Momssvindel
Læsetid: 5 min.

Stor svensk svindelsag for to milliarder kroner med mobiltelefoner trækker tråde til Danmark

Ifølge svenske myndigheder er der danskere involveret i en stor svindelsag for to milliarder kroner med mobiltelefoner, der blandt andet er blevet afsat til firmaer i Danmark. Danske firmaer afviser at have kendt til den formodede svindel
Ifølge den svenske anklagemyndighed er en del af momssvindlen sket ved omfattende eksport fra Sverige til Danmark af Apple-produkter, der oprindeligt var indkøbt i Albanien og Slovakiet og importeret til Sverige.

Ifølge den svenske anklagemyndighed er en del af momssvindlen sket ved omfattende eksport fra Sverige til Danmark af Apple-produkter, der oprindeligt var indkøbt i Albanien og Slovakiet og importeret til Sverige.

Loic Venance

Indland
22. februar 2021

En mand med dansk og svensk statsborgerskab er blevet tiltalt i Sveriges hidtil største sag om momssvindel med mobiltelefoner. I alt omfatter sagen moms- og skattesvig for to milliarder kroner. Efterforskningsmaterialet viser, at telefonerne fra svindlen blev afsat ved handler med flere danske firmaer.

Den dansk-svenske statsborger er blandt andet tiltalt for hvidvask og groft skattesvig. Han nægter sig skyldig i sagen. Det har ikke været muligt at få en kommentar via mandens advokat.

Dagbladet Information og Jyllands-Postens erhvervsmedie Finans har fået indsigt i flere tusinde sider efterforskningsmateriale i sagen, der viser, at flere danske firmaer er blevet brugt i forbindelse med den formodede momskarrusel.

Mobiltelefonerne blev importeret til Sverige, men derefter videreeksporteret til blandt andet Danmark, Tyskland og Holland. Kæden af handler indgår i en såkaldt momskarrusel, hvor de svenske skattemyndigheder altså vurderer, at landets statskasse har mistet et milliardbeløb.

»I store svindelsager sørger man for, at varerne handles gennem flere lande. Det gør man for at maskere det, og fordi man ved, at det internationale kontrolsamarbejde ikke er særligt effektivt. Det betyder også, at der sagtens kan ligge krav i Danmark, Tyskland og Holland i en sag som denne,« siger Søren Engers Pedersen, momsdirektør hos revisionshuset Baker Tilly.

Helt centralt i den svenske sag står en af verdens største distributører af mobiltelefoner, firmaet Brightstar, der opererer i flere end 30 lande.

Brightstar har fået et krav på 175 millioner kroner af de svenske skattemyndigheder for at have vendt det blinde øje til eller medvirket til den formodede svindel med mobiltelefoner.

»Skattevæsenets udredninger viser, at I har taget en aktiv eller i det mindste en medvidende passiv deltagelse i bedrageriet/planen,« hedder det i en afgørelse fra de svenske skattemyndigheder.

Brightstar afviser kravet, som firmaet har anket, og har ikke ønsket at udtale sig yderligere om sagen til svenske medier.

I Danmark svarer Skattestyrelsen, at man ikke kan udtale sig om konkrete sager, men »er bekendt med det svenske sagskompleks og bistår de svenske myndigheder i det omfang, der er brug for det«.

»Jeg kan gøre dig rig«

Det svenske efterforskningsmateriale viser, at ledende personer hos Brightstar i Danmark og Sverige har samarbejdet med personen R.M., der er direktør for det svenske firma JoLuMar Chamon AB.

Information og Finans har valgt at tilbageholde navnet på R.M. og de øvrige personer i sagen, dels fordi der ikke er faldet dom endnu, dels fordi flere af personerne ikke er tiltalt i sagen.

R.M. er tiltalt ved retten i Växjö for groft skattesvig og hvidvask. R.M. og hans firma JoLuMar Chamon AB begyndte at samarbejde med Brightstar i efteråret 2018, efter at R.M. havde modtaget en henvendelse per mail fra Brightstars nordiske salgschef D.L.:

»Med mine kontakter kan jeg gøre dig rig! hahahahaha,« skrev salgschefen D.L. i en mail fra sin officielle Brightstar mailkonto.

JoLuMar Chamon AB havde c/o-adresse i en frisørsalon i den svenske by Halmstad og havde ifølge seneste regnskab ingen omsætning, men et tab på 17.000 kroner. Alligevel indgik det store mobilselskab Brightstar eksklusivaftale om at købe mobiltelefoner og anden elektronik fra JoLuMar Chamon AB.

Også Brightstars danske landechef, K.D., indgik i dialog med direktøren i JoLuMar Chamon AB:

»Hej boss, sendte du en ny vareliste (til den nordiske salgschef D.L., red.)? Vi er nødt til at tjene flere penge, tak,« hedder det i en mail, som Brightstars danske landechef K.D. sendte til direktøren for JoLuMar Chamon AB i september 2019.

Ifølge de dokumenter, som den svenske anklagemyndighed har fremlagt i forbindelse med tiltalerne, var der på det tidspunkt en omfattende eksport fra Sverige til Danmark af Apple-produkter, der oprindeligt var indkøbt i Albanien og Slovakiet og importeret til Sverige.

I Danmark var det ikke JoLuMar Chamon AB, men Brightstar, der stod som sælger af produkterne, der blev afsat til blandt andet mobil- og elektronikdistributøren Wortmann Nordics i Padborg i Sønderjylland.

»Det er først nu med din henvendelse, at vi hører om beskyldningerne mod Brightstar i Sverige. Brightstar er en af verdens fem største distributører af mobiltelefoner, som vi har haft som en mangeårig pålidelig partner. Set fra dagens perspektiv vil vores endelige beslutning om yderligere samarbejde først blive truffet, når situationen er afklaret. Men det er en sag, som vi tager alvorligt,« siger Marco Brüning, der er administrerende direktør i Wortmann Nordics Aps.

Også det danske firma Hifihandel ApS har modtaget mobiltelefoner, der indgår i den svenske sag. Direktøren i Hifihandel ApS forklarer, at han havde rettet henvendelse til Brightstar for at købe telefoner, men at det var et andet firma, nemlig JoLuMar Chamon AB, der svarede på hans henvendelse:

»Det undrede mig selvfølgelig lidt, men igen det er jo sådan noget, som sker,« siger direktør Jonathan Schrøder fra Hifihandel ApS.

Hifihandel ApS købte 1.686 iPhones mod en betaling på 426.170 kroner og hørte derefter ikke fra JoLuMar Chamon AB igen.

»Danskeren«

Den tiltalte dansk-svenske statsborger kaldes »Danskeren« flere steder i den korrespondance per sms, mail og krypterede beskedtjenester, som de svenske myndigheder har fået adgang til.

»Danskeren« er blandt andet tiltalt for at levere mobiltelefoner til JoLuMar Chamon AB.

En anden mand, der eftersøges i sagen, går blandt andet under øgenavnet »Doctor Danish«. Der er tale om en mand, der formentlig opholder sig i Beirut i Libanon, og som har spillet en central rolle i organiseringen af den svenske momssvindel.

Information og Finans har været i kontakt med manden på et libanesisk mobiltelefonnummer, men han smed røret på uden at svare på spørgsmål om sagen.

Momssvindel med mobiltelefoner har været kendt i årtier og er ikke umiddelbart muligt i Danmark, hvor der er indført omvendt betalingspligt på momsen. Det betyder, at det er køberen af telefonerne, der skal afregne momsen med skattemyndighederne. Den omvendte betalingspligt blev tidligere indført i Danmark og de fleste EU-lande efter omfattende svindel med mobiltelefoner, men den bliver først indført i Sverige gældende fra april 2021.

Det er »finanspolitisk selvmord«, at Sverige så længe har stået alene uden omvendt betalingspligt på moms på mobiltelefoner, siger professor ved Boston University Richard Ainsworth, der er ekspert i momssystemer og momssvig.

»Det er at gå ud i en snestorm med bukserne nede. Der er ingen omkostninger ved at indføre omvendt momsafregning. Der er intet indtægtstab, der er ingen omkostninger for skatteadministrationen og ingen omkostninger for skatteborgerne. Det er til at administrere, og det har vist sig 100 procent effektivt til at stoppe denne form for svindel i EU,« siger Richard Ainsworth.

Professoren understreger, at den omvendte betalingspligt ikke er den endegyldige kur mod momssvindel. Når der indføres omvendt betalingspligt på en vare, flytter de kriminelle bare til andre varer. De kriminelle grupper er højt organiserede og bevæger sig fra varegruppe til varegruppe eller fra land til land, efterhånden som EU-landene hver for sig indfører omvendt betalingspligt.

»Derfor er datadeling mellem de forskellige landes myndigheder den eneste mulighed for at bremse de kriminelle netværk, medmindre man selvfølgelig går så vidt som til at etablere en international politistyrke, der kan efterforske på tværs af landegrænser og jurisdiktioner, sådan som for eksempel FBI kan efterforske på tværs i USA,« siger Richard Ainsworth.

Information og Finans har været i kontakt med Brightstars danske landechef og firmaets nordiske salgschef, der ikke har kommentarer til sagen.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Jeppe Lindholm

Digitalisering er virkelig den "moderne" vej frem. Særligt kriminelle har fået nem adgang til skatte kassen. Helt i det blaa holds aand.

Torben K L Jensen, Birte Pedersen og Kurt Nielsen anbefalede denne kommentar
Krister Meyersahm

Bedragerier med udbetaling af moms til både danskere og udlændinge, kan man enkelt komme til livs ved at gå tilbage til den oprindelige model, omsen og kun pålægge afgiften i sidste led, altså der hvor slutbrugeren betaler for en vare eller tjeneste. Så kan ingen kræve moms refunderet.

Mogens Holme, Birte Pedersen, Carsten Munk, Klaus Lundahl Engelholt og Jeppe Lindholm anbefalede denne kommentar

Fint I tilbageholder navnet på R.M. men selskabsregistrene i Sverige er ikke nær så tilbageholdende, så I skulle nok også have ændret selskabsnavnet.