Nyhedsbrev
Læsetid: 7 min.

En tredjedel af den russiske olie bliver sejlet ud via Danmark

Her er dagens udgave af nyhedsbrevet om krigen og verdensordenen
Der er massiv trafik af gigantiske olietankere, der dagligt stamper op og ned gennem Storebælt. Her er et billede af en tilfældig olietanker.

Der er massiv trafik af gigantiske olietankere, der dagligt stamper op og ned gennem Storebælt. Her er et billede af en tilfældig olietanker.

Johnny Madsen

Indland
24. juni 2022

Fed som en hval stamper supertankeren op gennem Storebælt, lastet til bristepunktet med russisk olie. Men hov, har EU ikke indført totalforbud mod import af russisk olie og olieprodukter? Jo da, men det har Indien ikke. Så nu skal supertankerne sejle lidt længere, før de kan tømme bugen for det sorte, klistrede stads, der holder verdens motorer i gang og brænder klimaet af om ørerne på os.

Den olieeksport skal vi se nærmere på om et øjeblik. Men vi skal også forbi bilbomber, blokader og bombeskjolde i dagens anbefalinger i Informations nyhedsbrev på den dag, hvor krigen går ind i sin femte måned.

Men lad os først slå ned på det seneste døgns væsentligste udviklinger og begivenheder i ultrakort form:

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Willy Johannsen

Nu har jeg boet på Langeland og stået og set i min kikkert, hvordan alle disse tankskibe kommer fuldtlastede op gennem Storebælt med russisk olie.
De færreste har nok tænkt på, hvor gamle mange af disse tankskibe egentlig er?
Jeg har faktisk tjekket det.
Et meget stort antal af dem er gamle enkeltskrogs tankskibe, som vil udløse en naturkatastrofe af dimensioner, som Danmark aldrig har oplevet, hvis de eksempelvis kolliderer eller springer læk i danske farvande.
Men det får lov at foregå på grund af internationale regler.
Og til glæde for Putins krigsførelse....

Peter Beck-Lauritzen, Ole Olesen og Dan Jensen anbefalede denne kommentar
Jørgen Rink

@Willy Johansen
Kan du ikke for en god ordens skyld lige fremlægge lidt af dine tjekkede informationer - du kan evt. gengive hvor du har fundet oplysningerne - så kan jeg selv tjekke dem.
Tænker det må være nemt.
I øvrigt er det jo nogen gange hvor internationalt farvand er til fordel for vesten..
Jeg er stor tilhænger af at man efterlever de regler der gælder for den internationale skibstrafik eller kunne vi jo hurtigt havne i et ragnarok.
Men selvfølgelig vi ville jo hurtigt sende en korvet for at beskytte de skibe som vi bruger - i det hele taget skulle du måske læse Mettes tale om at sende krigsskibe til Kina for at sikre den fri trafik der.
Men igen politik der og politik her er to ting...

Willy Johannsen

@ Jørgen Rink
Det er meget nemt med en god kikkert. Jeg har en Zeiss.
Læs navnet på skibet, og søg på Google.
Så har du det.

Jørgen Rink

@Willy Johansen
Jeg tænkte nu mere på dokumentation - du kunne jo give nogle eksempler - du kan vel finde dem igen - nogle af skibene kunne måske også være ikke russiske skibe..
..

Willy Johannsen

De fleste tankskibe, jeg har observeret, sejlede under såkaldte bekvemmeligheds flag.
Jeg har aldrig set et tankskib under russisk flag.
De eneste fuldlastede tankskibe kommer fra terminalen ved Sankt Petersborg.
Der er ikke andre udskibningshavne for olie i Østersøen.

Jeg har i øvrigt set masser af russiske krigsskibe, inklusive nogle af de største atomdrevne missilbevæbnede undervandsbåde.
De kan jo også havarere i de danske farvande...