Scandinavian Star
Læsetid: 6 min.

Eftersyn af Bahamas-skib øger kritik af myndighedssvigt i Scandinavian Star-sag

I december 1983 besigtigede Søfartsstyrelsen det Bamahas-flagede skib Scandinavia, inden det blev sat i rutefart mellem København og Oslo. Det husker både overstyrmanden og kaptajnen. Det har betydning for en pågående undersøgelse af myndighedernes rolle i forhold til katastrofeskibet Scandinavian Star, som ikke blev synet før branden i 1990, der kostede 159 menneskeliv
Overlevende hjælpes i land fra det udbrændte Scandinavian Star i april 1990. Både Scandinavia og Scandinavian Star var passagerskibe, begge med Bahamas-flag, begge på rute fra Danmark til Norge, begge omfattet af samme regler. De er derfor sammenlignelige, siger den tidligere sømandsformand Henrik Berlau.

Overlevende hjælpes i land fra det udbrændte Scandinavian Star i april 1990. Både Scandinavia og Scandinavian Star var passagerskibe, begge med Bahamas-flag, begge på rute fra Danmark til Norge, begge omfattet af samme regler. De er derfor sammenlignelige, siger den tidligere sømandsformand Henrik Berlau.

Vidar Ruud / NTB / Ritzau Scanpix

Indland
10. januar 2022

I 1982 blev Richard Berg Larsen udnævnt til overstyrmand på det nybyggede krydstogtskib Scandinavia, som DFDS i september samme år havde sat ind på ruten New York-Bahamas-Florida. Ideen var, at newyorkerne skulle spare kilometer ved at tage en luksusbilfærge med kasino og toldfrit salg på vej til vinterferie i Florida. Men selv om amerikanerne var vant til krydstogter, brød de sig ikke om ideen om at medbringe bilen. Lynhurtigt gav ruten et drønende underskud, som snart truede rederiets eksistens, og Scandinavia, som sejlede under Bahamas-flag, blev derfor i efteråret 1983 omdirigeret til ruten København-Oslo.

Richard Berg Larsen husker, at da krydstogtskibet i december 1983 ankom til København, kom der repræsentanter for Statens Skibstilsyn, som Søfartsstyrelsen hed dengang, ombord på skibet.

»De ville gerne se det fine skib. De skulle tjekke det, som man tjekker i forbindelse med et årligt syn,« fortæller han og uddyber:

»Besigtigelsen kan sammenlignes med det syn, vi normalt havde hvert år på danskflagede passagerskibe.«

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Tak til Information/uda for fortsat at følge denne frygtelige sag.

Lone Hansen, lars pedersen, Inger Pedersen, Erik Nielsen, Hanne Utoft, Kim Houmøller, Tommy Clausen, John Scheibelein, Lillian Larsen, Peter Beck-Lauritzen og Niels Vest-Hansen anbefalede denne kommentar
Tommy Clausen

Stor tak til Henrik Berlau, Richard Berg Larsen og Knud Nielsen for deres indsigt i sagen, stor tak! Må man komme tilbunds i denne mordsag.

Peter Beck-Lauritzen, Steen Obel, Lone Hansen, Inger Pedersen, Erik Nielsen, Hanne Utoft og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar

En søfartsstyrelse i flyverskjul, et politi som forsømmer sin opgave, en liberalisering af international færgedrift, en flok fikse forsikringsagenter, en flok død og deres fortvivlede og forurettede efterladte og et måbende publikum som blot kan se til.

Endnu et stykke danmarkshistorie til den officielle glemmebog.

Peter Beck-Lauritzen, Steen Obel, Torben Arendal og Inger Pedersen anbefalede denne kommentar