I 1982 blev Richard Berg Larsen udnævnt til overstyrmand på det nybyggede krydstogtskib Scandinavia, som DFDS i september samme år havde sat ind på ruten New York-Bahamas-Florida. Ideen var, at newyorkerne skulle spare kilometer ved at tage en luksusbilfærge med kasino og toldfrit salg på vej til vinterferie i Florida. Men selv om amerikanerne var vant til krydstogter, brød de sig ikke om ideen om at medbringe bilen. Lynhurtigt gav ruten et drønende underskud, som snart truede rederiets eksistens, og Scandinavia, som sejlede under Bahamas-flag, blev derfor i efteråret 1983 omdirigeret til ruten København-Oslo.
Richard Berg Larsen husker, at da krydstogtskibet i december 1983 ankom til København, kom der repræsentanter for Statens Skibstilsyn, som Søfartsstyrelsen hed dengang, ombord på skibet.
»De ville gerne se det fine skib. De skulle tjekke det, som man tjekker i forbindelse med et årligt syn,« fortæller han og uddyber:
»Besigtigelsen kan sammenlignes med det syn, vi normalt havde hvert år på danskflagede passagerskibe.«
Tak til Information/uda for fortsat at følge denne frygtelige sag.
Stor tak til Henrik Berlau, Richard Berg Larsen og Knud Nielsen for deres indsigt i sagen, stor tak! Må man komme tilbunds i denne mordsag.
En søfartsstyrelse i flyverskjul, et politi som forsømmer sin opgave, en liberalisering af international færgedrift, en flok fikse forsikringsagenter, en flok død og deres fortvivlede og forurettede efterladte og et måbende publikum som blot kan se til.
Endnu et stykke danmarkshistorie til den officielle glemmebog.