Transportminister Benny Engelbrechts (S) argument for at tilbageholde vigtige klimatal om den 160 milliarder kroner dyre infrastrukturplan bliver underkendt af flere eksperter.
Over for Folketinget og offentligheden har ministeren forklaret, at beregningerne blev udeladt af de politiske forhandlinger, fordi tallene ikke var »robuste nok« til at give et retvisende billede af CO₂-udledningen fra anlægsfasen.
Men beregningerne kunne sagtens have været fremlagt, vurderer eksperter, som Information har talt med. En af dem er professor Morten Birkved, der er centerleder ved SDU Livscykluscenter og en af landets førende eksperter inden for livscyklusanalyser.
»Jeg mener godt, at ministeriet kunne have lavet en beregning, der viste, hvordan klimabelastningen af anlægsfasen ville have været med de nuværende forudsætninger,« siger han.
Ifølge Morten Birkved er udfordringen med beregningerne særligt anlægsfasens lange løbetid. Eftersom projekter som motorveje, jernbaner og broer tager mange år at bygge, kan materialernes klimabelastning ændre sig undervejs. Den slags forbehold kunne ministeriet dog bare have skrevet med i materialet, siger han.
»Det er altid bedre at have en klimabelastningsberegning med forbehold end slet ikke at have noget tal,« siger Morten Birkved.
»Det giver selvfølgelig en fejlmargen i beregningerne, men spørgsmålet er, hvor stor den fejlmargen egentlig er. Det lader til, at beregningerne er lavet på den måde, som vi typisk vil lave livscyklusvurderinger på. Og jeg mener godt, man kunne have skrevet sig ud af det.«
Sektionsleder og professor Michael Hauschild fra DTU er enig:
»Det kan godt være, at tallene er usikre, men der må man så bare sige: ’Vi har de her tal, men de er usikre’. Hvis man går skridtet videre, kan man prøve at kvalificere det med forskellige forbehold.«
»Det kloge ville have været at sige, at det har vi lavet nogle overslag på, og de ser sådan ud, men vi vælger ikke at lægge så meget vægt på dem, fordi usikkerheden er, som den er.«
Professor i miljøøkonomi Mikael Skou Andersen fra Aarhus Universitet mener heller ikke, at ministerens argumentation »klinger helt rent«. Han sammenligner sagen med sidste års forhandlinger om landbruget, hvor politikerne brugte tal for kvælstofudvaskning med en usikkerhed på op til 40 procent.
»Det er ikke usædvanligt, at der er usikkerhed i den slags beregninger. Så bør man fremsende tallene og gøre opmærksom på usikkerheder,« siger han.
Information har forelagt eksperternes vurdering for Transportministeriet. Her er svaret, at det var den faglige vurdering, at tallene ikke var retvisende og ikke kunne bruges til grundlag for forhandlingerne.
Ministeriet henviser derudover til et notat, der er på vej til Folketingets transportudvalg.
Anklages for vildledning
Torsdag skal Benny Engelbrecht deltage i et hasteindkaldt samråd for at besvare anklager om vildledning, som i løbet af ugen er kommet fra Enhedslisten, Venstre, SF og De Radikale.
Det massive pres på ministeren er opstået, efter at fagbladet Ingeniøren og MobilityWatch via aktindsigt har afdækket, at CO₂-udslippet fra anlægsfasen blev tilbageholdt, da regeringen og Folketinget sidste sommer forhandlede den store infrastrukturaftale på plads.
Materialet, som Information har fået aktindsigt i, viser også, at tallene aktivt blev fjernet fra et notat til ordførerne kort før forhandlingerne.
I stedet blev planen fremstillet som »klimaneutral«, hvilket eksperter over for Information dengang kaldte »misvisende«.
I løbet af de seneste dage har ordførere udtalt, at de under forhandlingerne direkte bad om at få beregningerne på CO₂-udledningen fra anlægsfasen udleveret. Af ministeren fik de ifølge eget udsagn dog at vide, at den slags tal slet ikke fandtes i ministeriet.
Ministeren derimod har forklaret, at »beregningerne ikke var tilstrækkelig konsoliderede og dermed ikke robuste nok til blandt andet at være sammenlignelige på tværs af projekter«.
Ifølge Ingeniøren blev beregningerne dog undervejs dobbelttjekket, og intet sted i det 1.000 siders store materiale fremgår det ifølge mediet, at tallene skulle være behæftet med særlig usikkerhed.
Niels Buus Kristensen, der er forskningsleder ved Transportøkonomisk Institutt i Oslo og næstformand for Klimarådet, anerkender, at det er svært at sammenligne CO₂-tal på tværs af enkeltprojekter i en infrastrukturplan.
»Men i min optik ændrer det ikke ved, at når man laver en infrastrukturplan, så bør man inddrage det bedst mulige skøn for CO₂-udslippet fra anlægssiden,« siger han.
Hvornår bliver stor usikkerhed i informationen til misvisende information?
Ind imellem kan jeg altså blive så træt!
Af mørklægning, af ikke helt at kunne stole på det, diverse ministerier og politikere (og erhvervslobbyer, ikke at forglemme) lægger frem som uskyldsrene fakta - og som så senere viser sig at være lortebefængte og misvisende...
Ind imellem får jeg også tanker om et genialt borgerforslag: Straffen for ministeriers og politikeres bevidste misinformation og/eller vildledning skal fremover svare MINDST til den straf, der bliver tildelt ansøgere til asyl eller statsborgerskab, hvis der er fejl i ansøgningen...
Det kunne så f.eks. være fratagelse af al indkomst eller udelukkelse fra embedet/posten for altid.
Det er helt sikkert brug for en højere etisk standard, hvis politik ellers skal have nogen troværdighed i fremtiden.
At tal ikke var 'robuste', har hidtil ikke besværet diverse regeringers fremlæggelse af dem.
Tænk for eksempel på et tal for, hvor mange mennesker det blev beregnet ville ryge ud ad dagpengene, da perioden blev forkortet fra 4 til 2 år.
Det tal viste sig at være fuldstændig misvisende.
Eller tænk på et tal over, hvor mange penge der kunne spares ved at fyre medarbejdere i SKAT og implementere systemet EFI.
Eller Sundhedsplatformen.
Eller lave en strukturreform, der sammenlagde kommunerne og fjernede amterne.
(Fortsæt selv..)
Den eneste grund til IKKE at fremlægge tal er, at man har noget at skjule.
Hvilket nærværende sag eksemplarisk belyser.
Her er de hemmeligholdte klimaberegninger:
https://www.altinget.dk/artikel/overblik-her-er-de-hemmeligholdte-klimab...
Det, man også skal have sig for øje her, er, at beslutningen ikke gøres om på trods af, at den er foretaget på mangelfuldt/misvisende grundlag - det ville vel være en naturlig følge i "den virkelige verden"?
Men efter De frie Grønnes og ELs indkaldte samråd med Transportministeren, Har EL besluttet at de ikke har tillid til Benny Engelbrecht.
Så her lever EL da op til at de ikke gør forskel på hvor minister kommer fra.
Tænk om andre af en regerings støttepartier havde gjort det samme. Fx da Fogh Rasmussens finansminister blev afsløret om fifle med sin landbrugsstøtte - Hjort Frederiksen , der havde bestilt en undersøgelse, der skulle vise at De statslige arbejdsformidlinger var dårligere til at få folk i arbejde end kommunerne. Tænk hvis han var afsat så havde Danmark ikke fået slået socialområdet sammen med beskæftigelsesområdet.
Bare for at nævne et par andre sager.
Man skal ikke søge særligt længe på internettet, før end man har de første tal for CO2 belastning ved at bygge veje. Hvorfor kan Trafikministeren ikke bruge disse tal og modeller?
(Prøv fx. building roads climate)
Et godt grundlag at tage beslutninger på, er essentielt. Muligheder og konsekvenser skal være belyst. Kendt viden skal frem i lyset.
Ministeren sagde på samrådet i dag 2022-02-03 (ses på https://www.ft.dk/Aktuelt/webtv/video/20211/tru/td.1850840.aspx# )
at arbejdet med at lave modeller til at anslå C=2-udledning fra anlægs/bygge-fasen foregik åbent og i samarbejde med eksperter, udenfor ministeriet/Vejdirektoratet/Bane Danmark.
Den åbenhed og det samarbejde er sikkert nyttigt. Det er jo godt de prøver at forbedre de estimater der kan laves, før en mere detaljeret projektering går i gang senere hen, og endda prøver at ensarte regnemetoder, så estimater bedre kan sammenlignes.
Men det, der manglede var og er jo ikke raffinerede beregninger og præcision.
Til at starte med, er det vigtigt at kende størrelses-ordenen. Er det 0,1 mio eller 10 mio ton CO2 det drejer sig om?
Hvor meget udleder byggeriet ift. anvendelsen? Det halv eller det dobbelte?
Den slags grove overslag er nok til at skabe en forståelse for udfordringens omtrentlige størrelse.
Nu ved vi at byggeriet, i runde tal, kan udlede ca. 3 gange så meget CO2 som 50 års trafik som projekterne vil medføre. Ca. 1,6 mio ton CO2 (som ikke omfatter udledning fra alle anlægsprojekterne. Nu kan jagten på at sænke udledningerne fra stål, cement og anlægsfasen generelt gå i gang med en større forståelse af problemets omfang.
Det havde været fint og tillidvækkende, at få tal med en usikkerhed på - 50 % + 100 %, i sommeren 2021.