»En meget dramatisk konklusion …«
Sådan siger Jan Harsem fra den norske Støttegruppen etter Scandinavian Star om den undersøgelse, som mandag blev offentliggjort af Erhvervsministeriet i Danmark. Her konkluderer to jurister, professor Vibe Ulfbeck og lektor, ph.d. Ole Terkelsen, at Søfartsstyrelsen burde have kontrolleret passagerskibet Scandinavian Star, inden skibet den 1. april 1990 klokken 23.05 sejlede fra Frederikshavn til Oslo.
Seks døgn senere – natten til den 7. april 1990 – blev der af ukendte gerningsmænd antændt flere brande om bord på skibet, som førte til 159 menneskers død.
»En kontrol af skibet ville have forhindret skibet i at sejle og dermed også de katastrofale følger af brandstiftelserne,« siger Jan Harsem, der selv var om bord på skibet. Han overlevede sammen med sin halvandet år gamle søn, men mistede sin gravide hustru til flammerne.
Overhovedet intet nyt her. Det har været påpeget hele tiden.
Det er skiftende regeringer, der har skylden for at denne sag har været syltet gang på gang - trods overvældende indikationer på forsikringssvindel.
Man har behændigt undgået at forfølge det mest oplagte spor i over 30 år
/O
Nogle gange skal der bare gå rigtig langt tid før man er parat til at indrømme det indlysende.
Det ville glæde Oluf Husted, som selv har været inde på at myndighederne ikke gjorde deres arbejde godt nok.
Oluf Husted er en af de personer, som hele tiden var kritisk overfor myndighedernes ageren i denne sag og som har været medvirkende årsag til denne sag stadigvæk ikke er lukket.
https://www.information.dk/moti/2020/10/liv-forbi-luftkaptajnen-oluf-hus...
Et forfærdeligt eksempel på, hvordan central styring medfører, at medarbejdere og ledelse ikke vil tage ansvar og fungerer uden faglig dømmekraft.
Et forfærdeligt eksempel på, at bekvemmelighedsflag i skibstrafik ikke er til at stole på.
Havnestatskontrol må være pligtigt for tilladelse til sejllads - uanset om det er mennesker eller gods, der transporteres.
i øvrigt ligesom der bør være lodspligt i danske farvande