Skoleforsøg
Læsetid: 10 min.

Forsøgsskole er sluppet for lange skoledage. Det har givet færre konflikter og større glæde

Folkeskolerne i Esbjerg er en del af regeringens frihedsforsøg. På Spangsbjergskolen betyder det, at skoledagen er kortet ned til fem timer om dagen for alle elever. Det gør undervisningen mere intens, men mindsker konflikter og koncentrationsbesvær, mener både elever og lærere

Liva Lausten (til venstre), Solomon Ram, Sebastian Meyer Thinnesen og Victoria Iwersen fra 9.a på Spangsbjergskolen er glade for, at skoledagene er blevet kortet ned til fem timer om dagen. De fik sjældent noget ud af de sidste timer, fordi de blev trætte, og koncentrationen røg.

Magnus Hove Johansson

Indland
22. november 2021

Tre piger har tømt deres kasser med papir, bøger og grej ud på gulvet i 6. b på Spangsbjergskolen, der ligger i nærheden af et højhusområde i det centrale Esbjerg. De bruger pausen mellem timerne til at få ryddet op. De fleste af drengene er en kort tur ude i solskinsvejret – selv om »der er mest rodet i drengenes skuffer«, som en af pigerne siger, da hun sætter sin skuffe på plads i reolen ved døren.

På tavlen er dagens skema sat overskueligt op med gul, grøn, rød og blå. Skoledagen startede klokken otte med en hel times matematik. Klokken ni var der en halv times pause, hvorefter eleverne havde naturfag, og nu skal 6. b have dansk. Efter en halv times middagspause slutter klassen dagen med kristendom, og så har de fri ligesom alle andre elever på skolen.

Spangsbjergskolen er nemlig en del af regeringens frihedsforsøg. Det betyder, at skolen, der er fusioneret med to naboskoler under navnet Cosmos, de næste tre år er sat fri til at drive skole uden at skulle leve op til de samme regler som resten af landets folkeskoler.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Lyder godt, er spændt på det faglige niveau når året er slut, men i sin tid sagde Rødovre forsøgscenter, eller rettere Statens forsøgscenter i Rødovre, at børn jo kunne lære ret meget, hvis de var koncentrerede på 3 uger, som man kunne bruge 3 mdr på det samme i en almindelig klasse. Lidt om det var der. Dengang man lavede projektorienteret undervisning med tværfagligt indhold, det gav virkelig trivsel i sær hos de store og skoletrætte børn, men det gav også meget arbejde til lærerne i klassen, og det blev droppet med overenskomstforhandlingerne i 2008, da blev det under Bondo meget fagforeningsminded, alt hvad der skete i skolen, og det gjorde ikke skolelivet bedre for hverken elever eller lærere at alt skulle egnes ud i kr. og øre.
Når jeg i dag på TV ser en skoleklasses lokale og undervisningsform med deres pc osv. tænker kors i hytten hvor det r--trist undervisning. Med disse forsøg, synes en del af det vi forsøgte i 80erne og 90erne at genopstå. Dejligt.

Jeg tror ikke, man har fundet den optimale indlæringsmetode - eller hvad der skal læres.

Måske bør man starte lidt tidligere - efter modenhed.

Måske bør man begynde med helt basale, der både skaffer os vores fødemidler, men også skader natur, diversitet og klima.

Måske bør man slutte af med hele det grundlæggende samfundskendskab, og lovgivningen der regulærer adfærd.

Ind imellem disse yderpunkter bør det rent boglige indarbejdes men imtegreret med praktiske gøremål. Og det afsluttende niveau bør ligge, så enhver kan fortsætte både med praktisk håndværksfaglig uddannelse og med videregående uddannelse,

Videre bør niveau for håndværksfaglig uddannelse øges, så niveauet kan placeres på niveau med akademiske uddannelser. Og så ehver håndværksfaglig uddannet kan springe over bachelorgraden, hvis de vil fortsætte med en akademisk baggrund.

I øvrigt bør politili og toldembedsmænd have en grundlæggende uddannelse, der giver mulighed for en eller flere akademiske overbygninger.

Det var ikke Bondo, som ønskede, at alt skulle tælles i timer og minutter, men derimod arbejdsgiverne.

Jeg har selv undervist på datamatikeruddannelsen, som er en kortere videregående uddannelse. Jeg havde stor succes med kun at undervise 20 minutter ad gangen, fordi mennesker ikke kan koncentrere sig længere tid. Til gengæld forlangte jeg fuld koncentration - og fik det - af de studerende. Jeg tror, det er samme forhold, som gælder for længden af skoledagen.

Den daværende regering havde en plan om, at idræt og bevægelse skulle integreres i skoledagen, og det lyder besnærende, men hvis lærerne ikke er mindede for det, er det en umulig opgave. Jeg tror heller ikke, det er godt for børn, som ikke er bogligt mindede.

Søren Kristensen

Hvad med en forsøgsskole hvor drenge og piger går hver for sig, bare for at se hvad der sker - især med drengene. Når man tænker på hvor dygtige pigerne er, alene fordi de udvikler sig hurtigere, kunne det måske også være en idé at lade drengene begynde skolen et år senere end pigerne - de af dem der har behov for det naturligvis.

Ikke i 2008, det var i 2013, under Corydon, i 2008 kom der en ændring. Meget af det vi arbejdede med i 80er og fremover, sprogtræning ide små klasser, læsevejledning, projektorienteret undervisning i udskolingen, vejledningarbejde vedr. uddannelserne.
der foregik utrolig meget i folkeskolen i de år, men det blev ændret i 2003 og ja derefter blev skolen anderledes indtil den nye skolereform kom, den har så taget pusten fra folk. Men meget af det de laver nu som forsøg, har i forsøgt før. og med godt resultat.

Anders Sørensen

Hold nu op. Alle ved, at man bør arbejde 37 timer om ugen, gå i skole 37 timer om ugen, kneppe 37 timer om ugen, sove 37 timer om ugen, være online 37 timer om ugen, tælle til 37 37 timer om ugen.

37 (ca.) er det magiske tal.

Josephine Kaldan

Bare skoledagen var kortere flere steder.

Clara Lyng Bloch

Tak for en god artikel. Den er meget specifik og jeg synes der mangler et vigtigt og interessant perspektiv i artiklen om hvordan beslutningsprocesserne ifht. Hver enkelt skoles nye form/fokus. Har været. Var det kommunen der besluttede skolernes nye fokus? Var det skolelederen eller skolebestyrelsen eller lærerne? Det fortæller noget om nærhed/indragelse/motivation som jeg mangler.