»De har ikke prøvet at påføre deres barn en smerte, der skærer en flænge af sorg og savn i hele deres barndom.«
Journalist og forfatter Lasse Lavrsen i bogen Rotter og skilsmisse.
Tirsdag var en god dag for den tredjedel af danske børn, som i løbet af deres levetid vil opleve, at deres forældre går fra hinanden. Der tog de voksne sig nemlig sammen i det danske Folketing, hvor alle partier blev enige om en ny skilsmisselov, der for første gang er modelleret over ønsket om at sætte barnet i centrum.
Der kan være mange gode grunde til en skilsmisse, og børn kan tage mere skade af at vokse op i et dysfunktionelt forhold, end at deres forældre bliver skilt. Men en skilsmisse er også et svigt af børn. Det er godt, at de voksne indrømmer det. Og indretter lovgivningen derefter. En skilsmisse behøver nemlig ikke at være svigt på svigt. Den kan blive bedre, end forældre selv magter at gøre den til. Det er det, de danske politikere lover at hjælpe dem med med et nyt skilsmissesystem.
Konkret indebærer den nye lov, at afgørelser om samvær, bopæl og forældremyndighed fremover alene skal træffes med udgangspunkt i barnets behov og trivsel, det vil sige mindre rigidt fokus på forældres rettigheder. Der indføres familieretshuse, som skal varetage behandlinger af skilsmissesager frem for statsforvaltningen, der nedlægges. Det giver én indgang til skilsmissesystemet og sikrer hurtigere sagsbehandling. Som det er i dag, kan skilsmissesager trække i langdrag, og børn kan komme i klemme i retssystemet.
Desuden oprettes der tre sagsbehandlingsspor – et grønt, gult og rødt spor, hvor det røde spor er for de tunge, konfliktfyldte sager. Men konfliktforebyggende rådgivning bliver også et tilbud til alle skilsmissepar. Da tilbuddet ikke er obligatorisk, må man håbe, at også forældre, der har svært ved at søge hjælp, indser, at det kan være til deres barns bedste, at de søger rådgivning. Endelig genindføres en separation på tre måneder, som nu kaldes en refleksionsperiode, og børnechecken vil fremover kunne deles, hvilket er et nødvendigt ligestillingsmæssigt fremskridt for mænd. Men det kan også være med til at øge konfliktniveauet. Det kræver god rådgivning.
Mødrehjælpen kalder den nye skilsmisselov et paradigmeskifte, mens organisationer som Børns Vilkår og Red Barnet er begejstrede og vurderer, at det bliver lettere at være skilsmissebarn fremover. Det er en bemærkelsesværdigt positiv modtagelse af en lov. Derfor bør politikerne nu sikre de nødvendige ressourcer til at løfte deres ambition. Ellers bliver det endnu et voksensvigt.
Ja tænk engang. Jeg kan slet ikke huske sidste gang det danske folketing vedtog lovgivning der ikke var himmelråbende stupid og bagstræberisk.
Og så med den konservative Mai Mercado for bordenden - hun virker ellers total blank.
Fantastisk.
Vi lever i et samfund i 2016, hvor regeringen går ud fra, at alle børn, som kan komme i klemme, fødes i ægteskaber.
...
2018, oven i købet..
Det er et stort fremskridt at sætte barnet i centrum, og at gøre rådgivning obligatorisk til forældre, der ikke selv kan finde ud af at samarbejde. Tak for det.
Obligatorisk, måske kunne man have fundet på noget smartere end "tvang" - for der er jo det, virkningen bliver opfattet som.
Nej, jeg er bestemt ikke modstander i øvrigt - har selv afprøvet situationen - men i forvejen har man set retssager og bøvl - skal det så også være in med 2 hjem til barnet/ børnene, så tror jeg det kunne gå hen og blive endnu mere bøvlet.
Så er der også de nødvendige ressourcer, hvornår har det været set. - Det er nemlig en opgave, der kan være svær og som derfor kræver både erfaring og ekspertise. Det kunne være et kvalificeret tilbud til dem, der har behov for det - heldigvis er der også mange, der godt kan løse det selv!
"Desuden oprettes der tre sagsbehandlingsspor – et grønt, gult og rødt spor, hvor det røde spor er for de tunge, konfliktfyldte sager. Men konfliktforebyggende rådgivning bliver også et tilbud til alle skilsmissepar. Da tilbuddet ikke er obligatorisk, må man håbe, at også forældre, der har svært ved at søge hjælp, indser, at det kan være til deres barns bedste, at de søger rådgivning."
Beklager, havde overset dette - men jeg mener, at i sager, hvor forældrene ikke selv kan løse deres uoverensstemmelser, har de dermed samtidig vist, at de ikke magter beslutningskompetencen vedrørende deres børn, hvorfor det må være obligatorisk, at de modtager supervision. Ellers bliver børnene endnu mere ofre, end de er i forvejen.
Det virker ellers på mig som om det primære problem vedrørende skilsmisser,ikke er at der er for mange af dem, men derimod for få
randi christiansen, det havde jeg heller ikke set! :(
Jeg mener at skilsmisseforældrene skal deles om Børnenes hjem.
Altså forældrene skiftes til at bo der hvor deres børn bor.
Børnene bor det samme sted hele tiden.
Det ville være dumt. Børn trives fint med to hjem. Flytteriet er ikke det traumatiske i en skilsmisse.
Det traumatiske er opleve to mennesker man elsker hade hinanden.
Det handler om ikke at skære alle over een kam, men at finde de individuelle løsninger, som fungerer for børnene. Her må forældrene vise sig som de voksne og ofre sig for deres børn.
Jeg er ganske enig, Randi.
Men at dele bolig skiftevis i længere tid, vil betyder så store afsavn, komplikationer og økonomisk byrde for forældrene, at det aldrig ville give et positivt resultat.
Jeg kender flere par, der har gjort sådan i begrænset periode lige omkring bruddet, og det giver fin mening. Men det er ikke en god løsning på sigt og børn trives som nævnt fortrinligt med to hjem, hvis forældrene ikke modarbejder hinanden konstant.
Man kunne måske lave regler der forhindrede bopælsforælder i at flytte for langt væk.
I dag skal bopælsforælder(og det er moderen i 99% af alle tilfælde) bare give 6 ugers varsel inden hun flytter til den modsatte ende af landet. Det er ikke i nærheden af rimeligt.
I stedet for at gøre rådgivning o.a. lovpligtig for mennesker i skilsmisse, bør man tilbyde gratis, kvalificeret og tilgængelig rådgivning til mennesker i forskellige former for kriser i Danmark - foruden i al almindelighed at give alle mennesker i Danmark langt bedre vilkår end tilfældet er. Først når vi kan konstatere/verificere at Danmark er et land, som generelt stiller mennesker sundt og godt i livet, aner vi kun meget lidt om hvad der er brug for i social problemløsningsøjemed - og derfor er det afgørende at få fat i fødekæderne til menneskers mistrivsel, hvis man også langsigtet og generelt vil afhjælpe problemer og lidelser i konsekvens af skilsmisser. Med andre ord; mennesker, som reelt har det godt, fucker sjældent andres liv op. Specielt ikke hvis de samtidig er oplyste.
Lige en rettelse til min kommentar ovenfor; der skulle ca. midtvejs ha' stået: Før vi kan konstatere/verificere at Danmark er et land, som generelt stiller mennesker sundt og godt i livet ...
Selvfølgelig skal der være obligatorisk rådgivning i forbindelse med skilsmisser. Børn i de såkaldte Ghetto områder skal tvinges i børnehave, som iøvrigt også har regler for, hvad der må være i madpakken - af hensyn til de små, naturligvis.
Nogle kunne måske få den kætteriske tanke, at selv om noget er hensigtsmæssigt og fornuftigt, så er det ikke nødvendigvis noget staten skal blande sig i.
Hvornår mon man indfører tvungen vurdering af ægteskabet og steriliserer folk der ikke er egnede som forældre?
Tankegangen med såkaldt tvungen rådgivning risler mig koldt ned ad ryggen.
Med Pernilles R. T og Mai Mercados hang til overvågning og samkørende registre er ikke for børnenes skyld, men at stigmatisere folk.
Der er rigelige eksempler på børn der allerede nu har det ad helvede til, skilsmisser eller ej, men der er ikke råd til at hjælpe og støtte dem, så nej, jeg tror dem ikke en meter.
Skal pengene nu igen tages fra satspuljen?
Jeg kan til nød acceptere det, hvis det blev fuldstændigt anonymt.
Men, ak det kan vi jo ikke i vores stasi tankegang. Se bare på de børneundersøgelser i folkeskolen. Her løj myndighederne også.
@Anne Mette Jørgensen - det værste er sådan set, at både højre og venstre side har den samme tankegang. Bevares, farven har en anden lyd. Men grundlæggende set lovgives der ud fra en tankegang om, at borgeren skal vejledes/kontrolleres og styres af statsmagten. Naturligvis ud fra de mest ædle motiver.
Langt hen ad vejen en bedre lovgivning, men deling af børnepenge vil skabe store problemer i netop de familier, der ikke selv kan løse konflikter. Jeg har kendt de familier, det bliver meget slemt. Også selv om man har lavet tre instanser. Jeg ved ikke, hvordan man skal gøre det, for det er jo en helt timelig lovgivning i alle de familier, hvor de skilles i fred og fordragelighed.
Hvorfor er obligatorisk rådgivning for voksne mennesker, der ikke magter deres forældreansvar, nu at sammenligne med stasimetoder? Jeg mener, vi lever i et retssamfund, hvor omsorgen for de, som ikke kan forsvare sig selv, påhviler fællesskabet.
Men i øvrigt er jeg helt enig med bettina 19.24 i, at indsatsen for at fjerne ondet - mistrivsel og manglende kompetence ifht sit ansvar - ved dets rod i alle sammenhænge er en forudsætning for et vellykket resultat. At fællesskabet tilbyder rådgivning til mennesker, der ikke magter den nødvendige omsorg for deres børn, må således være obligatorisk - inden større og mere drastiske tiltag risikerer at blive nødvendige.