Kommunalvalg
Læsetid: 8 min.

På Røsnæs frygter borgerne, at en bro til Jylland vil ødelægge landskabet

Foreninger og borgere fra Kalundborg, Samsø og Odder kæmper for lokalpolitikere, der vil gå imod en Kattegatforbindelse og lægge pres på Christiansborg. I flere andre kommuner landet over fylder lignende store infrastrukturprojekter op til valget
Hvis forbindelsen mellem Jylland og Sjælland bliver en realitet, vil broen ramme Røsnæs yderst til højre i billedet.

Hvis forbindelsen mellem Jylland og Sjælland bliver en realitet, vil broen ramme Røsnæs yderst til højre i billedet.

Sigrid Nygaard/Arkivfoto

Indland
12. november 2021

Set fra den lille havn råder fred og ingen fare hele horisonten rundt. Det blæser, javel, og bølgerne vælter ind over badebroen, men dog ikke vildere, end at en vinterbader er hoppet i vandet og har sat kurs i retning mod den smalle landtange. Røsnæs. En klat moræneler og aflejringer, som seneste istid spartlede nogle kilometer ud i farvandet mellem Sjælland og Jylland, inden isen trak sig tilbage og overlod landtangen til de mennesker, som siden har opført stendysser og senere gårde, småbyer, sommerhuse og ude på spidsen et enkelt fyrtårn, der er fredet.

Står det til Folketinget, kan der om nogle år føjes en ny, radikal landskabsændring til området: Kattegatforbindelsen. En bro, der skal strække sig fra Røsnæs ud over Kattegat til Samsø, tværs over øen og videre til Hou syd for Aarhus.

»Det er alvorligt det her. Det er virkelig uhyggeligt, hvis de kommer igennem med det her,« siger Niels Erik Danielsen, der er medstifter af Den Ny Kattegatkomité og kandidat for Enhedslisten til kommunalvalget i Kalundborg.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Hvis man bygger den fuldstændigt overflødige forbindelse, vil det ikke kun ødelægge Røsnæs, men også Samsø. Samsø, som er ved at blive verdenskendt for at være CO2-neutral, og som får besøg af folk fra hele verden, som vil se hvordan samsingerne gør. Støt kampen imod denne forbindelse.

Tajs Køngerskov, Lillian Larsen, Anders Graae, Ine Jeppesen, Ole Olesen, Gert Romme, Erik Winberg, erik pedersen, Arne Albatros Olsen, Morten Bo Johansen, Marianne Stockmarr, Per Torbensen, Lars Løfgren, Ditte Bjerregaard, Carsten Munk, Anne Søgaard, Kim Houmøller, Lisbeth Nykjær og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Regnedrengene har et seriøst problem. Femernforbindelsen bliver en konkurrent til Storebælt. Hvor meget en Katteforbindelse vil påvirke økonomien oveni, kan de fleste vel nok regne ud. Udover en altødelæggende naturødelæggelse af Røsnæs og det sydlige Samsø, er projektet en hån mod natur og miljø, samt os mennesker der har brug for rekreation.

Lillian Larsen, Jens Christensen, Eva Schwanenflügel, Carsten Munk, Erik Winberg, erik pedersen, Arne Albatros Olsen, Morten Bo Johansen, Marianne Stockmarr, Per Torbensen og Lars Løfgren anbefalede denne kommentar
Morten Bo Johansen

Det værste er måske, at alle disse kæmpe infrastrukturprojekter nok vil komme til at stå og grine af os om et par årtier, fordi elbils-eventyret viste sig at være et fatamorgana: Flere af de komponenter, som er nødvendige for at producere dem, som nikkel, kobolt og mangan, er ved at slippe op. Hvad sker der, når ikke blot Danmark, men hele verden vil køre i elbiler? I øvrigt sidder Kina på næsten hele produktionen af disse materialer. Rent politisk, vil vi derfor komme i et helt ekstremt afhængighedsforhold til et land, som vi har et anspændt forhold til. Regeringens infrastrukturplan kunne lige så godt have været lavet for 100 år siden - mere asfalt til flere biler er essensen af den, og den bringer os på glatis, både politisk og økonomisk.

Lillian Larsen, Eva Schwanenflügel, Carsten Munk, Erik Winberg og Arne Albatros Olsen anbefalede denne kommentar

Det ville vel også være mere moderne og funktionelt med en nedgravet tunnel, den kan udføres meget mere diskret og skånsomt for miljø og omgivelser, samtidigt med at forbindelsen så vil blive uafhængig af vind og vejr.

Personligt forestiller jeg mig at man vil kunne bruge elementfabrikken på Lolland som i forvejen skal fremstiller elementer til Femern forbindelsen. Det vil i mange år opretholde rigtigt mange gode jobs, som vil kunne hæve hele Lolland med omgivelser til et helt nye niveau.

Forbindelser i mellem landsdele give ikke kun økonomiske fordele, men også kulturelle og menneskelige, man vil komme hinanden mere ved og interagere mere, det synes jeg der personligt er meget mere brug for i vores lille land, især i mellem København kontra resten af landet, for ellers er jeg bange for, at vi på sigt bliver alt for forskellige og vokser fra hinanden. Jeg ser allerede tendenserne indenfor f.eks. , bosætning, boligpriser, kulturelt, politisk ståsted osv.

Nye "sammenholdsforbindelser" bør dog også i dag mindst være med cykelsti, og gerne også med gang mulighed og selvfølgelig bør jernbanen altid indtænkes.

Vi er et lille land, vi bør binde det bedre sammen og komme hinanden mere ved, det vil give bedste forståelse for hinanden og også give mere lige muligheder landsdelene i mellem.

Svend-Erik Runberg

Jeg går ind for en Kattegatforbindelse, - MEN!
1. Det skal kun være en jernbane for el-drevne højhastighedstog!
2. Forbindelsen skal være en tunnel, - som minimum under Samsø og Røsnæs.
En sådan forbindelse, - med tilslutning fra Nord- og Sønderjylland, vil overflødiggøre al indenrigsflyvning i Danmark.
Når man kan bygge et tunnelsystem som Metroen (som er FREMRAGENDE!), kan man også etablere en Kattegatforbindelse uden at ødelægge Samsø og Røsnæs!

Jens Mose Pedersen

Bro - nej tak, nej tak, nej tak.

Lillian Larsen, Eva Schwanenflügel og erik pedersen anbefalede denne kommentar
Arne Albatros Olsen

Tidstyranniet og bruttonationalproduktet !

Dette diabolske makkerpar, fuck dem.

Lad os leve med langsommeligheden.

Lillian Larsen, Eva Schwanenflügel, Carsten Munk og Erik Winberg anbefalede denne kommentar

Jeg er helt med på, at det, der skal gøres, skal gøres i tide, og ikke i sidste øjeblik.

Men i disse tider, hvor klimaet er en meget vigtig parameter, og det må forventes at både godstransport på landevej samt privat-billismen bliver reduceret, har jeg svært ved at se, at dette projekt er det helt rigtige svar på tidens store problemer.

Har man i øvrigt indregner miljøbelastningerne ved fremstilling af cement og andre materialer i projektet?

Søren Mortensen

Nu skal der bygges bro igen. Dette digt er en pligt, dette digt mit endeligt, det bliver ikke fredeligt!
Næ, faktisk vil jeg skrive mig imod Kattegatforbindelsen, Røsnæsbroen, A Highway to Hou, Troubled Bridge over Water.
En agitprop af den ægte samfundsnedbrydende eller ægte samfundsopbyggende slags
men trods mine gode meninger (ikke samfundsinternaliserede!)
som f.eks. at alt ØST for Roskilde, (til og med Dragør,) skal holde sig væk fra alt VEST for Roskilde, er jeg ingen stor meningsdanner, jeg er ingen
Reagan, jeg er en bange anelse for at nogen vil argumentere
bedre end mig og trække min prop ud flyder jeg med badevandet
gennem kloakken og lige ud i Fjorden
(så bliver der heller ikke badning denne sommer:
“Der er lort i vandet.”)

Jeg vil bekende, at jeg faktisk elsker broer: Jeg elsker broer.
Jeg elsker Øresundsbroen, begge hænder på hjertet, elsker
Øresundsbroen:
Mellem 1658 og 2000 var Danmark ikke en del af Skandinavien
Kontinentets halvø, badebro og et par holme og så
Årtusindeskiftet
over sundet blev der bygget en katedral værdig til
bagsiden af en
1000 krs seddel:
Øresundsbroen er vores årtusindes katedral, den dejligste vi har, det siger jeg, og jeg er fra Roskilde, og vores er ren UNESCO.

Jeg vil bekende at jeg er brostensalvorligt imod broprojekter, især den over Kattegat fra Røsnæs, det skulle til folkeafstemning og afstemningen skulle boykottes, Information undersøge hvor mange penge sådan en afstemning koster, skattekroner hostet lige ned i badevandet og så ud med det også, nu!, Folkebevægelsen mod Broer, Broxit,
vi vil stå på det brostensbelagte Christiansborg og råbe mod det bonede, vi kan afholde kamp, holmgang, og kaste vores underlag mod hinanden, jeg er klar til at blive
radikaliseret jeg er yderligtgående
inderligt
imod flere projekter
!Vi skal ikke brænde broer men vi skal heller ikke bygge nye!
det bliver et JA til et NEJ
herfra.
hr. transportminister, MR. BENNY ENGELBRECHT, tear down this bridge!

Journalisten forholder sig lidt undrende til, at dette emne også indgår i den kommunale valgkamp. Men det kan altså ikke være så svært at forstå, at Kattegatforbindelsen fylder i den kommunale valgkamp - også i Lejre, hvor jeg bor. Der skal jo gå højhastighedstogforbindelse og udbyggede motorveje igennem vores landskaber. Allerede i dag er støjen fra Holbækmotorvejen gennem Lejre over de anbefalede grænseværdier og den vil jo øges betydeligt. Landskabelige værdier vil gå tabt, beboerne blive stresset og syge af støjen og så er der jo hele CO2 problemet, især hvad anlæg og yderligere biltrafik vil betyde. Alt det må vores kommunalbestyrelser forholde sig til og lægge pres på moderpartierne om, at dette Babylon til 116 mia for at komme en time før til Århus er galmandsværk - undtaget selvfølgelig lige selvfølgelig, hvis man er medlem af Venstre eller LA. For dem er frihed jo at komme så hurtigt fra A til B i deres firehjulstrækkere....

Lillian Larsen, Carsten Munk, Eva Schwanenflügel og Ole Olesen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

John Reynolds, politikerne flyver da..
Selv en Kattegatforbindelse er for langsom for dem.

Deres firhjulstrækkere promoverer de, når de skal i bageren herhjemme, eller nyder suset af ubegrænsede hastigheder på autobahn, hvis de lige skal et smut sydpå.

Anders Thornvig Sørensen

Hvis man gør sig den ulejlighed at læse lidt i rapporten, inden man drager håndfaste konklusioner ud fra den, vil man opdage et par ting.

For det første taler rapporten om både jernbane- og vejforbindelser. For det andet lader rapporten valget mellem linjeføringer over Røsnæs eller Asnæs stå åbent. Rapporten opregner de respektive fordele og ulemper mellem alternativerne.

For det fjerde fravalget af en linjeføring over Sjællands Odde og Djursland.

Jeg synes der er en ret indlysende miljømæssig fordel ved, at folk kan køre med bil eller tog direkte fra Århus til Sjælland i stedet for at tage omvejen over Fyn. Der er en færgeforbindelse, kan man indvende. Ja, i princippet behøvede vi ikke en eneste bro i Danmark, alt ville kunne klares ved bådfart. Husk det, kære læser, næste gang De tager gåturen fra Tivoli til Amager.

Så længe en fast forbindelse føres over det sydligste eller mellemste Samsø, vil den landskabsmæssige skade være forholdsvis begrænset. Langt værre vil det være at føre forbindelsen over øens nordligste del. Men for Samsø vil det være økonomisk vigtigt, at der skabes forbindelse med øens eget vejsystem.

Meningerne på øen er delte. Men hvis den nuværende udvikling blot fortsætter, bliver øen til sidst mere eller mindre folketom. Og så er det jo ikke svært at være CO2 neutral. For 100 år siden havde øen otte tusind indbyggere. Det var dengang de omkring fem forskellige aviser hver dag blev fragtet med slæde over isen fra Jylland om vinteren. Det var ikke en verden jeg længes tilbage efter. Men at øen langsomt skal tømmes for mennesker, er der ikke nogen virkeligt god begrundelse for.

Anders Thornvig Sørensen

For det tredje valget mellem forskellige tilføringsruter over land. Dén faldt ud.

Brian W. Andersen

@ Kim Houmøller

Regnedrengene har aldrig et problem for stort til at det ikke kan løses med lidt kreativ regnearksprogrammering. Dem som tager beslutningerne ud fra regnedrengenes resultater vil kun have "fakta", som understøtter den holdning de i forvejen havde. Får de ikke det, så begynder de lynhurtigt at lede efter nye regnedrenge, som kan og vil give dem dette, De to eneste virkeligt seriøse problemer regnedrengene har er hvordan de beholder deres job og hvordan rykker op til næste lønramme i hierarkiet.

Hvis de aktuelt stærkeste interesseparter blandt og/eller bag beslutningstagerne vil have en bro. så er en bro præcis hvad vi får og alle offentliggjorte beregninger skal nok "bevise" hvilken fantastisk god idé den er. Sådan har det været siden 80'erne, hvor NPM, NPG, hastigt stigende amerikanisering og anglisering inficerede al dansk politik, samtidigt med at Danmark havde fået sin første generation af brune mennesker som (nogle) hvide mennesker kunne hade og kaste skyld på. Siden da er de fleste politiske holdninger og dagsordener blevet videnskabeliggjort, fordi man kan argumentere imod en holdning, men man kan ikke argumentere imod "videnskabelig empiri" og "matematisk bevis".

Hvis vi som almindelige borgere ikke vil have en bro, så er det faktisk os, der har et seriøst problem. Og lige nu er det blandt andre borgerne på Røsnæs, der må kæmpe for at finde en løsning på problemet.