Svindelmaskinen
Læsetid: 5 min.

Revisorer advarer om voldsom stigning i anmeldelser om økonomisk kriminalitet

På ti år er antallet af anmeldelser om økonomisk kriminalitet mere en femdoblet, lyder det i en ny analyse fra revisorforeningen FSR. Politikere kræver handling, og både skatteministeren og justitsministeren er enige
En analyse fra FSR – Danske Revisorer viser, at der er sket en stigning fra 13.000 anmeldelser om økonomisk kriminalitet i 2009 til næsten 70.000 anmeldelser i 2019.

En analyse fra FSR – Danske Revisorer viser, at der er sket en stigning fra 13.000 anmeldelser om økonomisk kriminalitet i 2009 til næsten 70.000 anmeldelser i 2019.

Jesse Jacob

Indland
30. marts 2021

Antallet af anmeldelser om økonomisk kriminalitet er steget kraftigt over en periode på ti år. Det viser en analyse, som foreningen FSR – Danske Revisorer har udarbejdet.

»Uanset om vi ser på bedrageri, skatte- og momssvig, hvidvask af sorte penge eller andre former for økonomisk kriminalitet, så er der tale om en nærmest eksplosiv stigning,« siger Charlotte Jepsen, der er administrerende direktør i FSR.

FSR’s analyse bygger på tal fra Danmarks Statistik og viser, at der er sket en stigning fra 13.000 anmeldelser om økonomisk kriminalitet i 2009 til næsten 70.000 anmeldelser i 2019. Altså mere end en femdobling.

Antal sigtelser og domme er også steget, i takt med at antallet af anmeldelser er steget.

»Stigningen i anmeldelser kan skyldes flere ting. Noget kan skyldes, at der er mere økonomisk kriminalitet i samfundet. Andet kan skyldes, at der er mere fokus på økonomisk kriminalitet end tidligere. Det er formentligt en kombination. Men når vi samtidig kan se, at sigtelser og domme følger udviklingen i anmeldelser, så viser det jo, at anmeldelserne generelt ikke er grundløse,« siger Charlotte Jepsen.

Markant flere anmeldelser for økonomisk kriminalitet

  • Antallet af anmeldelser om groft skatte- og momssvig, underslæb, mandat- og skyldnersvig, hvidvask mv. er steget voldsomt over en periode på ti år.
 

I analysen fra FSR fremgår det ligeledes, at årsagen til den markante stigning ikke kan fastslås entydigt, men organisationen vurderer, at en del af forklaringen »uden tvivl« er, »at der reelt er mere økonomisk kriminalitet i samfundet«.

En konsekvens af mindre kontrol?

Professor i revision ved CBS og ekspert i økonomisk kriminalitet Kim Klarskov Jeppesen peger på, at en del af forklaringen på stigningen i anmeldelser af økonomisk kriminalitet kan være, at skattekontrollen er blevet svækket i samme periode:

»Kontrol vedrørende skattesvig er Skattestyrelsens opgave, og det er jo nærliggende at se de mange sager som en konsekvens af nedskæringerne på skattekontrollen igennem den undersøgte periode,« siger Kim Klarskov Jeppesen.

Ligesom FSR understreger han, at analysen ikke viser, i hvor høj grad stigningen af anmeldelser af økonomisk kriminalitet er direkte udtryk for mere kriminalitet i samfundet.

I forhold til de tungere former for økonomisk kriminalitet, blandt andet skatte- og momssvig, hvidvask og mandatsvig, er antallet af anmeldelser i de ti år steget fra små 3.000 anmeldelser i 2009 til cirka 18.000 anmeldelser i 2019.

»Der har været afdækket mange enkeltsager, men at det samlede omfang er så stort, det er virkelig overraskende,« siger Charlotte Jepsen fra FSR.

Hun efterlyser nu en samlet vurdering af de samfundsmæssige omkostninger ved den økonomiske kriminalitet. Sådan en vurdering kan ikke opgøres på baggrund af oplysningerne fra Danmarks Statistik.

Venstres retsordfører, Preben Bang Henriksen, har gennemgået FSR’s analyse og mener, at den udstiller Danmark som et »eldorado« for svindlere:

»Vores kontrol er for ringe,« siger han. »Det er efter min opfattelse klart, at vi skal have den styrket hele vejen rundt. Det vil i sidste instans være en overskudsforretning med merprovenu i statskassen.«

Han peger på, at sager om økonomisk kriminalitet ofte bliver behandlet af politifolk og jurister, »der ikke har haft nævneværdig undervisning i økonomi og regnskab«, og at en del af arbejdet med fordel kunne udliciteres til revisorer.

Et dræn af fælleskassen

Enhedslistens skatteordfører, Rune Lund, har også læst FSR’s analyse. Han vil nu bede regeringen om en redegørelse for de samfundsøkonomiske omkostninger ved den økonomiske kriminalitet.

»Vi kan ikke leve med det her dræn af fælleskassen. Det er en åreladning af samfundet på milliarder af kroner hvert år. Vi skal have skattekontrollen op på et meget højere niveau,« siger Rune Lund.

Justitsminister Nick Hækkerup (S) siger, at »kriminaliteten i vores samfund bliver mere global, digital og kompleks«.

»Jeg mener derfor, at der er behov for at gentænke indsatsen mod den komplekse økonomiske og organiserede kriminalitet,« siger han.

Justitsministeren peger på den seneste flerårsaftale for politiet og anklagemyndigheden, hvor der er fokus på indsatsen mod den økonomiske kriminalitet og specifikt på hvidvask, som er et af de områder, hvor der ifølge analysen fra FSR sker en stor stigning i antallet af anmeldelser:

»Vi har blandt andet besluttet at oprette et fast operativt samarbejde mellem politiet, andre relevante myndigheder og udvalgte private aktører om at bekæmpe og forebygge hvidvask og terrorfinansiering. Og derudover får Hvidvasksekretariatet med aftalen endnu bedre og mere effektive it-værktøjer og flere analytikere, så vi sikrer en bedre udnyttelse af de mange underretninger.«

Bødskov: En enorm udfordring

Skatteminister Morten Bødskov (S) er enig i konklusionerne i FSR’s analyse og forklarer, at regeringens igangværende arbejde med at udbygge skattekontrollen netop er rettet mod de problemer, som analysen peger på:

»Skattekontrolreformen har en meget direkte linje til det, som FSR konstaterer i deres rapport, nemlig at der er en enorm udfordring med økonomisk kriminalitet og skatteøkonomisk kriminalitet.«

Skatteministeren konstaterer, at skattekontrollen de senere år ikke har kunnet følge med udviklingen i kriminaliteten.

»Det kan være svært præcist at svare på, hvad de samfundsmæssige omkostninger af denne kriminalitet er, da der desværre nok er en del, der slipper afsted med at begå deres kriminalitet. Men med dem, vi får fat i, kan vi se, at der er ganske gode gevinster ved at forbedre skattekontrollen,« siger Morten Bødskov.

Information og erhvervsmediet Finans har gennem et år kortlagt et kompleks med 14 centrale virksomheder, der er gået konkurs med en moms- og skattegæld til statskassen på mere end 300 millioner kroner. Komplekset har tilsyneladende videreført en systematisk hvidvask, som myndighederne ellers har forsøgt at slå ned på med den såkaldte Greed-sag. Hvidvasken er sket ved salg af fiktive fakturaer, der bruges til unddragelse af moms, skat og afgifter.

Og så sent som i forrige uge slog politiet til og anholdt seks mænd i et kompleks, hvor der er sket hvidvask for 200 millioner kroner.

Men omfanget af den økonomiske kriminalitet er meget større, siger FSR’s direktør, Charlotte Jepsen:

»Der er næppe tvivl om, at det omfang, vi ser her, koster samfundet et meget stort milliardbeløb hvert år i blandt andet tabte skatte- og momsindtægter. Det er penge, der i stedet kunne være brugt til velfærd eller skattelettelser. Oveni kommer så de personlige omkostninger for helt almindelige danskere, der er blevet snydt. Jeg tør slet ikke sætte tal på, hvor store de samlede omkostninger er.«

Det kalder på politisk handling

Charlotte Jepsen mener, at udviklingen »kalder på politisk handling«:

»Når det for eksempel handler om skatte- og momssvig, er der nok ingen tvivl om, at mange års nedskæringer i skattekontrollen har haft en alvorlig konsekvens. Set i sammenhæng med lempelserne i revisionspligten har det betydet, at de kriminelle ikke har oplevet en reel risiko for at blive opdaget – og det frister svage sjæle.«

Skatteminister Morten Bødskov er enig. Derfor skal der fart på styrkelsen af skattekontrollen, siger han:

»Skattekontrollen skal jo ikke bare lappe på indsatserne efter omtale i aviserne eller kritik fra Rigsrevisionen. Vi skal bringe skattekontrollen strukturelt i en helt anden retning, hvor vi kan begynde i højere grad at forberede os på, hvad der kan være på vej – ved efterretningsbaserede analyser, ved tættere samarbejde mellem myndigheder uden for landets grænser, ved tættere samarbejde med egne myndigheder i Danmark.«

Serie

Svindelmaskinen

Med den såkaldte Operation Greed slog politiet til mod et større kompleks af formodede kriminelle. Hovedmændene er nu tiltalt i Danmarkshistoriens mest omfattende sag om økonomisk svindel. Men svindlen er tilsyneladende fortsat i nye konstellationer.

Et hold af undersøgende journalister fra Information og erhvervsmediet Finans har fulgt sporene efter Greed-sagen og kortlagt nye pengestrømme for flere hundrede millioner kr. Læs serien her for at følge afdækningen af, hvordan den danske stat bliver snydt, når svindelmaskinen kører derudad.

Seneste artikler

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Der findes få stater hvor svindlen er inkorporeret så professionelt i regeringsværket som i den danske. Det handler om den bevidste dekonstruktion af Skat, erhvervslivets interesseorganisationer der sidder i råd og udvalg på Christiansborg, den faglige konsulentbistand som købes hos de neoliberale lobbyister, partnerskaberne med landbrugets lobbyorganisation Landbrug & Fødevarer, momssvindel for 95 mia. kr., finansvæsenet der sponsorerer adskillelige politiske partier. Kort og godt handler det om storsvindlerne i toppen af fødekæden.

Det handler ikke kun om bankernes ansvar, men også om politikere, som med vilje har skabt tilstande som inviterer til misbrug. Det handler om en ideologisk kamp om pengene, det handler om grådighed; finansvæsenet har overtaget Christiansborg og skriver selv lovene. Korruption og råddenskab, skattely og hvidvaskning, interessekonflikter og lobbyorganisationer, på alle måder skovler finansvæsenet penge ind, de er velpolstrede, og boliggebyrerne er på himmelflugt. Boligspekulanterne skal fodres.

Interessekonflikter florerer i Finansråd og Finanstilsyn, magtnetværk og bestyrelsesposter, interesseorganisationer og erhvervsliv, fra finansvæsenet, banker, advokater, revisorer, til Hvidvasksekretariatet under Statsadvokaten for Økonomisk og International Kriminalitet SØIK. Hvidvasksekretariatets undersøgere headhuntes netop fra bankerne.

Essensen i at appellere til de grådige, gennem frivilighedsprincippet: Det var det som Kristian Jensen (V) indførte i Skat; virksomhederne kunne selv afgøre, hvor meget de syntes de ville betale i skat. Det var frivilighedsprincippet som var grunden til at Skat gik ned.

Daværende skatteminister Kristian Jensen (V) i 2007 fremlagde den nye indsatsstrategi for Skat med overskriften: Mindre kontrol, mere vejledning”. "Det er forældet og gammeldags at tro, at man alene løser Skats opgaver med at få den rigtige skat ind, ved at ansætte flere kontrollanter. Jeg tror, man kommer meget længere ved at uddanne borgere og virksomheder i at betale deres skat, siger han".
DR/ Skat-medarbejdere: Det er alt for nemt for virksomheder at snyde i skat

Politikerne har sparet bagmandspolitiet ihjel, lige som de gjorde med Skat, for at deregulere, og sørge for at ingen undersøger virksomhederne. "Bagmandspolitiet kan ikke følge med bankers tip om hvidvask. Mens antallet af indberetninger om mulig hvidvask er tredoblet til over 18.000 årligt, falder antallet af meddarbejdere i Hvidvasksekretariatet til at undersøge tippene, de er faldet fra 19 til ca. 14 personer".
Information/ Ekspert: Bagmandspolitiet kan ikke følge med bankers tip om hvidvask

Erhvervslivet har ædt sig ind i kernen af regeringsmagten. I disse dage ser vi hvordan erhvervslivet rager magten til sig, idet de sidder i råd og udvalg på Christiansborg, og udvider deres egen magt; erhvervslivet sidder med i 39 ud de i alt 47 arbejdsgrupper. "I 24 af arbejdsgrupperne sidder erhvervslivet endda helt alene, eller kun sammen med embedsfolk fra ministerierne og eksperter. I alt har regeringens ministre udpeget ikke mindre end 298 repræsentanter fra virksomhederne, men kun 36 repræsentanter fra fagbevægelsen, grønne organisationer og andre NGO’er. Erhvervslivet dominerer i udvalg og råd".
Arbejderen: Regeringen spørger vennerne til råds

Faglig konsulentbistand køber man fra lobbyisterne. "Beslutningstagerne går glip af vigtig viden, når regeringen sammensætter sine råd og nævn så ensidigt og ofte kun spørger erhvervslivet til råds. Skævvridningen bliver forstærket af, at staten, mange kommuner og regionerne de seneste år har fyret en række faglige eksperter".

"Det er dybt foruroligende, hvis de eneste, der har viden om faglige emner, er ansat af erhvervslivet. Hvis ikke der er fagspecifik viden i ministerierne, kan man ikke give modstand til eksempelvis store erhvervsorganisationer i spørgsmål om ny lovgivning som har konsekvenser for eksempelvis miljø eller sundhed".
Arbejderen/ Erhvervslivet dominerer i regeringens udvalg

Henved 62 sociale nedskæringer skabte de over tyve år. Saxo Bank finansierede Liberal Alliance for konstant at angribe de fattige, og senere blev partiet De Nye Borgerlige stiftet med det formål at bekæmpe fattige nyankomne, samt for at beholde de højreorienterede i blå blok. De rige pumpede enorme beløb ud i medierne, nogle ejede de og andre opkøbte de, samt de betalte lobbyfirmaer for at ødelægge sammenholdet i samfundet, hvilket lykkedes over al forventninger. Dansk Folkeparti lykkedes med at presse 64.500 børn ned i fattigdom af ren og skær fremmedhad.

Overklassen har ikke selv brug for de sociale ydelser, og derfor skulle de væk. Lobbyisterne skovlede millioner ind for den anti-sociale service. Første skridt var at skabe en historie om, at alle socialt udsatte snyder. Hvis man konstant ytrer dette bl.a. i de sociale medier, begynder nogle folk selv at gentage dette mantra, hjernevasken har til formål at forberede lovgivning som fjerner de sociale ydelser.

Men i stedet for at kalde det sociale nedskæringer, omskriver man det til reformer, eller nødvendige justeringer, eller at man justerede enkelte poster for at få balance osv. 170.000 mennesker i bunden af samfundet fik fjernet alle indtægter, mens lønningerne i toppen eksploderede, kommunaldirektørerne fik lønstigninger på 135 % som bestikkelse, og skrev under på aftaler om yderligere nedskæringer i serviceydelser. Udgifterne til toplønninger og administration toppede i de sociale institutioner, som samtidigt blev reducerede.

Offshore Leaks, Lux Leaks, Swiss Leaks, Panama Papers og Paradise Papers. Skattelybølgerne fortsætter med at skylle hen over os. Dereguleringen af den finansielle sektor, og frit lejde til storsvindlerne, har skabt en kronisk kriminel tilstand, hvor toppen af bankerne har direkte adgang til milliarderne i statskassen, med skattely-svindel og hvidvaskning af sorte penge, samt våbensmugling til terrorister og diktatorer. I EU er Luxembourg, Irland og Holland eksotiske skattely lande og danske banker hjælper glædeligt de rige med at gemme formuerne af vejen. ”Jamen det er jo ikke kriminelt”!
Information/ Paradise-papirerne underminerer kapitalismen

Tingene er på den måde som de er, på grund af at nogen drager fordele af dem. Desuden er virksomheder efterhånden så store, at de er større end visse lande. Alene Danske Bank har fået lov til at vokse sig 1,5 gange større end Danmarks samlede Brutto National Produkt. Banken er ude af kontrol, og resultatet er tydeligt for den samlede verdenspresse, da de svindlede ved hvidvask for 1.500 mia. kr. Erhvervslivets magt herhjemme er så omfattende, at næsten hele folketinget ikke taler om andet end hvad virksomhederne ønsker.

Erhvervspakkers skattelettelser åbner nye huller i skattelovgivningen omkring den erhvervspakke, regeringen præsenterede i november 2017 med støtte fra Dansk Folkeparti og De Radikale. Der er opstået en industri af aggressive eller offensive skatterådgivere, der målrettet identificerer og udnytter huller i skattelovgivningen, så deres klienter slipper billigst muligt i skat. Til gengæld skovler politikerne penge ind.

Werner Gass, Per Kortegaard, Lise Lotte Rahbek, Lillian Larsen, Steen K Petersen, David Adam, Inge Lehmann, Kjeld Pedersen, Ebbe Overbye, Mads Troest, Michael Mogensen, Carsten Munk, Klaus Schwab, Kim Houmøller, Estermarie Mandelquist, Egon Stich, olivier goulin og Gert Romme anbefalede denne kommentar
olivier goulin

@Peter Olsen

Præcis: Systemisk Korruption. Ingen bryder loven; det er der ingen grund til. Det er meget smartere at komprommittere lovgivningen selv.

Kun politikerne kan stoppe det - men det gør de naturligvis ikke. De er jo selv del af komplottet.

/O

Steen K Petersen, Inge Lehmann og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Kim Houmøller

Bare i vores lille Andelsboligforening bliver der svindlet både med lejligheder og fiktive regninger. Anmeldelse til kommunen fører kun til afvisning af embedsmænd, der åbenbart er en del af komplottet. De tror mere på forbryderen end på anmelderen.
Politianmeldelse tager tid og er forsøgt. Imedens vi venter på politiet, er sagerne vel forældet?

Lise Lotte Rahbek, Steen K Petersen og Inge Lehmann anbefalede denne kommentar

@Peter Olsen

Det lader til, at sølvpapirshatten strammer lidt i dit indlæg, men det er i og for sig helt OK - det er fint at have divergerende meninger.

Til gengæld forekommer din bemærkning "Essensen i at appellere til de grådige, gennem frivilighedsprincippet: Det var det som Kristian Jensen (V) indførte i Skat; virksomhederne kunne selv afgøre, hvor meget de syntes de ville betale i skat. Det var frivilighedsprincippet som var grunden til at Skat gik ned." til at være fuldstændigt uunderbygget og grebet ud af den røde luft.

Uanset om Kristian Jensen helt retfærdigt kan tillægges alle mulige kalamiteter i forhold til skattemyndighedernes nedbrydning, har der endnu ikke været noget frivillighedsprincip gældende i nyere skattelovgivning.

Endvidere er det efterfølgende citatsjusk med at tillægge Kristian Jensen et citat fra en senere skatteminister relativt symptomatisk for din kommentar.

Michael Mogensen

Korrekt, som Peter Olsen skriver. Pudsigt at læse Venstres kommentar, da 2 af hovedsynderne er Venstres Anders Fogh og Kristian Jensen. Den ene bliver generalsekretær i NATO og den anden er netop blevet forfremmet. At investere i ordentlig kontrol er bedre end at investere i aktier.

Tomas Povlsen

@Peter Olsen Det er et lidt bizart udgangspunkt at give politikkerne og ikke de kriminelle skylden. Du mener jo nok heller ikke at voldtægtsofre selv er skyld i, at de bliver udsat for en forbrydelse?

Freddie Vindberg

"Udviklingen kalder på politisk handling"

Akkurat som med indsatsen mod social dumping - det fungerer perfekt nu.

En-krones-firmaer blev skabt, for at svindlen kunne frit florere, uhæmmet grådighed. Private virksomheder blev opdyrket. Den borgerlige regerings forklaringer stinkede af selvbedrag, grådighed og superegoisme. Den sociale sikkerhed som skulle sørge for at ingen falder igennem sikkerhedsnettet blev fjernet.

Nedbrydningsregeringen smadrede al medmenneskelighed og samfundsmoral, velfærden til underklassen, frihed og velstand skal gælde for alle borgere, ikke bare til de formuende. Alt skulle hastes igennem og alle de sociale institutioner ødelægges, intet var nu helligt.

25 spindoktorer blev betalt 1,4 millioner pr. år for, med alle midler, at smadre alt hvad der bare lugtede af sammenhold og solidaritet, de fik at vide at de ikke skulle sætte nogen grænser for deres propaganda. Mere end noget andet gjaldt det om at dominere mediebilledet og holde de virkelige problemer for døren.

Løkke-regeringen holdt sig ikke tilbage fra den værste og mest nedrige ondskab: Indlejring af børn i lejre fanget i nedværdigende fattigdom. Den politik førte til misrøgt af børn, lovgivet ved Folketinget. Grusomhederne omfattede også hjemsendelse af 1500 mennesker hvert år til forfølgelse, i lande stadigvæk i krig.

Ved at blåstemple fremmedhad-politikken banede regeringen vejen for endnu værre yderliggående racister og finanssociopater i Folketingssalen. Ved ikke at regulere finansvæsenet, har de bandet vejen for hvidvask i verdensklassen. Finanstilsynet og bagmandspolitiet kan nu knapt stille med hvert sit fodboldhold. Ved bevidst at nedbryde Skat, banede de vejen for grænseoverskridende skattely.

De rige køber sig til politiske fordele alle vegne. De sidste 20 år har erhvervslivet og højrefløjen overtaget magten, og de rige pumper milliarder ind i politik for at få nedskæringer og deraf skattelettelser. De har massivt betalt lobbyfirmaer, rykket fuld-sides annoncer i alle medier, og indsat deres egne overalt i systemet. Velfærdsstatens sjæl er derved blevet udskiftet med neoliberalisme.

Centrum-højre partierne er til gavn for særinteresser i samfundet, og til skade for flertallet, dem som udgør arbejderklassen og underklassen - dvs. de 55 % af befolkningen. Flertallets andel af samfundskagen mindskes hvert år, særligt ser vi det på overførselsindkomsterne, som årligt ved lov reguleres ned i forhold til alle andre. Den politiske realitet, som borgerne bliver mødt af, er ulighed som skader Danmarks ry.

Storsvindlerne i toppen af fødekæden oplever at alle pengekasser står vidt åbne for dem, det er det rene tag selv bord. Vi oplever hvidvask for 1.500 milliarder, udbytteskat for 410 milliarder, momssvindel for 373 milliarder kr. blot i EU, og de vedvarende skattelybølger. Ingen kontrollerer overklassen, og ingen direktører kommer i fængsel, der er kollektiv frit lejde for de rige, hver gang.

Selskaber svindler EU for 522 milliarder kr. i tabte skatteindtægter hvert år. Skatteunddragelse, skattely og hvidvask stortrives i EU, og de rige bruger alle krumspring for at undgå at betale skat. Pepsi, Q8, Pfizer, Arriva, Nike, Apple og Ikea overfører pengene direkte til skattelylande udenom de lande hvor de tjener pengene.

Nedskæringerne har lagt kommuner og institutioner i økonomiske spændetrøjer, regionerne og specielt hospitalspersonalet er i knæ, socialkontorerne skader bevidst klienterne psykisk, forringelserne og ydmygelserne rammer de arbejdsløse, de syge, de ældre og de handikappede. Alle dem som ikke kan arbejde, tvinges til at stå i kø, med det formål at sænke lønningerne.

Socialpolitik har intet med beskæftigelsespolitik at gøre. Den sociale sikkerhed og retfærdighed er væk. Politikerne fastholder de socialt udsatte i armod, fattigdom og håbløshed. Centrum-Højre har sammen med overklassen ødelagt socialvæsenet. Vi skal ikke tillade erhvervslivet at bestemme over vores forhold.

Fjern børnefattigdommen nu! Uligheden mindskes ikke ved at tilføre de sociale områder millioner, det er et kæmpe bedrag. De fleste af de nuværende politiske partier har forbrudt sig mod mennesket, indført psykisk tortur på socialkontorerne, forsømmer plejen for de syge og ældre for at opdyrke flere private firmaer.

Ebbe Overbye, Steen K Petersen og Lillian Larsen anbefalede denne kommentar

@John Kierans.
Fra DR2 22 februar 2016:
Da daværende skatteminister Kristian Jensen (V) i 2007 fremlagde den nye indsatsstrategi for Skat, var det med overskriften: ”Mindre kontrol, mere vejledning”.
I øvrigt er udsagnene i Peter Olsens kommentar lette at bekræfte. Fra samme kilde DR2
"Lønmodtagere har faktisk ikke en chance for at fifle ret meget med noget som helst. Kommer de til at skylde noget, så snupper vi det selv. Men med virksomhederne er det helt anderledes, siger Lene Höilund, fællestillidsrepræsentant i Skat".
Og der er mere af samme skuffe.
Har du solide kilder til din kommentar eller er erklæringen "sølvpapirshat" et tilstrækkelig argument?

Ebbe Overbye, Per Kortegaard, Steen K Petersen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar

@Peter Knap

Jeg har aldrig været synderligt imponeret over Kristian Jensen, men min kommentar vedrører konkret to punkter, der konstaterbart er forkerte:

Mht. citatsjusk (eller -fusk) fordrer det vist blot, at man læser den artikel, der henvises til som kilde, til ende. Citatet, der tillægges Kristian Jensen, er udtalt af en senere skatteminister, Karsten Lauritsen.

Hvad angår den postulerede frivillighed mht. virksomheders valg af skattebetalinger burde statsskattelovens (også i Kristian Jensens regeringstid) uforandrede § 4 vel i sig selv være en tilstrækkelig håndfast retskilde til, at der gælder faste regler for virksomheders skattebetalinger, men lad mig da endelig vide, om du også har behov for mere detaljerede henvisninger til selskabskatteloven, personskatteloven eller ligningsloven også.

@John Kierans. Hvis man læser artiklen og kommentarerne, læser man, at intet om citater, men om offentliggørelse under overskriften: Mindre kontrol, mere vejledning.
Mener du ikke, at Indsatsstrategien for Skat i 2007 blev lanceret med den overskrift?

@Peter Knap

Beklager, at du ikke kan læse inden ad, men Peter Olsen skriver:

"Daværende skatteminister Kristian Jensen (V) i 2007 fremlagde den nye indsatsstrategi for Skat med overskriften: Mindre kontrol, mere vejledning”. "Det er forældet og gammeldags at tro, at man alene løser Skats opgaver med at få den rigtige skat ind, ved at ansætte flere kontrollanter. Jeg tror, man kommer meget længere ved at uddanne borgere og virksomheder i at betale deres skat, siger han"."

Jeg tror, at det er futilt at fortsætte denne dialog.