Stigende oliepriser
Læsetid: 5 min.

Ukrainekrigen presser økonomien i projekt for bro over Kattegat

Stigende oliepriser på grund af Ukrainekrigen underminerer projektet med at bygge en Kattegat-forbindelse mellem Sjælland og Jylland, forklarer professor i transportøkonomi
Professor i transportøkonomi Mogens Fosgerau påpeger, at konsekvenserne for naturen ikke er medregnet i omkostningerne ved projektet om en fast forbindelse over Kattegat. På Røsnæs har man dannet foreningen ’Nej til motorvej på Røsnæs’.

Professor i transportøkonomi Mogens Fosgerau påpeger, at konsekvenserne for naturen ikke er medregnet i omkostningerne ved projektet om en fast forbindelse over Kattegat. På Røsnæs har man dannet foreningen ’Nej til motorvej på Røsnæs’.

Sigrid Nygaard

Indland
30. april 2022

De stigende oliepriser vil mindske trafikken, og det vil undergrave de samfundsøkonomiske gevinster ved at bygge en fast forbindelse over Kattegat.

Det forklarede professor i transportøkonomi Mogens Fosgerau ved Københavns Universitet ved en høring på Christiansborg torsdag.

Høringen var anmeldt af Henning Hyllested (EL) og arrangeret af seks foreninger, der er imod planerne om den faste Kattegat-forbindelse.

»Verden har forandret sig. Olie- og dermed benzinprisen er steget. En benzinprisstigning på 60 procent betyder, at biltrafikken falder med 25, 30 eller måske 40 procent, i forhold til hvad den ellers ville have været,« sagde Mogens Fosgerau, der ved høringen fremlagde sine vurderinger af samfundsøkonomien i projektet baseret på aktindsigter i den foreløbige forundersøgelse.

Mogens Fosgerau forklarede, at hvis de stigende oliepriser regnes ind i forundersøgelsens prognoser, så vil det alt andet lige give mindre trafik på en ny fast forbindelse.

»Det vil sige, at de samfundsøkonomiske gevinster ved forbindelsen bliver mindre. Udgifterne er de samme, men gevinsten bliver mindre.«

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Lise Lotte Rahbek

Mange tak.
Drop forbindelsen og brug pengene til bedre.

Holger Nielsen, kjeld jensen, Torben Arendal, uffe hellum, Lars Løfgren, Carsten Sperling, ingemaje lange, Vibeke Olsen, Rasmus Kristiansen, Viggo Okholm, Arne Lund, Eva Schwanenflügel, Hanne Kock, Steen K Petersen, Carsten Munk, Steen Ole Rasmussen, Inger Pedersen, Krister Meyersahm og Niels-Simon Larsen anbefalede denne kommentar
Niels-Simon Larsen

Det var da synd, at vi ikke har råd til at ødelægge naturen. Hvad skal vi så lave?

Holger Nielsen, kjeld jensen, Torben Arendal, Lars Løfgren, ingemaje lange, Vibeke Olsen, Rasmus Kristiansen, Viggo Okholm, Eva Schwanenflügel, Lise Lotte Rahbek, Carsten Munk, Steen Ole Rasmussen, Inger Pedersen og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Steen Ole Rasmussen

Bekymringen går tilsyneladende på, hvordan man skal fortsætte med at støtte ødelæggelsen af klimaet og Putins krig med projektet!

Hvornår forstår de her professionelle skribenter, at vi faktisk ser, hvad de står for!

Steen Ole Rasmussen

Jeg skulle ikke have skrevet "skribenter" her, for det var faktisk hele koret bag vedtagelsen af den store infrastrukturplan, jeg tænkte på (som i det store og hele har medieverdenen med sig, samt erhvervsliv osv.)

Det ligger implicit i infrastrukturplanen, som er vedtaget med bredt flertal, at man laver den tilstødende udbygning af vejnettet, som realiseringen af kategatforbindelsen forudsætter. Dvs. forarbejdet og forudsætningerne for Kattegatforbindelsen er allerede vedtaget og finansieret af staten. Selve kattegatforbindelsen er en del af infrastrukturplanen, men folketinget har med overvældende flertal besluttet sig for at kaste pengene efter de udbygninger af infrastrukturen, som kun kan udnyttes af forbindelsen over Kattegat.

https://kattegatforbindelse.dk/nyheder/nyheder/bred-aftale-om-danmarks-f...

Den helt ekstraordinære situation, som Europa befinder sig i, hvor 40 % af gasforbruget fortsat dækkes af russisk gas og hvor man i hele unionen bestræber sig på at holde forbruget oppe i højeste gear, uanset at man på den måde direkte og indirekte støtter Putins eksportindtægter fra salg af alle slags fossil energi, så burde udgangspunktet fundamentalt set være et andet, end det faktuelt og traditionelt er for tematiseringerne af fx transport og infrastrukturudvikling.

Det begrædelige er ikke, at det bliver uøkonomisk at køre i bil. Det begrædelige er, at man fortsat drømmer om at køre mere og mere i bil og på den måde speede krig og økologisk selvdestruktion op.

Det er fundamentalt set glimrende, hvis det viser sig allerede nu, at vore folkevalgtes, industriens italesatte udviklings på transportområdet fremstår som en stor latterligt uøkonomisk bestræbelse på at leve op til nogle udviklingskriterier, som den herskende elite ville gøre os alle sammen en tjeneste ved at begrave.

Der er ikke plads til alle jeres forbandede biler! Det er en forbrydelse at satse på flere broer og veje. Det smadrer klimaet og det er med til at finansiere Putin og andre røvhuller rundt om i verdensøkonomien, her under os selv!

Mit spørgsmål skal lyde: Hvornår begynder vore folkevalgte at forstå, at de ikke har en klud tilbage på kroppen!

Holger Nielsen, uffe hellum, Alan Frederiksen, Kirsten Toft Mortensen, Vibeke Olsen, Rasmus Kristiansen, Viggo Okholm, Krister Meyersahm, Lise Lotte Rahbek, Inger Pedersen, Anders Graae, Carsten Munk og Niels-Simon Larsen anbefalede denne kommentar

Vi kørte tre i bil i dag-har ingen selv og som 76 årig aldrig haft et kørekort-og tænk jeg har haft et godt liv !
men tilbage til emnet: Er der da aldrig nogen som tænker på om bilmarkedet ikke er ved at være mættet med hensyn til mængden? I øvrigt hvorfor i alverden skal der bruges milliarder og bruges ekstra ressourcer for en tidsbesparelse fra 10 minutter til en times tid? Nå så er der forurening og ressource misbrug under bygning og beton sviner mere end meget andet!

Holger Nielsen, kjeld jensen, Torben Arendal, Carsten Sperling, ingemaje lange, Eva Schwanenflügel, Carsten Munk og Rasmus Kristiansen anbefalede denne kommentar
Rasmus Kristiansen

Ja, hvad vil de dog med det der i det hele taget. Det er da hoved"pine"rystende med alle de mange mange mange milliarder der spenderes og brændes af på motorveje, broer, tunneller, kunstige øer m.m. og hvad ved Jeg. Det er da skadeligt, ja undskyld mig, det er da kriminelt nærmest, er det ikke ? Stop det og drop det ( hele )..
Det er jo dybt godnat ( mand økseskaft )..
Godnat..

Rasmus Kristiansen

... kan de da ikke drømme sødt og om noget andet da ??

sov sødt..

Rasmus Kristiansen

Danmark kan jo ikke helt rigtig bryste sig med at have ret så meget natur(oplevelser) i det hele taget, vist nok. Landet ligger temmelig langt nede på listen i hvor meget landet har i forhold til alle andre EU-lande. Vist nok en delt 6 plads fra bunden, har Jeg vist lade mig høre.. Det står i hvert fald slet og ret skidt til i Danmark. Vi har en mega stor, ja en monster stor biodiversitets og natur krise i Danmark ( det har hele kloden, moder jord, ( for i øvrigt )).
Prøv hurtigt for eksempel at se på TV2 Fyn. Miljø. Odense fjord er stendød, ligeså frodig som en ørken. Se de vilde billeder. Fiskene er væk de fleste steder, fjordbunden består af slam og sand. Byrådet har bevilliget 2 millioner ( bedre end ingenting ) til udplantning af ålegræs i Odense fjord. Professor Mogens Flindt fra SDU på biologidk institut og forskningsleder er begejstret , for det er første konkrete stik mod en genoplivning. Han spår og giver dog udplantning af ålegræs i den indre del af fjorden ikke mange chancer for at overleve. Han ser chancerne er større i de ydre dele for ålegræsset at overleve udplantningen, dog selv her i nogle meget begrænsede områder..
Ja sæt endelig meget meget meget meget mere ålegræs i værk, i meget større skala over det hele, så gerne.
Samt sæt noget skov, masser.., ligeledes i meget stor stil og skala, med nogle store dyr der skider over det hele agtigt.

Brug dog alle disse mange mange milliarder på det grønne/blå område i stedet.
Tænk dog på vores børn, børnebørn, oldebørn og alle andre kommende generationer.
Tænk på alle arter. Planter og dyr.

Mand/ " Dan " og alle Jer i samme boldgade. Ryk Jer endnu meget mere og sammen og bevis hvor store medmennesker/ I egentligt sagtens kan være. I kan sagtens, men lige nu er det så absolut bestemt bare ikke godt nok. Vision og mission bare ikke godt nok og ret beset mangelfuldt. Prioriteringerne forkerte.
Kom så med alle de milliarder til det grøn/blå område. Host op. Frem med gyserne. Det dur ikke mere, den går ikke længere, makker !! Vi har en nødsituation NU, på biodiversitets-, natur- og klimaområdet. Vågn op. Der råbes altså vagt i gevær.
Det er jo ikke mine ord men derimod 10tusinde tals vis af forskere, biologer, marinebiologer, professorer, ingeniør m.m. og tusinder tals vis af rapporter ligeledes. Jeres kaffeslabberas og kaffemøder og Jeres unddragen går ikke mere, går ikke længere. DET ER NU, SOM I LIGE NU...
Har man glemt alle brandene i " apropos " Rusland ( stop dog for satan den krig omgående ), USA, Australien ( milliard af døde dyr ), Grækenland, Iberiske halvø.., oversvømmelser, tørke, rydning af regnskove/urskove/skove, tiltagende storme, hungersnød, smadring af oceanerne og dyrelivet i havene, forurening af luft, jord og grundvand, modstandsdygtige sygdomme og m.m.
Der er katastrofer over det hele i stor stil jo.

Ej Jeg bliver sgu så helt dårlig, ærlig talt, og træt... suk altså...
Håber det lykkes i Odense fjord for professoren og det håber Jeg alle sådanne ( små såvel store ) projekter gør alle vegne.

Godnat, tror Jeg på nu....
( for mange tastefejl, ligger nærmest hen over tangentinstrumentet her nu, kan næsten ikke se mere heller, he he, og tænke nogenlunde klart ).

uffe hellum

Det er rystende, at vi skal have en krig for at fatte, at vi skal reducere den overflødige persontransport.

Hvis vi alle arbejder i vores egen landsby eller bydel, allerhelst fra vores eget hus, så frigiver vi oceaner af kvalitetstid, som ellers bliver brugt på at ødelægge hinandens tid i trafikken.

Hvornår har du sidst haft en laaang arbejdsdag, og tænkt sådan her? "Det var sgu fedt, smadder hyggeligt at sidde i kø på motorvejen i en times tid. Dejligt at kunne bidrage til CO2 regnskabet med min og konens og ungernes biler, der hver især er importeret for at skade vores valutabalancen. Også fedt at familiens indtægter både kan støtte den petrokemiske industri og bil-industrien og anlægsfirmaer der bygger motorveje, i stedet for noget så kedeligt som mad og rødvin. Jeg er sgu glad for at kunne arbejde for den slags værdier med over halvdelen af min indtægt..."

Hvornår har du sidst overvejet, at du sagtens kunne betale hus og mad og rødvin ved at arbejde cirka to dage om ugen, uden transport, og stort set uden at betale skat, fordi fossil-skatterne lader dig køre frihjul, imens bilister og lastbil-industrien betaler kassen?

Det kan kun gå for langsomt med at få knaldet energipriserne op i et leje, hvor alle tænkende væsener arbejder hjemmefra eller lokalt i deres nabolag. Kørselsfradraget skal femdobles, og gøres negativt!

Nej, det er ikke "stordriftsfordele" at sammenlægge landsbyskoler, så forældre og børn og lærere allesammen kan bruge mere tid og penge på overflødig transport.

Nej, der er ikke brug for flere motorveje i Jylland - der er brug for flere lokale arbejdspladser og flere hjemmearbejdspladser.

Der er brug for flere stationsbyer, hvor man kan parkere gratis og effektivt, og hvor man kan tage en tilkalde-bus/taxa med få minutters varsel.

Der er brug for varelevering, enten til ens hus, eller til distributions-centeret i landsbyen, ligesom amazon, men med adgang til billig og hurtig levering for alle producenter, også fra udlandet. Fuldstændig knald i låget, når jeg kører rundt og parkerer i byen i en time, for at købe lidt mel og lidt kattemad, som jeg kan få leveret gratis.

Det transport-sparsommelige samfund kan sagtens give meget højere livskvalitet, end bilist-samfundet.

Holger Nielsen, kjeld jensen, Torben Arendal, Rasmus Kristiansen, erik jensen, Steen Ole Rasmussen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
erik jensen

simpelthen super kommentar af Uffe Hellum . Hvad om Danmark blev et rigtigt model land på det transport-sparsommelige !

Holger Nielsen

Kan staten ikke prøve, at overveje, er det nu så god en ide? Storstrømsbroen er det en succes? Den er forsinket, og den koster en del mere end beregnet, og hvad har der ikke været af problemer med arbrjdsmiljøet? MEGA store supersygehuse, budgettet er overskredet, kvaliteten kan diskuteres, og tiden holder ikke. Nu snakker de om Kattegat, men hvorfor ødelægge mere natur? Hvad med motorvejen over Fyn, skal den ikke vedligeholes? Hvad med Trekantsområdet, der er kendte problemer med køkørsel næsten hver dag, og så er der Østjysk motorvej, burde der også gøres noget ved. Der er flaskehalse fra Vejle til Horsens. Skal det bare forsætte, så folk fra København til Århus kan spare 10 minutter, mens folk fra f,eks. Haderslev til Silkeborg, skal bruge 1-2 timer med at sidde i kø. Det kan jeg ikke se nogen logik i, og hvor mange år ud i fremtiden, for den bro er færdig? Den skal vel males 1 - 2 gange før den er færdig samlet, det er jo ikke Lego-klodser der bruges.