Katrine Damm anbefalede denne kommentar

Undrer det dig egentligt, Gert Romme? Personligt kan jeg også forfalde til undren, men når det kommer til benet, er det vel åbenlyst at man ønsker sig et velbetalt arbejdsliv som koncernchef/bestyrelsesmedlem i virksomheden Danmark. Der er på ingen måde tale om demokratisk ånd i vore folketingspolitikeres iagttagelse af egne privilegier; lige offentlighedslov over egen honorering, ferieforhold og diæter m.m. - til afvisning af forfatningsdomstol, dobbeltmandater iht. lovgivende og udøvende magtforvaltning samt forcering af etniske/politiske fjendebilleder, særlovgivninger o.a.

Michael Hullevad, Torben Bruhn Andersen, Martin Rønnow Klarlund, Estermarie Mandelquist, Steen K Petersen, Eva Schwanenflügel og Gert Romme anbefalede denne kommentar

Netop Gert Romme, og det er efter min mening både pinligt og beskæmmende, at vi har et system, hvor et givet og opportunt flertal de facto kan legitimere ulovlig administration/forvaltning - og forhindre at det bliver undersøgt og evt kommer for en domstol.
- Ikke en (såkaldt) retstat værdig.

Michael Hullevad, Torben Bruhn Andersen, Thomas Tanghus, Steen Obel, Bjarne Bisgaard Jensen, Hanne Utoft, Jane Jensen, Estermarie Mandelquist, Steen K Petersen, Anders Reinholdt, Eva Schwanenflügel, Gert Romme og Lars Jørgensen anbefalede denne kommentar
John Damm Sørensen

@Katrine Damm
Det er, hvad jeg kalder kommunaliseringen af Folketinget. I landets kommuner ses i vidt omfang stort på landets lovgivning, når blot man kan opnå flertal i byrådet.

Michael Hullevad, Torben Bruhn Andersen, Steen Obel, Steen K Petersen, Ebbe Overbye og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Dét, som så er ret afgørende, det er om vi husker at vi faktisk har magtfuldkomne og udemokratiske politiske 'ledere' her i landet - når nu vi skal diskutere og kritiserer manglende demokrati i andre lande. Dér har danskerne en klar tendens til at 'glemme' de kritisable tilstande i egen andedam og med store, kloge fingre udpege 'de andre' som nogen, man må 'gøre noget ved'.

Torben Bruhn Andersen, Marianne Jespersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Kurt Lindy Hansen

Jeg mener, at Lars løkke Rasmussen har svigtet sin minister ved ikke at have stoppet hendes fremfærd, inden det er nået så vidt, at hun skal for en rigsret.

Marianne Jespersen

Hvis respekten for ombudsmandsinstitutionen opretholdes og udvides. Evt. med lidt styrkelse i lovgivning behøver vi næppe en forfatningsdomstol og formentlig heller ikke ret mange rigsretssager.
Som allerede nævnt i artiklen kan straffeloven komme i spil i stedet for rigsretssager. Det er nok også mere på sin plads for forbrydelsernes ofte ret usle karakter - Rigsrettens storslåede menageri og ophøjede karakter er stort set for meget ære overfor de pågældendes politikeres ofte lusede småsvindel, dårlige bortforklaringer og prokuratorkneb når de bliver afsløret..

Marianne Jespersen, mener du med udvidet respekt og lidt styrkelse i lovgivningen f.eks. at Ombudsmandens muligheder for at gå ex officio øges, at klageafvisningsbestemmelserne lempes, at også domstolene omfattes af Ombudsmandsinstitutionens myndighed og at Ombudsmanden ikke længere skal udpeges af folketingspolitikerne selv? Der er ret mange udvidelser og styrkelser af den demokratiske kontrol med vore magter, som kan være relevante at foretage; så mange at der let kan blive tale om en ny institution hvis opgaven skal løses bare nogenlunde. Samtidig er det vigtigt at huske på at vi i sin tid fik Ombudsmandsinstitutionen som et alternativ til en forvaltningsdomstol (og altså ikke en forfatningsdomstol, hvis egentlige ressortområde (altså forfatningsstridighed) i Danmark ligger hos de almindelige domstole.

parantes slut manglede.