Oksekødsrapporten
Læsetid: 8 min.

Mistanker om lovbrud hjemsøger landbrugsfonde. Det er tid til en reform, mener partier

Danish Crowns mulige inhabilitet er bare det seneste eksempel på, at der igen og igen opstår mistanke om urent trav i de danske landbrugsfonde. Fondenes konstruktion er grundlæggende problematisk, mener organisationer og partier, der nu vil tage sagen op ved forhandlingsbordet
Det er langtfra et særsyn, at der opstår mistanke om urent trav i de danske landbrugsfonde. Det er sagen om Danish Crown seneste eksempel på. Her er vi på slagteriet hos Danish Crown i Horsens.

Det er langtfra et særsyn, at der opstår mistanke om urent trav i de danske landbrugsfonde. Det er sagen om Danish Crown seneste eksempel på. Her er vi på slagteriet hos Danish Crown i Horsens.

Claus Bonnerup

Indland
13. juli 2021

Gennem årene er der gang på gang blevet rejst mistanke om rod og regelbrud i de danske landbrugsfonde.

Nu må det langt om længe være tid til at sikre dem mod habilitetsproblemer og snæver pleje af erhvervsinteresser.

Sådan lyder det fra Enhedslisten og De Radikale efter Informations afdækning af en hidtil hemmeligholdt konklusion fra en advokatundersøgelse, som slagterigiganten Danish Crown fik foretaget i kølvandet på sagen fra 2019 om den såkaldte oksekødsrapport fra Aarhus Universitet.

Undersøgelsen konkluderede, at der i flere tilfælde har været tale om inhabilitet, når topfolk fra Danish Crown i Kvægafgiftsfonden har været med til at uddele penge til forskningsprojekter, som slagterigiganten selv havde en særlig interesse i.

Landbrugsfondene er i dag indrettet på en måde, som for smalt tilgodeser erhvervsinteresser, mener De Radikales landbrugsordfører Zenia Stampe. 

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Hvis der er mistanke om, at der er foregået ulovlige handlinger, og det er der ganske meget, der tyder på, så er en politianmeldelse vel det eneste rigtige vej at gå.

Så har Enhedslisten og De Radiale langt mere slagkraft, når de senere vil tage dette op ved forhandlingsbordet. Ellers er der stor risiko for, at det hele løber ud i sandet igen. For ingen af de partier, der er ansvarlige for denne lemfældige praksis ønsker at vedgå ulovligheder. - Og slet ikke hvis EU forlanger penge tilbage.

Vibeke Olsen, erik pedersen, Mads Greve Haaning, Kim Houmøller og Bjarne Jensen anbefalede denne kommentar
Karsten Nielsen

Prøv at kigge på fordelingsprocenten af midler til feks økologisk eksportfremme fra 2015 til 2020, sjovt så lander næsten alle pengene ved de selvsamme 2 organisationer som fordeler midlerne. Feks påtale vi også på et tidspunkt, at Økologisk Landsforening gang på gang får tilskud til feks Biofach, men at tilskud først startede 1 januar. Tilskud følger kalenderåret. Men de kunne umuligt forberede en så stor messen med projektstart 1. januar. Pludselig kunne de godt ansøge om et tilskuds projekt i det forgående år, så de kunne dokumenterer timerne og forberede sig. Normalt skal projekter være afviklet i det år man søger til. Men hvad med alle de andre år fra 2015, hvilke timer er så brugt der til koordinering.
Eller feks kan økologisk fisk produceret i Danmark ikke deltage i projekterne, men det kan udenlandske økologiske produkter uden problem, det er meget høje tilskud man kan få og attraktivt,
Denne fordelingsmåde er klart til organisationernes fordel, så det med det også er L&F som forvalter ordningen og dermed skal kontrollerer sig selv, det er alt for indspist i min verden. Så ja tak til reformer og nytænkning.

Jesper Frimann Ljungberg

Det er tordenskjolds soldater ift. organisationer, i nogle uhensigtsmæssige konstruktioner.

Fondens administration

I henhold til vedtægterne træffer bestyrelsen beslutning om varetagelsen af fondens administration. På den baggrund har fonden indgået aftale med Landbrug & Fødevarer om, at Landbrug & Fødevarer forestår fondens daglige, administrative ledelse og følger de retningslinjer og anvisninger, som bestyrelsen giver. Dette omfatter de praktiske aspekter af fondens drift samt sikringen af en korrekt forvaltning af fonden i henhold til gældende lovgivning. Administrationen tager således ikke del i den faglige vurdering af projekterne.

Samlet tilskud fordelt på tilskudsmodtagere i 2018 var:

Kødbranchens Fællesråd 11.253
SEGES 8.328
Landbrug & Fødevarer 594

Både Kødbranchens Fællesråd eksisterer ikke længere men er erstattet af LF oksekødsudvalg under... Landbrug og Fødevarer.

Se
https://lf.dk/om-os/sektioner-og-udvalg/lf-oksekoedsudvalg

SEGES er også en del af Landbrug og Fødevarer
Se:
https://www.seges.dk/om-seges

Se:
https://effektivtlandbrug.landbrugnet.dk/artikler/politik/koedbranchens-...

Læg mærke til hvem, hvem der står for likvidationen.

Det er sådanne konstruktioner, med offentlige midler der ryger til interesse organisationer, der kom ud af Anders Foghs krig mod eksperter. Noget som er videreført af alle senere siddende regeringer. Fingeren peger altså tilbage på de regeringer der har været i Danmark de sidste 30 år.

// Jesper

Vibeke Olsen, Anders Graae, Hanne Utoft, Steen K Petersen, Flemming Berger, Mogens Kjær og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar