Menneskerettigheder
Læsetid: 4 min.

Organisationer ser forbedringer, men fortsat usikkerheder i Kosovo-lovforslag

Selv om det lovforslag om afsoning i Kosovo, som Folketinget behandler fredag, indeholder forbedringer, er der fortsat væsentlige uklarheder i forhold til menneskerettighederne, mener flere høringsparter
Lovforslaget rummer stadig punkter, som ifølge høringsparterne er kritisable eller usikre. Det gælder spørgsmål som bemyndigelse, jurisdiktion og muligheden for, at familie og pårørende kan komme på besøg i Glijan-fængslet.

Lovforslaget rummer stadig punkter, som ifølge høringsparterne er kritisable eller usikre. Det gælder spørgsmål som bemyndigelse, jurisdiktion og muligheden for, at familie og pårørende kan komme på besøg i Glijan-fængslet.

Abaca/Ritzau Scanpix

Indland
6. maj 2022

Regeringens lovforslag, der muliggør leje af 300 fængselspladser i Glijan-fængslet i Kosovo, bliver fredag førstebehandlet i Folketinget. L 180 er på flere punkter præciseret i forhold til det lovudkast, som Justitsministeriet sendte i høring for nogle måneder siden, og som på en række punkter mødte stærk kritik fra blandt andet Institut for Menneskerettigheder, Dignity, Amnesty og Advokatrådet.

En optælling viser, at Justitsministeriet på ni punkter har foretaget »præciseringer« i lovforslaget.

»På flere punkter er der sket ændringer til det bedre, for eksempel er traktaten om lejemålet mellem Danmark og Kosovo offentliggjort og indgår nu som en del af lovforslaget,« siger Peter Vedel Kessing fra Institut for Menneskerettigheder.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Inger Pedersen

"Han peger også på, at det nu er indskrevet i lovforslaget, at lokal transport af de fanger, der skal afsone i Glijan-fængslet, kan ske med deltagelse af en dansk observatør. Netop spørgsmålet om transport af overførte fanger lokalt i Kosovo har været central i kritikken af lovudkastet, fordi Danmark ikke har såkaldt jurisdiktion over transporterne. Det har derimod de kosovoske myndigheder, og det er et problem, fordi den unge republik ikke er medlem af FN eller Europarådet og derfor ikke konventionsmæssigt bundet af konventionen mod tortur eller Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK).W"

KAN... Hmmm - Gad vide, hvem, der kan tænkes at insistere på også at VILLE - og GØRE?

" Danmark har sat sig selv uden for indflydelse og vil derfor ikke have mulighed for at sikre en effektiv undersøgelse, hvilket Danmarks ellers har forpligtet sig til efter EMRK og i FN’s torturkonvention.«"

Ja.
Men skidt pyt - det er jo bare skide udlændinge...

En gang imellem skammer jeg over at være dansker - og dermed at kunne tænkes at være en del af dette holdnings- og handlingssæt!

"

Eva Schwanenflügel, Anne-Marie Esmann, Per Klüver, Hans Larsen og Thomas Tanghus anbefalede denne kommentar
Krister Meyersahm

Vi får problemer med Menneskerettighedskonventionen, hvis vi sender fængslede udlændinge ud af landet i bundter. For det vi gerne vil er jo, at blive af med en specifik gruppe, nemlig udlændinge.

Der er med andre ord tale om kollektiv udvisning af udlændinge. Det er forbudt iflg. protokol nr. 4, artikel 4. Gældende dansk lov.

Eva Schwanenflügel, Anne-Marie Esmann, Gitte Loeyche, Hans Larsen og Thomas Tanghus anbefalede denne kommentar
Henning Kjær

De fanger der er tiltænkt afsoning i udlandet, er kriminelle der individuelt er idømt udvisning af Danmark. Så der er ikke meget kollektivt over udvisningen, den er bare fremskyndet.

Eva Schwanenflügel

Tak for denne grundige gennemgang, Ulrik Dahlin.
Der er ALT for mange problemer med det nuværende lovforslag.

Altinget har oplistet alle kritikpunkterne i et overblik:

https://www.altinget.dk/artikel/omstridt-kosovo-aftale-skal-i-folketings...