Det blev hemmeligholdt for både Folketinget og offentligheden, da Danmark i 2016 lempede sin indtil da restriktive politik for våbeneksport til Israel. Selv ikke den snævre kreds af politikere i Udenrigspolitisk Nævn, der løbende orienteres om regeringens udenrigspolitik og er pålagt tavshedspligt, fik noget at vide.
Det bekræfter Udenrigsministeriet i et skriftligt svar til Information.
»Der var ikke praksis for at orientere Udenrigspolitisk Nævn om dansk eksportkontrolpraksis i 2016. Nævnet blev således ikke orienteret om den justerede tilgang til Israel,« skriver ministeriet.
Dermed forblev praksisændringen en hemmelighed i mere end seks år. Den er først kommet til offentlighedens og Folketingets kendskab, da Information i denne uge kunne afdække sagen i samarbejde med mediet Danwatch.
Det er et demokratisk problem, siger flere medlemmer af Udenrigspolitisk Nævn.
»Det her hemmelighedskræmmeri duer ikke,« siger Trine Pertou Mach, der er udenrigsordfører for Enhedslisten.
Også De Radikales udenrigsordfører, Christian Friis Bach, er utilfreds med håndteringen.
»Det er ret afgørende, at Udenrigspolitisk Nævn bliver orienteret om ændringer af vores eksportpolitik, når det gælder militært udstyr. Derfor synes jeg også, det er beklageligt, at det ikke skete i forbindelse med den her praksisændring,« siger han.
Stigning i eksport af våben
Praksisændringen indebar en lempelse af Danmarks politik på området.
Som Information og Danwatch tidligere har beskrevet, har der siden år 2000 eksisteret en kattelem for indirekte eksport af danske våben og militært udstyr til Israel og andre lande, som Danmark ellers ikke har villet sælge til. Det har på den måde været muligt for danske virksomheder at sælge dele til den amerikanske virksomhed Lockheed Martins F-35-fly, som USA sælger til blandt andet Israel.
Men med den hemmeligholdte praksisændring i år 2016 blev der også åbnet for eksport direkte fra Danmark til Israel.
Indtil da var Udenrigsministeriets praksis, at der som »udgangspunkt« ikke skulle gives tilladelse til eksport af våben og militært udstyr direkte til Israel. Men med ændringen, der blev besluttet i september 2016, blev dette udgangspunkt vendt på hovedet. Nu blev eksport af våben og militært udstyr til Israel »i udgangspunktet mulig«, som Udenrigsministeriet formulerer det i et skriftligt svar til Information.
Som Information tidligere har beskrevet, er der efter praksisændringen sket en stigning i Danmarks eksport af våben og militært udstyr til Israel. Fra år 2000 til og med 2016 blev der givet i alt fem tilladelser til permanent eksport af våben eller militært udstyr til Israel. Fra 2017 til og med 2022 er der blevet givet 12 tilladelser til permanent eksport.
På fem år er der altså blevet givet mere end dobbelt så mange eksporttilladelser som i de foregående 16 år. Og med fire bevilgede tilladelser til permanent eksport til Israel i 2022 er antallet af eksporttilladelser per år nu rekordhøjt – om end tallene er små.
Hemmelighedskræmmeri
Beslutningen om at ændre praksis blev truffet af Kristian Jensen, den daværende udenrigsminister i Lars Løkke Rasmussens V-regering. Der var altså tale om, at en mindretalsregering bestående af ét enkelt parti, der ved folketingsvalget havde fået lidt under hver femte vælgers stemme, besluttede at ændre kurs uden at informere Folketinget.
Folketinget blev holdt i uvidenhed på trods af, at netop spørgsmål om våbeneksport til Israel gennem årene flere gange havde påkaldt sig politisk opmærksomhed. Og på trods af, at Folketinget tidligere var blevet informeret om den restriktive linje, som man med praksisændringen gik væk fra.
»Udenrigsministeriet anbefaler som hovedregel, at der ikke gives tilladelse til dansk våbeneksport til Israel, da der kan være risiko for, at materiellet vil kunne anvendes i forbindelse med militær aktivitet blandt andet i forbindelse med de af Israel besatte områder,« lød det således i et svar til Folketinget i 2012 fra daværende udenrigsminister Villy Søvndal (SF).
Heller ikke da Information i november 2022 henvendte sig til Udenrigsministeriet og spurgte direkte til, om der på nogen måde var sket en lempelse i forhold til eksport af våben og militært udstyr til Israel siden 2016, gjorde ministeriet opmærksom på praksisændringen. Spørgsmålet var begrundet i den stigning i antallet af bevilgede tilladelser til eksport af våben og militært udstyr siden 2016, der kunne aflæses i tal, som Information og Danwatch havde fået udleveret fra Rigspolitiet.
I stedet kom ministeriet med et svar, som kunne give indtryk af, at der ikke var sket nogen lempelse.
»Eksport af våben og militært udstyr til Israel er i udgangspunktet mulig. Udenrigsministeriet foretager en konkret og individuel vurdering med udgangspunkt i EU’s fælles regler for kontrol med eksport af militærteknologi og -udstyr. Udenrigsministeriet har ikke ændret denne tilgang siden 2016,« skrev ministeriet i et mailsvar til Information den 1. december.
Umiddelbart kunne det lyde som en afvisning af, at der havde fundet en lempelse sted. Men strengt taget stod der blot, at ministeriet ikke var holdt op med at foretage en konkret og individuel vurdering af de enkelte ansøgninger om eksporttilladelse. Hvilket er et decideret minimumskrav i sager om eksport af militært udstyr som følge af EU’s fælles regler på området.
Information gjorde Udenrigsministeriets presseafdeling opmærksom på, at spørgsmålet reelt ikke var besvaret og spurgte igen: Er der sket nogen form for lempelse i forhold til Israel siden 2016?
Men ministeriet afviste at svare på det spørgsmål. Og presseafdelingen ville ikke svare på, hvorfor ministeriet ikke ville svare på spørgsmålet.
Senere fandt Information så det svar til Folketinget fra 2012, hvoraf det fremgik, at Udenrigsministeriets »hovedregel« var, at der skulle gives afslag på tilladelse til eksport af våben og militært udstyr til Israel.
På den baggrund henvendte Information sig på ny til Udenrigsministeriet og spurgte, om denne »hovedregel« stadig var gældende. Efter nogle uger medgav Udenrigsministeriet, at man havde ændret praksis i 2016.
»Med den justerede tilgang fik danske virksomheder dermed samme vilkår som deres europæiske konkurrenter,« forklarede ministeriet.
Det skulle altså tage mere end seks år, før den lempelse kom for en dag.
Politisk sag
Juridisk set falder den manglende orientering af Folketinget i en gråzone. Det vurderer Jørgen Albæk Jensen, professor emeritus i offentlig ret fra Aarhus Universitet.
I grundloven står der, at regeringen skal rådføre sig med Folketingets Udenrigspolitiske Nævn »forud for enhver beslutning af større udenrigspolitisk rækkevidde«.
»Det springende punkt er, om man vil definere det her som et spørgsmål af større udenrigspolitisk rækkevidde,« siger Jørgen Albæk Jensen.
Og det er svært at afgøre. For dels er det et »meget vagt begreb«, og dels har der ikke været mange sager i praksis, som kan bruges til at udlede, hvor grænsen går, forklarer Jørgen Albæk Jensen.
Derfor vil han heller ikke komme med et »definitivt« bud på, om undladelsen af at orientere Folketinget var i strid med grundloven.
»Men jeg synes sagtens, man kunne argumentere for, at det er en beslutning af større udenrigspolitisk rækkevidde,« siger Jørgen Albæk Jensen og tilføjer, at han også godt kan »forstå, hvis nogen vil argumentere for det modsatte«.
Eftersom en rigsretssag ikke ligger i kortene, vil spørgsmålet aldrig blive endeligt juridisk afklaret, vurderer han. I stedet kan sagen håndteres politisk.
»I praksis er det nok noget, man ville løse ved et samråd eller en eller anden form for politisk tilkendegivelse i forhold til ministeren,« siger Jørgen Albæk Jensen.
Formand for Udenrigspolitisk Nævn og udenrigsordfører i Venstre, Michael Aastrup Jensen, betegner spørgsmålet om inddragelsen af Folketinget som en »speciel balancegang«.
»Grundloven siger to ting. Den siger, at regeringen har eneansvaret for at føre udenrigspolitikken, men siger samtidig også, at Udenrigspolitisk Nævn skal inddrages i større beslutninger. Derfor er jeg også glad for, at man i dag på baggrund af Taksøe-rapporten (udenrigspolitisk udredning fra 2016, red.) bliver inddraget meget mere, har større viden og har større snakke med regeringen om udenrigspolitik,« siger han.
Michael Aastrup Jensen afviser, at det var en fejl ikke at orientere nævnet dengang.
»Der var ikke en praksis med, at når man lavede ændringer, så skulle det op i nævnet. Det lavede man så senere, og derfor er det også sådan, at nævnet bliver inddraget i dag,« siger han.
I et skriftligt svar til Information henviser Udenrigsministeriet også til, at Udenrigspolitisk Nævn i dag bliver orienteret »ved større ændringer på eksportkontrolområdet«. Det begyndte ministeriet at gøre i 2017, efter at Information havde beskrevet en anden praksisændring, som Folketinget heller ikke var blevet orienteret om.
»I tillæg hertil blev der i 2020 indført en fast årlig gennemgang af eksportkontrolområdet i Nævnet,« skriver Udenrigsministeriet.
Våbeneksport til Israel
Israel er de seneste år blevet kritiseret for mulige krigsforbrydelser efter bombardementer i Gaza. Alligevel bidrager Danmark med eksport af våben til landet. Information undersøger i denne serie i samarbejde med Danwatch, hvordan dansk militært udstyr er endt i Israel, og hvordan det bliver brugt.
Seneste artikler
Efter anklager om ulovlig våbeneksport: Myndighederne ændrer praksis
23. juni 2023De danske myndigheders praksis for våbeneksport er ikke ulovlig, siger udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen. Alligevel vil der nu ske ændringer. Juraprofessor fastholder kritikHidtil ukendt praksisændring har banet vej for våbeneksport direkte fra Danmark til Israel
12. april 2023I al stilhed ændrede Udenrigsministeriet i 2016 sin restriktive linje over for våbeneksport til Israel, hvilket har medført stigende dansk eksport af militært udstyr til landet. Stærkt problematisk, siger menneskerettighedsorganisationerStærk lobbyisme fik Danmark til at åbne en bagdør for våbeneksport
5. april 2023I dag sidder der danske dele på de israelske F-35-fly, der deltager i kontroversielle bombardementer af Gaza. En vedholdende lobbykampagne fra erhvervslivet banede vejen, afslører dokumenter
Sætter denne sag tilsynet med efterretningstjenesterne ikke det NØDVENDIGT med mere åbenhed?
Hvad kan skal de stakkels folketingsmedlemmer egentlig gøre. når de får oplysninger i disse "hemmelige nævn" hvor de ikke må referer fra end ikke til deres partiformand i dette tilfælde ingen gang få en orientering - hvor mange andre sager er det sket .
Er Danmark ikke et demokrati, hvorfor så al den hemmeligholdelse med dit og dat - er det fordi Folketinget ønsker at blive valgt ind på falske betingelser eller hvorfor må befolkningen og resten af Folketinget ikke få oplysninger om dit og dat?
Det er en bekymrende historie, men tak tak tak for, at vi har Information til at afdække denne slags lyssky politisk virksomhed.
Det repræsentative demokrati er i krise når politikerne ikke synes at vælgerne behøver at kende deres politik.
Vælgerens rolle er reduceret til at tilkendegive sin tillid til et at partierne hvert fjerde år. Herefter bestemmer politikerne ikke blot hvordan de vil forvalte den tillid, men også om deres politik skal være kendt af offentligheden eller ej.
Vi forventes med andre ord at have ubetinget tillid. Når vi har besluttet hvor vi vil placere vores tillid, skal vi også stole på at vores udvalgte parti finder på en politik der er god og rigtig - og som vi derfor ikke behøver at kende. Det har meget lidt med folkestyre at gøre, og nogen bliver snart nødt til at finde på et andet ord end "demokrati" om den styreform.
Kartoffelrepublik..?
blind tillid til politikere (og andre) er altid farlig, når det er virksomhedernes interesser, der styrer politikudviklingen.
Det kan da ikke komme bag på nogen at lige netop et liberalt parti som Venstre, der stærkt går ind for lov og orden, iblandt borgerne, samtidig føler sig hævet over loven og kan gøre som di vil som politikere.
Hvem skræppede mest op om Minkhistorien og om ansvarlighed og overtrædelse af loven - det var såmænd Venstre.
- Jo..., Venstre ved du hvor du har, - på den anden side af loven og fri for ansvar, som vi også hidtil har set i forbindelse med ødelæggelsen af Skat, et ansvar der endnu ikke er blevet placeret - om dårlig ledelse af Skatteministeriet.
Vi genkender den liberale lumpenhed overfor demorkatiet!
Venstres ordfører er "glad for" at "vi i dag har flere snakke...med regeringen om udenrigspolitik. "
Ja sådan er spindoktorsprog for, at en tidligere regering har tilbageholdt særdeles vigtige oplysninger.
For blot 30 år siden var al våbenproduktion her i landet forbudt. Nu kappes kommuner og pensionskasser om at ville investere i våbenaktier.
Kapitalismen og våbenindustrien har sejret.
Eva Schwanenflügel der er nu allerede et passende ord og det er bananrepublik.
Det dækker også over, den meget lille tillid politikerne viser overfor deres egen befolkning og deres ukuelige trang til at udbygge overvågningen af hele den almindelige befolkning med den ene lov efter den anden under dække af, at politiet kun kan finde de kriminelle og pædofile på denne måde.
Det er beskæmmende så inkompetent vores politi er blevet i de senere år. Tænk de kan nu kun udføre deres arbejde når de kan overvåge hele befolkningen ifølge udtalelser fra politikere.
Tænk telelogning, rejsekort, anpg og udbetaling Danmarks uinskrænkede lov til samkørsel af data for folk, der får ydelser ( pension, børnepenge osv).
Overvågningens logik er så udbredt nu, at man ikke engang accepterer åbenlyse fejl, som man f.eks. så i telelogningssagerne, hvor folk indenfor få minutter flyttede sig flere 1000 km, men data blev stadig anset validt som bevis til retssager.
Eller sagen i Hedensted kommune, hvor elforbruget ikke faldt nok.
Proportionaliteten og egenskaben til at tænke selv, er smidt ud med badevandet.
Oveni har man sat forsvaret til at overvåge erhvervslivet i sikkerhedens navn.
Så vi opfylder alle kriterier for en bananrepublik.
Det eneste der mangler er udbredt åbenlys fysisk vold mod udvalgte grupper.
Elisabeth Tryde
Jeg er fuldkommen enig med dig.
Den altomfattende overvågning har længe taget mildt sagt overhånd, og det bliver overhovedet ikke bedre af, at myndighederne sløser surrealistisk meget med de data de med blæksprutteagtigt begær indsamler om os, eller at uvedkommende personager tiltager sig adgang til at snage i andres sager..
Her nogle få eksempler, (jeg kunne blive ved!):
"Databrud i Viborg: Kommunalt ansatte snagede i 455 borgeres oplysninger"
https://www.version2.dk/artikel/databrud-i-viborg-kommunalt-ansatte-snag...
"1.490 uberettigede eller mistænkelige opslag i regionale patientjournaler på fire år"
https://www.version2.dk/artikel/1490-uberettigede-eller-mistaenkelige-op...
"Millioner af personhenførbare data er frit tilgængelige for sundhedsforskere"
https://www.version2.dk/artikel/millioner-af-personhenfoerbare-data-er-f...
"Kun tre ud af 98 kommuner kan holde data helt for sig selv"
https://radarmedia.dk/gdpr-kun-tre-ud-af-98-kommuner-kan-holde-data-helt...
Eller hvad med jobcentrene, der spionerer på de sociale medier mod deres borgere?
"48-årig mister sit fleksjob, fordi hun bijobber som influencer"
https://nyheder.tv2.dk/lokalt/2023-04-12-48-aarig-mister-sit-fleksjob-bi...
"Kontanthjælpsmodtagere der blev trukket i ydelser har nu fået pengene tilbage"
https://www.dr.dk/nyheder/indland/kontanthjaelpsmodtagere-der-blev-trukk...
Dog er det bevidst, at jeg valgte at kalde Danmark for en kartoffelrepublik, idet denne populære knold vokser på vore breddegrader, det gør ej bananer ;)
Elisabeth Tryde
PS. Hvad var det for en sag i Hedensted kommune, hvor elforbruget ikke faldt nok?
Jeg kan ikke lige komme på, om jeg har læst om den.
Det var en ung mand, der var blevet skadet så meget, at han var nød til at flytte hjem til forældrene. Efter nogle år ville han gerne være mere selvstændig og flytte for sig selv.
Da han jo helt naturligt fik overførselsindkomst måtte hans og forældrenes elforbrug sammenkøres.
Jeg kan ikke huske hvilken del af kommunen der mente, der var tale om social snyd, da de mente forældrenes elforbrug ikke var faldet nok, hvorfor de mente han stadig var hjemmeboende.
Hej Eva Schwanenflügel jeg huskede forkert, det var Billund kommune
https://fagbladet3f.dk/artikel/vi-er-gaaet-langt
Hej Elisabeth
Mange tak for linket, det genopfrisker sagen, jeg faktisk har læst om.
Det ryster mig stadig, hvor grov den er..
Her er et andet link fra mine bogmærker, ved ikke om du har læst det?
https://fagbladet3f.dk/artikel/skulle-forklare-netflix-forbrug
Hvor ER det dog forskelligt...
Tilsyneladende alt efter hvilket sociale lag, man befinder sig i:
Min datter og svigersøn + to børn i min nabokommune ville for ca. 8 år siden rive deres skimmelbefængte hus ned og bytte nyt.
De kunne i byggeperioden ca. 8 mdr. bo hos mig i min andelsbolig mod betaling af ekstra el og vand.
Jeg kontaktede Udbetaling Danmark telefonisk og spurgte, hvilken betydning, det ville have for min folkepension.
Svar: (nogenlunde ordret efter hukommelsen): "Med det forsørgelsesgrundlag, du har, vil det ikke betyde noget som helst. Det skulle da også bare mangle! Hvorfor skulle du dog ikke kunne hjælpe dem med det???"
Tjae...
Hemmelighedskræmmeri eller ej, der har været danske politikere der har givet grønt lys for denne eksport til et land alle har vidst havde, og stadig har, et betændt forhold til menneskerettigheder, respekt for FN osv. Selvfølgelig forkasteligt at de få ikke har turdet fortælle lidt flere om deres beslutning = valg = fravalg, men det ændrer ikke på skændslen at danske politikere har ladet sig styre af en våbenindustri.
Protesterne over at eksporten overhovedet har fundet/finder sted, burde overdøve vreden over at være blevet holdt udenfor.
I eftertankens skær er jeg kommet til at tænke lidt videre om den såkaldte liberale linje som Venstre m.fl. gerne vil have vi andre krediterer dem for, - men det er nok for overfladisk at acceptere det som deres politiske ståsted i et demokrati.
Jeg skrev tidligere her på tråden:
"Det kan da ikke komme bag på nogen at lige netop et liberalt parti som Venstre, der stærkt går ind for lov og orden, iblandt borgerne, samtidig føler sig hævet over loven og kan gøre som di vil som politikere."
Selve essensen heri er jo en velkendtklassisk del af fascismen; "at ville lede og bestemmer over andre i et foregivet demokrati, hvor de ikke selv skal overholde lovene som de udstikker for andre, og samtidig er både lovgivende og dømmende over andre der taler dem imod"!