Retssag
Læsetid: 3 min.

Bitten Vivi Jensen tabte sag i Østre Landsret om whistlebloweri

Østre Landsret stadfæstede byrettens bødestraf på 5.000 kroner til Bitten Vivi Jensen, der som tidligere ansat i Frederiksberg Kommune videregav personfølsomme oplysninger til Information om sager om førtidspension til borgere
Østre Landsret mener ikke, at Bitten Vivi Jensen handlede i »berettiget varetagelse af en åbenbar offentlig interesse«, da hun i 2016 videregav fortrolige dokumenter fra omkring 90 personsager til Information

Østre Landsret mener ikke, at Bitten Vivi Jensen handlede i »berettiget varetagelse af en åbenbar offentlig interesse«, da hun i 2016 videregav fortrolige dokumenter fra omkring 90 personsager til Information

Indland
26. marts 2021

Det lykkedes ikke for advokat Mads Pramming torsdag at overbevise Østre Landsret om, at hans klient, Bitten Vivi Jensen, handlede i »berettiget varetagelse af en åbenbar offentlig interesse«, da hun i 2016 videregav fortrolige dokumenter fra omkring 90 personsager til Information.

Tværtimod mente en enig landsret det samme som Retten på Frederiksberg, der i februar 2020 idømte Bitten Vivi Jensen ti dagbøder à 500 kroner for videregivelse af fortrolige oplysninger i strid med hendes tavshedspligt. Selv om Landsretten fandt, at der var tale om et emne af væsentlig samfundsmæssig interesse, og at Bitten Vivi Jensen havde handlet ud fra en overbevisning om, at kommunen lod de udsatte borgere i stikken, så mente de tre dommere og tre domsmænd efter en samlet afvejning, at videregivelsen ikke var berettiget.

Hensynet til den samfundsmæssige interesse stod ikke i forhold til den krænkelse, som borgerne havde ude for ved, at stærkt personfølsomme oplysninger i adskillige sager var videregivet til en journalist, sagde retsformand Bertil Frosell.

Kort fortalt handler sagen som tidligere omtalt i Information om, at Bitten Vivi Jensen er anklaget for at have videregivet to plastikposer med sagsakter fra omkring 90 frederiksbergborgeres sager om førtidspension. Bitten Vivi Jensen repræsenterede sundhedsforvaltningen i et særligt rehabiliteringsteam, der skulle lave en indstilling om førtidspension, og hun var ofte uenig i de afgørelser, der blev truffet. Flere gange rejste hun kritikken internt, men da hun ikke syntes, at det førte til ændringer i kommunens sagsbehandling, endte hun med at gå til pressen.

Informations rolle i sagen

  • Information spiller en rolle i sagen om Bitten Vivi Jensens videregivelse af fortrolige oplysninger. Det var nemlig i forbindelse med et interview med journalist Ulrik Dahlin, at Bitten Vivi Jensen foretog den handling, hun har været i retten for.
  • Ulrik Dahlin har med henvisning til kildebeskyttelse afvist at lade sig afhøre om sagen af politiet. Information har besluttet, at Ulrik Dahlin fortsat rapporterer om sagen.

Anklageren, Nanna Grønning, pegede i sin procedure på, at nøgleordet var ’nødvendighed’. Havde det virkeligt været nødvendigt for Bitten Vivi Jensen at overtræde den tavshedspligt, hun som offentligt ansat var underlagt, for at hendes kritik af kommunens sagsbehandling kunne nå frem til offentligheden, spurgte hun retorisk og svarede selv:

»Svaret er efter min klare opfattelse et nej.«

At beskæftigelsesministeren efterfølgende havde præciseret loven som følge af den offentlige debat, gjorde ikke i sig selv videregivelsen af de fortrolige oplysninger berettiget. Det var tværtimod ifølge Nanna Grønning »en total prisgivelse« af de berørte borgere, selv om det blev gjort i den bedste hensigt.

Videregivelsen var efter anklagemyndighedens mening »stærkt krænkende« for borgerne, og tilmed skadeligt for tillidsforholdet mellem det offentlige og borgerne.

Mads Pramming slog i sin procedure på, at hvis hans klient eksempelvis havde videregivet færre sager, ville det formentligt have været svært for hende at trænge igennem til pressen med sin opfattelse af, at kommunens efter hendes mening lovstridige sagsbehandling var systematisk og ikke bare nogle enkelttilfælde.

Han mente derfor, at hvis retten lagde vægt på antallet, så lagde man dermed en stor risiko over på offentligt ansatte, der fremover måtte ønske at gøre offentligheden opmærksom på kritisable forhold.

»Hvis de tager mange sager, så risikerer de at komme i fængsel,« sagde han med henvisning til, at anklagemyndigheden i byretten havde krævet frihedsstraf.

Retsformanden forklarede, at begrebet ’åbenbar almeninteresse’ henviser til sagens samfundsmæssige interesse, og retten skal derfor lave en afvejning af hensynet til denne på den ene side og den krænkelse, som borgerne blev udsat for, og det skal fortolkes i lyset af Den Europæiske Menneskeretskonventions artikel 10 om ytringsfrihed.

»En sådan afvejning kan falde ud til den ene eller anden side, og her er den faldet ud til ugunst for tiltalte,« sagde Bertil Frosell.

Bitten Vivi Jensen skal ud over dagbøderne også betale for det offentliges sagsomkostninger. På grund af sagens principielle karakter har Mads Pramming været beskikket, så det offentlige betaler hans salær.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Kenneth Krabat

Man kan naturligvis altid have en mening, men efter at have fulgt sagen fra længe før den blev til en retssag, tillader jeg mig at støtte Bitten Jensen i hendes fløjteblæsen - der som bekendt både signalerer AFGANG, ALLE OM BORD! og KOM OG HJÆLP!

Frederiksberg kommunes fremtræden i sagen har været noget af det mest ulækre hændervaskende og aggressivt afvisende, der er set på tryk. Ingen, som i INGEN anerkendelse af Bitten Jensens fremstillelse af forholdene. Hvilket i sig selv er tegn på manglede vilje til selvindsigt.

Det ville være fedt, hvis en psykologerklæring kunne frivaske Bitten Jensen for enhver mistanke om frit at have opfundet sit handlegrundlag - så det understreges, at Civil Ulydighed ER nødvendigt, hvis en medborger bliver opmærksom på magtfordrejning.

Tak til Bitten Jensen for at turde stå på sit!

David Zennaro, Arne Albatros Olsen, Karsten Nielsen, Per Klüver, Annette Chronstedt, P.G. Olsen, David Adam, Ib Gram-Jensen, ib jensen, Elise Berg, Peter Mikkelsen, Pernille Schultz, Steen K Petersen, Ivan Mortensen, Katrine Damm, Michael Finn Jørgensen, Allan Stampe Kristiansen, Hans Larsen, Estermarie Mandelquist, Erik Pedersen, Jens Ole Mortensen, Alvin Jensen, Bjarne Andersen, Lone Hansen, Finn Jakobsen, Inge Lehmann, Troels Brøgger, Susanne Kaspersen, Maud Margrethe, Eva Schwanenflügel, Liselotte Paulsen, Dorte Sørensen, Ib Christensen, Dan Ysnæs, Ebbe Overbye, Gaderummet Regnbuen og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Ib Christensen

Måske ville det være mere fremmende med en lovgiving om, at tavshedspligt ikke må være betingelser i en ansættelse kkontrakt, end en lovgivning om at der skal være en whistle-blowerer ordning.
Fjerner man det ene slipper man vel for behovet for det andet.
Og er vi ikke blevet belært om hvem de er, dem der viser de har noget at skjule?

Eva Schwanenflügel

Tak til Bitten for at holde ud, for at stå fast, og for at have stamina til at fortsætte kampen for retfærdighed.

Den er ellers ganske glemt, her under coronakrisen, hvor de syge har været ufrivilligt isolerede i deres boliger på grund af frygt for smitte.

Om kort tid starter hverdagen op igen med genåbningen af samfundet.
Men "de svage, der skulle være de stærke" med statsministerens ord in mente, skal så igen udsættes for arbejdsprøvninger og virksomhedspraktikker, på trods af at de pludselig kom bag vaccinekøen - med regeringens og Sundhedstyrelsens anbefalinger.

Forfatter Lisbeth Riisager Henriksen, som selv har en kronisk lungesygdom, skriver:

"STATSMINISTER METTE FREDERIKSEN sagde sidste forår under nedlukningen, at regeringen ville beskytte "de svageste".

Men det her er det modsatte af at give særligt smitteudsatte borgere værn imod smitte. Et værn, man sagtens kunne have tilbudt mig og andre af min slags, nu hvor vaccinerne faktisk er kommet, hvis man havde haft vilje til det og ikke ændrede kurs undervejs.

LÆS OGSÅ: Lavere coronabekymring kan øge ensomhed og udmattelse

Man kunne for eksempel bare have lagt grupperne 5 og 10 sammen under gruppe 5 og undladt at selektere mellem personer med "særligt øget" og "øget" risiko for alvorligt forløb ved covid-19. Man kunne vel bruge nogle af de mange danske sundhedsdataregistre til at udvælge vaccinepersoner.

Det havde været mere retfærdigt end den ændrede plan.

Nu bliver det "spændende", om man overlever den kommende tids virusspredning."

https://www.a4arbejdsliv.dk/artikel/blogger-kritiserer-aendret-vaccinepl...

Får de stærke svages efterladte mon overrakt en tapperhedsmedalje?

Bitten Jensen, Dorte Sørensen, David Adam, Elise Berg, Steen K Petersen, Allan Stampe Kristiansen, Jens Ole Mortensen, Alvin Jensen, Bjarne Andersen, Lone Hansen, Finn Jakobsen, Heidi Larsen, Inge Lehmann og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar
Maud Margrethe

Tak til Bitten.
Håber at der findes kræfter til endnu et retsefterspil. Men jeg bliver nervøs og bekymret for Bitten og alle der vil afsløre myndigheder der udøver magtmisbrug.

Karsten Nielsen, Per Klüver, Steen K Petersen, Dorte Sørensen, P.G. Olsen, David Adam, Katrine Damm, Allan Stampe Kristiansen, Estermarie Mandelquist, Alvin Jensen, Bjarne Andersen, Lone Hansen, Eva Schwanenflügel og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Dommens præmis var fuldstændig ironisk, at det var borgerne, der var blevet krænket.

Men hvorfor var det så ikke dem, der havde lagt sag an mod Bitten, og ikke kommunen?

Hvorfor har alle de berørte borgere hyldet Bitten for at tage deres sager til pressen?
(Anonymiseret, forstås)

Det er ikke muligt at vinde over systemet, det bevises gang på gang.

David Zennaro, Bitten Jensen, Per Klüver, Annette Chronstedt, Dorte Sørensen, P.G. Olsen, David Adam, Elise Berg, Peter Mikkelsen, Steen K Petersen, Ivan Mortensen, Katrine Damm, Michael Finn Jørgensen, Allan Stampe Kristiansen, Alvin Jensen, Kenneth Krabat, Bjarne Andersen og Lone Hansen anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Enig med Gert Romme.

Det er ganske enkelt lovændringer vi har brug for, således at sådanne sager ikke gentager sig.
Det er uhørt at man skal straffes for at oplyse om sandheden.
Minder mig om sagen med Frank Grevil der afslørede fup og fidus omkring masseødelæggelsesvåben i Irak.

Eva Schwanenflügel, Bitten Jensen og Per Klüver anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Bitten Vivi Jensen burde tildeles en fortjenestemedalje/orden fra dronningen - den ville være meget mere fortjent end til det og det Folketingsmedlem - PS: socialdemokraterne begynder vel også snart at ville modtage disse ordner.

Arne Albatros Olsen, Steen K Petersen, Bitten Jensen, Karsten Nielsen, Eva Schwanenflügel, Per Klüver og David Adam anbefalede denne kommentar
Steen K Petersen

Det er meget bekymrende for retsikkerheden, at domstolene holder hånden over kommunerne i disse sager. Det er jo, endnu en, en retsskandale, denne dom er udtryk for.

Mennesker på kanten, oplever igen og igen ulovligheder på jobcentrene, de har ingen retsikkerhed og når så domstolene blåstempler denne uskik, så er det meget bekymrende.

Vores fundament som demokrati erodere, magtens 3 deling er flusord. For at bruge dagens ord, det er et pseudo demokrati vi lever i.

Må bare sige, sæt børn til at dømme i disse sager, børn har en udviklet sans for at se sandheden, se logikken og en retfærdighedsevne, der havde ledt til at Bitten Jensen, selvfølgelig, skulle frifindes.

Tak fordi du kæmper, selvom det har store menneskelige omkostninger for dig. Jeg ser dig som et stort menneske Bitten Jensen.

David Zennaro, Ib Christensen, Arne Albatros Olsen, Bitten Jensen, Karsten Nielsen, Eva Schwanenflügel, David Adam og Dorte Sørensen anbefalede denne kommentar

Tak, Bitten Jensen fordi du er så modig.

Håber de samler ind på Information til bøden.

Karsten Nielsen, Steen K Petersen, Eva Schwanenflügel og Per Klüver anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Bitten vil måske gå hele vejen til Menneskerettighedsdomstolen :

"Bitten Vivi Jensen overvejer nu, om hun vil forsøge at få sagen indbragt for Højesteret.

- Umiddelbart tænker jeg: Den skal da til Højesteret og Menneskerettighedsdomstolen. Jeg synes ikke, det skal være legalt at smadre og ødelægge menneskers liv, siger Bitten Vivi Jensen."

Er der ikke et sted, hvor vi kan samle ind til retssagerne?

Ib Christensen, Arne Albatros Olsen, Pia Nielsen, Dorte Sørensen, Steen K Petersen og Bitten Jensen anbefalede denne kommentar
Steen K Petersen

De sager som Bitten Jensen har taget, var for at gøre opmærksom på de ulovlige der foregår og de uanstændige tiltag som Frederiksberg kommune tog over for syge og udsatte borger og som handler om de allersvageste og mindst arbejdsdygtige borgere i samfundet. 90 svage mennesker i en kommune, som i omkring 90 tilfælde har administreret loven imod hensigten og tvunget terminalt syge, der af samme kommune fik hjemmehjælp, i arbejdsprøvning eller har sendt alkodemente kol-patienter med inkontinens og voksenble i toårige ressourceforløb, 11 måneder før vedkommende var berettiget til folkepension.

Vi skal bedømme et samfund på, hvordan de behandler de syge, svage og udsatte, Danmark skam dig og det gælder hovedparten af os.

Ib Christensen, Arne Albatros Olsen, Eva Schwanenflügel og Dorte Sørensen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Der er åbenbart stor brug for whistleblowerordninger i alle kommuner.
Her er blot et enkelt eksempel på åbenlyse ulovligheder:

"Socialrådgiverne i familieafdelingen i Guldborgsund Kommune sagde fra over for ulovlig instruks fra centerchefen – og fik dermed sat en stopper for den. Nu har byrådet besluttet at igangsætte en uvildig undersøgelse af sagen.

Centerchefen i Guldborgsund Kommune meldte blandt andet ud, at alle medarbejdere i afdelingen for forebyggelse og familie skulle spare 100.000 kr. på deres sager. Det kunne for eksempel være ved at sende et anbragt barn tilbage til den familie, som barnet var fjernet fra.

Sagen var på byrådets dagsorden torsdag i sidste uge. Regionsformand i Dansk Socialrådgiverforening Øst, Rasmus Balslev, er i tæt kontakt med tillidsrepræsentanten i kommunen.

– Det er et rigtigt grimt eksempel på, at økonomiske hensyn trumfer den faglige vurdering. I mailen fra centerchefen bliver medarbejderne pålagt at gøre noget, som chefen godt ved er klart ulovligt. Det er fuldstændigt uacceptabelt, siger han.

Dansk Socialrådgiverforening står bag socialrådgiverne, der har sagt fra over for denne tilgang, og er klar til at hjælpe og bakke op.
Tillidsrepræsentanten og de lokale socialrådgivere sagde straks fra over for instruksen, som også blev trukket tilbage. Efterfølgende har en anonym socialrådgiver sendt den ulovlige instruks til Ankestyrelsen, som nu er gået ind i sagen for at sikre, at Guldborgsund overholder lovgivningen."

https://socialraadgiverne.dk/socialraadgiver-stoppede-ulovlige-besparels...

Også på handicapområdet går mange kommuner langt ud over kanten i deres afgørelser, hvor halvdelen årligt underkendes af ankestyrelsen.
Der spekuleres i, at man sparer penge så længe sagen verserer.

Flere kommuner anvendte private konsulentfirmaer med devisen "no cure, no pay", det vil sige, at firmaerne kun fik betaling såfremt de fandt besparelser.
Den fremgangsmåde er også kendt ulovlig.

Nu oplever mange handicappede at blive overvåget af ukvalificerede personer døgnets fireogtyve timer, når det skal vurderes om de "har krav på hjælp".

https://enhedslisten.dk/2021/02/19/el-graenseoverskridende-overvaagning-...

Birgitte Arent Eriksson, advokat og vicedirektør i tænketanken Justitsia, skriver i Altinget:

"Derfor er det også et stort problem, at retssikkerheden har så trænge kår i kommunerne, hvor gennemsnitligt hver tredje klagesag ender med omgørelse i næste instans, og hvor der – ligesom i staten – ses flere eksempler på bestikkelse og økonomisk svindel.

Danmark er et land, der bygger på tillid. Og tillid er godt – i hvert fald indtil det modsatte er bevist. Desværre må vi nok erkende, at de sager, som de seneste år er kommet frem om magtmisbrug, svindel og instrukser, der slår bunden ud af borgernes retssikkerhed, kun er toppen af isbjerget.

De offentligt ansattes ytringsfrihed er nemlig generelt under pres, og i praksis er der stor usikkerhed og utryghed over for at ytre sig offentligt eller internt om kritisable forhold på arbejdspladsen."

https://www.altinget.dk/artikel/der-er-brug-for-flere-kommunale-whistleb...

Der er ingen sanktioner overfor kommunerne, når de vælger ikke at overholde regler og lovgivning.

Eva Schwanenflügel

Ups, glemte at linke til artiklen om Bitten 16:03, hvor hun siger det ville være godt at tage sagen hele vejen til Menneskerettighedsdomstolen.
Her er linket, læs artiklen, den er god, og giver et overblik over hele forløbet fra begyndelsen:

https://www.tv2lorry.dk/frederiksberg/omstridt-sag-om-whistleblower-afgj...

Eva Schwanenflügel

Udover at kommunerne har udliciteret beskæftigelsesindsatsen til private aktører i milliardklassen, som Peter Olsen siger, så er her et andet eksempel på, at de millioner der skulle gå til udsatte i psykiatrien er blevet brugt til at stoppe huller i regnskabet, eller tilbagebetale leasinggæld i henholdsvis Region Nordjylland og Region Hovedstaden:

https://www.altinget.dk/artikel/region-tager-23-millioner-fra-psykiatrie...

Så kan vi virkelig stole på, at Regionerne vil forvalte handicapområdet bedre end kommunerne, når det kommer til stykket?