Interview
Læsetid: 7 min.

Forfattere til ny ungdomsbog: Unge med læsevanskeligheder skal også med i læsefællesskabet

En lærer og en ungevejleder på erhvervs- og gymnasieuddannelsen NEXT i Ishøj har skrevet en letlæsningsbog til unge om livet i et udsat boligområde. Ved at bruge de unges sprog og historier håber de at få flere unge med i undervisningen og få tændt op under læselysten
Ungevejleder Tobias Cadin og dansklærer Gitte Søby Madsen har netop udgivet en letlæsningsbog til unge. Bogen foregår i det fiktive udsatte boligområde Danmarksgården og handler om to 15-16-årige drenges liv. Forfatterne håber, at de ved at bruge de unges sprog og historier kan få tændt op under læselysten hos de unge.

Ungevejleder Tobias Cadin og dansklærer Gitte Søby Madsen har netop udgivet en letlæsningsbog til unge. Bogen foregår i det fiktive udsatte boligområde Danmarksgården og handler om to 15-16-årige drenges liv. Forfatterne håber, at de ved at bruge de unges sprog og historier kan få tændt op under læselysten hos de unge.

Anders Rye Skjoldjensen

Indland
19. april 2021

Himlen er grå over de lave boligblokke nær Ishøj bymidte. En ældre mand på scooter kommer kørende på cykelstien med en indkøbsvogn fyldt med pantdåser som sidevogn.

Tobias Cadin og Gitte Søby Madsen kigger efter manden fra gangtunnelen, hvor kun nogle få tags lyser op. Tunnelen er lige blevet malet over, forklarer Tobias Cadin. Før hed den Tupac-tunnelen på grund af dens graffiti af rapperen Tupac.

Information er taget til Ishøj for at møde ungevejleder Tobias Cadin og dansklærer Gitte Søby Madsen, som netop har udgivet en letlæsningsbog til unge.

Bogen er den første i en planlagt serie. Den foregår i det fiktive udsatte boligområde Danmarksgården og handler om to 15-16-åriges drenges liv med ballade i skolen, fodbold i boldburet, indspilning af rapbeats i ungdomsklubben og en konflikt med en kammerat, der måske kan få dem smidt ud af skolen. Begge forfattere arbejder på erhvervs- og gymnasieuddannelsen NEXT i Ishøj og har derfor daglig kontakt med den slags unge, som bogen handler om.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Jens Ole Mortensen

Lyder til at være et godt initiativ.
Der er også de børn, hvor pædagogerne må indse at det ikke kan være målet at uddanne dem til revisorer , læger, socialrådgiver eller at indtage en plads i samfundet. Men kun at de lærer mest muligt.
Når børnene i Syrien kommer til Danmark. Har de måske allerede lært hvad død er og at det er en nærværende ting. Forvent ikke, at , de kan disiplineres til at lære om det danske velfærdssamfund , andelsbevægelse, demokratiske opdragelse og Danmark er et kristent land og alt det pis. Bliver de plantet på en skolestol for at lære dette. Så forvent ikke at de kan skelne det Danske undervisningssystem fra IS. Det er muligvis som at forklare hundehvalpe om samfundet. De bemærker kun signalerne.
Men de skal skam nok lære. Det de interesserer sig for og det de finder relevant. Det kan endda være de´ som bruger mest tid på at lære.
Det er selvfølgelig individuelt . Men sådan noget bemærker dygtige pædagoger ofte. Det gjorde de da jeg var barn.

Kay Max Jensen

Jeg har i mange år undervist unge med læseproblemer på forskellige projekter, institutioner og fængsler. Min erfaring er at man skal give de unge muligheder for at udbygge deres ordforråd gennem samtaler og kulturelle tilbud, hvor de får input der åbner deres verden og skaber den forforståelse der skal til for at læse litteratur og forstå andre indfaldsvinkler til livet - altså dannelse i ordets bedste betydning.
Der har tidligere været mange andre forsøg på skabe litteratur for læsesvage med udgangspunkt i deres egen verden og situation. Jeg har anvendt en del af den uden den store succes. De unge har ikke været særligt interesserede i at rode rundt i deres egen livssituation. De vil hellere have gode fortællinger og store (læse)oplevelser som alle andre. Derfor skal de have forsynes med værktøjer til at få dem. Gerne gennem andre medier som film, billedkunst og teater, suppleret med dramaundervisning og andre kunstneriske aktiviteter som styrker deres formuleringsevne!