Coronavirus
Læsetid: 7 min.

Engelsk virusvariant breder sig hastigt i Danmark. »Ekstremt bekymrende,« siger ekspert

Med den engelske coronamutation i fremvækst overvejer danske myndigheder og politikere nu at gøre som i Storbritannien og udsætte anden dosis af vaccinen for at kunne vaccinere flere hurtigt
Personale på Odense Universitetshospital i kø for at få det første skud vaccine. Efter tre uger skal man vaccineres igen, men i Storbritannien valgte regeringen søndag at udsætte anden dosis af vaccinen nogle måneder, for til gengæld at kunne vaccinere langt flere i første omgang. Nu er spørgsmålet, om Danmark skal gøres det samme.

Personale på Odense Universitetshospital i kø for at få det første skud vaccine. Efter tre uger skal man vaccineres igen, men i Storbritannien valgte regeringen søndag at udsætte anden dosis af vaccinen nogle måneder, for til gengæld at kunne vaccinere langt flere i første omgang. Nu er spørgsmålet, om Danmark skal gøres det samme.

Mads Claus Rasmussen

Indland
4. januar 2021

Den engelske virusvariant – eller cluster B.1.1.7, som eksperter kalder den – er på hastig fremmarch i Danmark. Det fremgik af en status fra Statens Serum Institut (SSI) lørdag, der viste, at den er fundet i 86 undersøgte smittetilfælde. Det reelle antal tilfælde i befolkningen vurderes dog at være godt ti gange så højt, og andelen af tilfælde er steget de seneste uger.

»Det tyder på, at der er en reel samfundssmitte i gang i Danmark frem for enkelte rejserelaterede tilfælde,« siger Thea Kølsen Fischer, forskningschef og overlæge ved Nordsjællands Hospital og professor i virusinfektioner og epidemier ved Københavns Universitet.

Den engelsk virusvariant er mellem 50 og 74 procent mere smitsom end de kendte virusvarianter, og Thea Kølsen Fischer forudser, at den inden længe bliver dominerende i Danmark.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Eva Schwanenflügel

"Den engelsk virusvariant er mellem 50 og 74 procent mere smitsom end de kendte virusvarianter, og Thea Kølsen Fischer forudser, at den inden længe bliver dominerende i Danmark.

»Når den er så smitsom, som vi hører engelske kolleger berette, er det urealistisk at tro, at den ikke får fat i omkring ti procent af befolkningen, og derfra er det forventeligt, at den vil komme til at udkonkurrere de andre coronavirusvarianter, der cirkulerer i befolkningen,« siger hun."

Dermed vil alle blive 50% mere smitsomme.

Alvin Jensen, Torben Bruhn Andersen, Kim Folke Knudsen, Jens Christensen, Marianne Jespersen, Peter Beck-Lauritzen og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Ete Forchhammer

Hvis denne nye engelske variant smitter mere via næsen end den "gamle" virus, så SKAL det være slut med at gå med mundbind under næsen! det må gælde for ikke at ha' noget mundbind på.
Smitteopsporing må også bestå i at tjekke at værnemidlerne vitterligt værner.
Jeg har endnu ikke kørt med tog eller bus uden at møde mindst en medpassager med mundbindet nede om hagen, eller i det mindste med næsen fri...

Erik Fuglsang, Alvin Jensen, Kim Folke Knudsen, Jens Christensen, kjeld jensen, Marianne Jespersen, Anne Marie Køllgaard, Birte Pedersen, Inge Lehmann, Peter Beck-Lauritzen, Maj-Britt Kent Hansen, Carsten Hansen, John Andersen, Henriette Bøhne, Jette Steensen, Anne-Marie Krogsbøll, Peter Engelbrecht, Lillian Larsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

@ Ete Forchhammer

Der er ingen der siger, at denne virusvariant smitter mindre via næsen. Især hvis man nyser !!

De mennesker, der tror man beskytter sig selv eller andre, når de tager masken ned under hagen ja de har ikke forstået alvoren, eller hvordan man behandler en maske så den beskytter.

Erik Fuglsang, Alvin Jensen, Ete Forchhammer , Kim Folke Knudsen, kjeld jensen, Marianne Jespersen, Birte Pedersen, Inge Lehmann, Maj-Britt Kent Hansen, Benta Victoria Gunnlögsson, Carsten Hansen, John Andersen, Anne-Marie Krogsbøll, Peter Engelbrecht, Lillian Larsen, Jens Carstensen og Finn Jakobsen anbefalede denne kommentar
Henning Kjær

»Den vaccine, vi bruger i Danmark, giver en beskyttelse på 50 procent efter første stik, som så stiger til 95 procent efter andet stik. Så det er noget af et gamble,« siger Eskild Petersen,"
50% beskyttelse er ikke meget for de sårbare, det vil også give svær sygdom og dødsfald.

De kan smitteopspore alt de de vil, det gør ingen gavn hvis folk ikke tager telefonen eller ikke går i isolation.
Hvilke andre smitteopsporingsmuligheder er relevante med 1000-2000-3000 nye smittede dagligt fordelt over hele landet?

Alvin Jensen, Kim Folke Knudsen, kjeld jensen, Jesper Frimann Ljungberg, Maj-Britt Kent Hansen, Birte Pedersen, Inge Lehmann, Benta Victoria Gunnlögsson, Eva Schwanenflügel, Henriette Bøhne og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar

Havde den så bare heddet B.0.0.7,-,
da kunne smilet da have været bevaret.
Det nærmer sig nemesis.....

Alvin Jensen, Torben Bruhn Andersen, Morten Andreasen, Kim Folke Knudsen, Birte Pedersen, Peter Beck-Lauritzen, Maj-Britt Kent Hansen, Eva Schwanenflügel og Lillian Larsen anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

Og nu sidder myndigheder og regeringen igen og tæller knapper om, om ikke vi kan klare den med lidt løfter om bedre smitteopsporing og lidt mere testning. Det kan vi ikke! Smitten går for hurtigt nu. Vi er nødt til at tage den allerallerstørste hammer i brug med det samme - hvis det så går fantastisk, kan man jo - når fremgangen er stabil - meget forsigtigt fjerne lidt igen. Det omvendte - at nu tager vi et trin op ad gangen, hver gang det viser sig, at den lille valgte hamme ikke var nok - betyder, at vi hele tiden halter langt bagefter. Det kommer ikke til at virke.

Regeringens opgave lige nu er at få tvunget et ærligt billede ud af SST og SSI: Hvad skal der til, for at vi for stoppet den smittespredning, og få den tvunget i bund (det er ikke nok at bremse stigningen - det holder ikke)? Det skal være en ærlig vurdering, som er strippet for SST's ideologiske holdninger om, at det skal være "proportionalt". Der er intet "proportionalt" ved at lade en dødsensfarlig, konstant muterende virus sprede sig, fordi man ikke vil bruge de værktøjer, man har. Udmeldingen skal være: Dette kræves, for at vi med sikkerhed (forsigtighedsprincippet) kan banke smitten i bund.

Og så skal regeringen mande sig op til igen at slå i bordet og blæse på SST's modstand mod at bruge forsigtighedsprincippet for at redde tusindvis af menneskeliv.

Det er så langt ude: Det er SST's opgave at redde befolkningen igennem livsfarlige pandemier så sikkert som muligt. Det er ikke SST's opgave at drive politik ved at insistere på at lægge et ideologisk "proportionaltetsprincip" ind i deres risikovurderinger og anbefalinger - det er politikernes opgave.

Alt er gået galt, siden regeringen overlod magten til SST og deres uvidenskabelige "proportionalitetsprincip". Smitten har fået lov at brede sig i samfundet, og man har hele tiden flyttet målstregen for, hvornår der var grund til at blive bekymret over den stigende smitte. Og nu har vi en meget udbredt smitte, som ustandselig muterer - og i fremtiden kan mutere til at blive endnu værre.

Det er SST's skyld, og jeg forstår ikke, hvorfor regeringen nu lader til blindt at følge SST's råd og proportionalitetsforvrængninger.

Fam. Tejsner, Alvin Jensen, Ete Forchhammer , Kim Folke Knudsen, Jens Christensen, Lillian Larsen, kjeld jensen, Erik Winberg, Bjarne Bisgaard Jensen, Finn Jakobsen, Egon Stich, Eva Schwanenflügel, Mogens Holme og Jette Steensen anbefalede denne kommentar
Jeppe Lindholm

Udfordringen på landets sygehuse grundet coronavirus viser nu, mere end andet sted i det danske samfund, hvad konsekvenserne er af den borgerlige bloks fejlslagende økonomiske politik, anført af Venstre, gennem en økonomisk rundbarbering af det offentlige og den danske velfærdsstat gennem 20 år. Og det alene med det formål at skaffe økonomisk rum til skattelettelser for de mest velhavende, samt statsstøttet favorisering af privatisering for en hver pris. En pris borgerne i Danmark betaler regningen for nu.

Hvis Danmark i dag var styret af en borgerlig regering ville fremtiden virkelig se dyster ud – Men det er så heldigvis ikke tilfældet.

Lillian Larsen, Fam. Tejsner, Alvin Jensen, Ete Forchhammer , Dennis Tomsen, kjeld jensen, Torben Arendal, Hannibal Knudsen, Karsten Nielsen, John Andersen, Peter Wulff, Birte Pedersen, Inge Lehmann, Anne-Marie Krogsbøll, Benta Victoria Gunnlögsson, Bjarne Bisgaard Jensen, Mette Johansson, Egon Stich, Eva Schwanenflügel og Mogens Holme anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Jeg har ikke mulighed for at arbejde hjemme og har alt for mange kolleger der ikke tager situationen alvorligt nok.
Nederen når man er i risikogruppe.

Tag jer nu sammen; For alle vi andres skyld !
Dødstallene stiger mens vi venter på vaccinen.

Erik Fuglsang, Alvin Jensen, Torben Bruhn Andersen, Kim Folke Knudsen, Lillian Larsen, Marianne Jespersen, Erik Winberg, John Andersen, Peter Wulff, Eva Schwanenflügel, Erik Nielsen, Birte Pedersen, Inge Lehmann, Finn Jakobsen og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar

Hvem fanden fik den skæbnesvangre ide, at vi bare skulle træde op til dødedans med Corona og den eksponentielle smitte ? Hvad gør vi nu, hvor vi ikke har flere dansesko ?

Alvin Jensen, Kim Folke Knudsen, Lillian Larsen, Marianne Jespersen, Anne-Marie Krogsbøll og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Maj-Britt Kent Hansen

Det var få dage ibrugtagelsen af vaccinen var den gode nyhed. Og den altoverskyggende.

Hurtigt blev en endnu mere smitsom variant den dominerende nyhed, og det drøftes nu i stedet om vaccinationens andet skud skal udskydes, da vaccinationen ikke kan gå hurtigt nok og ej heller omfatte tilstrækkelig mange. For ikke at tale om, hvad der (måske) sker med immuniteten som følge heraf.

Rigtig glad, fortrøstningsfuld og sikker er det svært at overbevise sig selv om at være.

Alvin Jensen, Kim Folke Knudsen, Inge Lehmann, Lillian Larsen, Marianne Jespersen, Anne-Marie Krogsbøll og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Peter Beck-Lauritzen

Jeg finder det forunderligt, at "vi" skal til at "kloge" os ud i brugen af Pfizers et al.s vacciner! Producenterne har dokumenteret, og fået godkendt, brugen af deres vacciner og lavet en manual for, hvordan vaccinen skal anvendes. Afvigelser herfra, kan ændre effekten af vaccinen og, vær sikker på, at opstår der bivirkninger, vil der samtidig komme en ansvarsfraskrivelse fra producenterne! Hvorfor spiller myndighederne hasard med befolkningens ve og vel, ja sågar på befolkningens egen regning? Ansvarsløshed?
Regn lige på problemets størrelse: 12 ugers udsættelse, giver 9 ugers leverancer a 50.000 doser, ved nuværende leveringstakt = 450.000 vaccinationer.
Set i forhold til risikoen, at fravælge "manualen"!

Fam. Tejsner, Alvin Jensen, kjeld jensen, Kim Folke Knudsen, Lillian Larsen, Ture Nilsson, Marianne Jespersen, Hannibal Knudsen, Maj-Britt Kent Hansen, Eva Schwanenflügel og Peder Bahne anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

En tynd kop kaffe er stadig kaffe, synes argumentet at være bag forslaget om at strække vaccinerne.

Men vacciner er sgu ikke kaffe !!

Alvin Jensen, Torben Bruhn Andersen, Ete Forchhammer , Silas F. Johansen, Kim Folke Knudsen, Lillian Larsen, Peter Beck-Lauritzen, John Andersen og Maj-Britt Kent Hansen anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

Regeringen afviser lukning af institutioner:

"Daginstitutionerne skal fortsat holde åbent, siger ministeren" -

Det skal jo oversættes til "Vi vil ikke gøre det, der er nødvendigt for at stoppe de nye sprintervirusser (hvoraf den sydafrikanske endda er endnu mere smitsom end den engelske, og ser ud til at være mindre følsom for vaccinen) - for vi prioriterer erhvervslivets behov højere".

" Ifølge Pernille Rosenkrantz-Theil vurderer sundhedsmyndighederne dog ikke på nuværende tidspunkt, at det er nødvendigt."

Ikke nødvendigt? Må vi se det beregninger? Hvordan i alverden kan det være propotionalt at prioritere erhvervslivets behov over bekæmpelsen af en potentielt fuldstændigt ødelæggende - også samfundsødelæggende - ny mutationspandemi, på et tidspunkt, hvor vi i forvejen er i knæ pga. den oprindelige covid-19? Hvad foregår der i hovederne på dem? Kan de ikke se skoven for bar´ træer? Er det kynisme eller stupiditet? ER de bestukket på en eller anden måde? Det er jo simpelthen idioti i højeste potens.

Plejehjem på stribe er ved at bukke under - den basale pleje halter allerede, og det vil jo kun blive værre, mens man lader virus sprede sig endnu mere. I praksis er plejesektoren ved at bryde sammen - og sundhedsvæsnet kører allerede på kanten. SÅ HVORDAN KAN DET IKKE VÆRE NØDVENDIGT AT GØRE ALT FOR AT STOPPE DE NYE VARIANTER NU, MED DET SAMME? DET SKULLE JO ALLEREDE HAVE VÆRET GJORT I NOVEMBER-DECEMBER, HVOR MAN FULDSTÆNDIGT SJOFLEDE EPIDEMIEN, ALT IMENS VI FIK MASSER AF MELDINGER OM, HVAD DER VAR PÅ VEJ?

Det er meldt ud, at man mener, at der er omkring 800 med sprintervarianten herhjemme - baseret på tests for et par uger siden (det tager tid at sekventere, så vidt jeg har forstået). så det vil vel sige, at der sandsynligvis allerede er 3-4-5 tusinde med den nye variant nu? Vi er jo allerede alt for sent på den, fordi julen og julehandlen lige skulle fredes. Så hvordan kan man insistere på at udsætte helt nødvendige tiltage endnu mere?

Det ER altså svært at tale respektfuldt og pænt til folk, der holder ens og ens kæres og ens samfunds liv i deres hænder, og som så sjofler det ansvar og opfører sig som stjerneidioter. STJERNEIDIOTER!

Vi er på vej ud over kanten med raketfart, og de opfører sig som Dr. Strangelove!
en.wikipedia.org/wiki/Dr._Strangelove

nyheder.tv2.dk/samfund/2021-01-04-daginstitutionerne-skal-fortsat-holde-aabent-siger-ministeren

Fam. Tejsner, Alvin Jensen, Torben Bruhn Andersen, Ete Forchhammer , Kim Folke Knudsen, Inge Lehmann, Lillian Larsen, Marianne Jespersen, Finn Jakobsen, Erik Winberg og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Ja, Anne-Marie, virkeligheden overgår igen fantasien..
Dr. Strangelove indeed !!

Alvin Jensen, Kim Folke Knudsen og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Så meget for at "passe på danskerne".

Alvin Jensen, Ete Forchhammer , Kim Folke Knudsen, Lillian Larsen, John Andersen og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

"Sundhedsmyndighederne frygter, at kontakttallet i februar kan stige til 1,5 grundet den meget smitsomme britiske variant af covid-19, kaldet B117, som er kommet til Danmark.
Det erfarer Politiken, Ekstra Bladet og BT fra flere kilder til et møde mellem sundhedsminister Magnus Heunicke (S) og de øvrige partiers sundhedsordførere.
Et kontakttal på 1,5 betyder, at 10 smittede personer smitter 15 andre. Det seneste kontakttal er på 1,2."
politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion/art8052653/Sundhedsmyndigheder-frygter-h%C3%B8jere-kontakttal-i-februar

Jamen, for pokker da! Man skal da ikke være geni for at regne ud, at hvis man frygter det, og det ser ud til, at det er det, der vil ske, så er det jo SELVFØLGELIG udtryk for, at de nuværende restriktioner er FULDSTÆNDIGT utilstrækkelige! Det er jo logik for burhøns. Hvordan kan man dog komme til et andet resultat?

SÅ HVORFOR POKKER GØR MAN IKKE NOGET EFFEKTIVT NU, HVIS MAN FAKTISK ØNSKER AT UNDGÅ DEN SITUATION?

Konklussion: Man ØNSKER ikke at undgå den situation... (hvad er ellers forklaringen?)

Alvin Jensen, Ete Forchhammer , Kim Folke Knudsen, Inge Lehmann, Maj-Britt Kent Hansen, Finn Jakobsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

Konklusion....

Eva Schwanenflügel

Det forlyder også, at den såkaldte Sydafrika-variant er ekstremt smitsom, og derudover muligvis kan give problemer i forhold til vacciner.

Selvfølgelig varer det heller ikke længe før denne superspreder indfinder sig i Dannevang.

Mette Frederiksen er ved at sætte hele sin vundne corona-popularitet over styr.

Alvin Jensen, Ete Forchhammer , Kim Folke Knudsen, Lillian Larsen, kjeld jensen, Marianne Jespersen, Finn Jakobsen, Erik Winberg og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

Lad os da endelig vente, til det samme sker herhjemme - ingen grund til at forhaste os - der er stadig plads til mange lige på bordene:
www.dr.dk/nyheder/udland/smittetal-eksploderer-i-storbritannien-det-er-s...

Alvin Jensen, Kim Folke Knudsen, Lillian Larsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Finn Jakobsen

Mon ikke konklusionen er, at man - mindst 3 måneder for sent - må indrømme, at epidemien er ude af kontrol. Grænselukning og midlertidigt udgangsforbud er vel, hvad der er lige om hjørnet. Så lukker institutionerne jo 'af sig selv'.

Alvin Jensen, Kim Folke Knudsen, Lillian Larsen, Erik Winberg, Eva Schwanenflügel og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

Ja, ok - hvis det er det, de pønser på, Finn Jakobsen. Min fornemmelse er mere, at de da lige skal se, om ikke den går ved at flytte bekymringsgrænsen et par tusind op, og love mere smitteopsporing - og så først om et par uger, når alt er faldet fra hinanden, og vi ligner Italien og England, kommer den virkeligt store hammer (måske) nødtvunget op af værktøjskasse i en uges tid....

Man har droppet "The Hammer and The Dance", og går så - vidt jeg kan se - efter "Ride The Tiger" - "yippie i oh"!!!! Wiiiii...

Tåbeligt. De spiller hasard med vores alle sammens liv...

Men jeg håber, at du har ret, og at der er noget brugbart på trapperne...

Alvin Jensen, Kim Folke Knudsen, Inge Lehmann, Lillian Larsen, Erik Winberg, Finn Jakobsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Finn Jakobsen

Jeg mener også, at det ikke kan gå hurtigt nok med at udskifte ledelsen i Sundhedsstyrelsen - Brostrøm har kørt friløb alt for længe.

Alvin Jensen, Lillian Larsen, kjeld jensen, Torben Arendal, Erik Winberg, Anne-Marie Krogsbøll og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Hannibal Knudsen

Det er nu også tankevækkende med denne engelske mutation: de må jo i England have haft en mindre tæt opfølgning af mutationer end danmark havde i sommer, hvor det dog rimelig hurtigt blev opdaget, at en farlig mutation blev spredt blandt mink. Og fedt at der omend lidt forsinket og med lidt fumlen blev grebet ind med total aflivning af alle mink og bremsning af den farlige mutation. Både af hensyn til danmark og af hensyn til den øvrige verden. Det burde englænderne også have gjort.

Fam. Tejsner, Kim Folke Knudsen, Inge Lehmann, Lillian Larsen og Carsten Hansen anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

"Det burde englænderne også have gjort."

Ha' aflivet alle dem med den nye mutation?

Alvin Jensen, Morten Andreasen, Lillian Larsen, Lars Hansen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Hannibal Knudsen

Have sørget for tilsvarende opsporing og bekæmpelse - og belært af erfaringerne med tøven om minkvarianten have handlet hurtigere

Alvin Jensen, Kim Folke Knudsen, Inge Lehmann, Lillian Larsen og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Hannibal Knudsen

Mig bekendt ved ingen jo hvor denne mutation er sket

Eva Schwanenflügel

Nu melder Brostrøm, at man sagtens kan vente op til seks uger, før anden vaccination.
"Det er der dokumentation for", siger han.

Men hvor godt dækker den første vaccine alene..?

Alvin Jensen, Torben Bruhn Andersen, Kim Folke Knudsen, Eva Kjeldsen, Lillian Larsen, kjeld jensen, Anne-Marie Krogsbøll og Maj-Britt Kent Hansen anbefalede denne kommentar
Maj-Britt Kent Hansen

Ja, Eva - og samtidig citerer Politiken ham for dette: CITB Han understreger, at man ikke bør vente mere end tre til fire uger, som det hidtil har været anbefalet, hvis man kan undgå det. CITS

Alvin Jensen, Ete Forchhammer , Kim Folke Knudsen, Eva Schwanenflügel og Lillian Larsen anbefalede denne kommentar
Finn Jakobsen

Sorry, Anne-Marie K, det ser ud til, at du får ret: myndighederne vil ikke agere nu; vi er åbenbart nogle få fjolser, der råber: ulven kommer. Den skal vist meget tættere på, før Brostrøm får øje på den.

Alvin Jensen, Torben Bruhn Andersen, Kim Folke Knudsen, Inge Lehmann, Eva Schwanenflügel, Lillian Larsen og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

Ja, desværre, Finn Jakobsen. Jeg hader at få ret i corona-anliggender. Det er deprimerende.

Jeg har netop set et indslag på CNN - et interview med den britiske regerings tidligere epidemi-rådgiver (fik ikke fat i hans navn). På en skala fra 1 til 10 ville han helst have givet den britiske regerings epidemihåndtering nul. Men desværre tegnede han derudover et særdeles pessimistisk billede af fremtiden: Fordi der nu er så meget smitte, kan man ikke bruge tidligere estimater på 60-70 % vaccinerede for at tøjle epidemien - vi skal op på omkring 85 %. Og det vil tage over 1/2 år at nå det. Og da det vil være svært at holde lukket ned i så lang tid, frygter han, at så snart regeringen har fået vaccineret de sårbare grupper, begynder man at genåbne. Og det vil betyde, at smitten med de nye farlige varianter eskalerer blandt den øvrige befolkning, og da den oprindelige virus er delvist nedkæmpet af vaccinen, vil mange nye mutationer, som ikke reagerer godt på vaccinen, få ret frit spil.

Det er jo virkeligt hårrejsende skræmmende udsigter. Hvis han har ret - og det tror jeg, han har - så kan man vel ikke konkludere andet, end at det vil være dybt, dybt, dybt uansvarligt af diverse regeringer at begynde at genåbne, så længe størstedelen af befolkningen ikke vaccinerede.

Men lur mig, om det ikke også vil være sådan, vi agerer herhjemme: Så snart de sårbare grupper er vaccinerede, omdanner vi hele samfundet til én stor minkfarm, med mange tusinde smittede, hvor diverse uhyggelige mutationer får ideelle vilkår.

Jeg fatter ikke dem, der mener, at vi bare skal beskytte de sårbare, og så lade smitten rulle gennem resten af samfundet, for ud over at det ikke lader sig gøre at beskytte de sårbare effektivt (det viser dagens plejehjemshistorier jo tydeligt), så giver den tilgang uhyggelige muligheder for fremkomst af farlige mutationer.

Alvin Jensen, kjeld jensen, Torben Bruhn Andersen, Kim Folke Knudsen, Inge Lehmann, Eva Schwanenflügel, Lillian Larsen og Finn Jakobsen anbefalede denne kommentar
Jesper Frimann Ljungberg

Vi har hele tiden vidst, at der vil komme mutationer, på et eller andet tidspunkt, der var mere smitsomme. Vi har bare været heldige indtil nu, at denne mutation først er kommet nu.

Det er så nu, at det er vigtigt at politikerne lader eksperterne få ordet og at de selv sætter sig ned og klapper i og lytter.
Vi ser lige nu plejehjem og hospitaler, der begynder at knirke i limningerne. Vi har plejehjem hvor 41 medarbejdere og 21 beboere i Århus. Vi har hospitaler, hvor det også knirker.

Derfor skal man ikke begynde, at kloge sig som politiker, for man forstår det simpelt hen ikke. Det vigtigste er stadig at få vaccineret de udsatte og front personale, og vaccinere dem så man er så sikker som mulig. Igen at IB og Gurli på 21 bliver smittet, er sådan set lige meget i den store sammenhæng, så længe de bare sørger for ikke at smitte videre. Hvis det derimod er Magnus og Frida på 70+ så er sandsynligheden for, at de bidrager til en overbelastning af sundhedsvæsnet og måske får et slemt forløb meget meget meget større.

Igen beskyt de udsatte. Det er lige nu mere vigtigt end på noget andet tidspunkt i epidemien.

// Jesper

Anne-Marie Krogsbøll

Hvilke eksperter, Jesper?

Kim Folke Knudsen, Inge Lehmann og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Marianne Jespersen

Den første vaccination dækker 50%. I hht. oplysningerne i dokumentationen fra firmaerne kan 2. vaccination formentlig godt trækkes nogle få uger. Det lyder ikke usandsynligt. Det er generelt ofte sådan at der skal gå en vis tid mellem injektionerne i tilfælde hvor en længerevarende og effektiv immunitet skal opnås via vaccination. Der skal være en vis tid til at udvikle antistoffer efter 1. injektion inden man giver den næste.
Uanset hvad står det jo nu helt klart at vaccinationer ikke er det brugbare middel til at ride den nuværende storm af. Der skal andre ting til! Her er blot nogle konkrete bud , Andre ideer kan være bedre.
Ærlig snak på pressemøder, ikke snak om at vi heldigvis klarer os bedre end dem der klarer sig dårligt og at vi har god kontrol over epidemien. Det har vi ikke lige nu - vi er på hælene og nær på grænsen for en total nedlukning.
Vigtigt hurtigt at udvikle metoder der kan identificere virusvarianter, især farlige. Nuværende gensekventering tager alt for lang tid.
Total Indrejse kontrol mindst krav om hurtig test af alle og svar inden vidererejse.
Sikre bedre smitteopsporing og kontrol. Mere telefonkontakt til folk i karantæne. Mere praktisk hjælp fra fagforeninger mv. f.eks. mht. sygemelding etc.
Opfordring til regelmæssige tests af befolkningen udover dem med konkret behov, men styret kontrolleret så der ikke opstår flaskehalse. f.eks. en bestemt aldersgruppe pr. ugedag eller pr. uge, udover dem med konkret behov
genindføre 2 meters afstandskravet overalt.
Indføre nødpasningsregler i pasningsordninger,
Mere ensretning for gående på gader og stræder
Intensivere undervisning af befolkning - f.eks demonstrative praktiske anvisninger i tv. Ikke kun om hvordan man tager mundbind på og af, men også hvad gør man når man er ved at støde sammen med en modgående eller især hvad gør man ikke!! De må gerne være sjove og realistiske.
Udvide visse anbefalinger til restriktioner og opfølge overholdelse med kontrol og evt. bøder.
Kræve at alle medarbejdere i storcentre, butikker, take away mv. gennemgår regelmæssige on-line hygienjekurser, designet til deres specifikke funktion og opgaver og leveret i arbejdstiden. I øjeblikket sjuskes der enormt. Man ser kassemedarbejdere med mundbind om hagen, som ikke spritter hænder eller bruger handsker, manglende plads og afstand i butikkerne, måske ok før kassen, men efter kassen er der al for lidt plads til afstand mellem kunderne og kassemedarbejderne japper den ene kundes varer oven i den andens. Ingen engangshandsker, ingen sprit tilgængelig etc.
Forskudte indkøbstider særligt sårbare et tidspunkt etc.
Synlig Brugeroplysningstavle med status for butikkens hygiejne, rengøringshyppighed etc.
Eventuelt let mulighed for kunder til at påtale fejl og mangler overfor butiksansvarlig.
Bude med pakker skal aflevere med handsker og mundbind - og gerne alene med telefonkontakt.
Også sygehusene skal stramme reglerne op
Og plejehjemmene skal have mulighed for at stille krav om tests og adgangsforbud. Mere opdeling i adskilte bobler( sektioner, grupper)
Frem for alt Afstand, Afstand, mindre fysisk kontakt og mere afstand

Fam. Tejsner, Alvin Jensen, Inge Lehmann, Kim Folke Knudsen, Eva Schwanenflügel, Lillian Larsen, Erik Winberg, Finn Jakobsen og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Jesper Frimann Ljungberg

Dem for hvem det her er deres job, og som har en proven track record.

Jeg har f.eks. lige siddet og hørt på Jens Lundgren, fra Rigshospitalet, udtale sig om at man IKKE skal ud og pille ved de anbefalede mellemrum. Simpelt hen fordi man så risikere en dårligere immunitet hos dem som er prioriteret højest.

Hvilket jo er super logisk, da de højest prioriterede er de mest udsatte og dem der skal passe dem, og så dem der skal holde sundhedssektoren kørende.

Om børn, unge mennesker og folk der ikke er i risikogruppen får vaccinen lidt senere går nok.

Man kan dog i den forbindelse undrer sig over, at man ikke har brugt den myriade af sundhedsdata vi har til at identificere de udsatte.

Jeg synes også at det er super vigtigt at man lytter til SSI via SST og ikke beder dem om, at agere Politisk, beder dem om politiske svar etc. Jeg har stadig enormt meget respekt for den mængde af l*rt og ydmygelse fra politisk side som f.eks. Søren Brostrøm har ædt.
Det er på tide, at man fra Politisk sider stopper med at forsøge at micromanage noget man ikke forstår, og istedet gør som gode ledere og enabler (støtter hjælper) fagkundskaben.

// Jesper

Anne-Marie Krogsbøll

SST agerer politisk, når de anvender proportionalitetsmålestokken , Jesper. Den målestok er holdningsbaseret, og har intet med videnskab at gøre. SST har kuppet epidemipolitiken.

Og jeg har ingen respekt for "eksperter", som i ramme alvor i dag går ud og siger, at det ikke er nødvendigt med yderligere restriktioner nu, samtidig med, at de (SSI) advarer om, at kontakttallet vil være steget til 1,5 i løbet af februar pga. den nye variant. Det giver ikke jo logisk mening, for hvis de allerede nu kan forudse, at kontakttallet vil stige, så er det jo udtryk for, at de nuværende restriktioner er utilstrækkelige til at styre epidemien. I så fald er det - i lyset af situationens alvor - nærmest kriminel forsømmelighed ikke at sætte yderligere restriktioner ind nu.

Elementært, min kære Watson - også for ikke-eksperter. Ufatteligt, at Brostrøm ikke kan se det.

Brostrøm har i flere omgange løjet for os om forhold ang. epidemien, og er (sammen med de øvrige myndigheder, går jeg ud fra) ansvarlig for, at det nu er løbet løbsk - så må man tåle kritik. Andre dyrker ham som en rockstjerne, så han overlever nok.

Alvin Jensen, Kim Folke Knudsen, Inge Lehmann, Lillian Larsen, Eva Schwanenflügel og Finn Jakobsen anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll
Lillian Larsen, Alvin Jensen, Hanne Utoft og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Maj-Britt Kent Hansen

Tester blot, da jeg ikke kan placere en kommentar.

Maj-Britt Kent Hansen

Nå, så prøver jeg uden at indsætte linket til Politiken.

En fornuftig stemme er og har hele tiden været Peter Hvelplund, men der lyttes desværre ikke til ham.

Samtidig skal man læse at DF’s sundhedsanfører skynder på vaccinationen. Og det al den stund hun ikke selv vil vaccineres, før hun kender til bivirkninger på andre vaccinerede. Således forlød det i et interview i P1 for nylig.

Alvin Jensen, Erik Nielsen, Kim Folke Knudsen, Inge Lehmann, Lillian Larsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Vi har mange sundhedsdata på folk, men vist heldigvis
endnu ikke en knap, hvor man kan sammenkøre al information.

Sundhedsstyrelsen har lavet en liste med kriterier, der definerer særligt øget og øget risikoforløb med corona.

Udfra de kriterier, skal ens praktiserende eller sygehuslæge visitere en til vaccinstionsprogrammet.

Lillian Larsen, Eva Schwanenflügel og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Kim Folke Knudsen

@B117

Løbet om GB varianten ser ud til at være tabt, den er tilstede i 47 nationer.

Blame Game for sent at diskutere nu.

Resultat langt flere bliver syge, epidemien forlænges og langt flere afgår ved døden som følge af smittetrykket.

Vacciner alle i Sundhedssektoren nu.

Gør alt hvad der er muligt for at fremskynde vaccineproduktionen og forøge denne.

Luk skoler daginstitutioner de næste 3 måneder. Undervisningspligten gøres frivillig og suspenderes i hele perioden.

Stop al rekruttering med fysiske møder, dagpengeuret sættes i stå tiil den 30 Juni 2021

Lillian Larsen, Alvin Jensen, Eva Schwanenflügel, kjeld jensen, Anne-Marie Krogsbøll og Inge Lehmann anbefalede denne kommentar
Kim Folke Knudsen

@Sydafrika variant

Ser ud til at være endnu mere smitsom end B117.

Reagerer vaccinerne på den variant ??

Rigtigt ærgerligt at B117 kun lader sig detektere ved sekventeringen og ikke kan ses allerede ved en simpel test. For den variant B117 ser løbet ud til at være kørt for at inddæmme den nye plage.

Men den næste plage DET SYDAFRIKANSKE NÆSEHORN ( B118?)

DET ER AF YDERSTE VIGTIGHED AT LUKKE FOR DENNE VARIANTS INDTOG NU

ELLERS KAN DET TRÆKKE OP TIL EN PANDEMI SOM VARER OVER MANGE ÅR OG HVOR TABSTALLET BLIVER DEREFTER SKYH'ØJT.

DERFOR LUK OMGÅENDE FOR ALLE REJSER TIL OG FRA HELE AFRIKA GÆLDER OGSÅ ERHVERVSREJSER.

KORTLÆG OMGÅENDE OM VARIANTEN ER TILSTEDE ANDRE STEDER END SYDAFRIKA, HVIS JA SÅ SKAL DE PÅGÆLDENDE LANDE PÅ INDREJSE OG UDREJSE FORBUDS LISTEN NU.

Den forkerte tankegang er følgende. Nu skal vi lige afvente og se hvad der sker, hvis virusvarianten kommer her til landet: Det sydafrikanske Næsehorn Tak Anne-Marie og Eva, så kan vi tage stilling til at gribe ind på et senere tidspunkt.

NEJ DET KAN VI IKKE FOR PÅ DETTE TIDSPUNKT ER MULIGHEDEN FOR AT GRIBE IND FORPASSET OG ILDEBRANDEN ALLEREDE BLEVET TIL EN OPTRÆKKENDE ILDSTORM, SOM INGEN SMÅ LATTERLIGE FORSAMLINGSFORBBUD KAN FORHINDRE.

Det er nu der skal handles.

Pandemiens store risiko ser ud til at være, at virus alligevel muterer og vi ikke ved om der er nye varianter undervejs, som kan vise sig værre end de to fyre her.

Jeg selv håber på lykkens indtræf en variant som ikke forplanter sig til lungerne og som har et mildere forløb, men det er håb og har intet med realiteter at gøre.

Derfor skal der handles nu overfor DET SYDAFRIKANSKE NÆSEHORN (B118?)

TAK FOR GODE KOMMENTARER FRA ANNE-MARIE OG EVA MÅ FORNUFTEN SIVE IND I MINISTERIERNES GEMAKKER.

VH
KFK

Lillian Larsen, Fam. Tejsner, Alvin Jensen, Eva Schwanenflügel, kjeld jensen, Torben Bruhn Andersen, Anne-Marie Krogsbøll og Inge Lehmann anbefalede denne kommentar
Kim Folke Knudsen

@Marianne Jespersen 4 Januar 2021 kl 19.02

Fremragende indlæg helt enig og tak for dine gode forslag.

Tilføjelse personbiler og tankning af disse.

Jeg har ikke selv bil, men kan i andre se, om der springes over hvor gærdet er lavest ved benzinstanderne. Der tankes uden at spritte af eller bruge smide væk handsker ?.

For så har vi den næste smittekæde når den glade billist sætter sig ind ved rattet kører. Der er lige noget som klør i næsen eller øjnene pille pille - velkommen COVID19.

VH
KFK

Lillian Larsen, Alvin Jensen, Eva Schwanenflügel, Anne-Marie Krogsbøll og Inge Lehmann anbefalede denne kommentar

Glimrende forslag fra Marianne Jespersen.

Ja folk skal have ordentlig besked, de der små A4- sider der hænger lidt ude af synet batter ingenting.

Lav der enkelt men kom med forklaringer bagefter.

F.eks. beskyt andre brug mundbind, beskyt dig selv håndter det korrekt.

Og ikke noget med kun at bruge anbefalinger og ikke kontrollere dem.
Ligesom anbefalingen omkring jul og nytår og nu rejser til og fra England.

Regeringen er nød til at realisere, at vi har en betragtelig andel af befolkningen, der ikke kærer sig om andre, og tror at når noget ikke er forbudt er man sikker når man laver det. Rigtigt hørt ellers havde regeringen forbudt det.

Nu er der også historier om at, smittede fra karantæne hoteller holdt fester og er gået i indkøbscenter.
Så af med fløjlshandsken.

Handsker må anses som smittede på ydersiden og giver dermed falsk tryghed. Med mindre man har adgang til et overfladedisinfektionsmiddel uden glycerin.

Lillian Larsen, Alvin Jensen, Eva Schwanenflügel, Ete Forchhammer , Finn Jakobsen og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Jesper Frimann Ljungberg

@Anne-Marie Krogsbøll
Du har stadig ikke forstået, at det stadig er sundhedsministeriet og statsministeriet, der kører det her. Du kan jo eventuelt måske nu, efter jeg sagde det til dig for små 10 måneder siden prøve at læse den gældende epidemi lov.

Og kontakt tallet og smitte 'generelt' i befolkningen er ikke, hvad der kommer til at knække sygehusene og plejesektoren. Det bliver antallet af indlagte og syge beboere på institutioner, det være sig plejehjem eller hospitaler, i kombination med antallet af smittede sundhedsfaglige og plejepersonale, der derfor ikke er på arbejde.
Det er ovenstående der er skræk scenariet, og det er en 'clear and present danger', det er ikke et teoretisk fjernt scenarie.
Men så længe man insisterer fra politisk side, at fokuserer på hvad der giver gode stemmer og ikke vil tage erhvervsklubs donationerne ud af ørene, så går det som det går.

Vi har nu kræft patienter, i f.eks. region hovedstaden, der ikke bliver opereret, vi har massive psykiske problemer hos de unge og de sårbare, som har isoleret sig. Vi trækker urimelige veksler på mange af de bærende tandhjul i samfundet. Det kører ikke så godt.

Alt imens vi smider enorme mængder af ressourcer efter et test og opsporings regime, der ikke virker. Ressourcer der kunne have været brugt smartere bedre, mere fokuseret.
Men vi havde en sundhedsminister, der mente at det var godt med test til alle. Og igen.. det virker ikke..

Vi har aldrig været foran i kampen mod Covid 19 i Danmark, vi har bare bildt os det ind mens det ikke har været sæsonen for virus infektioner i åndedrætssystemet.

Selvfølgelig skal vi holde smitten i ave i samfundet generelt, men det gøres altså nemmere med social afstand, ikke at lukke folk inde i Stog og små lukkede rum, rigeligt med håndsprit.

Og der er også helt lavpraktiske tiltag, som sociale bobler, noget som mange langede ud efter Mølbak for at sige tilbage i efteråret. Men igen han havde jo ret. Noget så simpelt, som at segmentere 'ude tiden' i samfundet.

Lav ugens hovedindkøb på den ugedag du havde fødselsdag i 2020. Hvis du er hjemsendt så shop mellem 8-11, hvis du er pensionist så mellem 11-14 etc. etc.
Det er nemme, effektive tiltag som man kunne have lært folk.

Men nej. Kloge Mette sendte alle skolebørn hjem til hjemmeundervisning, så forældrene alligevel var nødt til at klumpe sammen for at købe ind til Jul, også dem der var hjemsendte.

// Jesper

Jesper Frimann Ljungberg

@Inge Lehmann

"Vi har mange sundhedsdata på folk, men vist heldigvis
endnu ikke en knap, hvor man kan sammenkøre al information."

Tja ja. Det burde nok ikke være et problem, jeg er rimelig sikker på, at man ville komme langt ved 'bare' at samkøre et par enkelte databaser. Jeg vil endda sige, at man ikke engang ville komme i GDPR problemer, ift. den situation vi står i nu.

"Sundhedsstyrelsen har lavet en liste med kriterier, der definerer særligt øget og øget risikoforløb med corona."
Jo men det er jo sådan en 80-20 kvantitativ ting. Hvis man kunne lave det om til en 95-5% kvalitativ ting med en overskuelig opgave lavet, af en faggruppe, der ikke lige er tryk på nu (IT konsulenter) så ville det være en kanon investering.

Basalt ville det jo også være givtigt at vide, hvem der potentielt kan være smittebærere uden/med få symptomer, hvis man kunne forudsige dette, kunne man ift. f.eks. plejesektoren teste disse ekstra, for at forhindre superspredning.

Men igen.. det kræver jo, at man forstår noget faglighed (denne gang IT-faglighed) og det er og bliver ikke politikernes stærke side.

// Jesper

Anne-Marie Krogsbøll

Du har stadig ikke forstået, at diverse ministre på hvert eneste pressemøde i øjeblikket understreger, at de følger myndighedernes anbefalinger. Måske lyver de - det vil eftertiden vise. Men lige nu ser det altså ud til at være SST, der står ved roret.

Det er SST, som advarer om stigende kontakttal - så med dit fokus på eksperter, bør du jo tage det yderst alvorligt. Det er ganske rigtigt ikke kontakttallet selv, der er farligt - men det mener SST nok heller ikke. Kontakttallet er bare et udtryk for stigende smitte, og i dette tilfælde kraftigt stigende smitte - og det vil medføre alle de farlige ting, du nævner. Og da du sikkert godt kan se det ulogiske i så ikke at reagere med restriktioner allerede nu, så duer kontakttallet i dine øjne pludseligt ikke, selv om det er eksperter, som advarer.

SSI siger, at kontakttallet vil stige til 1,5 - 1,7 i løbet af februar. SST siger, at det ikke er nødvendigt at gøre noget nu for at forhindre det. Sådanne myndigheder, der ikke vil handle, før der er mange lig på bordet, er farlige for os.

Mener du i ramme alvor, at det kan lade sig gøre at beskytte de sårbare grupper, Jesper? Hvordan?

Alvin Jensen, Eva Schwanenflügel og Finn Jakobsen anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

Ovenstående var svar til Jesper Frimann Ljungberg.

Anne-Marie Krogsbøll

Ja, Kim Folke Knudsen, det er helt uhyggeligt med den sydafrikanske variant. Og vore danske myndigheder er først lige ved at få taget nølende tilløb til at forholde sig til den engelske - den sydafrikanske ser slet ikke ud til at være kommet ind på lystavlen endnu. For hvis den var det, ville de vel aldrig kunne finde på at konkludere i går, at det ikke er nødvendigt med flere restriktioner lige nu.

Det er så idiotisk, som det kan være, når man samtidig allerede nu har prognoser, der viser, at det kommer til at gå helt galt i februar - selv med den engelske variant alene.

Lillian Larsen, Alvin Jensen, Eva Schwanenflügel og Finn Jakobsen anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

Har man lov at konkludere, at vi skulle have handlet noget før (allersenest efteråret, da kurven begyndte at stige)?:
www.dr.dk/nyheder/indland/coronamutation-har-lukket-england-ned-den-kan-...

Har man også lov at konkludere, at vi bør handle absolut NU, for at forsøge at forhale det grå sydafrikanæsehorns ankomst og invasion ("Grey Rhino" - Michele Wucker) - og ikke om en måned jamre over, at "hov, er det for sent at dreje af"?

Men vi ser nok i stedet Brostrøm forsøge at more sig med en rigtig macho actionman-sportsgren: "Ride the rhino" - yibiiii.

Enhver, der har set westerns ved, at rodeoer altid ender med, at rytteren mister kontrollen over tyren og skvatter af. Det kommer også - baseret på den nuværende tilgang - til at ske her. Her er det bare os alle sammen, det ender med at gå ud over.

Finn Jakobsen

Jesper: til dine krav om, at man skal overlade epidemikontrollen til den sundhedsfaglige ekspertise, må man måske have lov til at påpege, at sundhedsfaglighed i høj grad kan betragtes som elastik i metermål. Lad os tage nogle yderpunkter: i Sverige har det sundhedsfaglige regime medført mange smittede og mange døde, mens sundhedsfagligheden for eksempel i Taiwan har ført til et helt andet sted: stort set ingen 'samfundssmitte'.

Lillian Larsen, Alvin Jensen, Eva Schwanenflügel, kjeld jensen og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar

Sider