Hybridbiler
Læsetid: 5 min.

Morten Bødskov var orienteret om undersøgelse, der modsagde hans påstand om hybridbiler

I månedsvis har skatteministeren kendt til resultaterne i en dansk undersøgelse, som viser, at pluginhybrider ikke er grønne. Alligevel har han sagt det modsatte i offentligheden. Det ligner bevidst vildledning, lyder kritik
Flere gange sidste år forsvarede skatteminister Morten Bødskov sig på kritik af skatterabat til hybridbiler ved at henvise til manglende viden i dansk kontekst, selv om der forelå en dansk undersøgelse, som han var blevet orienteret om.

Flere gange sidste år forsvarede skatteminister Morten Bødskov sig på kritik af skatterabat til hybridbiler ved at henvise til manglende viden i dansk kontekst, selv om der forelå en dansk undersøgelse, som han var blevet orienteret om.

Philip Davali/Ritzau Scanpix

Indland
4. februar 2022

Igen og igen har skatteminister Morten Bødskov (S) fastholdt, at de udskældte pluginhybrider er »grønne biler«, og at bilerne derfor er berettigede til en skatterabat på gennemsnitligt 108.700 kroner per bil.

Samtidig har ministeren affejet internationale studier, som har vist, at de kombinerede el- og benzinbiler udleder to til fire gange mere end forventet og ofte er lige så klimaskadelige som almindelige benzin- og dieselbiler.

Konfronteret med kritik har ministeren »efterlyst mere viden om bilernes reelle CO2-aftryk i Danmark« og advaret mod at overføre de udenlandske resultater til dansk sammenhæng.

Nu viser det sig, at ministeren allerede i november blev orienteret om en dansk undersøgelse fra Vejdirektoratet, der på baggrund af danske biler viser, at pluginhybrider i realiteten ikke lever op til lovens krav om at udlede under 50 gram CO2 per kilometer. Præcis som de internationale undersøgelser også har vist.

Det kan Information afdække på baggrund af en aktindsigt og svar fra Skatteministeriet.

Selv om Morten Bødskov og hans ministerium altså kendte til Vejdirektoratets undersøgelse, har ministeren ikke oplyst offentligheden om undersøgelsen og i stedet henvist til, at der manglede danske tal for »opladningsmønstre«, selv om det ifølge eksperter ikke er relevant.

Jeppe Juul, der er seniorrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling, kalder forløbet »bizart«.

»Ministeren har påstået, at det var noget helt andet i Danmark, og at man slet ikke kunne bruge de internationale erfaringer til noget. Når Skatteministeriet så har fået danske erfaringer, har man prøvet at hemmeligholde dem og er kommet med misvisende informationer,« siger han.

»Skatteministeriet har dækket over de faktiske tal, og når de faktiske tal så endelig kommer frem, ender man så med at være ligeglad med dem,« fortsætter Jeppe Juul og henviser til, at afgiftsrabatten stadig gælder.

Skatterabat gav eksplosivt salg

Debatten om pluginhybrider, der af eksperter er blevet kaldt »en slags greenwashing«, har udviklet sig til en betændt politisk sag.

Med bilaftalen fra december 2020 besluttede regeringen og dens støttepartier at give bilerne en særlig afgiftsrabat. Efterfølgende er salget eksploderet, og allerede ved årsskiftet var der solgt flere pluginhybrider end forventet i hele perioden frem mod 2030.

Ganger man den gennemsnitlige afgiftsrabat med antallet af nysolgte pluginhybrider i 2021, når man frem til, at staten i 2021 har givet knap 4,2 milliarder kroner i skatterabat på at booste salget af pluginhybrider.

SF og Enhedslisten har derfor længe krævet aftalen genåbnet, mens De Radikale har åbnet for en genforhandling, hvis ikke salget aftager i årets første kvartal.

Information har gentagne gange siden sidste sommer forsøgt at få interview med skatteminister Morten Bødskov for at få ham til at svare på, hvorfor pluginhybrider ifølge ham er grønne.

Også DR’s Detektor bad i efteråret ministeren dokumentere, at danskerne kører grønt i deres pluginhybrider. Det førte til, at Skatteministeriet den 11. oktober 2021 sendte mediet, hvad der lignede en ikkeudgivet pressemeddelelse med overskriften »Danskerne udnytter grønt potentiale i plug-in hybridbiler«. Det tosiders dokument fra ministeriet var dateret september 2021.

Detektor skrev ikke en historie på baggrund af dokumentet, men søgte i stedet aktindsigt i datagrundlaget, hvilket Skatteministeriet afviste. Over for Detektor oplyste ministeriet, at dokumentet snart ville blive offentliggjort, hvilket dog aldrig skete.

Den 19. november 2021 bragte Detektor en artikel om, at regeringen ikke kunne dokumentere påstanden om, at danske pluginhybrider var grønne.

I dag ved vi, at Skatteministeriet samtidigt med dialogen med Detektor blev bekendt med Vejdirektoratets undersøgelse af danske biler, som altså konkluderede præcis det modsatte af, hvad ministeriet forsøgte at dokumentere.

Offentligheden fik dog først indsigt i resultaterne af den danske undersøgelse, da mediet Mobilitytech i januar 2022 fik aktindsigt i undersøgelsen, som er foretaget af konsulentfirmaet COWI for Vejdirektoratet.

Et par uger efter Detektors artikel blev Morten Bødskov atter konfronteret med kritikken af pluginhybrider. Det skete, da de økonomiske vismænd tilsluttede sig koret af kritikere og anbefalede at skrotte skatterabatten til bilerne.

Den 8. december 2021 opfordrede vismændene i en rapport til, at »den nuværende afgiftsfritagelse af pluginhybridbiler fjernes så hurtigt som muligt, da denne skaber et for stort incitament for husholdningerne til at købe biler, der potentielt ikke er mere grønne end andre konventionelle biler«.

Den kritik forelagde Information for Skatteministeriet. Men selv om ministeriet altså på det tidspunkt havde kendt til Vejdirektoratets danske undersøgelse siden oktober, og ministeren selv var blevet informeret om dens indhold i november, delte han heller ikke her oplysningerne med offentligheden.

I stedet udtalte Morten Bødskov i et skriftligt citat, at der var opstået »en helt fair debat om, hvorvidt pluginhybridbilerne reelt er grønne«. Ifølge ministeren manglede der dog fortsat danske tal.

»Her er udfordringen, at vi ikke har tal for de danske bilejeres opladningsmønstre. Derfor bliver der alt for ofte henvist til udenlandske undersøgelser, som jeg gerne vil advare mod at overføre direkte til Danmark,« skrev han.

Information havde dog ikke spurgt ministeren til »bilejeres opladningsmønstre«. Og Jeppe Juul undrer sig over, at Morten Bødskov i sit svar lægger den præmis ind, når ministeren samtidig kender til de danske resultater af den faktiske kørsel. For i den sammenhæng er opladningsmønstret ifølge ham ikke relevant.

»Enten mangler man en forståelse af, hvordan klimabelastningen beregnes for de her pluginhybrider, eller også er det bevidst vildledning,« siger Jeppe Juul.

Også professor i transportøkonomi Mogens Fosgerau fra Københavns Universitet forklarer, at selve opladningsmønstret ikke gør en nævneværdig forskel for, om pluginhybrider kan kaldes grønne eller ej.

Han forklarer, at data i den danske undersøgelse ikke bliver bedre, idet de er tappet direkte fra bilerne og viser brændstofforbruget per kilometer.

​​»Tallene i COWI’s notat viser allerede CO2-udledning per kilometer. Det er således ikke nødvendigt at supplere med yderligere data for at finde dette tal. Data om opladningsmønstre kan ikke ændre på det,« siger Mogens Fosgerau.

Han påpeger, at resultaterne viser en faktisk udledning fra pluginhybridernes brændstofforbrug på 105 gram CO2 per kilometer. Grænsen for, hvad der betegnes som ’grønt’, er som beskrevet 50 gram.

»Pluginhybriderne bruger således mere end dobbelt så meget brændstof, som de må for at kunne betegnes som grønne,« siger han.

Information har spurgt Skatteministeriet, hvorfor ministeren har henvist til manglende danske tal på området, når ministeren allerede på det tidspunkt var orienteret om undersøgelsen fra Vejdirektoratet.

I en skriftlig kommentar udtaler Morten Bødskov, at »undersøgelser om grønne biler har vist forskellige resultater«.

»Det er på den baggrund, at Skatteministeriet har besluttet at lave en ny og meget stor undersøgelse, så vi kan få et solidt grundlag for debatten om plug-in-bilernes bidrag til den grønne omstilling.«

Ministeren skriver, at han desuden ser frem til at »drøfte emnet inden længe med partierne bag den politiske aftale« og til det samråd om sagen, som han er indkaldt til i næste uge.

»Jeg har i sagens natur en interesse i, at vi diskuterer på et så oplyst grundlag som muligt, så vi bedst muligt sikrer den grønne omstilling af vores vejtransport.«

Serie

En grøn bilrevolution?

Store afgiftsrabatter har fået salget af pluginhybridbiler i Danmark til at eksplodere. Men mens regeringen taler om en »grøn revolution«, advarer eksperter om greenwashing for milliarder af skattekroner. I denne serie undersøger Information, om bilrevolutionen faktisk er grøn, grå eller sort.

Seneste artikler

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

men hvorfor??
Hvorfor i alverden er de (S) så glade for den afgifts rabat, det syns jeg ikke at have fået oplyst nogen steder, heller ikke i nærværende?

Kurt Nielsen, Inge Lehmann, Susanne Kaspersen, Svend Erik Sokkelund, Carsten Munk, Eigil Hansen, Mogens Holme, erik pedersen, Marianne Stockmarr, Peter Andersen, Holger Nielsen og Inger Pedersen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Nu skaller regeringens grønne lakering da endegyldigt af..!

Enhedslisten har lige væltet én minister for vildledning. Nu kan de så fortsætte med den næste I rækken.
I så fald vil det være anden gang, Bødskov må gå af som minister - væltet af Enhedslisten.

Med mindre Mette Frederiksen skynder sig at lave en ministerrokade..?

Kurt Nielsen, Inge Lehmann, Susanne Kaspersen, Helle Bovenius, Jacob Johansen, Mette Johansson, Gitte Loeyche, Martin Rønnow Klarlund, Torben Arendal, Kent Bajer, Hans Larsen, Svend-Erik Runberg, Peter Beck-Lauritzen, Mogens Holme, lars søgaard-jensen, jens christian jacobsen, Jens Voldby Crumlin, Tommy Clausen, erik pedersen, Bjarne Andersen, Marianne Stockmarr, Torben Skov, Lillian Larsen, Holger Nielsen, Vibeke Olsen, Inger Pedersen og Alvin Jensen anbefalede denne kommentar
Inger Pedersen

Jeg kunne altså godt tænke mig at vide, hvor meget bilindustrien og -forhandlerne m.v. bidrager til diveerse partikasser og andre lukrative ordninger a la kvotekongerne og Løkkes lejlighedsværter i Nyhavn?

Groft sagt og generelt: HVEM betaler politikernes husleje og "essentielle fritidsinteresser" a la Løkke-fonden???
På hvilke vilkår - og hvad får de ud af det?
Mellemregninger og modydelser, taknemmelighedsgæld og "lejlighedsgaver" bliver det jo nok sværere at grave frem...

God jagt! til de journalister, der vil prioritere gravearbejdet! - på Bestemmere fra alle partier og på øverste niveauer i Bestemmer-hierarkiet.
Ubetydelige småting. Glem det!
I hvert fald indtil de viser sig at være vigtige i en større sammenhæng.

Inge Lehmann, Susanne Kaspersen, uffe hellum, Jacob Johansen, Arne Albatros Olsen, Kim Houmøller, Eigil Hansen, Peter Beck-Lauritzen, Mogens Holme, Egon Stich, Peter Knap, Tommy Clausen, Bjarne Andersen, Jørgen Tryggestad, Marianne Stockmarr, Lillian Larsen og Liselotte Paulsen anbefalede denne kommentar
Inger Pedersen

- i den forbindelse er Per Christensen, 3F og hans dobbelt-familier og -husholdning jo egentligt så inderligt u-interessant for alle andre end fagbevægelsen og dem, der interesserer sig for den såkaldte Danske Model...
Misforstå mig ikke: JO! Det er vigtigt!

Men danske politikeres og den danske regerings "dobbelte husholdning" ER vel alt andet lige en tand mere katastrofal?

Her handler det ikke blot om tilliden til fagbevægelsen - men om tilliden til det danske folkestyre og demokrati!

Jeg ved ikke, om det blot handler om en inkompetent trafikminister, som måske - måske ikke - er blevet efterladt på perronen - eller på en vigeplads på en motorvej, der endnu ikke er bygget - eller om han (som før er set) er ofret i et magtspil...

Men, kære regering.
Uanset hvad: Tag liige og tag jer sammen!
I er IKKE almægtige herskere, men administratorer og foregangsmænd i et tredelt folkestyre.
Det er sådan set det, vi udadtil bryster af at være: Et demokrati.
Til efterfølgelse... Siger vi da...

Inge Lehmann, Susanne Kaspersen, Kent Bajer, Peter Beck-Lauritzen, jens christian jacobsen, erik pedersen og Liselotte Paulsen anbefalede denne kommentar
Holger Nielsen

Det er anden gang inden for kort tid, at regeringen er på klima glatis, først Engelbrecht og nu Bødskov, lærer de det aldrig? Han kan ikke være egent til, at være minister, når han ikke ved, at benzinmotorer forurener, lige meget hvilken bil den sidder i. Vi almindelige dødelige har vidst det i nogle år, han har ikke lært det endnu. Men det kan også være hans udgave af blå politik, nemlig skattelettelse til dem, der har pengene til at købe pluginhybrid. Jeg ved ikke om han selv har en, og ikke vil betale afgiften? Men MF skal snart til, at hanke op i sin politik, og lære at holde sine valgløfter, ellers kan det give bagslag til næste valg. Hvem ved? Det er jo ikke første gang hun ikke holder, hvad hun har lovet med især klima. Hun skal ha´, at sin Arne pension har hun holdt, som næsten det eneste.

Susanne Kaspersen, Gitte Loeyche, Eigil Hansen, Peter Beck-Lauritzen, Mogens Holme, Tommy Clausen, erik pedersen, Bjarne Andersen, Jørgen Tryggestad, Marianne Stockmarr, Arne Albatros Olsen, Inger Pedersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Inger Pedersen

Holger Nielsen

Det er lige præcis derfor jeg spørger: HVEM betaler???
Hvorfor?
Og for hvad?

Inge Lehmann, Susanne Kaspersen og Mogens Holme anbefalede denne kommentar

Sossernes regering, ligner mer og mer en korrupt mafia bande, der undrager sandheden mega bevist , på bekostning af miljøet m.m.
Hvor er deres troværdighed ? Hvor er deres sande politik?

Inge Lehmann, Svend-Erik Runberg, Susanne Kaspersen, Eva Schwanenflügel, Holger Nielsen, Mogens Holme og jens christian jacobsen anbefalede denne kommentar

Hvordan kan Bødskov overhoved være minister, når han en gang før er blevet fyret som minister, for at lyve?? Og nu lyver han så igen.. hmm.. hvordan kan det overhoved være muligt at han kan blive indsat som minister igen, når han tydeligvis er fuldstændig inkompetent?

erik pedersen, Inge Lehmann, Birgitte Bagger, Søren Egert, Torben Bruhn Andersen, Kent Bajer, Holger Nielsen, Mogens Holme og Per Kortegaard anbefalede denne kommentar

Præmissen for at vurdere om plug-in hybrider får et uberettiget tilskud er, at der foreligger resultater af en undersøgelse der KUN indeholder data fra biler, der modtager tilskud. Tilskuddet bliver giver til biler, der overholder kravet om en udledning under 50 g CO2 pr km under forhold givet ved rammerne i WLTP testen.

At der for år tilbage blev produceret plug-in hybrider med små batterier, som IKKE opfylder kravet, og som heller ikke har fået tilskud, er jo uinteressant.

Danmarks Statistik er i gang med en undersøgelse, som jeg selv har besvaret, og som belyser brugernes besvarelse af en række spørgsmål om opladning. Men det er jo formentlig heller ikke tilstrækkeligt. Hvor langt er Information med at belyse og fremskaffe oplysninger om denne undersøgelse?

En brugerundersøgelse på en FB Ford Kuga plug-in gruppe viste opladning og elkørsel for mellem 50-90 % af brugerne. Selv oplader og kører jeg over 60% på el, hvilket svarer til en udledning omkring 70 g CO2 pr km. Og inden folk nu besvimer over, at jeg med tilskud ikke overholder de 50 g CO2 pr km, så husk at der næppe er nogen biler der overholder WLTP kravene, som jo principielt ikke indeholder varme i kabinen, strøm til udstyr, og kørsel i regn og kulde.

Kørte 100 km i går. Lutter småture, max 15 km. I min benzinbil. Havde jeg haft en plug-in, havde jeg naturligvis kørt på el. Hvorfor har jeg ikke en plug-in: Jeg er tilbageholdende, så længe der ikke er flere ladestandere.

Kim: Hvor langt kører din hybrid per km benzin? Det er vel det, der skal måles på som artiklen også siger. Vi er nogle af ‘tosserne’ der hoppede på den for 3 år siden og købte en Kia Niro Plugin Hybrid. Vi har ikke kunne få den op over 26 km/l benzin på tværs af alle de km vi kører på et år. Det er vi ikke tilfredse med! Det skyldes en blanding af at den sætter benzinmotoren i gang, når den skal blæse vinduer eller varme en kold kabine op, og ikke mindst at der ofte mangler en plads at lade på eller en ladestander, der virker her midt inde i byen. Desuden stopper bilen tit med at lade midt under ladningen, og værkstedet har ikke kunne hjælpe med at finde fejlen trods adskillige forsøg. Alt i alt en skuffende oplevelse. Bilen er god som bil, men ikke som ‘klimavenlig bil’ hvis det overhovedet giver mening at snakke om det. Jeg er desværre ikke engang klar til at købe elbil i stedet, så længe der mangler opladningsmuligheder. Vi har haft mange situationer, hvor vi var glade for at den trods alt kunne køre trods manglen på adgang til at få den ladet.

Ole Olesen, Inge Lehmann og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar
Klaus Vink Slott

Bortset fra det uheldige i at plugin hybrider slæber rundt med en tung motor, benzintank m.m. og en masse ekstra teknik der kan gå i stykker, så er der flere ting som gør de ikke bliver benyttet grønt.
Mange af dem er købt som firmabiler, og medarbejderen får ladeabbn. og benzinkort med i lommen. Men hvis de lader hjemme får de kun eludgiften devis betalt og skal derfor betale 1, måske 2 kr pr kwh. Når de hælder benzin på, så betaler firmaet. Bruger de i stedet "hurtig" lader mister de måske en lille time hver dag.
Helt tosset er det for os der bor i lejlighed. Vi kan slet ikke lade hjemme. Min lille ellert kunne snilt dække mit daglige behov, men skal derefter lades op en mindst en halv time, som jeg må lægge oven i transport tiden.

Inge Lehmann, Susanne Kaspersen, Peter Beck-Lauritzen og Holger Nielsen anbefalede denne kommentar
Rikke Petersen

Denne og andre sager blotlægger desværre, at samarbejdet mellem politikere og embedsværk ikke fungerer til fordel for Folketinget og befolkningen. Vi kan evt lade os inspirere af, hvordan man gør i Sverige, og så få ryddet op!

Peter Beck-Lauritzen

Er der kommunikationsbrist mellem minister og embedsværket?
Påfaldende, at ministre "fældes" af mangelfuld information, selvom det allerede findes i ministeriet! Mink, CO2 , skat etc.
Skatterabat på plug-in er ikke i orden, ud fra en CO2 betragtning, ej heller rene el-biler. Der bør lægges en vugge-til-grav betragtning, med den deraf følgende beskatning/afgiftsfritagelse. El-biler har et miljø-problem med de udslidte batterier, der ikke er løst endnu!

Susanne Kaspersen, Arne Albatros Olsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Svend-Erik Runberg

Talentmassen i Socialdemokratiet er ganske enkelt for lille til en étpartiregering.

Susanne Kaspersen, Arne Albatros Olsen, Tommy Clausen og Niels østergård anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

Morten Bødskov har været dygtig og dreven til at svare pænt udenom simple ja nej spørgsmål, men lyver man hvis man bare ikke siger hele sandheden? Bortset fra det så er manglen på ladestandere formodenligt et retvisende billede på regeringens sande enthusiasme. Kammeraterne har trods alt været ved roret godt to år. Men nu må vi se om der bliver mere tid til at rense luften i de store byer, nu hvor de ikke længere behøvet at bruge så meget energi på corona.

Susanne Kaspersen og Arne Albatros Olsen anbefalede denne kommentar
Margit Johansen

Den store krig er i gang om vi skal hive plasteret af på engang (læs= omlæg til grønne teknologier på en gang - evt. her og nu) eller tage det i små bidder og imødekomme de aha oplevelser og erkendelser vi får undervejs i en længere, sejer proces. I transportsektoren fx - den med de store materielle investeringer - er der så småt enighed om blandt fagfolk og forskere at der er god ræson i at time plasterafrivningen på den bedste måde for miljøet - lidt længere frem mod 2030. Politikerne og medierne halter efter de svære valg og analyser.

Kim Houmøller

@Liza Nielsen - min Kia Rio kører 25 km pr. L diesel. Ingen El- bil kan konkurrere hvis det er offentlige ladestandere der ikke er tilgængelige, du kan bruge.

Mange kommer i klemme når elnettet bryder ned!

Brintbiler som er det eneste rigtige bliver holdt ude af markedet. Men af hvem?

@Liza Nielsen
Jeg kører omkring 35 km/l med 14,4 kWH batteri.
Hvis jeres er oprindelig Kia Niro, så er batteriet vel kun 8,9 kWh. Og vel også uden tilskuddet med start i 2020.

Det overordnede problem et at vi alle ønsker "quick fix" på klimakrisen - og så er det besnærende at fokusere på grønne biler, grøn infastruktur og grøn indenrigsflyvning.

Sandheden er - som ofte ilde hørt - at omstillingen kræver tid - både til ny teknologi samt at ændre vores vaner.

Vi bliver ikke CO2 neutrale ved at tage bilen på korte tur blot fordi det er en hybrid eller el-bil. Og hyppige flyrejser bliver heller aldrig CO2 neutrale blot fordi der anvendes grønt brændstof. Vi er nødt til at ændre hverdagens vaner - gå eller tag cyklen på de korte ture og tag toget imellem landsdele og storbyer i ind og udland.

Desværre hopper flere og flere virksomheder på ideen om CO2 neutralitet (og med bankernes velsignelse) blot med fokus på at skifte til "grøn energi" (jo fremstilling og opsæting af en vindmøllepark har store CO2 omkostninger ligesom distributionen af el har det) samt købe kvoter.

Hvad resten af bæredygtighedsagendaen og FN's 17 Verdensmål byder på er nu blevet sekundært.

Jens Larsen, Susanne Kaspersen og Jørgen Rink anbefalede denne kommentar
ingemaje lange

Lyt til Detektor i dag om emnet. NYD Adina Rens suveræne spørgetek

Lyt til Detektor i dag om samme emne:

https://www.dr.dk/radio/p1/detektor-radio/detektor-2022-02-04

NYD Adina Rens suveræne spørgsmålsteknik. Hun kører socialdemokraternes skatteordfører fuldkommen rundt i manegen. Nærmest uden at han selv opdager det.
Ærgerligt at medierne i dag er optaget af ministerrokader..ellers kunne hun have fået en skatteministerskalp i bæltet tror jeg (måske er han derfor hurtigt er blevet rykket til et andet ministerium...). Han har tilbageholdt mindst lige så mange oplysninger som Engelbrecht.

Helle Bovenius, Inge Lehmann, Susanne Kaspersen, Svend-Erik Runberg, Carsten Munk og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Christian de Thurah

Nu træder man vande indtil marts, mens man venter på, at Danmarks Statistik skal færdiggøre sin undersøgelse baseret på 60.000 respondenter, selv om man allerede har Vejdirektoratets tal. Man håber vel på, at den store spørgeskemaundersøgelse giver nogle “pænere” tal, fordi det er folks egen opfattelse af, hvordan de kører, man spørger til.
Den slags undersøgelser skal selvfølgelig ikke baseres på spørgeskemaer, men på målinger.

Helle Bovenius, Ole Olesen, Inge Lehmann, Susanne Kaspersen, ingemaje lange, Inger Pedersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

I forhold til indkøb af ny bil eller andre nye forbrugsgoder eller andet nødvendigt grej, mener jeg, at det gør sig gældende , at vi i videst mulige omfang skal reparere og restaurere. På den måde belaster vi klimaet mindst. Selvfølgelig har de fleste produkter en slutdato - men den kan ved omhu udskydes mange gange.

@Ingemaje Lange
Adina Ren er dygtig til strid om ord, men hun formår ikke at gennemskue hverken COWI undersøgelsen eller de tekniske forudsætninger for både afgiftreduktionen og de fremlagte statistiske undersøgelser.

Hvis man skal evaluere plug-in biler med afgiftsrabat, så må man nødvendigvis fremskaffe data for denne gruppe af biler, og ikke bare en hvilken som helst plug-in bil. Afgiftsrabatten medførte større batterier, og dermed dækning af dagligt kørselsbehov. Derfor bør undersøgelsen fremlægges, så vi kan få belyst hvilket datagrundlag undersøgelsen bygger på, og hvilke fejlkilder den indeholder.

Man kan lære meget af FDMs forklaringer og kritik af undersøgelsen her:
https://fdm.dk/nyheder/bilist/2022-02-fup-eller-fakta-er-plugin-hybrider...

Sikke store problemer vi har i vores meget lille land.......

Achim K. Holzmüller

En uprofessionel, omend teknisk interesserede, der ejer en 8 års gamle dieselbil, er klar over de ikke-grønne virkemekanismer som hybridbiler medfører og forårsager, hvis frembringelsen af drivhusgasser og andre miljøbelastninger fra fremstilling af bil & batterier via brugsperioden og frem til kassationen medregnes.
Alle teknisk interesserede kan læse sig frem til denne kendsgerning i de populær tekniske magasiner, der længe har skrevet om greenwashing der foretages med hybridbiler!

Dog nærmer det sig en skandale at landets ministerielle repræsentanter qua bedre viden taber milliarder af skattekroner på disse nymodens "Dreckschleudern", der ikke bringer landet nærmere det selvordineret verdens højeste klimamål, 70% reduktion af drivhusgasser fra udgangspunkt 1990 frem til 2030.

Derimod betjener disse ministerielle aktører en branche og takket være denne skatteforæring agerer ligesom lobbyister særlig for den private transportsektor.

Og fra denne pool af ministrene rekrutteres de fleste under minister-rokaden!

Hvor længe mon denne cirkus kan fortsætte?

Lidt tal fra den rigtige verden - det kan være KU professor Mogens Fosgerau, Jeppe Juul fra Rådet for Grøn Omstilling, tidligere skatteminister Morten Bødskov, enhedslistens Henning Hyllested og SFs Signe Munk følger med.

Jeg skiftede juni 2021 min 11 år gamle velkørende Ford C-max benzin ud med en Ford Kuga PHEV. Hvordan er det så gået i perioden Juni-Januar hhv. 2020-2021 og 2021-2022. Ifølge Kuga'ens opgørelse, så kører jeg 63% som elektrisk kørsel.

Men hvad med benzinregnskabet: Der er selvfølgelig ikke samme km-tal i de 2 perioder, men baseret på km/l og flest km i Kuga'en, så kan der jo regnes om til den samme km værdi. Resultat: besparelse på benzin 46%. eller 670 L benzin mindre forbrændt.

Det skal tilføjes, at i Kuga'en har jeg haft en del flere ture til Jylland end i C-max'en. Det er motorvejskørsel i en SUV er det jo ikke ligefrem brændstofvenligt.

Så derfor: hvis man skal evaluere afgiftsreduktionen for PHEV'er (der alle udleder mindre end 50 g CO2/km ved WLTP testen, og derfor kan få reduktionen), så må man nødvendigvis tage udgangspunkt i data for denne gruppe af biler. En sådan undersøgelse synes endnu ikke at være tilvejebragt.