Integration
Læsetid: 6 min.

Ny analyse: Ikkevestlige efterkommere haler ind på elever med dansk baggrund i folkeskolen

Efterkommere klarer sig langt bedre i folkeskolen i dag, end de gjorde for otte år siden, lyder det i en ny analyse fra Danmarks Videnscenter for Integration. Eksperter peger på, at det både kan skyldes ændringer i elevgruppen, men også lærernes tilgang til elever med minoritetsbaggrund
»Vi ved godt, at efterkommerpigerne begynder at klare sig meget bedre, men det overrasker mig, at også drengene følger med,« siger stifter af Danmarks Videnscenter for Integration Rasmus Brygger. Arkivfoto.

»Vi ved godt, at efterkommerpigerne begynder at klare sig meget bedre, men det overrasker mig, at også drengene følger med,« siger stifter af Danmarks Videnscenter for Integration Rasmus Brygger. Arkivfoto.

Indland
26. februar 2021

Det er alment kendt, at elever med dansk baggrund i gennemsnit klarer sig bedre i folkeskolen sammenlignet med børn, som har en ikkevestlig baggrund. Men børn af indvandrere nærmer sig børn med dansk baggrund, når det kommer til at bestå folkeskolens afgangsprøver. Det gælder både drengene og pigerne. 

Sådan lyder konklusionen i en ny analyse udarbejdet af Danmarks Videnscenter for Integration. Stifter Rasmus Brygger, som står bag rapporten, fremhæver, at det er afgørende, at indvandrere og efterkommere klarer sig bedre i folkeskolen, hvis vi skal løse integrationsudfordringerne.

»Vi ved, at børnenes opvækst har stor betydning for, hvordan de klarer sig senere i livet. Vi ved godt, at efterkommerpigerne begynder at klare sig meget bedre, men det overrasker mig, at også drengene følger med. Der er selvfølgelig stadig udfordringer, men det er positivt, at det går i den rigtige retning,« siger han.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anders Christensen

Reklameres der for højrefløjen på information?

Bare lige til notat: det såkaldte “ Danmarks Videnscenter for Integration” har af hvad jeg forstår ikke særlig meget faglighed bag sig.

Stifterne Rasmus Brygger er derudover blevet smidt ud af DA for at insisterer på rigtigheden af en artikel om Ikke Vestlige og deres så kaldt “manglende registrering” på jobcentre.
Påtrods af flere påtaler om netop denne konklusion.

Så hvorfor bringer Information en artikel med Rasmus Brygger som kilde?

Steffen Gliese

Eller også er det den bagvendte side af det, man ofte har kritik af: at mange tager deres børn ud af folkeskolen og sætter dem i frie grundskoler i utilfredshed med forskellige sider af den centralt styrede skole.
Her kan man forestille sig, at danske familier er mest tilbøjelige til at flytte deres børn, medmindre der er religiøse begrundelser hos minoriteterne. Dvs. at de faktisk får en mulighed for at gøre sig bedre gældende, bl.a. fordi de ofte kommer fra hjem, hvor uddannelse og fremdrift i ’det nye hjemland’ prioriteres og dyrkes.
Coronaen har gjort mig mindre optimistisk på de danske børns vegne, der er simpelthen for mange sølvpapirshatte, der åbenbart ikke får eller får nok ud af en solid skolegang.

Dorte Sørensen

Undskyld Anders Christensen - men jeg forstår ikke helt din indvending mod, at Information bringer denne historie. DA smed han ud vel fordi han skrev om en "kilden" sag for DA. LA var heller ikke glade for ham , da han var en af dem der fortalte om behandlingen af kvinder i LA's ungdom. Det fik forøvrigt "lavinen" til at rulle i andre partier.

Hvorfor ikke se det positive i at også en fra højrefløjen kan se og vil skrive om noget der går mod den "gode" fortælling i samfundet.

Eva Schwanenflügel, Steffen Gliese og Gert Romme anbefalede denne kommentar
Anders Christensen

Jo Dorte, jeg forsøgte at vise en hvis del tvivl i hvad jeg skrev.
Jeg er netop ikke helt sikker på hvad Rasmus Brygger står for.
Hans hjemmeside virker meget populistisk og med en del overskrifter der bruger statistik til at kritisere så kaldte “ikke vestlige invandrere”.
Da jeg selv har læst ren-statistik på KU i et års tid, for det typisk den røde lampe til at blinke for mig.

Men er vi enige om at han blev smidt ud af DA fordi han skrev om såkaldte “ikke vestlige” og deres manglende tilbagemelding om kontanthjælp til jobcentrene?
For i såfald har jeg anonyme grunde til at undre over Rasmus Bryggers diskurs.

Der skal klart søgers for integration, men jeg ville mene at vi var bedre givet ud ved at se på folks klasse frem for deres ophav.
Tiltag som F.eks genhusning, forsøg på kvoter for % arbejderklasse i en boligblok samt opmærksom på boligblokkes arkitekturs indflydelse på F.eks kriminalitet og trivsel, finder jeg langt mere tiltalende og bedre givet ud end at stigmatiserer for som “ikke vestlige indvandre”.
Bare begrebet “ikke vestlige indvandre”, kan give mig myrekryb.
Vesten mod Østen, er det da den koldkrig vi lever under?
Det virker absurd på mig.

Håber det gav lidt nuancer på hvad jeg mente.

Mvh, Anders

Eva Schwanenflügel og Dorte Sørensen anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Tak for uddybningen.
Helt enig i at de at sociale forhold osv. er langt vigtigere end "bare" at opdele i ikke vestlige indvandre.

Jeg kender ikke selv så meget til RB - kun hørt ham et par gange i P1 da omtalen af LA's ungdom kom frem og her på det sidste omtale/historier fra hans oprettede såkaldte Videnscenter for Integration..
mvh.

Uha for et dilemma, for den griber jo lige ind lige nu i hysteriet omkring ghettoloven, som jeg uden vaklen foreslår skrottet.
Men hele systematikken omkring de tat dele børn i klasser og etnicitet m.v. er i mine øjne ulækkert.
Hvornår begynder vi at se på det enkelte barn som de tunikke barn uanset om det kommer fra Charlottenlund eller Mjølner parken for at blive på Sjælland.
Selvfølgelig er vore børn med ikke vestlig baggrund lige så "intelligente" som os set i gennemsnit. Det er og bliver et spørgsmål om forventninger og accept vel vidende at alle fra Charlottenlund til Vollsmose eller en husmandsøn fra Vestlylland (undertegnede) har forskellige styrker omkring evner/intelligens. Men i mit naive sind nægter jeg at tro at etnicitet overhovedet har noget med kvalitet at gøre.
Men det er klart at lærere med fremmedskepsis ikke skal arbejde i en skole med mange såkaldte fremmede fordi attituden i forholdet individer imellem er en forudsætning for udvikling.

Christel Gruner-Olesen, Eva Schwanenflügel, Elisabeth From, Steffen Gliese, Dorte Sørensen og Gert Romme anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Mit bud er at det er diverse tiltag der har bidraget til forbedringer, ikke laden stå til.

At det kun er sociale forhold og "gammeldanskernes " racisme der er skyld i at integrationen visse steder halter, er der ikke så mange danskere der tror på.
Så fint med tiltag der gavner alle; Både nye- og gammeldanskerne og derfor samfundet som sådan.
Ghettopakker forsvinder ikke.. De belastede boligområder skal ikke vokse men nærmere blive mindre, Vi skulle jo nødigt ende i svenske tilstande.

jens peter hansen

Med risiko for at være Spielverderber så er jeg overrasket over de tal der fremlægges.
Pisaundersøgelsen om etniske elever fra 2018 og fremlagt i 2020 er noget mere bedrøvelig. Desværre.
Eksempelvis læser etnisk danske elever til 509 point mens børn med indvandrerbaggrund læser 444. En forskel på 65. I matematik og naturlære er fordelingen nogenlunde den samme. Og desværre nærmest fuldkommen som i 2009. Der er altså ikke sket det store spring. Når tallene renses for elevernes baggrund er afstanden mindre men stadig omkring 25. 13 %af de etniske danske børn læser dårligt. 35 % af børn med indvandrerbagrund gør det. At børn med ikke vestlige rødder skulle være bedre end de danske børn i matematik for nogle år siden må da vist bero på en misforståelse. Der er gudskelov mange børn, især piger der sparker røv, men tallene fra ovenstående undersøgelse tror jeg ikke på.
Problemet ligger så åbenbart i det forhold at al for mange børn med ikkevestlig baggrund er meget svage i dansk, matematik og naturfag. Desværre.
På dette link kan man se undersøgelsen og et link til hele rapporten:https://www.uvm.dk/internationalt-arbejde/internationale-undersoegelser/...