Kommunalvalg
Læsetid: 6 min.

Klimakampen er nået til kommunalvalget: Nu skal slaget stå mellem solceller og parkeringspladser

Lørdagens ophængning af valgplakater markerede den officielle start på kommunalvalgkampen, hvor miljø og klima for første gang er et afgørende tema. Borgmestre og byrødder kæmper for at sætte ambitiøse klimamål, men det kniber med handlingen, når vælgernære hensyn og omstilling støder sammen
Lørdagens ophængning af valgplakater markerede den officielle start på kommunalvalgkampen, hvor miljø og klima for første gang er et afgørende tema. Borgmestre og byrødder kæmper for at sætte ambitiøse klimamål, men det kniber med handlingen, når vælgernære hensyn og omstilling støder sammen

Sofie Holm Larsen

Indland
25. oktober 2021

Klimapolitik er blevet et brændende spørgsmål i landets kommuner. Fra Varde i vest til København i øst har det grønne udviklet sig til en lokalpolitisk kampplads. Et uundgåeligt emne og et betændt spørgsmål, som mange steder splitter naboer og byråd.

For første gang er den kommunale valgkamp, som for alvor blev indledt lørdag med ophængning af valgplakater, således også med klima som centralt valgtema. Som professor i statskundskab Robert Klemmensen fra Syddansk Universitet forklarer:

»Klima kommer til at fylde mere, end vi nogensinde før har set til et kommunalvalg. Det er jeg overbevist om.«

Allerede i september viste en meningsmåling lavet af Voxmeter for KL, at klima og miljø er et af de tre afgørende temaer for 33 procent af vælgerne – en fordobling sammenlignet med det seneste kommunalvalg. Og klimadagsordenen fylder ikke kun i målinger og bevidsthed, men også i den økonomiske politik, fortæller Anna Esbjørn, der er programchef i den grønne tænketank Concito.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Kim Houmøller

Solceller skal placeres på tage og ikke på landbrugsjord. Vis mig de solceller som virker i vinterhalvåret samt om natten? Kun fordi der er voldsomt tilskud til denne miljøødelæggelse, vi er det en fed forretning. Spørg Anders Holch?

Troede ikke el-biler krævede så megen plads?

Kim Houmøller

https://ubiquitous.energy/

De her solceller virker om natten, de mangler dog at blive solgt i butikkerne fordi de kun virker i 30cm x 30cm.

Vi får nok også snart et større fremskridt for VE når americanwind starter salg af deres 1kwh tag turbine. Som jeg lige husker det, så vil den producere 0,2kwh ved blot 3m/s. Sæt 3 styk op på taget med en vindhale, så laver man strøm 80-90% af tiden.

9. december vil der i Stokholm blive fremvist 2 forskellige LENR reaktorer 1) En lampe på 10000lumen der bruger 4watt som er klar til markedet og som bliver sat i produktion når salget overstiger 1mio enheder. 2) En LENR reaktor der endnu ikke er godkendt men som fremvises fordi den virker. Jeg forventer der kommer ca. 3 til 5kwh ud af den og den vil koste ca. 350dollar per kwh.

Kim Houmøller

@Anders B - Kold fusion? Den er 20 år gammel og var i virkeligheden fedtede fingre.
Små turbiner på hustage er intet nyt under solen. Effekten er alt for lav!

Det irriterer mig til vanvid, at INGEN omtaler det faktum, at byggematerialer, der ligner tagsten og fungerer som solceller Ikke omtalens NOGEN steder. Regeringen kunne jo gå foran og lægge sådan nogen på offentlige bygninger. Og måske ligefrem pålægge alle nybygninger og ombygninger det samme krav. Det ville batte noget. Og der er flere udformninger, så det ville ikke blive ens altsammen. Men nej. I stedet plastrer man landbrugsjord til med blå plader, som ødelægger både plantevækst og dyreliv. Ikke sært, at det hele går ALT for langsomt. Det er en pine at være underlagt mennesker, som tydeligvis stadig ikke har fattet, hvad der er ved at ske.

Stella Nielsen, Carsten Munk, Arne Albatros Olsen, Rolf Andersen, Estermarie Mandelquist, Vibeke Olsen, Gitte Loeyche, Kim Houmøller og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

'Nu skal slaget stå mellem solceller og parkeringspladser'. Jeg satser en enkelt lille solcelle på, at p-pladserne vinder. For hvor skal folk dog ellers gøre af deres biler?

jens christian jacobsen

Ja,som Anders B skriver, er kold fusion meget gammel drøm og indtil videre en - fuser.
Forsøget i Stockholm i december ledes af fantasten og entreprenøren Andrea Rossi, som i årevis har hævdet at have en LENR-energikilde. Hans nyeste variant hedder E-cat SKL. Det er formodentlig den, han vil fremvise. Men han har lovet og lovet i årevis, men aldrig leveret.
Løsningen samfundsmæssigt er ikke solenergi, sålænge batterikapaciteten ikke er tilstrækkelig udviklet. Først når den er i hus, kan vi bruge soleenergi til andet end de små, individuelle solopvarmede enheder med murstensceller, tagceller mm. Det flytter man ikke lastvognstog med. Heller ikke fly. Og metan og CO2 skal også indfanges og deponeres - vha el. Der er et samfund uden for villahaverne.
Skal vi endelig have gang i fusionsenergi lige nu, hedder løsningen små, decentrale saltvandsreaktorer.

Anders Hüttel

Når hvor lyder små decentrale saltvandsreaktorer dog nuttet.

Der er dog et segment som i alle taler forbi, men det er nok bare en forglemmelse.
Lidt under 40% ca. 2.332.000 bor til LEJE hvad med at bruge opsvinget der.

Vi står der og kigger på alle jer som rejser solfangere, laver jordvarme, installerer varmepumper og tænker vores!

jens christian jacobsen

@ Anders Hüttel
'..Vi står der og kigger på alle jer som rejser solfangere, laver jordvarme, installerer varmepumper og tænker vores!'
Hvad tænker du, Anders? Jeg forstår ikke hvad du skriver?