Coronavirus
Læsetid: 8 min.

Den brede politiske opbakning til coronahåndteringen er væk. Det svækker befolkningens tillid

Aftalen om en gradvis genåbning af samfundet har skabt dybe skel på Christiansborg. Det kan få alvorlige konsekvenser for befolkningens opbakning til restriktionerne, advarer eksperter. Politikere anerkender problemet, men siger, at deres uenigheder er for store
På et pressemøde onsdag aften forsøgte statminister Mette Frederiksen (S) at underspille de partipolitiske uenigheder, der er blusset op på Christiansborg.

På et pressemøde onsdag aften forsøgte statminister Mette Frederiksen (S) at underspille de partipolitiske uenigheder, der er blusset op på Christiansborg.

Jens Dresling

Indland
25. februar 2021

I marts sidste år lagde Venstres folketingsmedlem Jan E. Jørgensen et billede på Twitter af regeringen og folketingets partiledere i færd med at fremlægge en fælles aftale om hjælpepakker.

»Sådan ser et samarbejdende folkestyre ud,« skrev folketingsmedlemmet til billedet.

Dengang blev det rost vidt og bredt, at danske politikere stod sammen i en krisetid. Men den tid er forbi. Forhandlingerne om en gradvis genåbning af samfundet efter vinterens nedlukning har skabt spændinger på Christiansborg.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

William Mannicke

Hvilke kendsgerninger bygger overskriftens udsagn og konklusion på?

Rent gæt og spekulation. Selv Hope-projektet er ikke opdateret på dagens udspil.

Jeg ”gætter” 60-75 % af befolkningen godt forstår både sundhedsfaglig rådgivning og folketingsflertallets forsigtige åbning af landet.
Folk er altså ikke så dumme som blå blok eller visse dele af pressen eller konspirationsteorektikerne.

Efterhånden har mange haft både smitte og alvorlig corona sygdom inde på livet og forstår mutanters alvorlighed.
Bare spørg i Kolding, Fredericia og Åbenrå.

De sidste 20 % som aldrig fatter andet den deres egne behov er uden for faktuel pædagogisk rækkevidde.

Men vi får se, når Hope-projektet fremlægger deres undersøgelser med uge 8 indbefattet, så det ikke gæt længere :-)

https://hope-project.dk/#/

Søren Dahl, Lisbeth Glud, Nette Skov, Jørgen Pødenphandt, Gitte Loeyche, John Scheibelein, Marianne Jespersen, Helle Walther, Inge Lehmann, Per Langholz, Jan Weber Fritsbøger, peter juhl petersen, Benta Victoria Gunnlögsson, Mogens Holme, Anne-Marie Krogsbøll, Carsten Hansen, Hannibal Knudsen, Christel Gruner-Olesen, Lillian Larsen, Liselotte Paulsen, Steen K Petersen, Eva Schwanenflügel, Rikke Nielsen, Peter Høivang, Birte Pedersen, sys jensen, Torben K L Jensen, Henning Kjær og Jens Christensen anbefalede denne kommentar
William Mannicke

PS:
Hope-rapporten er udgivet den 19-februar, og indeholder altså ikke målinger/reaktioner på udbruddet i Kolding, Fredericia og Åbenrå eller dagens 24. februars udmeldinger om oplukning af visse dele af DK.

Steen K Petersen, Lisbeth Glud, Nette Skov, Inge Lehmann, Anne-Marie Krogsbøll og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

William Mannicke - endnu en ekspert

Statsministeren forklarer sig godt, synes jeg. Det kniber noget mere med oppositionen, der, fornemmer jeg, mere har på agendaen at skabe en folkestemning imod regeringen, og måske ikke har så meget - hvis jeg skal tildele dem noble motiver - styr på fakta.

Søren Dahl, Steen K Petersen, Lisbeth Glud, lars pedersen, Solveig Neubert, Nette Skov, Jørgen Pødenphandt, Jørgen Toftegaard, Helle Walther, Inge Lehmann, Jan Weber Fritsbøger, peter juhl petersen, Jørgen Mathiasen, Benta Victoria Gunnlögsson, Nike Forsander Lorentsen, Holger Nielsen, Mogens Holme, David Zennaro, Erik Vestergaard, Anne-Marie Krogsbøll, Carsten Hansen, Per Kortegaard, Peter Høivang, Lillian Larsen, Jens Christensen, Steffen Gliese, Liselotte Paulsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

"Den brede opbakning til coronahåndteringen er væk. Det svækker befolkningens tillid", står der i rubrikken.

Men mon ikke den opbakningen afspejles af virkeligheden?

Ifølge Hope-projektet havde regeringen og støttepartiernes linje opbakning fra 75% af befolkningen, da sidste rapport udkom, og det forandrer sig næppe af, at man stod nogenlunde fast på ikke at lukke totalt op for hele samfundet, som de borgerlige krav sammenlagt ville have resulteret i.

(Se punkt 10 under overskriften "Faldende bekymring men fortsat opbakning")
https://hope-project.dk/#/

At nogle udvandrer og bagefter påstår, de er blevet "smidt ud", er ikke en ny forteelse i dansk politik.

Enigheden om corona-strategien har længe været blæst bort, som sandflugt over tomme minkbure.

Det er blot usigeligt glædeligt, at vi ikke stadig har de borgerlige i spidsen for håndteringen af krisen, for så kunne vi muligvis have haft dødstal i samme kategori som Belgien.

Søren Dahl, Lisbeth Glud, Per Langholz, Fam. Tejsner, lars pedersen, Nette Skov, Jørgen Pødenphandt, Inger Marie Boysen, John Scheibelein, Marianne Jespersen, Inge Lehmann, Jan Weber Fritsbøger, peter juhl petersen, Benta Victoria Gunnlögsson, Nike Forsander Lorentsen, Holger Nielsen, Anne Svendsen, Mogens Holme, Bjarne Bisgaard Jensen, David Zennaro, Ole Juhl Christoffersen, Anne-Marie Krogsbøll, Henriette Bøhne, Peter Høivang, Gert Romme, Carsten Munk, Christian Mondrup, Lillian Larsen, Jens Christensen, Steen K Petersen og Rikke Nielsen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

SSI fortalte faktisk på dagens pressemøde, at
de forventede 900 hospitalsindlæggelser var en middelværdi. Der er stor usikkerhed ved beregningerne, og resultatet kan blive noget der varierer mellem 6/700 og helt op til 1300 indlæggelser ved den genåbning, regeringen er blevet presset til at udføre.

Steen K Petersen, Lisbeth Glud, Nette Skov, Marianne Jespersen, Inge Lehmann, Holger Nielsen, Mogens Holme, David Zennaro, Anne-Marie Krogsbøll, Henriette Bøhne, Morten Balling, Lillian Larsen, Steffen Gliese og Liselotte Paulsen anbefalede denne kommentar

Åh jo, den fantastiske Hope rapport, hvor man inddrager hele 500 mennesker og dermed konkluderer at Mette har en opbakning på 75%.

Situationen er vel helt enkelt, at de blå partier vil have mere genåbning af det private erhvervsliv - uanset at det formentlig koster øget tab af menneskeliv.
Dét kan de næppe tilbagevise. Forhåbentlig fatter deres vælgere det

Søren Dahl, Lisbeth Glud, Solveig Neubert, Nette Skov, Jørgen Pødenphandt, John Scheibelein, Marianne Jespersen, Jørgen Toftegaard, Helle Walther, Inge Lehmann, peter juhl petersen, Benta Victoria Gunnlögsson, Holger Nielsen, Heidi Larsen, Anne Svendsen, Mogens Holme, Egon Stich, David Zennaro, Steen K Petersen, Anne-Marie Krogsbøll, Hans Larsen, Peter Høivang, Lillian Larsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Trist og ærgerligt at de to gamle ansvarlige partier og evt DF ikke kan se problematikken i at åbne for meget uanset partipolitisk spin.
Det er virkelig problematisk, og ja splittelsen i befolkningen er måske på vej og i visse debatter er nogle virkelig langt ude i deres syn på især Mette Frederiksen -diktator-Nordkorea DDR m.v., men det er nok epidemi loven der får en del op i det "røde" felt uanset de er kulsorte
Jeg så Mette i interviewet i Tv avisen og jeg må tilstå at hendes attitude og svar langt fra var sikre men præget af tvivl ,men uden at fralægge sig et ansvar. Lige omkring det her skal vi være glade for at det er et ægte menneske som står på mål for os.

Søren Dahl, Lisbeth Glud, Fam. Tejsner, Inge Lehmann, peter juhl petersen, Susanne Dea Crammond, Nike Forsander Lorentsen, Holger Nielsen, Bjarne Bisgaard Jensen, David Zennaro, Steen K Petersen, Hannibal Knudsen, Peter Høivang, Steffen Gliese, Carsten Munk og Christian Mondrup anbefalede denne kommentar

@ Daniel Holdt,

500 personer i Danmark giver da et ganske godt bud på påstanden om, at Mette har en opbakning på 75%..

Der skal faktisk "kun" 1.000-1.100 respondenter til at udgøre en statistisk sikkerhed.

Inge Lehmann, Mogens Kjær, Erik Vestergaard og David Zennaro anbefalede denne kommentar
Niels Johannesen

@ Arne Thomsen

"Situationen er vel helt enkelt, at de blå partier vil have mere genåbning af det private erhvervsliv - uanset at det formentlig koster øget tab af menneskeliv."

Fakta er jo at det var børnenes statsminister som vil lade børnene blive hjemme en rum tid endnu mens detailhandlen åbner på mandag - og at den knast der virkelig skilte partnerne var at blå blok ville åbne for skolebørnene - et scenarie som regeringen har valgt ikke at regne på - og som med visse forholdsregler ser ud til at fungere fint i fx Norge hvor smitten ikke er stigende på trods af åbne skoler.

Mange her i tråden lider af de samme tvangstanker om blå blok - måske man hænger for meget ud her i ekkokammeret.

Niels K. Nielsen, Søren Knudsen, Hans Aagaard, Michael Hullevad og Anders Reinholdt anbefalede denne kommentar

Hallo Blå Blok... Er der en voksen tilstede ?

Lillian Larsen, Lisbeth Glud, Nette Skov, Eva Schwanenflügel, Helle Walther, Inge Lehmann, peter juhl petersen, Holger Nielsen og Mogens Holme anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Tallene stiger i landene omkring os, regeringer føler sig presset til at åbne op.
Alle ved at det sandsynligvis eller nærmere sikkert vil medføre øgede indlæggelser og øgede dødsfald.
12 departementer i Frankrig har alt for høje tal, svenkerne øger restriktionerne, i Tyskland indføres natligt udgangsforbud i enkelte zoner, grænser lukkes o.s.v.

Og hvad gør blå blok herhjemme ? Toppes indbyrdes om at stå forrest når der forlanges åbninger, i ren desperation over meningsmålinger og "blok-tilstand".
Ingen kan bilde mig ind at de ikke også ved hvad der sker i andre lande.
Blokken forstår ikke hvorfor det hele ikke kan åbnes når nu noget kan åbnes.
Prøv at forestille jer et Pool-bord.
I den ene ende liger 3 baller. Man støder behersket den hvide ball ind i dem og har i forvejen nogenlunde beregnet hvad udviklingen vil være. tag alle 15 balller og smæk den hvide ball ind i dem og prøv at bilde jer selv ind at i kan forudsige udviklingen.
Det er det det hele drejer sig om; Jo flere balller jo større aktivitet des mindre forudsigelighed.

Lillian Larsen, Steen K Petersen, Lisbeth Glud, Per Langholz, Eva Schwanenflügel, Hannibal Knudsen, Lasse Nielsen, Inge Lehmann, Viggo Okholm, peter juhl petersen og Mogens Holme anbefalede denne kommentar

Blå blok kæmper end desperat kamp for at få fat i vælgermasserne. Mette Frederiksen har vist sit værd og bliver belønnet for det, og jo mere blå bloks politikere fører sig frem jo mere viser de deres mindreværd. Folket er ikke så dumme som mange tror.

Egon Stich, Peter Høivang, Lillian Larsen, Steen K Petersen, Lisbeth Glud, Per Langholz, Nette Skov, Eva Schwanenflügel, Hannibal Knudsen, Jørgen Pødenphandt, Inger Marie Boysen, Lasse Nielsen, Helle Walther, Inge Lehmann, peter juhl petersen, Benta Victoria Gunnlögsson og Carsten Hansen anbefalede denne kommentar
Niels Johannesen

@ Carsten Hansen,

"Blokken forstår ikke hvorfor det hele ikke kan åbnes når nu noget kan åbnes."

Hvad bygger du den påstand på? Jeg har ikke hørt NOGEN i folketinget argumentere for at alt skal åbnes...

Søren Knudsen, Hans Aagaard og Michael Hullevad anbefalede denne kommentar
Margit Johansen

Vi har svigtet befolkningen når vi ikke kan forklare begreber som : "mere smitsomme mutationer" (Norge lukker skoler i dag), " smittepool (mink tæt i små bure - folk i en bar" - "supersprederfænomener" (folk i en bar) og "vi må holde den samlede samfundsaktivitet nede" (vi kan ikke lukke Samsø op selvom de har nul smittede). Vi anklager i den forbindelse SSI, Sundhedsstyrelsen og Regeringen samt den samlede kongelige danske presse for sjusket, uoplyst og uhensigtsmæssig, kontraproduktiv kommunikation.

Solveig Neubert, David Adam og Michael Hullevad anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Nils Johansen

Blå blok vil bringe flere baller i spil end eksperterne anbefaler.
Flere end det er muligt at have en chance for at overskue.

"Hvis man kan åbne detailhandel hvor for kan man så ikke også åbne de liberale erhverv ? " hører vi gentagende gang fra Blå-blok"

Peter Høivang, Lillian Larsen, Steen K Petersen, Lisbeth Glud, Eva Schwanenflügel, Lasse Nielsen og Inge Lehmann anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Og Nej.
Blå -Blå vil ikke åbne alt op. Det var naturligvis ikke korrekt at skrive dette.

Læg mere vægt på sentensen: " Det er det det hele drejer sig om; Jo flere baller jo større aktivitet des mindre forudsigelighed."

Lillian Larsen, Lisbeth Glud, Steen K Petersen, Eva Schwanenflügel, Inge Lehmann og Lasse Nielsen anbefalede denne kommentar

Informations ekkokammer er da godt nok i fuld sving.
Corona er alvorligt, det mener blå blok selvfølgelig også, men hvorfor kan vi ikke have åbne lommer af efter- og højskoler nu ?
Hvorfor er der ikke mere fleksibilitet i genåbningen fra kommune til kommune? Hvad med Langeland? Hvad med ellers isolerede Falster, som altid bliver glemt, men nu ikke må genåbne på trods af deres smittetryk er sammenligneligt med Nordjylland som godt må.

Det er Mette Frederiksen som sidder med tallene, og særligt er det hende som bestemmer, hvad der skal beregnes. Hvis der er nogen som har læst grønnegård rapporten, så ved de, at regeringen var særdeles smarte med hvad der måtte regnes på under første nedlukning. Der måtte nemlig kun udregnes worst case scenario.
Man måtte ikke udregne hvad sandsynligheden for det scenarie var.
Dette, selvom sundhedsministeriet tilbød at udregne mere optimistiske (og mere realistiske) scenarier, og de ville også gerne udregne konsekvenser for andre patientgrupper end covid patienter, men alle disse forslag blev hældt af brættet.

Med denne historik er min tillid til regeringen altså ganske svækket, når det kommer til, hvad de tager med af beregninger ind i forhandlingslokalet. Og det må i hvert fald være regeringen som er nærmest til at bære ansvaret for sammenbrudte forhandlinger, da de jo har langt den stærkeste forhandlingsposition.

Niels K. Nielsen, Jørgen Munksgaard, Finn Thøgersen, Filip Meyer, Søren Knudsen, Hans Aagaard, Lars Hansen, Michael Hullevad og Niels Johannesen anbefalede denne kommentar

Specifikt kan henledes til rapportens side 41ff.

Her citat som ganske fint indkapsler regeringens bestilling af beregninger, som kun passer ind i deres vedtagne strategi.

"For det andet er det vigtigt, at politikerne ikke kun rekvirerer prognoser, som lægger op til at understøtte deres implementering af et forsigtighedsprincip til ulempe for udsatte patientgrupper, som indirekte bliver berørtaf en nedlukning. Beslutningsgrundlaget bør derfor så vidt muligt eksplicitere det fulde sæt af mulige scenarier, dets konsekvenser og sandsynlighederne herfor."
s. 42n.

Daniel Holdt

OK, jeg kan se, at du også mangler at vide noget om de såkaldte stikprøveundersøgeler. Det er videnskabelige undersøgelser, hvor man udtrækker et repræsentative udvalg af den befolkningsgruppe, men vil sige noget om.

Nu kender jeg ikke Hope-projektets stikprøve, men 500 besvarelser er fuldt tilstrækkeligt til at give et godt skøn på simple problemstillinger. Det er selvfølgelig afhængig af bortfaldsprocenten.

Håber du har tid til at læse om stikprøveteori, nu da du også har andet at sætte dig ind i, før du farer til tasterne

Anne-Marie Krogsbøll, Steen K Petersen, Eva Schwanenflügel, Inge Lehmann og peter juhl petersen anbefalede denne kommentar

Det er et svært dilemma i et demokrati som vores, at det kan kræve meget viden at forstå helhedsbetragtninger i de politiske beslutninger, og at det kan være en sur pligt for borgere rent faktisk at investere tid i at erhverve sig den viden. Nogle af de emner, du nævner kan jo eksempelvis erhverves ved simple google-søgninger.

Især med problemstillinger, der rent faktisk kan kræve mange års uddannelse at forstår. Der hvor specialisterne skal på banen med deres anbefalinger.

Dilemmaet er, at der hvor egen viden - eller lyst til at erhverve sig viden - ikke formår, må man stole på dem, der rent faktisk har den viden. Og det er i tilfældet med corona sundhedsspecialisterne, der har en vigtig rolle. Når man ikke har lyst til at stole på deres udsagn, fordi man har en anden agenda, jamen, så er det at problemet opstår. For hvis de ikke har ret, hvem har så evnen til at have mere ret?

Eksempelvis Jakob Ellemanns udtalelser om, fortolker jeg det, at der bør åbnes mere op for ellers er der en masse potentielle kræftpatienter, der ikke får behandling. Når så sundhedsmyndighedernes prognoser siger at større åbning vil kræve mange flere indlæggelser, så er hans udtalelser jo direkte kontra-produktive - og usande - og kan kun have til formål at påvirke en befolkning til at antage en negativ holdning overfor vores eneste holdepunkt, nemlig de faglige vurderinger/prognoser.

Om en middelværdi er pessimistisk eller optimistisk, må være op til den enkelte at afgøre, jeg synes nu, det virker som en neutral tilgang.

Peter Høivang, Lillian Larsen, Per Langholz, Nette Skov, Eva Schwanenflügel, Hannibal Knudsen, Finn Jakobsen, Lasse Nielsen, Inge Lehmann, Viggo Okholm og Claus Mortensen anbefalede denne kommentar
Bruno Petersen

Jeg “er” socialdemokrat, men ser gerne brede forlig. Kræver det ikke en strategi hvor man skaber nogle niveauer for dialog på et lidt mere abstrakt plan fx med en diskussion og begreberne forsigtighedsprincip, kalkuleret risiko, testning som krav, vaccination som krav (mao epidemiloven)?
Ved at diskutere på dette niveau og ved at visualisere de gældende indsigter i de forskellige branchers forhold imellem smittefare og beskæftigelse/ økonomisk bidrag til samfundet kan befolkningen følge med på et respektfyldt niveau.
Er det ikke også sandsynligt at genåbninger ift lokale forskelle i smittetryk og lokal infrastruktur (på fx kommunalt niveau) må kræve opbygninger af kompetencer på samme niveau, hvor befolkningen og politikere er helt tæt på mulighederne? Selvfølgelig med behøring organisatorisk tilknytning til sundhedsmyndigheder, der kan bistå med/lave beregninger på specifikke områder inkl. synet på helheden? (Ligesom i epidemiloven fra før 1976?).

Venligst
Bruno Petersen

Nu hvor de to så kloge spidser i V og K er så forargede og krævende, så vl jeg da næsten tro at de kunne have råd til at bestille andre undersøgelser og beregninger som passe rind i deres agenda, hvor regeringen nu får skæld ud for at styre undersøgelser i deres egen retning, for de synes så i nogles øjne at det er sjovt at så mange skal have restriktioner og stoppes i deres væren og erhverv- Ind imellem synes bemærkningerne her tyde på at de mener regeringen gør det for magtens skyld og ikke folkets.
Gu er det træls og vi kan hver især undres over hvor for jeg skal miste og de andre ikke, men jeg er uden at være enig i alt hvad denne regering foretager sig ret sikker på de gør deres bedste for helhedens skyld.

Anne-Marie Krogsbøll, Lillian Larsen, Lisbeth Glud, Jan Weber Fritsbøger, Nette Skov, Eva Schwanenflügel, Carsten Munk, Lasse Nielsen, Helle Walther og Inge Lehmann anbefalede denne kommentar

@Niels Johannesen.
Du kan ikke løbe fra: "Derudover har særligt Venstre peget på, at liberale erhverv som frisører og massører også skulle være med i den første del af genåbningen."
Du kan heller ikke modbevise, at det vil koste endnu flere menneskeliv.
Det samme gælder oppositionens angreb på flertallet i denne sag, et angreb som svækker sammenholdet mod Covid-19. Dybt forkastelig!
Et sådant sammenhold kunne Kina finde ud af, USA slet ikke - og vi kun ca. halvvejs.

Anne-Marie Krogsbøll, Peter Høivang, Lisbeth Glud, Steen K Petersen, Eva Schwanenflügel, Hannibal Knudsen, Lasse Nielsen, Helle Walther og Inge Lehmann anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Nabokommunerne Lolland Kommune (14,6), Guldborgsund Kommune (6,6)og Vordingborg Kommune(6,6) har tilsammen små 150.000 indbyggere. Lægger man alle tallene sammen og dividerer så har man et smittetal på under 10. Langt under gennemsnittet i Nord- og Vestjylland.
At de her i syden ikke kan forstå at de ikke må åbne som de to andre områder er vel forståeligt. Om det overhovedet er en god ide at åbne skal jeg ikke gøre mig klog på, men logikken er da vist ikke helt let at se.

Kent Bajer, Filip Meyer og Søren Knudsen anbefalede denne kommentar

JO Vermund mener alt skal åbnes, Pape kan ej heller få nok. De taler hver især til egne vælgere, nu de synes at lukrere på Venstres nedtur. Men det var en opvisning i politisk umodenhed, grov chikane forleden fra de blå og især V side mod sundhedsministeren. Deres ordfører var så uforskammet, og V stillede så spørgsmål til egen ordfører, så dumt så dumt. Kun for at blive bekræftet. Først da enhedslisten og Alternativet og Kirsten Norman Andersen fra SF , tog bladet fra munden, og bad dem opfører sig ordentligt. Løkke skulle jo også lige vise han var der. Ikke kønt.
Der har været masser af samråd, debatter, ændringer og om igen mht. til den epidemilov. Så ville V m. flere have den lavet om på ny i oktober. Lige når der skal være KVL i nov. Det gik flertal imod. Det endte med en evaluering i oktober. Den blev da også stemt hjem med 81 for og 15 imod.
Men de blå ligger underdrejet, og de har ingen politik, så går de efter den de tror er det svage dyr på savannen. Bramsen og Heunicke, men der tager de fejl, og det rammer dem selv som en boomerang.

Anne-Marie Krogsbøll, Egon Stich, Peter Høivang, Lillian Larsen, Lisbeth Glud, Steen K Petersen, Fam. Tejsner, Carsten Hansen, William Mannicke, Eva Schwanenflügel, Inge Lehmann, Carsten Munk og Lasse Nielsen anbefalede denne kommentar
Jørgen Mathiasen

Det forekommer mig, at der er gået blokpolitik i pandemibekæmpelsen i kongeriget.
Efter alt hvad vi ved, vil viruset tabe kampen inden længe. Vaccinerne virker og der er forskere, fx. epidemiologen Klaus Stöhr hos WHO, som forklarer, at viruset kan mutere til virkningsløshed.

Der er andre spørgsmål, man burde diskutere. Vacciner er opfundet i Europa, men den europæiske befolkning er også den mest vaccineskeptiske. Det tager populistiske partier sig af, og de forbinder det med konspirationsteorier, almindelig mistro til myndigheder og til forskning. Aktuelt kommer det sidste til syne i vaccine-shopping: Folk i nogle europæiske lande vil ikke have Astra-Zenecas vaccine, og det kan betyde en forlængelse af epidemien eller måske nye mutationsmuligheder for viruset.

Den dag vil alligevel snart komme, hvor dansk politik ikke længere skal diskutere, hvad der skal åbnes. Det er måske også tidspunktet, hvor man skal finde ud af, hvad man skal gøre, hvis et andet farligt virus udløser en global pandemi.

Anne-Marie Krogsbøll, Lisbeth Glud, Henriette Bøhne, Steen K Petersen, Solveig Neubert, Eva Schwanenflügel og Helle Walther anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Her er ligeud hvad Jakob Ellemann mener, hvis man har været i tvivl:

"Aftalen hviler på beregninger fra en ekspertgruppe, som vurderer, at indlæggelsestallet midt i april med de nye genåbninger kan stige til næsten 900.

Det er tæt på det højeste niveau, vi har oplevet under coronakrisen, og ifølge regeringen er det på nuværende tidspunkt ikke ansvarligt at gå længere.

Det er Jakob Ellemann-Jensen dog uenig i. Han mener, at der under ordnede forhold også er plads til at åbne eksempelvis frisører, efterskoler, højskoler og lade flere komme tilbage i grundskolen. Og det er ikke noget, han bare siger, fordi han er i opposition og ikke står med ansvaret, hvis det går galt, forsikrer han.

- Lad os gøre mig til statsminister i eftermiddag. Så kan de her ting åbne på mandag, og så skal jeg nok tage konsekvenserne af det, siger Jakob Ellemann-Jensen til TV 2."

"Gør mig til statsminister, så tager jeg konsekvensen for genåbningen"
https://nyheder.tv2.dk/politik/2021-02-24-ellemann-kraever-mere-genaabni...

Og videre, så det overhovedet ikke er til at tage fejl af:

"Stod det til Venstre burde også store dele af liberale erhverv, efterskoler, højskoler og flere elever i grundskolen vende tilbage - allerede fra på mandag.

Og selvom det med al sandsynlighed vil koste flere smittede, indlagte og dødsfald, er det konsekvenser, der er nødvendige at tage, siger formand Jakob Ellemann-Jensen.

- Det er forfærdeligt, det er tragisk, og jeg siger ikke det her for at bagatellisere corona. Jeg siger det, fordi jeg mener, at regeringen bagatelliserer de konsekvenser, nedlukningen har, siger Jakob Ellemann-Jensen i programmet 'Lippert' på TV 2 News."

"Ellemann vil have større genåbning: Vi må acceptere flere coronadødsfald"
https://nyheder.tv2.dk/politik/2021-02-24-ellemann-vil-have-stoerre-gena...

Så her står det altså sort på hvidt;
Flere dødsfald er en helt acceptabel pris at betale for en fuld genåbning af samfundet.

Og vi ved alle, hvilke samfundsgrupper, der vil bukke under:
Det er de lavtlønnede, sundhedspersonalet, de arbejdsløse, de fattige pensionister, de syge og ikke mindst, "de fremmede".

Sådan er agendaen for de blå.

Anne-Marie Krogsbøll, Egon Stich, Peter Høivang, Inge Lehmann, Lillian Larsen, Lisbeth Glud, Jan Weber Fritsbøger, Søren Dahl, Steen K Petersen, Marianne Jespersen, William Mannicke, Morten Balling, Per Langholz, Jørgen Mathiasen og Carsten Hansen anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Ja; Vi er nok mange i risikogruppe der er ret glade for at det ikke er Ellemann der bliver statsminister i eftermiddag (og sandsynligvis aldrig da Venstre nok skiller sig af med den svageste kandidat partiet har haft i mands/kvindes minde).
Det er en køn trøst, at skulle man dø med Corona, så kunne man lige nå at få ordnet frisuren inden.

Anne-Marie Krogsbøll, Peter Høivang, Inge Lehmann, Lisbeth Glud, Steen K Petersen, William Mannicke, Per Langholz og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Og en tatovering inden man afsejlede med hospitalsskibet ;-)

Anne-Marie Krogsbøll, Steen K Petersen og Lisbeth Glud anbefalede denne kommentar
Morten Balling

@Eva Schwanenflügel

"og så skal jeg nok tage konsekvenserne af det"

Vi taler om menneskeliv han vil ofre for almenvældet og økonomien. Hvordan "tager man konsekvensen" af sådan en handling? Med et klip i kørekortet? En livsvarig behandlingsdom?

Det er gratis populisme. Han ved udmærket at han aldrig kommer til at se nogen konsekvenser i øjnene. Den mand er ynkelig.

Anne-Marie Krogsbøll, Egon Stich, Peter Høivang, Inge Lehmann, Lisbeth Glud, Jan Weber Fritsbøger, Søren Dahl, Eva Schwanenflügel, Steen K Petersen, Marianne Jespersen og William Mannicke anbefalede denne kommentar
William Mannicke

Med sine udtalelser, læner Elleman sig i betænkelig grad op af en overtrædelse af straffeloven § 252, stk 2.

”Straffeloven § 252

§ 252
Med fængsel indtil 8 år straffes den, der for vindings skyld, af grov kådhed eller på lignende hensynsløs måde volder nærliggende fare for nogens liv eller førlighed.
Stk. 2.
På samme måde straffes den, der på hensynsløs måde forvolder fare for, at nogen smittes med en livstruende og uhelbredelig sygdom.
Stk. 3.
Justitsministeren fastsætter efter forhandling med ministeren for sundhed og forebyggelse, hvilke sygdomme der er omfattet af stk. 2.”

https://danskelove.dk/straffeloven/252

Anne-Marie Krogsbøll, Inge Lehmann, Lisbeth Glud, Rikke Nielsen, Eva Schwanenflügel, Fam. Tejsner, Steen K Petersen og Morten Balling anbefalede denne kommentar
William Mannicke

Og man kan faktisk straffes for ”fortsæt”, uden at have udført sin handling/overtrædelse....

Steen K Petersen

Et er at Jakob Elleman advokere for alvorlige person faglige forbrydelser og overtrædelse af straffeloven, med sine udtalelser, et andet er jo, ud over han er ynkelig og ondskabfuld, faktisk rammer hvad der definere et ondt menneske.
Han er simpelhen ond, kort og godt.

Hvis der er nogle der er i tvivl om rigtigheden af dette, så er definitionen i den danske ord bog om en person der er ond:

-som søger at tilføje andre smerte, skade eller lidelse

-som rummer eller indebærer fortræd, ulykke eller forringelse af nogens velfærd

Anne-Marie Krogsbøll, Egon Stich, Inge Lehmann, Jan Weber Fritsbøger og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Pernille Vermund, Danmarks nye sundhedsekspert.

Anne-Marie Krogsbøll, Lisbeth Glud og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

"Flere dødsfald er en helt acceptabel pris at betale for en fuld genåbning af samfundet". Gad vist hvor mange døde, det må koste efter Ellermands mening?
Præsident Trump erklærede for knap et år siden, at 200,000 døde var acceptabel på den konto. Som bekendt har man i USA lige passeret en halv million døde med corona.

Anne-Marie Krogsbøll, Peter Høivang, Inge Lehmann, Lisbeth Glud, Steen K Petersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Ellemand: "Lad os gøre mig til statsminister i eftermiddag". Den mand vil åbenbart gøre alt for at blive statsminister. Flere dødsfald er endda en helt acceptabel pris .
Ellemand vil nok gøre Pernille Vermund til Danmarks nye sundhedsminister, Rikke, Nielsen.

Anne-Marie Krogsbøll, Steen K Petersen, Lisbeth Glud, Per Langholz, Eva Schwanenflügel og Rikke Nielsen anbefalede denne kommentar

Søren Dahl
Så kan hun rigtig få "ryddet op fra bunden"...

Anne-Marie Krogsbøll, Søren Dahl, Lillian Larsen, Lisbeth Glud og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Peter Høivang

@ Niels Johannesen

Du skriver "og at den knast der virkelig skilte partnerne var at blå blok ville åbne for skolebørnene - et scenarie som regeringen har valgt ikke at regne på"

Det er direkte usandt.

Dette har Sundhedsministeriet regnet på og konklusionen er, hvis man åbner op for 5 - 9 klasse:

"Åbning af samtlige afgangsklasser vil medføre betydeligt stigende smittetal, nyindlæggelser og antal
indlagte selv med 50% fremmøde og en antaget høj effekt af antigentest"

https://sum.dk/nyheder/2021/februar/fagligt-grundlag-for-genaabning?fbcl...

Anne-Marie Krogsbøll, Inge Lehmann, Eva Schwanenflügel, Finn Jakobsen og Steen K Petersen anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

"Aftalen hviler på beregninger fra en ekspertgruppe, som vurderer, at indlæggelsestallet midt i april med de nye genåbninger kan stige til næsten 900.

Det er tæt på det højeste niveau, vi har oplevet under coronakrisen, og ifølge regeringen er det på nuværende tidspunkt ikke ansvarligt at gå længere.

Jamen så kalkulerer MF jo også med flere døde, bare færre end Ellemann. Begge er altså bevidst skyldige i en farlig kurs.

Anne-Marie Krogsbøll, Inge Lehmann, Steen K Petersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Jeppe Lindholm

Hvorfor bruger man ikke en forfærdelig stor bunke milliarder kr. til at lyn opfører vaccine fabrikker så der produceres alt den vaccine der måtte være behov for? I foråret 2020 byggede kineserne et komplet corona sygehus i Wuhan på bare 14 dage.

- Og kom ikke med det offentlige ikke må blande sig i den private sektor.

Særligt Pfizer-BioNTech vaccinen har vist sig effektiv. Det har studie i Israel vist ude i det virkelige israelske samfund. Faktisk virker den så effektivt, at hvis der var nok vaccine ville Covid-19 nedlukninger stort set være fortid i løbet af uger.

https://videnskab.dk/krop-sundhed/studie-paa-1-million-israelere-coronav...

Jørgen Mathiasen

@Jeppe Lindholm
Der er i det hurtigst mulige tempo og med støtte fra den tyske regering blevet indrettet et nyt værk af BioNTech i Marburg/Hessen til at producere 700 mio doser årligt.

Meldingen er, at der vil komme vacciner ud af værket i større mængder fra april, og det vil man også mærke i Danmark.

@ Jeppe Lindholm hvor vil du få personalet fra? Man kan ikke bare hive folk ind fra gaden til så højt specialiseret produktion. Jeg regner med, at da mRNA vaccinen er ny, kan man heller ikke gå på rov blandt andre vaccineproduktioner. Det ville nok heller ikke være tilrådeligt.

Et andet problem er, at der heller ikke er fri adgang til de kemikalier, der skal bruges. De skal produceres af andre firmaer, der sikkert ikke har fået støtte for at øge produktionen og nok også har kontrakter med andre kunder.

Ehvervslivet og politikerne lever just in time princippet. Alt skal være 100 % effektiv, der planlægges ikke mere med luft til det uforudsete og Murphys lov ignores. Det er også derfor, der nu tit mangler medicin på apoteker både i Danmark og andre lande.

Jeg mener hospitalerne i Kina lå på lager som byggesæt, som reaktion på Sars. Svært at efterligne med så kort varsel.

Et eksempel hvor en vestlig regering , der brugte corona til ikke at sende ting i udbud, er Storbritanien. Der gik virkelig store kontrakter til ikke kvalificerede folk, som så heller ikke leverede. Den eneste kvalifikation de havde, var at de kendte politikere i Torypartiet. Heller ikke ønskværdigt.

Men for at vende tilbage til blå politik. Har de slet ingen familiemedlemmer eller venner, der hører til de sårbare grupper? De hører jo til den økonomiske elite. Betyder det bare, at de er i en bedre sundhedstilstand, vaccineret i Dubai, bedre i stand til at isolere sig effektiv og med vished om adgang til det private sygehusvæsen, når det offentlige bryder sammen? Er det derfor de føler sig usårlige?
Eller er de så vandt til at leve i et parallelt socialt samfund, med deres egne regler og love, højt hævet over os andre, at de fuldstændigt har mistet virklighedsfornemmelsen?

Eva Schwanenflügel og Steen K Petersen anbefalede denne kommentar
Jørgen Mathiasen

@Inge Lehmann
For 1 år siden havde ingen mennesker hørt om BioNTech, som er (var) et mindre, håbefuldt udviklingsfirma i farmaindustrien i Rheinland-Pfalz. I næste måned vil de to tyrkiske indvandrere, som leder virksomheden, i Berlin få overrakt Forbundsrepublikkens fortjenstorden med kors af forbundspræsident Steinmeier og i nærvær af kansler Merkel.

Pandemiberedskabet, - og det er offentlig planlægning, var ikke gearet til corona, men er ved at blive det, bl.a gennem samtaler med virksomheder som BioNTech (siden august 2020) og gennem offentlig økonomisk støtte, også fra EU.
I princippet kan BioNTech forsyne hele Europa og lidt til med vacciner, - der er tilstrækkelig produktionskraft i den tyske kemiske industri til det, men først når produktionsapparatet er blevet omstillet, og det punkt er vi ved at nå.

Eva Schwanenflügel og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar