Baggrund
Læsetid: 8 min.

Eksperter: Fjernundervisning går hårdt ud over de mindste elevers læring og trivsel

De yngste skoleelever er nu også sendt hjem foran skærmene, men forskning fra forårets nedlukning viser, at det netop er dem, der har det sværest med fjernundervisning både mentalt og fagligt. Bare et par måneders fjernundervisning kan få store konsekvenser for de mindste elever, mener eksperter
Undersøgelsen ’Nødundervisning under coronakrisen’, der blev lavet under forårets nedlukning, viser, at det er de yngste elever, der har det sværest med fjernundervisningen.

Undersøgelsen ’Nødundervisning under coronakrisen’, der blev lavet under forårets nedlukning, viser, at det er de yngste elever, der har det sværest med fjernundervisningen.

Unger Anthon

Indland
11. januar 2021

Det er en svær opgave, som Sannie Ravn, der er dansk- og klasselærer i 2. klasse på Kobberbakkeskolen i Næstved, står med de kommende uger, når hun skal lave fjernundervisning for nogle af skolens yngste elever.

Det viser forskning i elevernes oplevelser under forårets nedlukning.

De yngste elever, som deltog i undersøgelsen lavet af Syddansk og Aarhus Universitet blandt knap 6.000 elever, skilte sig ud fra de ældre ved at føle, at de havde langt mindre kontakt til læreren. De yngste havde også svært ved at følge med i forårets onlineundervisning.

Men nu skal de til det igen.

Selv om Sannie Ravns 2. klasse har øvet sig i at gå på Teams og Aula siden efterårsferien, så bliver halvdelen af timen faktisk brugt på at få eleverne koblet ordentligt på. Den største udfordring er, at der stadig er elever i 2. klasse, der ikke kan læse, forklarer Sannie Ravn.

»De skal have meget hjælp, så de kan navigere rundt.«

Sannie Ravn sender både opgaver på papir hjem til eleverne og laver opgaver, som aktiverer eleverne. De skal for eksempel gå ud og finde ting, som de skal beskrive med tillægsord, så de kan komme væk fra skærmen.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her