Overvågning
Læsetid: 5 min.

Ny lovgivning vil tvinge EU-landes salg af overvågningsudstyr til diktatorer frem i lyset

Efter afsløringer i blandt andet Information kommer der nu ny EU-lovgivning, der skal forhindre, at europæisk overvågningsteknologi bidrager til undertrykkelse i diktaturstater. Organisationer kritiserer lovgivningen for ikke at være stærk nok, men fremhæver, at den vil føre til større åbenhed
På billedet er Europa-Parlamentets rumkammer i Bruxelles. Initiativet til en strammere eksportlovgivning kom efter talrige afsløringer af, at vestlige firmaers overvågningsteknologi er blevet brugt til at slå ned på oprørere før og under Det Arabiske Forår.

På billedet er Europa-Parlamentets rumkammer i Bruxelles. Initiativet til en strammere eksportlovgivning kom efter talrige afsløringer af, at vestlige firmaers overvågningsteknologi er blevet brugt til at slå ned på oprørere før og under Det Arabiske Forår.

Pool/Reuters/Ritzau Scanpix

Indland
17. april 2021

Ti år efter, at Det Arabiske Forår åbnede manges øjne for, hvordan europæisk overvågningsteknologi hjælper diktatoriske regimer med at holde deres befolkninger i skak, kommer nu det lovgivningsmæssige modtræk.

I slutningen af marts stemte Europa-Parlamentet officielt ja til et kompromisforslag, der er blevet forhandlet på plads med de nationale regeringer i ministerrådet. Ministerrådet ventes at gøre det samme inden for de kommende uger, og dermed ser den nye lovgivning ud til at kunne træde i kraft til sommer.

Reformen af den såkaldte dual use-forordning skulle gøre det sværere for diktaturstater at købe europæisk overvågningsteknologi, som de kan bruge til at forfølge politiske modstandere. Og den mission er lykkedes, mener blandt andet ordføreren for den socialdemokratiske gruppe i Europa-Parlamentet, tyske Bernd Lange, der i en pressemeddelelse beskriver den nye lovgivning som »et gennembrud for menneskerettigheder i handel«.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Hvis ministerrådet accepterer loven, er det et rigtigt godt skridt i den rigtige retning. Men der skal altså langt mere til.

Danmark er et af de lande, der har solgt overvågningsudstyr til Mellemøsten, og derfor er det spændende at se, hvordan Danmark vil stemme. For alle lande skal jo være enige, før der er en aftale.

Enig i Gert Rommes betragtning - der er ualmindeligt langt til hensigtsmæssige, demokratiske og humane politikudviklinger i EU. Alt skal jo afpasses nøje med hensyn til markedets 'behov' og den løbende liberalisering.

Jørgen Mathiasen

Det ville være rart, hvis Gert Romme ville dokumentere, at der skal enstemmighed til beslutningen. Det er der, diplomatisk sagt, nemlig næsten intet, der tyder på.

Det hedder fx. i:
https://online.ruw.de/suche/riw/Zur-Weiterentwicklung-der-EG-Dual-Use-Ve...
"Art. 113 EWGV fordert nicht die Einstimmigkeit, sondern es genügt die qualifizierte Mehrheit. "
- altså nok engang kvalificeret flertal, og beslutningen i EU-parlamentet er taget "med et knapt flertal". Desuden kan man søge sig til, at der er lande, som udvander eksportlisten - altså ser igennem fingre med overtrædelser. Det fremgår alt sammen af:
https://netzpolitik.org/2018/ueberwachungsexporte-bundesregierung-stellt...

Med de afsløringer der PT kommer i forbindelse med Thibet-sagen, hvor det viser sig at store dele af embedsværket har handlet udenfor lovene, og det også viser dig at man er helt tæt på det politiske niveau i forbindelse med disse ulovligheder, - så er svært at tro på en udvikling uden nye løgne og bedragerier politisk og i embedsværket.

Man må nok styre sin begejstring for fremtiden.

Bjarne Andersen, Hanne Utoft og Arne Lund anbefalede denne kommentar

Overvågningsindustrien er allerede i gang med at udtænke hvordan man kan fuppe EU. Det kan fx. ske således: Det udstyr som en autoritær stat ønsker at købe, eksporteres ikke direkte fra en dansk fabrik til modtagerlandet. Nåh, men opretter et datterselskab - måske flere - i hhv. Liechtenstein, England, Barbados, Seycehllerne el. lign. Sender varerne dertil, der så sender udstyret via et par mellemled til ordregiveren.
Erhvervslivet er ganske ferme til at sløre deres spor, og mon DK eller andre EU-lnade vil bruge måneder og år på at trævle sagerne op.
Og skulle det ske, så tænk på hvr svært det så vil være at få sagen for en domstol, jvfr. Danbunker i Middelfart der solgte olie til Assad og sikkert mange flere sager.
Morale: Forbrydene er altid flere hestehoveder foran myndigheder og politikere.

Arne Lund, din gennemgang af visse systemiske muligheder, som idag gives for at ressourcestærke kriminelle kan tømme boksen i bl.a. de europæiske, er en udmærket vejviser til steder, hvor der kan sættes ind. F.eks. kan man forbyde datterselskaber - og man kan bremse kapitalens fri bevægelse på en række andre punkter. Problemet er bare at dén slags er tabu iht. vor markedskapitalistiske orden, specielt i EU.

i bl.a. deT europæiske