Statsstøttede rederier
Læsetid: 8 min.

Selv om danske rederier kan se frem til en formidabel indtjening, får de millioner i statsstøtte

Hvorfor skal handelsflåden have statsstøtte, når rederierne har udsigt til kæmpeoverskud? Det er godt og fornuftigt, mener skatteminister Morten Bødskov og rederierne, mens SF og Enhedslisten foreslår ændringer
En håndfuld af blandt andet tidligere kaptajner og sømænd har sidste år etableret en arbejdsgruppe, der kalder sig ’Statsstøtte i det blå’. Gruppen kritiserer i første omgang, at det er praktisk talt umuligt at få oplyst den reelle størrelse af statsstøtten til rederierne. På billedet er det verdens største containerskib Marstal MÆRSK.

En håndfuld af blandt andet tidligere kaptajner og sømænd har sidste år etableret en arbejdsgruppe, der kalder sig ’Statsstøtte i det blå’. Gruppen kritiserer i første omgang, at det er praktisk talt umuligt at få oplyst den reelle størrelse af statsstøtten til rederierne. På billedet er det verdens største containerskib Marstal MÆRSK.

Kasper Løftgaard

Indland
28. januar 2022

Midt i december var skatteministeren indkaldt til samråd om statsstøtten til den danske handelsflåde. Men selv om samrådet varede en times tid, kom Morten Bødskov (S) ikke med mange konkrete oplysninger om, hvor mange millioner kroner danske rederier hvert år modtager fra skatteyderne. Og ministeren var heller ikke til sinds at ændre ved statsstøtten.

»Vi er verdens 11. største flagstat opgjort på bruttotonnage (angivelsen af et skibs størrelse, red.), og rederivirksomhederne står for cirka en femtedel af Danmarks samlede eksport. Det skaber aktivitet og job rigtig mange steder i landet. Lad os fortsætte med det,« sagde ministeren.

»Uden danske statsstøtteordninger, som bringer beskatningen på et internationalt, konkurrencedygtigt niveau, er det svært at forestille sig, at rederivirksomhederne kan blive ved med at drive virksomhed fra Danmark,« lød hans konklusion.

Den bakkes op af brancheforeningen Danske Rederier. Viceadministrerende direktør Jacob K. Clasen kalder støtteordningerne for »velfungerende og nødvendige ordninger for det erhverv, vi repræsenterer«.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Niels-Simon Larsen

Rederierne er vel bare blevet socialistiske.

Søren Fosberg

Nævn en industri i hele verden der ikke har grabberne nede i borgernes lommer.

kjeld jensen, Inge Lehmann, Flemming Berger, Torben Arendal, Arne Albatros Olsen, Carsten Munk, Jeppe Bundgaard, Hanne Utoft, Per Torbensen, Jan Fritsbøger, Niels-Simon Larsen og Alvin Jensen anbefalede denne kommentar
Jan Fritsbøger

jamen er det da ikke vigtigt at vi alle deltager i forsørgelsen (forgyldningen) af den besiddende klasse, og ikke kun deres ansatte ?
der skal jo være råd til at vise pøbelen hvor totalt overlegne "fine" mennesker er så de ikke opdager nasseriet, men tror på løgnen om hvor nyttige og vigtige nasserne er for os alle.
er jo derfor man taler om at ejeren har "skabt" sin virksomhed, men det er jo de ansatte som skaber al værdi, incl ejerens privatforbrug og hans besiddelsers (penge)værdi.

Søren Fosberg, Inge Lehmann, Estermarie Mandelquist, Torben Arendal, Steen K Petersen, Karsten Nielsen, Inger Pedersen, Carsten Munk, Jeppe Bundgaard, Hanne Utoft, johnny volke og nils valla anbefalede denne kommentar

Kan det virkelig være rigtigt at rederier der sejler på bekvemmelighedsflag bidrager til statskassen? Hvordan?

Mærsk har lejet sig ind på havnen i Kalundborg hvor deres container-håndtering fremover skal være. Men i modsætning til alle andre havne i Danmark, hvor havnearbejderne har "entrepricen" på at læsse/losse skibene, har Mærsk aftalt med Kalundborg kommune, at Mærskś egne skibsbesætninger (underbetalte østasiatere) selv kan læsse/losse skibene !!!

Søren Fosberg, Kurt Rye Damkjær, kjeld jensen, Inge Lehmann, Estermarie Mandelquist, Niels-Simon Larsen, Torben Arendal, Kim Houmøller, Klaus Kristensen, Steen K Petersen, Carsten Munk, Arne Albatros Olsen, Marianne Jespersen, Karsten Nielsen, Jan Fritsbøger og Hanne Utoft anbefalede denne kommentar

Well. Siden Schlutter har Mærsk jo nærmest selv kunne skrive alle love der gælder søfart. Rederierne havde det fint i forvejen, men med DIS lovens indførelse ved daværende industriminster Nils Wilhjelm (han blev belønnet med en bestyrelsespost i A.P. Møller for veludført dåd) stak det helt af og Dannebro blev reelt et bekvemmelighedsflag. Stort set alle menige danske sømænd mistede deres arbejde i de efterfølgende 10 år fordi grådigheden i branchen var total ..............

Søren Fosberg, Kurt Rye Damkjær, Inge Lehmann, Troels Ken Pedersen, Dan Jensen og Jan Fritsbøger anbefalede denne kommentar
Mikael Velschow-Rasmussen

Følgende citat siger vel alt om Hr. Brøns:
- "Hvis ikke vi havde tonnageskatteordningen, ville danske skibe udflage. Derfor ville statskassen ikke få de penge, som rederierne i dag sparer i selskabsskat ... "

Nu er det vist sådan, at de penge som rederierne IKKE betaler i skat ikke kan opgøres som penge der kommer ind i statskassen. Og det vil sige at hele argumentet om at udflagning ville gi' færre penge i statskassen IKKE holder !

Så bare afsted til de varme lande Møller, i bidrager alligevel ikke til samfundsøkonomien !

Men lad os nu se, om ikke Møller alligevel gerne vil blive i Danmark, og blandt meget andet være kulturmæcen og ambassadør for Danmark.

Søren Fosberg, Kurt Rye Damkjær, Inge Lehmann og nils valla anbefalede denne kommentar