Egentlig er det ganske logisk: Motorvejsbroer popper ikke på magisk vis op af landskabet, men hjælpes på vej af jord- og betonarbejdere i tunge køretøjer med tonsvis af stål og beton. Og dét udleder store mængder af CO₂.
Eksperter har for længst påpeget over for Information, at den CO₂-udledning, som må forventes at finde sted i anlægsfasen af broer, motorveje og jernbaner, burde have været regnet med og fremlagt i regeringens store infrastrukturplan Danmark Fremad.
Planen blev præsenteret som »klimaneutral«, men manglede altså tallene for CO₂-udledningen i anlægsfasen, hvilket ifølge eksperterne er »misvisende«. Hvis tallene blev regnet med, så ville det kræve ekstra lang elastik i selerne at kalde infrastrukturplanen klimaneutral.
Under forhandlingerne fulgte ministeriet den eksisterende praksis for den slags anlægsprojekter: CO₂-udledningen fra anlægsfasen bliver ikke regnet med, fordi den allerede indgår i Energistyrelsens Klimastatus og -fremskrivning.
Forklaringen lyder, at det bliver noget rod, hvis et tal for CO₂-udledning, der allerede optræder ét sted, pludselig også skal regnes med et andet sted.
Problemet er altså bare, at den praksis ifølge flere eksperter burde have været skrottet, og at tallet for anlægsfasen burde have været regnet med i transportplanen for at undgå, at denne plans tal bliver misvisende.
Det ved man godt i ministeriet. Som det fremgår af nye afsløringer i sagen, arbejdede man faktisk på at levere beregninger for anlægsfasen for projekterne.
Det er mediet MobilityWatch, der står bag afsløringerne, som handler om, at transportminister Benny Engelbrecht (S) tilbageholdt beregningerne for CO₂-udledningen fra anlægsfasen for Folketingets partier under forhandlingerne om infrastrukturplanen, selv om flere partier mener at have efterspurgt netop disse beregninger.
I dag er ministeriets forklaring, at de resultater, man nåede frem til, ikke var gode nok. Beregningerne var ikke »tilstrækkeligt konsoliderede« og ikke »robuste nok til blandt andet at være sammenlignelige på tværs af projekter«. Derfor blev de skrottet.
Nu skal Benny Engelbrecht i et samråd forklare, hvorfor Folketingets partier ikke fik oplysninger om CO₂-udledningen fra anlægsfasen under forhandlingerne. Enhedslistens politiske ordfører, Mai Villadsen, har hasteindkaldt til samrådet og har annonceret på Twitter, at sagen »ser alvorlig ud«, og at ministeriet tilsyneladende har »tilbageholdt centrale klimatal«.
Usikre beregninger
Efter de seneste dages afsløringer har transportministeren skrevet rundt til ordførerne og gjort dem opmærksom på, at de faktisk under forhandlingerne diskuterede de manglende værktøjer til at lave ordentlige beregninger for CO₂-aftrykket fra anlægsfasen og indgik en aftale om, at sådan et værktøj hurtigst muligt skulle udvikles:
»Parterne noterer sig, at der arbejdes med at udvikle et værktøj, som skal anvendes til at opgøre CO₂-fodaftryk fra de produkter, der anvendes i anlægsfasen, og som på sigt kan gøre det muligt at opstille krav til CO₂-reduktion i forbindelse med planlægning, anlæg samt drift og vedligehold af infrastrukturen,« står der i aftaleteksten.
Nu er spørgsmålet bare, om det var, fordi beregningerne var ubrugelige, at Folketinget ikke fik dem, eller om det var af politisk-taktiske grunde, at de strandede på et skrivebord i Transportministeriet.
Hvis det sidste er tilfældet, vil det være ganske alvorligt for transportminister Benny Engelbrecht, der i værste fald kan risikere at måtte følge tidligere fødevareminister Mogens Jensens (S) tunge skridt ud af regeringen.
Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorenzen, har forklaret til Ingeniøren, at han fik at vide, at sådanne beregninger slet ikke fandtes:
»Det er jo at lyve, hvis vi efterspørger nogle fakta, og så får at vide, at de ikke findes. Det er da suspekt,« siger Kristian Pihl Lorenzen til Ingeniøren.
Spørgsmålet er nu, om sagen står helt så knivskarpt i virkeligheden, som den i dag gør i Venstres trafikordførers erindring.
I forbindelse med dækningen af infrastrukturaftalen sidste forår spurgte Information ministeriet til tallene, men fik at vide, at der forelå beregninger for anlægsfaserne i nogle af projekterne. De lå i de miljøvurderinger, de såkaldte VVM’er, der var lavet. Men der var ikke beregninger for alle projekterne, så derfor kunne ministeriet ikke levere et samlet overblik.
De beregninger, der fandtes, omfattede nogle af vejbyggerierne, men der manglede beregninger for anlæg af samtlige jernbaneprojekter. Disse beregninger mangler angiveligt stadig at blive gjort færdige.
Den forklaring – altså at der lå nogle tal i VVM’erne – kan godt stemme overens med de øvrige beskrivelser, der er fremme af, hvad der blev sagt under forhandlingerne, og med, hvad transportminister Benny Engelbrecht forklarede under den tekniske gennemgang af infrastrukturplanen i april 2021.
Disse VVM’er var allerede offentliggjorte og frit tilgængelige på nettet. Alle og enhver – herunder folketingets trafikordførere – kunne finde dem på nettet og printe dem ud. Det er dog fortsat et åbent spørgsmål, om der findes andet og mere, som ikke var offentligt tilgængeligt, og som transportministeren kunne og burde have orienteret partierne om under forhandlingerne – eventuelt ledsaget af en bemærkning om, at beregningerne var usikre.
"Hvis det sidste er tilfældet vil det være ganske alvorligt for transportminister Benny Engelbrecht, der i værste fald kan risikere at måtte følge tidligere fødevareminister Mogens Jensens (S) tunge skridt ud af regeringen."
Det her illustrerer jo netop et strukturelt problem i Dansk politik og i regerings føring, nemlig at sammenblandingen af den udførende og den lovgivende magt.
Den lovgivende magt vil have fakta, den del af den lovgivende magt (regeringen), som nu sidder som med hånden på rettet over den udførende magt, vil 'måske' hellere rutte lidt med fakta, tviste tal, manipulere med numre.. for at få sin politik igennem.
Vi danser rundt om de samme problem igen og igen og igen og igen og igen....
Instruks rigsretten, mink sagen, nu kommer så den næste.
Der er simpelt hen nødt til at være en voksen i rummet der siger.. nu må det stoppe.
// Jesper
Nu får Enhedslisten fingeren på aftrækkeren.
- Det er ikke første gang, de har væltet en Socialdemokratisk minister.
Med mindre de vælger at bruge truslen som brækjern til de kommende forhandlinger om ydelser?
Der er er ikke noget strukturelt problem, men der er politikere der vedtager love uden at ville vente på det gode datagrundlag de nu kræver.
Ønsker politikere et bedre beslutningsgrundlag og dette ikke findes, må de vente med at beslutte noget.
CO2 udledninger stiger når man bygger store vejanlæg og igen når trafikken efterfølgende stiger. Der er ingen indygget besparelse i det. Hverken i store vejanlæg eller i øget trafik.
Det er kulturen, det er galt med, helt klart: der bør oplyses og tales sandt og træffes behørige beslutninger, der ikke hviler på, at målet helliger midlet, men at der skabes muligheder for at nå målet, der er acceptable - og helst også hurtigere gennemført, end det har været virkeligheden med masser af projekter i samtiden, som jo foregår over betydeligt længere tid end for nogle årtier siden.
Er det ikke netop formålet med mørklægningsloven, at regeringen kan hemmeligholde de negative konsekvenser ved ny lovgivning, for folketinget og befolkningen.
Gert Rommer
Der er et folketingsflertal (V C S ) for mørklægningsloven, så V og C må jo mene at det er ok at regeringen hemmeligholder oplysningerne og resten af folketinget kan jo ikke vide om der er skjult noget, da det jo er hemmelig stemplet.
Ingeniøren dækker sagen godt:
https://ing.dk/artikel/ingenioeren-afsloerer-saadan-blev-infrastrukturaf...
https://ing.dk/artikel/regeringen-sloejfede-co2-tiltag-holdt-skjult-poli...
Sagen viser desværre endnu engang at klima ikke er en sag som ligger socialdemokratiet nær. Man har ellers ind imellem fornemmelsen af, at Dan Jørgensen gerne vil det anderledes, men det er hele tiden noget de skal mindes om, og som så kun bliver taget hånd om, hvis ellers de andre partier råber højt nok. Det er sgu trist.
At Trafik -og Finans Ministeriet i samarbejde med Vejdirektoratet fortsat planlægger udvikling af infrastruktur / BRO /projecter, uden kendskab til den direkte udledning fra produktions processerne`s CO2 intensitet, viser en uansvarlighed, inkompetence, ligegyldighed, som ikke må BAGATELLISERES - og hvis Benny Engelbrecht bevidst skjuler det samlede regnskab og beregning af CO2 udledning og andre miljømæssige konsekvenser, som skal ligge grund til vurdering for bygge projecterne - er Danmark at sammenligne med lande hvor investorer / virksomheder får indflydelse på niveau med politikerne .
Jeg mener - Danmark er at sammenligne med lande hvor investorer / virksomheder får indflydelse på niveau med Regeringer "eller det der er værre"