Interview
Læsetid: 8 min.

Pioner i bæredygtig uddannelse: Vi skal tænke uddannelsessystemet fundamentalt anderledes

Vores uddannelsessystem er baseret på vestlige værdier som materialisme, individualisme og økonomisk vækst. Det har fungeret indtil nu, men hvis vi vil skabe et uddannelsessystem, der uddanner bæredygtigt, er der presserende behov for at gå væk fra den model, siger den britiske professor emeritus i bæredygtig uddannelse Stephen Sterling
Bæredygtig uddannelse i hele uddannelsessystemet vil kræve, at børn, unge og voksne får nogle langt mere dynamiske færdigheder i skolen og uddannelsessystemet, end de gør i dag. Følelsesmæssig intelligens, økofærdigheder, systemforståelse og kritisk tænkning er ifølge Stephen Sterling nøgleord i dette skift.

Bæredygtig uddannelse i hele uddannelsessystemet vil kræve, at børn, unge og voksne får nogle langt mere dynamiske færdigheder i skolen og uddannelsessystemet, end de gør i dag. Følelsesmæssig intelligens, økofærdigheder, systemforståelse og kritisk tænkning er ifølge Stephen Sterling nøgleord i dette skift.

Sigrid Nygaard/Arkivfoto

Indland
13. december 2021

Stephen Sterling har arbejdet for det, der kaldes bæredygtig uddannelse, i mere end 40 år. Først i skoler, så i ngo’er og i de seneste mange år i universitetsverdenen.

At klistre et par kurser om klimakrise og bæredygtighed til uddannelserne, som man er begyndt at gøre mange steder, har ifølge ham alt for begrænset værdi i forhold til alvoren af de udfordringer, vi står over for. Bæredygtig uddannelse handler derfor om at tænke uddannelse fundamentalt anderledes, end vi gør i dag, forklarer Stephen Sterling, der er professor emeritus i bæredygtig uddannelse ved Plymouth University i Storbritannien.

Sterling har netop været i Danmark for at tale ved en konference om emnet arrangeret af Gymnasiernes Klimaalliance, VUC Verdensmålsforum, Erhvervsskolenetværk for FN’s Verdensmål. Information møder ham bag DGI-byen på et gråt og regnfuldt Vesterbro i København til en snak om, hvad bæredygtig uddannelse egentlig er for en størrelse.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Wolfgang Mostert

"Det store spørgsmål er så hvordan." Tja, artiklen gjorde mig ikke klogere på det.

Jan Fritsbøger

kan desværre ikke læse artiklen, men det ser ud til at den understøtter de bud på en bedre fremtid jeg længe har advokeret for,
for problemet er jo netop de vestlige værdier "materialisme, individualisme og økonomisk vækst."
og en mere bæredygtig (og langt bedre) fremtid bør være baseret på, "nøjsomhed, empati og ydmyghed"
som jo er alternativerne til de gældende "vestlige værdier", og her ligger sådan set også en opskrift på hvordan,
for vi skal lære vore børn ( og os selv ) at livet ødelægges af egoisme og grådighed, og vi har mulighed for et bedre liv ved at droppe de negative værdier og stræbe efter dem som faktisk giver trivsel,
man bliver simpelthen glad af at tænke empatisk, og man mistrives af at tænke/handle egoistisk,
faktisk ved mange godt at man får en god fornemmelse af at gøre noget for andre,
alene at tænke mere på andre og mindre på sig selv gør en stor forskel, og så kommer de uegennyttige handlinger sådan nærmest af sig selv.

Inger Pedersen, Steen K Petersen, Uffe Gammelby og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar

En perspektivgivende artikel, som er refleksiv og retningsanvisende - uden at give konkrete manualer. Pointen er imidlertid netop at fremgangsmåderne og operationalisering af en omstilling, som indlejrer helhederne i ikke blot menneskehedens, men også naturens/klodens behov, skal findes via demokratisk proces - og ikke ved at nogle få 'genier' og ideologer ordinerer kuren. Sidstnævnte forestilling hører jo netop til en utilstrækkelig og forarmende håbstrategi (som vi kender til hudløshed), der fratager klodens befolkninger såvel indflydelse som ansvar.

Jan Fritsbøger, Arne Albatros Olsen, Morten Larsen, jens christian jacobsen, Inger Pedersen, Flemming Berger og Jens Ole Mortensen anbefalede denne kommentar