Uddannelse
Læsetid: 5 min.

Ny analyse: Det kan betale sig at give sårbare unge mere støtte i uddannelsessystemet

Unge med diagnoser og handicap er i mindre grad i uddannelse end andre unge. Det koster dyrt i offentlig forsørgelse, og pengene var bedre brugt på at hjælpe sårbare unge igennem uddannelserne, konkluderer Arbejderbevægelsens Erhvervsråd i ny analyse. Eksperter, uddannelser og handicapråd bakker op om konklusionen
På Kalundborg Gymnasium har man som et af få steder i landet oprettet en tre-årig HF for psykisk sårbare unge. På billedet underviser Anja Henriksen.

På Kalundborg Gymnasium har man som et af få steder i landet oprettet en tre-årig HF for psykisk sårbare unge. På billedet underviser Anja Henriksen.

Indland
12. april 2021

Alt for mange unge med diagnoser og handicap står uden uddannelse og arbejde. Og især unge med psykiatriske diagnoser står uden for uddannelsessystemet, viser en ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

Kun 66 procent af de 18-årige med diagnoser og handicap er i gang med en ungdomsuddannelse, mens 86 procent af de 18-årige uden diagnoser og handicap er i gang.

Selv blandt de unge med gode karakterer fra folkeskolens afgangsprøve er uddannelsesaktiviteten lavere. Det viser ifølge Mie Dalskov Pihl, der er chefanalytiker i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE), at der mangler tilbud og støtte til de unge med diagnoser og handicap.

»Selv når vi ser på den del af eleverne med diagnoser og handicap, som klarer sig godt til folkeskolens afgangsprøve, så er der færre i uddannelse. Det tyder på, at der mangler tilbud og støtte til den her gruppe af unge, som har diagnoser for at sikre, at de får en uddannelse,« siger Mie Dalskov Pihl.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anker Nielsen

Problemet med manglende opbakning i uddannelsessystemet til børn og unge med diagnoser er ikke noget nyt for os forældre, og vel heller ikke for andre, da der jævnligt er blevet gjort opmærksom på problematikken i rigtig mange år.
Det er heller ikke noget nyt, at det samfundsøkonomisk er den bedste investering at hjælpe de sårbare igennem uddannelserne.
Derudover har det meget store menneskelige omkostninger for alle i den enkelte familie.
Jeg håber inderligt, at der bliver lyttet denne gang, når nu Abejderbevægelsens Erhvervsråd konkluderer behovet i en ny analyse og eksperter, uddannelser og Handicapråd bakker op om konklusionen.

Viggo Okholm, Liselotte Paulsen, Anne Svendsen, Eva Schwanenflügel, Jonathan Larsen, ingemaje lange, Michael Finn Jørgensen, Inge ambrosius, Lars Jørgensen og Estermarie Mandelquist anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Det er ikke et spørgsmål, hvorvidt det kan betale sig, det er et spørgsmål, at det skal gøres, hvis det kan.

Viggo Okholm, Estermarie Mandelquist, Liselotte Paulsen, Daniel Joelsen, Eva Schwanenflügel, Dorte Sørensen, Jens Ole Mortensen, Søren Nielsen og Jonas Kolodziej anbefalede denne kommentar

Det er heller ikke et spørgsmål for undervisere, tror jeg - men det er sjældent at man møder en leder (mellemleder) der tør bakke op om det. Jeg har ikke mødt mange - men dog et par stykker - heldigvis

Daniel Joelsen

Hvorfor ny analyse? Der er en kendsgerning som man forgiver ikke er afprøvet, beregnet eller tænkt før. Som fx. ny analyse: Det er godt at børste tænder.

Steffen Gliese, Signe Hansen og Liselotte Paulsen anbefalede denne kommentar

Ja, frem og tilbage, og så måske frem igen :-p Intet nyt der. Gulerod, pisk, gulerod... Hvem får guleroden, hvem får pisken