Klima
Læsetid: 3 min.

»Klart en god idé«: Vismænd anbefaler at skrotte udskældt klimarabat til pluginhybrider

Mens regeringen og dens støttepartier booster salget af pluginhybrider med milliardstor skatterabat, har eksperter og studier fastslået, at bilerne slet ikke er grønne. Nu opfordrer vismændene til så hurtigt som muligt at fjerne klimarabatten
Det giver ikke nogen klimagevinst. Det er spild af en hel masse penge, siger professor i transportøkonomi Mogens Fosgerau om skatterabatten til hybridpluginbilerne.

Det giver ikke nogen klimagevinst. Det er spild af en hel masse penge, siger professor i transportøkonomi Mogens Fosgerau om skatterabatten til hybridpluginbilerne.

Peter Hove Olesen

Indland
8. december 2021

Skatteminister Morten Bødskov har flere gange omtalt pluginhybridbiler som »en grøn bil« og kaldt det buldrende salg af dem for en »grøn revolution«.

Eksperter har dog længe kritiseret de kombinerede el- og benzinbiler for slet ikke at være grønne. Tværtimod viser undersøgelser, at pluginhybrider i virkeligheden udleder to til fire gange mere CO2 end forventet og i mange tilfælde er lige så klimaskadelige som almindelige benzin- og dieselbiler.

Det Miljøøkonomiske Råd – også kendt som vismændene – anbefaler derfor nu, at regeringen straks dropper den milliardstore skatterabat, som i øjeblikket gives til de udskældte biler.

Det skriver vismændene i deres nyeste rapport offentliggjort tirsdag middag.

Vismændene lægger i rapporten vægt på, at flere nye analyser påpeger, »at plugin-hybridbiler ikke kan leve op til de lave CO2-emissioner, der oplyses fra fabrikantens side«.

»Formandskabet anbefaler derfor, at den nuværende afgiftsfritagelse af pluginhybridbiler fjernes så hurtigt som muligt, da denne skaber et for stort incitament for husholdningerne til at købe biler, der potentielt ikke er mere grønne end andre konventionelle biler,« skriver vismændene.

Ekspert: Spild af penge

For at fremme salget vedtog regeringen, De Radikale, SF og Enhedslisten sidste år, at pluginhybriderne skulle have en klækkelig skatterabat i form af en afgiftsnedsættelse på gennemsnitligt 108.700 kroner pr. bil.

Siden har salget buldret afsted. Pluginhybrider har indtil videre udgjort knap 21 procent af det samlede bilsalg i 2021, mens hver fjerde solgte bil i oktober og november var en pluginhybrid. Til sammenligning udgør rene elbiler kun 12 procent af de solgte biler i 2021.

Ifølge den politiske aftale skal skatterabatten kun gives til biler, »der udleder under 50 gram CO2 pr. km«. Professor i transportøkonomi Mogens Fosgerau fra Københavns Universitet forklarer dog, at plugin-hybrider ifølge en stor international undersøgelse udleder mellem 49 og 174 gram CO2 pr. kørt km og altså ikke bør kunne få klimarabatten.

Mogens Fosgerau er derfor enig i, at pluginhybriders skatterabat bør fjernes hurtigst muligt.

»Alt, hvad vi kan se af tal, siger, at det ikke giver nogen klimagevinst. Det er spild af en hel masse penge. Det er biler, som på papiret ser grønne ud, men som ikke er grønne,« siger han.

Jeppe Juul, seniorrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling og ekspert i grøn transport, er enig.

»Det er klart en god ide at følge vismændenes anbefaling. Intet tyder på, at den skatterabat til plugin-hybrider afspejles i mindre klimabelastning,« siger han.

Minister savner danske tal

Information har tidligere beskrevet begge de studier, som vismændenes anbefaling baserer sig på.

Det ene studie er baseret på ​brugerundersøgelser af omkring 100.000 biler fra Tyskland, Holland, Norge, USA, Canada og Kina og konkluderer, at pluginhybriderne i realiteten udleder to til fire gange mere CO2, end man hidtil har antaget.

Både Enhedslisten og SF opfordrede dengang til, at man genåbnede aftalen, men De Radikale holdt fast i, at man først skal ændre på afgiftsrabatten i 2026. Fra dette årstal har EU-Kommissionen nemlig vedtaget, at kun rene elbiler kan regnes som grønne.

Morten Bødskov skriver i en mail, at det er »en helt fair debat om, hvorvidt pluginhybridbilerne reelt er grønne«, men mener, der er »brug for at få mere viden om bilernes reelle CO2-aftryk i Danmark«. 

»Her er udfordringen, at vi ikke har tal for de danske bilejeres opladningsmønstre. Derfor bliver der alt for ofte henvist til udenlandske undersøgelser, som jeg gerne vil advare mod at overføre direkte til Danmark,« skriver ministeren og tilføjer, at Skatteministeriet derfor har igangsat en undersøgelse om pluginhybridernes kørselsmønstre i Danmark.

»Det vil give os et bedre grundlag for at træffe beslutninger om afgiftsniveauet.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Alle personbiler over f.eks. mellemklasse afskaffes. Og nej det er ikke et udtryk for misundelse, men blot sund tankevirksomhed.

Per Larsen Andersen, Svend-Erik Runberg, erik pedersen, Kirstine Knudsen og Carsten Munk anbefalede denne kommentar

En fantastisk ide. Hybrid er oftest ikke bedre end diesel men har en feelgood.
Jo, det er lige præcis misundelse. Du kan jo sætte afgiften på benzin/diesel & vægtafgiften (kun for den ekstra vejskade en tungere bil påfører) op så større og tungere biler betaler mere; indføre en betalingsring hvor der er nok offentligt transport hvis det er pga af global og lokal forurening. Ellers er et forbud ren misundelse.

Mærkelig diskusion, men nej det er ikke misundelse. Store biler er mere klimabelastende end små både produktion, drift og destruktion !!!

Per Larsen Andersen, Svend-Erik Runberg, erik pedersen, Kirstine Knudsen og Carsten Munk anbefalede denne kommentar

Den eneste måde biler kan blive grønne på er ved hjælp af grøn maling.
El-bilerl, der er tab ved elproduktion, el-tansport, ladning og virkningsgrad i bilerne. Hvor mange km skal en Tesla køre inden energibalance, nej vel.
Kom nu ned på jorden med begge ben!

Eva Schwanenflügel, Kristian Hjordt Beck, Frederikke Nielsen, erik pedersen, Bent Nørgaard, Steen K Petersen og John S. Hansen anbefalede denne kommentar

Plug-in hybrider reducerer forbruget, og dermed udledningen med mere end 50%. En PHEV er en erstatning for en tilsvarende fossilt baseret bil, og tilpasset vort begrænsede daglige kørselsbehov. At købe en flere tons tung elbil med et gennemsnitligt kørselsbehov er simpelthen ødselhed med ressourcer.

Pudsig artikel og valg af offer (Plug-in hybrider), når mere end halvdelen af bilsalget er sorte fuldt fossilt baserede biler, som vel at mærke har væsentlig højere udledning jf. samme kildemateriale som nævnte undersøgelse. Når plug-in hybrider har udledning mellem 49 og 174 gram CO2 Per km, så er de 174 jo en ekstremværdi.

Jeg er nu ikke helt sikker på, at hybridbiler er dårlige for miljø og klima i alle tilfælde.

Vi har en svensk nabo, der har en ret stor diesel-hybrid. Men det er af nyeste type, der klarer omkring 160 km på en opladning om sommeren, og mindre på den kolde årstid.

Han har cirka 62 km til jobbet, og lader hjemme. Og på snart 1½ år har han faktisk ikke købt en eneste dråbe diesel, men har klaret sig med strøm fra hjemmet. Det ændres dog for en enkelt gangs skyld dette år til jul, hvor de denne gang skal til deres datter og svigersøn i Strömsund.

Men der er altså , og for længe siden, kommer brinthybrider på det europæiske marked. Og sidst jeg talt dem op, i foråret, var der 21 forskellige.

Disse brinthybrider udleder simpekt hen ingen co2 overhovedet. Desuden er der flere firmaer, bl.a. Siemens i Sverige, der fremstiller små brintanlæg bl.a. til hjemmebrug, der skaber brint ved hjælp af kun vand og solceller.

Og det seneste jeg så omkring disse små anlæg, var et hollandskfremstillet brintanlæg, der kan klappes sammen, og medbringes i er autocamper. Og på campingpladsen kan det fremstille brint - også af sol og vand, så autocamperen kan køre videre.

Derfor tror jeg simpelt hen ikke på, at hverken politikere eller deres rådgivere er ordentligt informerede. Som så meget andet i dansk politik, agerer alt for sent, men gør det desværre på gammel og uaktuel viden.

Mogens Kjær, Svend-Erik Runberg, Frank Borchorst og Leanette Nathalia Chresta Jensen anbefalede denne kommentar

En Tesla 3, den billigste model, vejer 1850kg. En Skoda Octavia 2.0 diesel vejer 1350 kg. Differencen er 500 kg i Skodaens favør! De ekstra 500 kg er ikke gratis på miljøregnskabet at flytte, specielt ikke hvis man har hang til rask kørsel. Nu campere konen og jeg en hel del i hele Europa. Der er en elbil helt yt, som I helt. De store elbiler, der kan og må trække over 1400kg, kan maks køre 200km på en opladning med en campingvogn på slæb. Så bliver der langt til Rom. Meget snak om transport med el som energikilde er tro, og kun tro. Brint kunne være en uudtømmelig kilde til energi. Adskil vand ved elektrolyse med strøm fra møller.

Bent Nørgaard tag toget til Rom

Mvh Hanne Pedersen

Eva Schwanenflügel, Asiya Andersen og Carsten Munk anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

Mens vi (altså ikke mig, for jeg kører på cykel) venter får vi måske opsat nogle flere af de ladestandere der tydeligvis efterspørges, hvorefter det måske også giver lidt mere mening at se på kørselsmønstre.

Svend-Erik Runberg

Omkring 1980'erne fik jeg og mange andre lagt en gastank i vore benzinbiler. Så kunne vi køre på naturgas, og skulle vi løbe tør, kunne vi umiddelbart under kørslen skifte over til benzin, og således køre til nærmeste gas-tankstation. - Gas var meget billigere end benzin.
Tænk om det var/kan blive muligt tilsvarende at "bygge" eksisterende biler om til brint-hybrid biler?
Enorm ressource besparelse hvis eksisterende, velfungerende biler ikke skulle kasseres, men blot bygges om.

@ Bent Nørgaard,

Vi har en Opel Insignia Stationscar på diesel , automategear og 4-hjulsdrift. Den har en egenvægt på 2.062 kg, og må trække 1.700 kg på krogen. Vi har også en finskbygget campingvogn med totalvægt på præcis 1.700 kg.

Men vi venter altså på en brint-hybrid, der lovligt kan gå med disse 1.700 campingvogn, og i øvrigt køre mindst 200 km på en ladning. Desuden har vi en lille og ganske kompakt USA-bygget traktor, som den lokale mekaniker er ved at bygge om til brint.

Og når traktoren er klar, lige nu ventes der på en speciel tank fra Holland. Så køber vi et af disse anlæg, fra Siemens i Sverige, der løbende fremstiller brint til lagertank ved brug af solceller.

@ Svend-Erik Runberg,

Der fremstilles stadig biler til gasdrift, og der fremstilles gasanlæg til eftermontering

Og der kan faktisk købes bilgas på mange tantanlæg rundt om i Europa. I nogle lander er det mere udbredt end i andre lande. Og jeg tror da også, at dette fås i Danmark.

Men brint som drivmiddel er i meget stor fremdrift i Europa.Det kan allerede nu købes på mange tankanlæg i Tyskland og Østrig med flere. Det hænger sammen med, at der gennem de seneste 3 år er kommet mange brint-biler på markedet. Og en række store bilproducenter satser ganske meget på brint-biler i disse år.

Svend-Erik Runberg

@Gert Romme
Ved du om man, - som dengang med gas, relativt nemt og billigt kan "ombygge / tilbygge" en eksisterende benzinbil til OGSÅ at kunne køre på brint?
- Det er her jeg øjner en hurtig og ressource besparende opstilling.
Venlig hilsen