Instrukskommissionen
Læsetid: 6 min.

Instrukskommissionen har lavet tjekliste til embedsmænd, hvis minister foreslår ulovlig ordning

Nogle gange er det nødvendigt, at embedsværket er ’vrantent’, når en minister vil gennemføre noget ulovligt, skriver Instrukskommissionen, der med et 60 sider langt kapitel nærmest har lavet en tjekliste til fremtidens embedsfolk
Der er adskillige eksempler i Instrukssagen på, at advarsler fra ledende embedsfolk til Inger Støjberg har været mundtlige. Og netop om kommunikationen er skriftlig eller mundtlig gør en stor forskel for embedsværket.

Der er adskillige eksempler i Instrukssagen på, at advarsler fra ledende embedsfolk til Inger Støjberg har været mundtlige. Og netop om kommunikationen er skriftlig eller mundtlig gør en stor forskel for embedsværket.

Philip Davali/Ritzau Scanpix

Indland
28. april 2021

Der er næppe tvivl om, at Instrukskommissionens beretning – ikke mindst kapitel 11, der er viet til reglerne om offentligt ansattes ansvar ­– i de kommende uger vil blive nærlæst på en del kontorer i statsadministrationen. For ligesom tilfældet var med Tamilrapporten tilbage i 1993, der i årene efter førte til en tydeliggørelse og indskærpelse af reglerne for offentligt ansattes ansvar, så kan Instrukskommissionens beretning få en lignende betydning.

»Kommissionen opstiller en form for brugermanual eller tjekliste, som er mere konkret end set tidligere,« siger professor i forvaltningsret ved Københavns Universitet Michael Gøtze og tilføjer:

»Og selv om juraen for så vidt ikke er ny, er den gjort mere operationel og også mere formel. Det tegner den genstridige embedsmandsrolle tydeligere op og klargør rollefordelingerne.«

Det er Pernille Boye Koch, forskningschef ved Institut for Menneskerettigheder, enig i.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Dorte Sørensen

Tak for den gennemgang.
Men er det ikke spørgsmålet i denne sag - "embedsmanden protestere og rejse tvivlen, men hvis ordren fastholdes, så træder lydighedspligten forrest. Så vil det være den overordnede, der bærer ansvaret, hvis fremgangsmåden viser sig at være ulovlig."

Bliver det "halmstrå" som både embedsmænd og minister vil hænge sig op på.- for var det klart ulovligt eller på kanten.
Men godt at kommissionen har lavet en tjekliste.

John Damm Sørensen

I kølvandet af tamil-sagen ,der jo også drejede sig om svage embedsmænd, kom det såkaldte Lars Nordskov Nielsen-udvalg også med anbefalinger om, at embedsmænd havde pligt til at sige fra.
I 2011 kunne Information skrive, at nu ville DJØF gennemgå reglerne bl.a. på baggrund af Lars Nordskov-Nielsen-udvalgets arbejde fra 1996.
Nu kommer instrukskommissionen så med deres anbefalinger. Tør man tro eller håbe på væsentlige ændringer?
Næppe!

Cand. jur. Pind bliver bekymret om ulovlighederne ovre hos sin kollega Støjberg, så han sms'er eller snapchatter, han husker det ikke, med statsminister Cand. jur. Løkke, som dog ikke rigtig kan huske nogen af det hele.

Imens ved et enhver cand. jur. i Udlændinge- og Integrationsministeriet at der handles ulovligt, og det samme gælder samtlige cand. jur. i Udlændingestyrelsen. Men ingen kan ligesom tage sig sammen, og gøre noget ved det.

Der er vist ikke længere grund til at beholde cand. jur-.titlen som beskyttet. Alle mennesker kan udvise dårlig dømmekraft i juridiske spørgsmål.

Eva Schwanenflügel, David Zennaro, Ivan Mortensen og Finn Jakobsen anbefalede denne kommentar
Maj-Britt Kent Hansen

Udmærket med denne tjekliste.

Artiklen slutter således:

CITB Det er »en naturlig konsekvens« af pligten til at give et retvisende og fyldestgørende svar, at en embedsmand ikke kan holde sig i bevidst uvidenhed om tilgængelige oplysninger, som kunne være relevante for et folketingssvar, skriver kommissionen. CITS

Netop! Man kan ikke bare lukke øjne og ører.

John Damm Sørensen

"Netop! Man kan ikke bare lukke øjne og ører."

Det ser da ellers ud til gå ganske godt for de fleste

Eva Schwanenflügel

På mange måder lever vi stadig i Enevældens tid.

Det er så bare staten, der har overtaget rollen som monark.

Dorte Sørensen

Håber at Folketinget kan få udarbejdet nogle faste regler så embedsmændene ikke forsat skal befinde sig i det spil mellem at sige fra - og som kommissionen noget tåget skriver kun skal blive ved at sige fra, hvis det er klart ulovligt ellers er det lydighedspligten der træder forrest.
Det er da en håbløs situation at blive sat i og ydre mere med frygt for fyring osv.

Kenneth Krabat

"På mange måder lever vi stadig i Enevældens tid.
Det er så bare staten, der har overtaget rollen som monark."

Jeg har den samme følelse. Uagtet, at der givet er et erfarent og driftsikkert uvildigt embedsværk underneden.

Med al støjen fra især Facebook, der driver ind over de større nyhedsmedier som en radioaktiv tåge, bliver politikerne muligvis mere desensiterede og hærdede i forhold til tidligere, hvor indberetninger om misforhold, der forelagdes en minister, nødvendigvis måtte følges af en passende introduktion, baseret på nødvendighed.

Eller også hænger alt for mange af politikerne selv alt for længe på snakke- og panikmedierne. I hvert fald de synlige politikere forekommer magre og fattige på virkelig følelse. De lytter ikke længere. De læner sig op af klassisk partipolitik og klassiske rød, blå, brun, sorte tiltag. Plus et par mærkersager som "børnene" eller "landbruget", som de alligevel ikke kan leve op til, når lokummet brænder.

Jeg vil sige, at forvirringen er ved at være total. Har de overhovedet nogen ledestjerner tilbage, som handler om faktiske, levende mennesker - og ikke bare statistik?