Analyse
Læsetid: 5 min.

Regeringen trækker hen over midten med 130 kilometer i timen

Det er en triumf for S-regeringen, at samtlige partier i Folketinget står bag den nye infrastrukturaftale. Dermed er de borgerlige blevet neutraliseret på et afgørende politikområde, og de røde støttepartier er atter kommet til at fremstå som nyttige idioter for en ny højredrejning
I en tid, hvor Socialdemokratiet målrettet forsøger at appellere til vælgerne uden for de største byer, er infrastrukturaftalen en tredobbelt triumf for S-regeringen skriver Lars Trier Mogensen i denne analyse.

I en tid, hvor Socialdemokratiet målrettet forsøger at appellere til vælgerne uden for de største byer, er infrastrukturaftalen en tredobbelt triumf for S-regeringen skriver Lars Trier Mogensen i denne analyse.

Mads Claus Rasmussen

Indland
3. juli 2021

S-regeringen har knækket koden til magten. Ugens store infrastrukturplan bygger på to overlegne, realpolitiske greb, som udstiller, at statsminister Mette Frederiksen (S) har en hidtil uset manøvredygtighed i Folketinget, og at S-regeringen derfor kan få en sjælden lang levetid.

Investeringsplanen rækker for det første så langt ud i fremtiden, at det samlede beløb har kunnet pumpes op til hele 161 milliarder kroner, og for det andet er det blevet muligt at tilgodese ønsker fra både venstre- og højrefløjen. Reelt er der delvist tale om et prokuratorkneb, idet godt en tredjedel af beløbet kommer fra allerede igangsatte projekter. Men det samlede milliardbeløb har tydeligvis virket overvældende på de andre partier.

En så omfattende og ikke mindst langstrakt plan for investeringer i infrastruktur har ingen af Folketingets partier turdet stå uden for, ganske enkelt fordi de derved ville afskrive sig enhver form for indflydelse på nye vejstrækninger, broer og togforbindelser i de næste mange år.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Leanette Nathalia Chresta Jensen

Ved alle så store, gennemgribende beslutninger for hele landet, for så mange mennesker, for klimaet, for så mange penge bør der mindst arbejdes på 2 løsninger, så der er gennemarbejdede alternativer. Embedsmenneskerne kunne hjælpe med det, så vi alle bedre kunne tage stilling. Inden i mig skriger alt på, at det er en helt galt beslutning Jeg mangler en opposition der i samarbejde havde forsket i og undersøgt hvordan vi bedre kunne løse infrastrukturens fremtid på klimaneutralitet...... så frusterende

Inger Pedersen, Jan Fritsbøger, Bjarne Bisgaard Jensen, Eva Schwanenflügel, John Scheibelein, Maya Drøschler, Werner Gass og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar

Opdraget lød på en bred traikaftale, og det er det Engelbrecht har gjort. Han binder de blå partier til aftalen ved at give dem en masse motorveje. Især Venstres trafikordfører Kr. Pihl Lorentzen er blevet tilgodeset ud over al rimelig. Han - ene mand - får projekter for ca 13 mia kr. med hjem til valgkredsen.
Og alligevel hyler Venstrepoltikere landet over op om, at de ikke har fået nok, eller at lige netop deres projekt ikke anlægges i morgen.

Jan Fritsbøger, Eva Schwanenflügel og Lisbeth Glud anbefalede denne kommentar

For klimabevægelsen må det nu stå lysende klart, at det ikke nytter at troppe op foran Christiansborg og give sin utilfredshed til kende. Fremtidige aktioner skal rettes direkte mod de infrastrukturprojekter, der fremmer privatbilisme, og som fastlåser en stupid og klimaskadelig fremfærd årtier frem. Ikkevoldelige aktionsformer er at foretrække, men jeg skal som kemiker gerne stille min sagkundskab til rådighed om fornødent. 150 personer kan effektivt forhindre anlægsarbejdet ved en motorvej. Når disse er fjernet af politiet, rykker næste hold ind og så fremdeles, indtil forsiden er ryddet på samtlige medier og tanterne på Christiansborg skider i bukserne. Under hele forløbet skal budskabet formidles klokkeklart: Jordens klima bliver ødelagt. Fortsat stigning i bilismen er uacceptabel. Den eksponentielt voksende atmosfæriske CO2-kurve, der løbende dokumenteres af NASA/Mauna Loa skal stå som vartegn, med referencer til videnskabelig dokumentation.

Tobias Hiort-Lorenzen, Mikael Benzon, Leanette Nathalia Chresta Jensen, Claus Høeg, Eva Schwanenflügel og erik pedersen anbefalede denne kommentar