Analyse
Læsetid: 4 min.

Støttepartierne bliver kørt over med ny trafikplan

Regeringens nye infrastrukturplan er en åben invitation til et flerårigt forlig med de borgerlige partier. Endnu en gang har Socialdemokratiet valgt at satse på det brede samarbejde hen over midten – på direkte bekostning af den grønne omstilling og kollektiv transport
S-regeringen præsenterede torsdag en ny infrastrukturplan. Regeringen udnytter kynisk, at støttepartierne er bundloyale over for statsminister Mette Frederiksen, og transportminister Benny Engelbrecht kan derfor uden større risiko gamble på, at et ensidigt forlig med blå blok ikke får parlamentariske konsekvenser.

S-regeringen præsenterede torsdag en ny infrastrukturplan. Regeringen udnytter kynisk, at støttepartierne er bundloyale over for statsminister Mette Frederiksen, og transportminister Benny Engelbrecht kan derfor uden større risiko gamble på, at et ensidigt forlig med blå blok ikke får parlamentariske konsekvenser.

Mads Claus Rasmussen

Indland
10. april 2021

Regeringsskiftet i 2019 har tydeligvist ikke ført til et politisk kursskifte på transportområdet.

Tværtimod er det udspil til nye investeringer i infrastruktur, som S-regeringen fremlagde torsdag, i store træk en videreførelse af den plan, som VLAK-regeringen fremlagde kort før sidste valg.

Helt som planlagt af regeringstoppen er udspillet udelukkende blevet modtaget positivt af de tre borgerlige partier, som sad med i Lars Løkke Rasmussens regering. Daværende transportminister Ole Birk Olesen fra Liberal Alliance har svært ved at skjule sin begejstring:

»Vi er lykkedes med at ændre stemningen i samfundet til, at det er vigtigt at få udvidet vejene, når selv en socialdemokratisk regering mener det samme,« siger Ole Birk Olesen til TV 2, og han tilføjer ligefrem, at han har »lyst til at udbryde hurra«.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Dorte Sørensen

Det er forståeligt at de borgerlige er glade for forslaget.

Fx så forslås S-togdriften taget fra DSB og lagt over til det mærkelige Metroselskab.
Det vil yderligere svække DSB og vejen står næsten åben for næste skridt en privatisering af den danske togtrafik - som det er sket med godstrafikken på jernbanen - her er det dog De tyske jernbaner der står for driften.

Hvorfor vil socialdemokraterne nedlægge DSB????

Gunvor Henriksen, Steen K Petersen, Lars Løfgren, Bjarne Bisgaard Jensen, Arne Lund, Mogens Holme, Ete Forchhammer , Søren Fosberg, Susanne Kaspersen, Herdis Weins, Erling C Havn, Poul Erik Pedersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

I 1935 slog DSB's MS-lyntog hastighedsrekord i Danmark, da toget i test nåede en fart på 162 km/t. Hvis bare dette kunne være hastigheden mellem København og Århus ville turen tage 2 timer....
Eller at folk på Falster kunne tage de 130 km på under en time....det tager i dag 2 timer

Så der er ikke en udvej for dem som bor i Nykøbing F andet end at tage bilen og sidde i kø på Køgebugt motorvejen...så derfor vil alle som har råd til det bo i centrum
Dansk toppolitik og strategi har fejlet selvom vi har investeret milliarder i området. Tror vi på at DSB og BaneDK kan skabe en alternativ fremtid hvor bilerne ikke holder i kø i København inden for de næste 15 år. Så at lave hindringer og ekstra omkostninger for biltransport vil kun ramme dem som nødt til at køre København fordi de ikke har råd til andet -
NEJ start fx med at køre 180 km/t mellem Kh og Århus...hvad forhindrer det? DSB? Eller 160 mellem Kh og NyF ...

Dorte Sørensen

Hvis den kollektive trafik blev bedre med hyppige afgange hele døgnet og lettilgængelighed til cykel medtag og bilparkering så folk i yderområderne let kan hoppe på den kollektive trafik ved hovedlinjerne .

Vejnettet blev ikke yderligere udbygget og de manglende vedligeholdelser og oprustning af spor/signaler/osv blev foretaget - så togtrafikken ikke bliver forsinket pga af den mange års manglende vedligeholdelse pga besparelser på området.

Samt billigere at benytte den kollektive trafik - det er da skørt at det er billigere at bruge en bil.

Mon ikke sådanne tiltag kunne få folk over i den kollektive trafik til glæde for trængslen og klimaet.

Elisabeth Christiani, Gunvor Henriksen, Frank Østergaard, Steen K Petersen, Bjarne Bisgaard Jensen, Mogens Holme, Estermarie Mandelquist, Ete Forchhammer , Søren Fosberg, Eva Schwanenflügel, Susanne Kaspersen, Herdis Weins, Erling C Havn og Poul Erik Pedersen anbefalede denne kommentar

Som jeg ser det, ligner det ikke en politik, der udvikler Danmark - tvært om.

Faktisk ligner det ualmindelig dum og hovedløs populisme, der skal være med til at "bære igennem" ved næste valg. Og klimaet det blæser man bare på.

Elisabeth Christiani, Gunvor Henriksen, Lars Løfgren, Erik Nielsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Arne Lund, Mogens Holme, Estermarie Mandelquist, Kim Houmøller, Bjarne Andersen, Ete Forchhammer , Flemming Berger, Søren Fosberg, Eva Schwanenflügel, Jesper Frimann Ljungberg, Anders Graae, Søren Bro, Susanne Kaspersen, Carsten Munk og Herdis Weins anbefalede denne kommentar
Arne Albatros Olsen

Tidsoptimering eller besparelse af tidsfaktoren er et helligt mantra i vækstskabelse. Om det er en besparelse på 20 min. på en motorvej, en fremgang i produktionen fordi alle løber hurtigere eller, hvad er er sådan set underordnet.

For jo hurtigere altsammen går ,desto hurtigere nærmer vi os afgrunden.

Vi har faktisk brug for det modsatte: Gå ned i tid, trække vejret langsomt og dybere, tygge maden grundigere, sove længere ovs,

Slow down for din egen og for planetens skyld.

Kent Bajer, Steen K Petersen, Viggo Okholm, Estermarie Mandelquist, Bjarne Andersen, Ete Forchhammer , Eva Schwanenflügel, Søren Bro, Hans Christian Jørgensen, Susanne Kaspersen og Carsten Munk anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Ja tidsoptimering er en vigtig del inden for nye anlæg af veje mv. - men mærkeligt så tæller tidsbesparelser for den kollektive trafik ikke så højt som besparelser for biltrafikken. Ligeledes tæller tidsbesparelser for de lettetrafikanter (fod og cykel) slet ikke med.

Elisabeth Christiani, Steen K Petersen, Estermarie Mandelquist, Ete Forchhammer , Søren Fosberg, Eva Schwanenflügel, Søren Bro, Hans Christian Jørgensen og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar

det er mig en gåde, at der ikke kan blive flertal for at redde miljøet, er der mon penge med i spillet?

Mogens Holme, Bjarne Andersen, Ete Forchhammer og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Ole Rasmussen

Dorte Sørensen. Metroselskabet er en socialdemokratisk mastodont med underskud. Trafikplanen er utilstrækkelig vedligeholdelse ikke en infrastrukturplan. De ofte tomme lokaltog i Nsj. som er dieseldrevne og fourener voldsomt til ingen verdens nytte er slet ikke med i 10 års planen.

Søren Fosberg

Jo mere vi investerer i motorveje og den slags, jo længere væk kommer vi fra at beskatte forurening (fossilt CO2). Man ikke både bygge flere motorveje og samtidig gøre det der kan få borgerne til at bruge offentlig transport, CO2 afgifter. Bilismen er den stærkeste ideologi i Danmark (og verden), folk et total hjernevaskede i deres forhold til biler. Når vi så har en regering uden tanke på landets ve og vel, men kun på at vinde næste valg, har vi resultatet. S er bedøvende ligeglade med klimaplaner, især mht at beskatte forurening, det må aldrig ske.

Løbet med regeringen er nok kørt i denne omgang. S er definitivt fortabt. EL, SF og de radikale må satse på at befolkningen mister tålmodigheden og seriøst begynder at efterspørge politisk ledelse der vil gennemføre de drastiske skridt det kan drive samfundet i en bæredygtig retning.

Men det er nok ønsketænkning. Er der andet?

Kent Bajer, Lars Løfgren, Erik Nielsen, Carsten Munk, Mikael Benzon, Mogens Holme, Eva Schwanenflügel og Ete Forchhammer anbefalede denne kommentar
Bjarne Andersen

Hvordan kan man blive ved med at sige at Socialdemokratiet føre politik hen over midten og brede forlig, når S laver al deres politik med blå blok, S er en del af blå blok, og dermed er det jo blok politik.

Steen K Petersen, Lars Løfgren, Erik Nielsen, Mikael Benzon, Mogens Holme og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Filip Meyer
Du må lige slå op i Rejseplanen iden du hænger DSB ud. Turen København-Nykøbing F kan gøres på 1 t 56 min - for tog, der holder ved alle 10 stationer. Og så er der et hurtigt tog, der gør det på 1½ time. Når strækningnen er elektrificeret om få år, kommer rejsetiden ned på ca. 1 time.

Men ellers - jeg er når detgælder trafikpolitik begyndt at savne Thorning-regeringen, der dog fremlage en Timemodel, og var villig til at afsætte 30 mia kr fra Nordsøolien til formålet. Hvis Thorning havde fortsat efter valget i 2015, havde projekterne været langt fremme, og nogle ville have været taget i brug.
Så kom den lille svindlers regering, og noget af det første den gjorde var at skrotte flere af Togfonds-projekterne.
Det fortsætter Engelbrecht så med. Foreløbig har han opgivet Billund-banen, og han taler heller ikke om elektrificering til Frederikshavn og Vejle-Sttruer.
I stedet for at brænde flere mia kr. af til nye motorveje, så skulle have bruge pengene på en tiltrængt opgradering af sidebanerne, anlæg af nye letbaner, overhalingsspor på S-banen, kapacitetsudvidelse af København H og to nye spor KH-Østerport.
Men da Engelbrecht går efter et bredt forlig - dvs. at det er vigtigt for ham at få Venstres Kr. Bil med, så betyder det endnu mere asfalt ud over det ganske land.
Lige så blamerende er det, at Engelbrecht forleden i Deadline udnævnte Lars barfoed (K) som sit "ideal" som trafikminister. My Foot!! Det er her SD befinder sig i dag - blandt de nationalkonservative - og for at sætte trumf på, så havde Engelbrecht til lejligheden sat et lille Dannebrogsflag i reversen (et skrabud for DF).
Engelbrecht er ikke den eneste Sosser, der skilter med it danske sindelag. For nylig var det integrationsordfører Rasmus Stokkelund (Tesfayes bugtalerdukke), der også havde et Dannebrosflag i reversen.

Engelbrecht behøver ikke ligge søvnløs for han skal nok få sit brede forlig. De eneste der vil stå udenfor er EL, mens både SF og Radikale vil stemme for hele pakken. SF fordi de ikke vil modsætte sig noget der kommer fra regeringen for den slags kan måske koste regeringsdeltagelse. Og de radikale mener som vanlig både ja og nej til motorveje. Senest har Martin Lidegård i Fr.borg Amtsavis bedyret, at han skal støtter udbygningen af motorvejsnettet.

Steen K Petersen, Dorte Sørensen og Søren Bro anbefalede denne kommentar
Brian W. Andersen

@ Gert Romme

2021 er valgår for kommuner og regioner, 2022 er et normalår for den større ministerrokade, hvormed den siddende regering lægger afstand til pinlige sager i regeringsperioden, belønner trofaste partisoldater og sætter det hold, der skal trække valgstemmer hjem til et genvalg, og 2023 er valgår for Folketinget. Hovedparten af de personer, der individuelt kæmper om de landspolitiske pladser, har politik som deres primære karriere og levevej, hvor mange endda har uddannet sig kun til dette, så der står mere på spil end bare samfundets og befolkningens interesser.

Dette er hvorfor du selvfølgelig har ret og ikke kun, fordi det er præcis det som det ligner. Politik og lovgivning som ikke leverer et eller andet resultat, som enten er umiddelbart mærkbart i befolkningens største vælgergrupper eller kan vise statistiske data, der indikerer fordele for disse, indenfor 1 til højst 3 finansår, kan ikke anvendes til markedsføring i regeringers kampe om genvalg. Det efterlader ikke meget plads til langsigtede planer og alt for meget plads til dum og hovedløs populisme.

Vi burde nok holde op med at stemme på dem, der lover os det næste hurtige fix af samfundsproblemer, der åbenlyst kræver større strukturelle ændringer at løse. Desværre er der nok for mange vælgere, der har narkomanens hunger efter det næste hurtige fix, så jeg forventer ikke at noget ændrer sig foreløbigt.