Den milliardstore klimarabat til pluginhybridbiler er et af de mest omstridte temaer i dansk klimapolitik. Mens eksperter længe har kritiseret pluginhybrider for slet ikke at være grønne, har salget efter blot ét år oversteget politikernes samlede forventninger frem mod 2030.
Det viser nye tal fra Danmarks Statistik, som Information skriver om onsdag.
I modsætning til SF og Enhedslisten har De Radikale dog hidtil fastholdt sin opbakning til den aftale, som støttepartierne og regeringen indgik i december 2020, og som giver de udskældte pluginhybrider milliarder i afgiftsrabat.
Forventningen var, at der i 2030 skulle være solgt 77.500 pluginhybrider. Men med udgangen af 2021 kørte der allerede knap 80.000 på de danske veje.
Selv om flere studier har vist, at brugerne kun sjældent eller aldrig lader deres pluginhybrider op, har partiets klimaordfører, Rasmus Helveg Petersen, insisteret på, at »mange bruger de her biler til at køre meget grønt og ansvarligt«.
»Jeg kender flere pluginhybridejere, der er ekstremt omhyggelige med at starte på batteri hver gang,« sagde han i august til Information.
Et par måneder senere gentog Rasmus Helveg Petersen argumentet over for DR Detektor.
»Jeg kender så mange, som har de her pluginhybrider, og som meget omhyggeligt lader dem op,« sagde han.
Men nu lyder der nye toner fra De Radikale. På baggrund af de nye tal erklærer Rasmus Helveg Petersen sig villig til at genforhandle bilaftalen, hvis ikke udviklingen med langt flere solgte pluginhybrider end elbiler vender.
Dermed øges presset betragteligt på regeringen og skatteminister Morten Bødskov (S).
Rasmus Helveg påpeger, at bilaftalen er designet med en såkaldt trappe, hvor skatterabatten falder år for år. Første trin ned var den 1. januar, hvilket altså fra det nye år har gjort afgiftsrabatten på pluginhybrider en anelse lavere.
»Jeg er meget spændt på effekten af det. Jeg vil gerne have, at vi får flere rene elbiler på bekostning af pluginhybrider og benzin- og dieselbiler,« siger Rasmus Helveg Petersen og tilføjer, at der lige nu også bliver solgt langt flere elbiler end forventet.
»Det er en kæmpe succes.«
– Men du anerkender, at der er en forkert udvikling i forhold til salget af pluginhybrider?
»Ja, helt klart. Men som sagt er mit ønske, at nedtrapningen af rabatten virker og driver folk over i rene elbiler. Og hvis ikke det sker, så er jeg parat til at ændre aftalen.«
– Og hvad skal der så konkret ske, hvis salget ikke ændrer sig?
»Hvis der ikke sker en markant ændring i fordelingen mellem salget af elbiler og pluginhybridbiler i årets første kvartal, så er vi parate til at revidere aftalen. Så vil vi foreslå regeringen, at der skal skrues hurtigere ned for afgiftsrabatten end planlagt,« siger han.
– Men hvordan kan De Radikale lige nu forsvare at give en relativt stor afgiftsrabat til biler, som ifølge forskning kan være lige så klimaskadelig som benzin- og dieselbiler?
»Vi har i aftalen på forhånd sagt, at rabatten til pluginhybrider skal blive lavere og lavere. Og der mangler vi at se effekten af, at vi den 1. januar er gået første trin ned.«
– Var det i bagklogskabens lys en fejl, at I gav pluginhybrider så store skatterabatter?
»Du må huske på, at i designet af den her aftale har vi på forhånd sagt, at den rabat skal blive lavere og lavere. Vores argument har hele tiden været, at pluginhybrider var en overgangsteknologi. Vi har hele tiden villet hen til elbiler.«
– Hvorfor har du så skiftet holdning i forhold til at ville genåbne aftalen?
»Jeg har hele tiden ment, at vi skulle forbi første trappetrin, før vi begyndte at tage stilling. Men nu har vi nået første hug, så skal der også gerne ske noget.«
En grøn bilrevolution?
Store afgiftsrabatter har fået salget af pluginhybridbiler i Danmark til at eksplodere. Men mens regeringen taler om en »grøn revolution«, advarer eksperter om greenwashing for milliarder af skattekroner. I denne serie undersøger Information, om bilrevolutionen faktisk er grøn, grå eller sort.
Seneste artikler
EL-ordfører: Det er helt håbløst at fortsætte med skatterabatter til hybridbiler
30. juni 2022Enhedslisten lagde stemmer til ny aftale, som bevarer de udskældte skatterabatter til pluginhybridbiler. Men ifølge partiets transportordfører er det håbløst at fortsætte med rabatterneLækket aftale: Regeringen og støttepartier bevarer udskældt milliardrabat til hybridbiler
29. juni 2022Efter måneders forhandling har regeringen og støttepartierne nu valgt at fortsætte den omstridte klimarabat til pluginhybrider, viser lækket aftale.Regeringen har mistet sit sidste argument for at fastholde milliardrabatten til hybridbiler
6. april 2022Der var brug for et mere solidt grundlag for debatten om rabat til pluginhybrider, lød det fra regeringen. Nu er dens egen undersøgelse kommet, og den bekræfter kun, at regeringen har begået en kæmpe brøler ved at fastholde milliardrabatten
@Martin Bahn, journalist
Måske det var på sin plads, at journalisten redegør for udsagnet: "Selv om flere studier har vist, at brugerne kun sjældent eller aldrig lader deres pluginhybrider op,..."
De studier jeg har set gør rede for, at der ofte er stor forskel i det omfang brugere oplader deres PHEVer. Det er fagligt noget helt andet end det journalisten her beskriver. Hvis man tager ICCT artiklen, så bruger den data fra tyske spritmonitor.de, hvor sammenlignelige PHEVer har mere end en halvering af energiforbruget, og hvor gamle data som brugt og forklaret af ICCT har en bias ved at være baseret på biler med støttebatterier og ikke biler med egentlige kørebatterier, være baseret på bilparkdata som dækker leasede biler med benzinkort, eller udlejningsbiler med højt dagligt kørselsforbrug.
Hvis man som journalist ikke forstår at bore ned i emnet, men blot ønsker at viderebringe head-lines og løse rygter, så hører man vist ikke til på Information.
En lille hjælp kommer her ved resume fra ICCT (september 2020) fact sheet: REAL-WORLD USAGE OF PLUG-IN HYBRID ELECTRIC VEHICLES.
At the national level, fiscal and other incentives should prefer PHEVs with a high
all-electric range and a high ratio of electric motor power to combustion engine power….
The attractiveness of driving on conventional fuel should be reduced by lowering charging costs, raising fuel prices, or limiting tax deductibility of costs for conventional fuels for organizations. Vehicle manufacturers should increase the all-electric range of their PHEVs from an average of about 50 km today to a level of about 90 km in future years. This would be sufficient to cover the full daily distance electrically on about 85% of driving days or approximately 70% of total distances driven by German private car owners if charged every day. Some PHEV models on the market today provide an all-electric range of this order and show mean UFs greater than 50%. Furthermore, manufacturers should limit the power of PHEV combustion engines.
Fleet managers should carefully assess which of their company car users’ driving and usage behavior is appropriate for PHEVs. They should incentivize frequent charging of PHEVs, for example by allowing unlimited charging while limiting the budget for gasoline or diesel on a fuel card provided by the company.
Mere end halvdelen af vores nye biler er rene fossilbiler. Der er altså nok forbrug af tage af for elbiler og PHEVer, og det kan kun gå for langsomt. Men elbiler skaber et øget ressourceforbrug grundet øget vægt trods anvendelse af aluminium. Og et nedsat ressourceforbrug er det altafgørende for at løse klimakrisen.
I Detektor på P1 af 26.11.21 gør klimaordfører Rasmus H rede for sine standpunkter ved bl.a. at fremføre, at han “…kender mange, der kører grønt …”.
Jeg synes at Inf. i både denne og tidligere artikler driver en urimelig hetz mod plug.in hybrider og den afgiftsfordel de p.t. har.
I pricippet kan de køres fra 100% sorte og til ca. 95% grønne. Kørselsbehovet og de aktuelle samfundsbestemte incitamentsstrukturer afgør hvor på skalaen den enkelte bruger ligger.
Med baggrund i ca. 8 måneders erfaringer med min hybridbil har jeg set mit fossile forbrug falde med ca, 75%. Det forekommer mig rimeligt grønt!
Med til billedet hører, at jeg kan lade op ved boligen og at de fleste ture er ret korte.
Jeg har ingen angst for at løbe tør et ubelejligt sted. Ren win - win.
Et andet eksempel: Min søn, der jævnligt har brug for at køre 400-600 km. om dagen mellem sine jobs, ville i min bil kun kunne køre ca. 10% grønt og har derfor købt en "rigtig" el-bil. Han er glad for den, men har en del udfordringer m.h.t. at planlægge de nødvendige opladninger.
De biler vi køber i dag bør kunne bruges også om 10 (eller flere) år og burde derfor overhovedet ikke være rent fossile, men være opgraderbare til de systemer der vil blive udviklet de kommende år. Hvem finder ud af at udvikle et modulbaseret minikraftværk, der kan blive en del af en el-bil til erstatning af dagens hybridbiler??
Og sidst, men ikke mindst: Hvornår finder samfundet (regeringen ?) ud af at der skal produceres og distribueres MEGET mere grøn strøm også i Danmark?