Siden Den Kolde Krig er antallet af værnepligtige reduceret markant, i takt med at atomtruslen og den danske krigsfrygt er blevet mindre. Men med Ruslands invasion af Ukraine er alt forandret, og det stiller forsvaret et nyt sted.
Det har rejst spørgsmålet om, hvorvidt flere bør kaldes ind for at styrke forsvaret, og om det i så fald vil være nødvendigt med tvang, selv om der siden 2012 i praksis ikke har været tvungen værnepligt, fordi så mange har meldt sig frivilligt.
Hvis forsvaret skal stå stærkere og uddanne nok soldater med de rette kompetencer, kommer man ikke uden om at øge antallet af værnepligtige for at få en større rekrutteringsbase, men hvor mange afhænger af, hvilken plan man har fra politisk hold for fremtidens forsvar, vurderer militæranalytiker Jens Wenzel Kristoffersen fra Københavns Universitet.
»Det er absolut nødvendigt, hvis man vil have et mobiliseringsforsvar eller en reserve, som kan indgå i en styrke, hvis Danmark skulle komme i kamp og skal til at forsvare dansk territorium. Der er det nuværende niveau af værnepligtige for lidt,« siger han.
Hvad koster det i arbejdsudbud?
I virkeligheden er det en ikke diskussion.
For hvis Folketinget vil have et mobiliseringsforsvar, som man havde især før murens fald, er der ingen vej udenom flere værnepligtige.
Hvis Folketinget vil have flere kvinder i trøjen, må man lokke dem. For ifølge Grundloven er det enhver våbenfør MAND der har pligt til at forsvare landet. Man har nemlig ikke på retsområdet tradition for at anvende en dynamisk fortolkning af vores Grundlov, som EU-domstolen ellers gør, når de er uenige i dit og dat.
Hvis man vil have at dem man uddanner, bliver længere aka. som professionelle soldater, må man skrue op for vilkårene. Og det kan gøres på mange måder, bl.a. Civiluddannelse, Men der skal gulerødder til, fordi pisken kan ikke bruges, medmindre der er krig.
Det er bare en politisk beslutning om hvad det er man vil have for et forsvar.
@Jacob Nielsen: Det er nu bestemt ikke dén konsekvens, §81 har. Fordi grundloven taler om mænds forpligtelser, betyder det ikke, at man ikke også sagtens med simpelt flertal i Folketinget kan vedtage en almindelig lov om værnepligt for kvinder. Det kræver ikke nogen eksplicit nævnelse i Grundloven. Det har ved flere lejligheder gennem årtier været justitsministeriets klare vurdering.
@Jens, nu skriver jeg heller ikke at det er umuligt, eller Grundlovsstridigt, men spændende bliver det, om et flertal i Folketinget er modige nok til at tage beslutningen. Jeg kender ikke til justitsministeriets vurderinger, men hvis du evt. har et link til en eller flere af disse, vil jeg meget gerne læse om det.
Iøvrigt tak for dine input.
Du er velkommen, Jacob.
Det her er justitsminister Hækkerups svar til Søren Espersen: https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/fou/spm/256/svar/1808199/2445016.pdf
Jeg er ret sikker på, at dette er nyeste vurdering af det, der er foretaget.
Takker endnu en gang, for linket.
Hvis man vil tvinge kvinder/piger løber vi ind i seriøse problemer. At nævne dem alle kan ikke debatteres her.
Tvang giver problemer (uanset køn). Bl.a. fordi vi er gået fra at være et pligtsamfund, til et rettighedssamfund.
Jeg har iøvrigt svært ved at forestille mig at indførsel af værnepligt for kvinder, ikke vil ende med et retligt opgør, formentligt helt til Højesteret, uanset hvad Justitsministeriet vurderer. Men en sådan sag, må bare tages i strakt arm.
@Christina Nordvang Jensen
Værnepligten skal helt afskaffes og afløses af et professionelt forsvar.
Værnepligten er et modbydeligt overgreb på unge mænd.
Men kan man skaffe unge kvinder og mænd i tilstrækkeligt omfang ??
Ork ja - det kan sagtens lade sig gøre, hvis blot vilkårerne i Forsvaret er tilfredsstillende i forhold til muligheder i konkurrerende erhverv.
Det ville nu være en god idé, hvis alle unge mennesker, der er egnede, fik et grundkursus i forsvar. Inkl. førstehjælp og evt. et kørekort.
Det er ikke på tide kvinderne sendes til fronten. Efter WW2 var der næsten ingen mænd tilbage i Tyskland mellem 18 og 50 år. Alle var døde eller skadet i krigen. Den situation kan kvinder ved fronten afhjælpe så det næste gang det går løs vil være et mere ligeligt antal af kønnene i den forplantningsdygtige alder tilbage.
Selvfølgelig kan folketinget beslutte at udvide værnepligten. I mit lange liv har værnepligten været fra 1 år til nu 4 mdr. med tvang. Også militærnægtere blev indkaldt med tvang.
Forsvaret kan kun styrkes med mere personel. Det vil selvfølgelig stille nogle krav til forsvaret, og det vil tage noget tid før de er klar til det
Konstabler i dag har mulighed for at tage en uddannelse som efterfølgende kan bruges i det private erhvervsliv.
Hvorfor alle disse værnepligtige og besværet med at retablere en gammeldags militær infrastruktur når enhver ved, at fjenden - Rusland - helt sikkert vil bruge atomvåben mod NATO-lande i Ruslands nærområde? NATOs egne analytikere siger det. Russerne siger det. Forskningen siger det.
Men i Danmark diskuterer vi, om vi skal indkalde 4, 6 eller 12,000 værnepligtige.
Vi skal hurtigst muligt kobles på de initiativer til et europæisk cyper-forsvar mod de russiske hypersoniske missiler, der udraderer København 31/2 minut efter affyring fra Kaliningrad -området. Det er på høje tid. I den sammenhæng er det ret ligegyldigt om 6 eller 12,000 danske mænd og kvinder afventer russiske kampvognsdivisioners landsætning på Lolland. De vil vente forgæves og kan bruge den tid de har tilbage med at undre sig over mærkelige lyde fra himlen i sydøst og øst.
En af de virkelig gode ting ved at indfører værnepligt for kvinder er, så får de rigeste lettere ved at holde deres børn hjem fra fronten og spare dem for ødelagte kroppe, sjæle og liv. Fronten tildeles de mindre bemidlede Lotter og Jenser. Men det er da kun rimmeligt med alt det SKAT de velhavende betaler til bundens overlevelse.
Noget for noget. Ikke.