Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

Møllers nye mand - men helt sin egen

God, men snæver biografi om Nils Smedegaard Andersen
Indland
26. september 2008

Biografier om nulevende erhvervskoryfæer er en vanskelig genre. De skal enten undgå at blive heltebiografier og skønmalerier eller negative billeder og smædeportrætter af deres objekter. Som oftest fordi de portrætterede villigt har været med eller har afslået at bidrage. Så går forfatteren til venner, bekendte og forretningsforbindelser for at indhente konkrete oplysninger. Som oftest positive.

I begge tilfælde er det så forfatterens opgave at vurdere, hvad der er rigtigt og forkert. At udøve kildekritik. Det gøres ikke altid. Men der er salg i genren, og det giver i hvert fald (erhvervs) journalisterne en god biindtægt.

Niels Lundes bog "Hr. Møllers nye mand. Nils Smedegaards revolution på Esplanaden - og på Carlsberg", der udkommer i dag, falder uden for disse to kategorier. Den giver et billede af Smedegaard, som han kan være særdeles tilfreds med, selv om billedet ikke er entydigt positivt. Frem for alt er hans brutalitet og hensynsløse fremfærd over for undergivne nedtonet. De var ikke altid ansvarlige, men de fik hans vrede at føle, hyppigst i fuld åbenhed, når Smedegaard ikke holdt igen på sit temperament.

Hensynsløs

Bogen hviler i hovedsagen på omkring 70 interviews med forskellige personer, der kender Nils Smedegaard Andersen. Han fremstår som en ekstremt ærgerrig, til tider hensynsløs, brutal og voldsom person, selv om det kan udtrykkes som "villighed til at tage de nødvendige, men ubehagelige beslutninger".

Det demonstrerede han ved hurtigt at fyre folk efter sin tiltræden. Hver tredje medarbejder dvs. 75 i hovedkontoret på Carlsberg i 2001 og senest i A.P. Møller, hvor 3.000 medarbejdere, fortrinsvis i ledende stillinger, røg ud i foråret 2008 blot 4-5 måneder efter hans tiltræden. Han stiller ofte umenneskelige krav til de ansatte - og til sig selv. Arbejder fra 7.30 om morgenen til 19.30 om aftenen foruden lejlighedsvis i weekenderne. Han må være svær at være gift med. Men det hører vi intet om. Bogen handler om hans forretningskarriere. Han er citeret for denne bemærkning om forholdet til den norske partner Orkla til sin forgænger som chef for Carlsberg Flemming Lindeløv ved dennes afskedsreception i 2001: "Du var for flink ved Orkla."

Ambitiøs

For flink - den karakteristik om Nils Smedegaard selv er der vist ingen, der vil sætte sit navn under i dag. Han er respekteret, men ikke vellidt. Det kan skyldes, at han er ekstremt ambitiøs og ikke gerne deler æren for sin succes med andre, f.eks. med sine medarbejdere, der har mindst lige så megen andel i, at det er gået godt. Business er teamwork.

Smedegaards held er, at han kommer til sine nye arbejdspladser som chef på tidspunkter, da de er på vej ud i vanskeligheder. Det gjaldt Carlsberg med Lindeløv som en chef, der havde mistet professorernes tillid i hovedaktionæren Videnskabernes Selskab, og A.P. Møller, hvor Jess Søderberg var ved at komme på kant med hovedaktionæren den aldrende Mærsk Mc-Kinney Møller omkring en modernisering af det store, komplicerede konglomerat, især omkring it-problemer og købet af containerrederiet P&O Nedlloyd. Efter nogen betænkningstid besluttede Smedegaard sig i april 2007 for at skifte, selv om det var ubelejligt for Carlsberg, der stod over for en vanskelig situation med et planlagt fjendtlig angreb på partneren Scottish & Newcastle Brewery sammen med den hollandske konkurrent Heineken. Han fik udsat den officielle beslutning til slutningen af juni 2007 for at undgå vrøvl med myndighederne. Derefter fik han at mærke, at i big business regner man kun med folk, der er aktive, ikke med personer der er på vej ud. Han mistede øjeblikkelig kontakten og grebet om Carlsberg.

Sådan er vilkårene. Og det havde han tilsyneladende glemt, selv om det er gængs praksis. Han tiltrådte i A.P. Møller 1. november 2007 og udtrådte samtidig af bestyrelsen for A.P. Møller, hvor han havde været medlem siden marts 2005. Det var således ikke nogen helt ukendt virksomhed, han blev chef for. Men den var med sine 110.000 medarbejdere og sine mange og forskellige aktiviteter helt anderledes end Carlsberg. Og langt sværere at lave en fælles strategiplan for. Fra den givtige olie-og gasindustri i Nordsøen over Mærsk Line til Dansk Supermarked. Hvad har de til fælles?

Konkurrence

Nils Smedegaard gennemførte i sine første fem måneder en formelig udrensning på vigtige poster, fik indført konkurrence internt i gruppen og opstillet fem konkrete mål, der skulle opfyldes. Og frem for alt: Det virksomheden drejer sig om, det er ikke personer. Positionen er altid vigtigere end personen.

Niels Lunde har skrevet en bog, der er aktuel og det hidtil bedste, der er skrevet om to af de bedst kendte danske foretagender. Den er ikke uden svagheder, når man tager kildematerialet - eller det manglende kildemateriale i betragtning. Det er ikke forfatterens skyld. Den er følgelig snævert fokuseret på hovedpersonen og hans forretningsmæssige indsats, og deri ligger dens åbenbare svaghed. Man savner et sideblik på og en vurdering af hans medarbejderes indsats.

Men den er god at få forståelse af.

Niels Lunde: Hr. Møllers nye mand. Nils Smedegaards revolution på Esplanaden - og på Carlsberg. JP Forlag Udkommer i dag.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her