Analyse
Læsetid: 3 min.

Væk med nationale test, elevplaner og andre politiske påfund. Men testes skal eleverne stadig i stor stil

Et bredt flertal har vedtaget at afskaffe elevplaner, vurderingen som ikkeuddannelsesparat og nationale test. Skoleeleverne skal dog stadig testes i stor stil, men med aftalen letter politikerne på styringen af skolen, og det er et vigtigt skridt fremad
De nye test betyder, at alle elever får de samme opgaver, og kaldes lineære test.

De nye test betyder, at alle elever får de samme opgaver, og kaldes lineære test.

Sigrid Nygaard/Arkivfoto

Indland
30. oktober 2021

På mange lærerværelser vil de sikkert ånde lettet op ved udsigten til, at en helt stribe af de seneste års kontroltiltag i skolen snart er fortid. Både elevplaner, nationale test, kvalitetsrapporter og vurderingen som ikkeuddannelsesparat forsvinder nemlig i de kommende år, efter at et bredt politisk flertal er blevet enig om en ny aftale om et nyt evaluerings- og bedømmelsessystem for folkeskolen.

Topnyheden fredag om, at de nationale test bliver afskaffet, er dog en sandhed med modifikationer. Godt nok får testen et nyt navn: Folkeskolens Nationale Færdighedstest, og eleverne skal fra næste år kun testes i dansk og matematik. Men testes skal de i den grad. Faktisk skal alle elever fremover igennem mindst 12 obligatoriske test mod kun ti nu.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Børge Jacobsen

Ja, i de her konkurrence tider kan man lige så godt stemple de små fra staten af:

Du er god. Du er dårlig. Du er god. Du er dårlig. Du er god. Du er dårlig.

- Næsteeee...

Michael Slotsted

Vi bliver alle testet hele tiden.

Problemet er ikke test generelt. Problemet er, hvad vi gør med dem, der ikke er gode nok til at bestå de test. Og problemet er, hvem der har lavet dem.

De fleste makers of tests er inkompetente. Mit speciale er dansk, og jeg ved af erfaring, at der er så mange fejl i dansktesten, at den siger mere om kreatørerne end om dem, der fejler.

Så hvad gør vi? Færre tests? Bedre bedømmere? Anden karakterskala? Andet bedømmelseskriterie?

Nej, det, vi gør, er at fortsætte.

Jeg har eksempelvis skrevet ovenstående uden noget som helst løsningsforslag. Og det er SÅDAN, vi gør det.

Om hundrede år er alting glemt, og det eneste, du vil huske, er det, du lærte lige nu:

Fuck it.

Nej, Michael Slotsted, det, vi gør, er, at sikre, at undervisningen er kompetent, stabil og særligt rettet imod den enkelte elev. Der kan undervises rigtig meget i mindre klasser for prisen på det testcirkus, der er opbygget.
Men når der tales om unge menneskers færdigheder, er det, som om man slet ikke medregner de dannende 10 år i barneskolen...

Slv hvs jeg drppr vklrn kn mn stdg gdt ls dt dr str skrvt.

Det samme gælder, hvis jeg er ligeglad med kommaerne

Hvad er problemet? At man ikke er fin nok til at være fin med de fine? Vi bruger meget tid på ære, status og andet fnidder, og for lidt tid på at redde planeten.