Leder

Hvor ville det være godt, hvis der nu kunne placeres et ansvar i Tibet-skandalen

Sandheden er, at det er tvivlsomt, om de nye mails, som den genåbnede Tibetkommission skal gennemgå, indeholder væsentligt nyt. Men man har da lov at håbe
9. juni 2018

Klogt af justitsminister Søren Pape (K), at Tibetkommissionen nu bliver genåbnet. Når en så betændt sag med så vidtrækkende tråde ind i politiet og centraladministrationen viser sig ikke at være undersøgt til bunds, er der ingen gode argumenter for ikke at lade undersøgelsen fortsætte. Og alligevel kunne man have frygtet, at magtfulde kræfter med noget på spil i sagen havde haft held med at standse den videre granskning af skandalen.

Beslutningen om at genåbne undersøgelseskommissionen kommer efter P1 Orienterings afdækning af, at kommissionen ikke havde adgang til alle relevante mails, før den kom med sin beretning.

Først viste det sig, at de øverste chefer i politiet havde fået slettet deres mails, inden kommissionen gik i gang med sit arbejde. Så kom det frem, at både Statsministeriet og Udenrigsministeriet mildest talt havde betjent kommissionen på lemfældig vis, da den udbad sig ujournaliserede mails.

Endelig afsløredeP1 Orientering, at Udenrigsministeriet ligger inde med flere backups af slettede mails, som ministeriet aldrig gennemsøgte – og hvis eksistens ministeriet hemmeligholdt for kommissionen. Og senest har Rigspolitiet under uklare omstændigheder fundet »et større antal personlige mailarkiver«, som kan vise sig relevante.

Det er en journalistisk triumf, at afsløringerne nu har ført til den historiske beslutning om at genåbne Tibetkommissionen. Men forløbet er beskæmmende for politiet og ministerierne og ikke mindst for kommissionen, der ikke selv var i stand til at sætte fokus på problemet med de manglende mails.

I sin beretning konstaterede kommissionen, at dansk politi krænkede demonstranters forsamlings- og ytringsfrihed under to kinesiske delegationers besøg i Danmark i 2012 og 2013. Og efterfølgende dækkede politiet over ulovlighederne og sendte usandheder opad i systemet, som endte i svar til Folketinget.

Udenrigsministeriet »bidrog« ifølge kommissionen »til en stemning, der via PET forplantede sig til Københavns Politi«, hvor betjente endte med at få ulovlige ordrer, men kommissionen kunne ikke placere et nærmere ansvar.

Sandheden er, at det er tvivlsomt, om de mails, som den genåbnede kommission nu skal gennemgå, vil indeholde væsentlige nye oplysninger. Men hvor ville det være velgørende, hvis de kunne bidrage til at få placeret et ansvar ved blandt andet at belyse, om Udenrigsministeriet bidrog med mere end bare en stemning, der på mystisk vis forplantede sig til politiet.

Serie

Tibetsagen

Under et kinesisk statsbesøg i 2012 blev fredelige demonstranter gemt væk af politiet og fik konfiskeret deres tibetflag – i strid med Grundloven.

Hvorfor skete det? Hvem gav ordren? Og hvordan kunne det ske igen under et nyt besøg i 2013?

Det og meget mere skulle Tibetkommissionen give svar på gennem nærlæsning af 50.000 dokumenter og afhøring af flere end 60 politifolk, embedsmænd og tidligere ministre. Kommissionens rapport blev publiceret i december 2017.

I juni 2018 blev regeringen og oppositionen enige om at genåbne kommissionen for at undersøge mails, som ikke er blevet udleveret til Tibetkommissionen i første omgang.

Seneste artikler

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Kurt Nielsen
  • Bjarne Andersen
  • Eva Schwanenflügel
  • Katrine Damm
  • Torben Lindegaard
  • Henrik Klausen
  • Peter Beck-Lauritzen
  • Ejvind Larsen
  • Oluf Husted
Kurt Nielsen, Bjarne Andersen, Eva Schwanenflügel, Katrine Damm, Torben Lindegaard, Henrik Klausen, Peter Beck-Lauritzen, Ejvind Larsen og Oluf Husted anbefalede denne artikel

Kommentarer

kjeld hougaard

Det er en skandale hvis der kan placeres et juridisk dokumenteret ansvar. 1. Staten ville ha et gnidningsfrit besøg, og fik det. Staten ville undgå Tibet provokationer så godt det gik, og fik det. Grundloven blev brudt. So what? Det er en skandale af betydelige proportioner om statsansatte efterlod noget der bare kunne ligne en instruks/ordre. På film lærer man at den type kommunikation foregår mundtligt, via offentlig telefon kiosk, eller øje til øje. SKRIV FOR HELVEDE INGENTING!

Johnny Werngreen

"Hvis alt skulle hænge på undersøgelser, så skulle vi bare afskaffe folkestyret. Så fik vi et ekspertstyre. Vi har folkestyre, og vi tillader os at tage nogle politiske beslutninger om, hvad vi synes er rigtigt og forkert." sagde vores justitsminister til Politiken den 16. marts. Det er overraskende at se navnet Søren Pape Poulsen og begrebet klog i samme sætning.

Jacob Mathiasen, Bjarne Andersen, Peter Beck-Lauritzen, Eva Schwanenflügel, Karsten Lundsby, Katrine Damm og Tue Romanow anbefalede denne kommentar
Peter Beck-Lauritzen

Mere åbenhed i vort demokratiske folkestyre, så politikere, embedsmænd og ikke mindst politiet, kan agere korrekt i forhold til befolkningens rettigheder. Giv "den fjerde magt"- journalister og andre af samfundets "vagthunde" fri aktindsigt i offentlige anliggender, for det kniber tilsyneladende gevaldigt i de tre første magtorganer.

Kurt Nielsen, Bjarne Andersen, Steen K Petersen, Eva Schwanenflügel, Karsten Lundsby, Katrine Damm og Henrik Klausen anbefalede denne kommentar
Bettina Jensen

Det er formentligt korrekt at der arbejdes med 'stemninger'.

Dette kan både betyde at man i etaten arbejder efter en konsensusoplevelse, som ikke formidles konkret, blot lader underforstå, hvad der er nødvendigt at gøre. Sådan etablerer og vedligeholder man smidigst en politistat.

Jvf. Werngreens citat af Pape, så illustrerer vores justitsminister at han har misforstået begrebet folkestyre, som retteligen tilsiger at folket styre, ikke at folket skal styres. Men det er sidstnævnte, Pape og konsorter, herunder alle øvrige, traditionelt magtbærende partier, er optaget af. Folkestyring.

Jacob Mathiasen, Kurt Nielsen, Bjarne Andersen, Peter Beck-Lauritzen, Steen K Petersen, Eva Schwanenflügel, Karsten Lundsby og Carsten Wienholtz anbefalede denne kommentar
Torben Lindegaard

@Anton Geist

Politiet, Justitsministeriet, Statsministeriet & Udenrigsministeriet har handlet fuldstændig uacceptabelt under niveau i betjeningen af Tibetkommissionen og i besvarelsen af Folketingets spørgsmål - uden diskussion.

Når det er slået fast, så er det rigtig fint, at du også fremhæver, at Tibetkommisionen har spillet rollen som den pantsatte bondedreng, der i enfoldig godtroenhed er medspiller i en god gang bondefangeri.

Jacob Mathiasen, Kurt Nielsen, Steen K Petersen, Eva Schwanenflügel, Karsten Lundsby og Carsten Wienholtz anbefalede denne kommentar
Katrine Damm

'Hvor ville det være godt, hvis der nu kunne placeres et ansvar Tibet-skandalen'
Ja, det ville være godt - men er der overhovedet nogen, der virkelig tror på det længere...

Jacob Mathiasen, Kurt Nielsen, Bjarne Andersen, Peter Beck-Lauritzen, Steen K Petersen, Eva Schwanenflügel, Karsten Lundsby, Carsten Wienholtz og Torben Lindegaard anbefalede denne kommentar
Knud Chr. Pedersen

Når politiet helt ned i de meninges rækker helt åbenlyst og dokumenteret på tv kan begå grundlovsbrud, er det vel i orden at betegne politiets ageren som politistatsmetoder, som ikke burde kunne findes i et demokratisk retssamfund. Og som politiet som etat ikke gør noget som helst for at ændre eller sige fra over for. Politiet tilvælger derfor aktivt politistatsmetoderne og som det folkevalgte niveau har vist sig helt igennem magtesløse overfor og uden hverken evne eller vilje til at ændre tingenes tilstand, som skal beskytte borgerne mod politistatsovergreb. Alle andre dele af det offentlige apparat bliver kritiseret sønder og sammen ved enhver given lejlighed. Men politiets politistatsmetoder bliver det ikke. Det burde ellers være nemt nok, når der begås grundlovsbrud af politet i et såkaldt demokratisk retssamfund. Det kan simpelthen ikke blive værre.

Bettina Jensen, Jacob Mathiasen, Kurt Nielsen, Torben Lindegaard, Bjarne Andersen, Hans Larsen, Peter Beck-Lauritzen og Karsten Lundsby anbefalede denne kommentar
Jacob Mathiasen

Hvis man skulle gøre noget ved politistaten Danmark skal der fyres top 10% af embedsmændende. Der skal indføres personlighedstests på politikere og ledende embedsmænd, som skal forsøge at sikre at de arbejder for folket og ikke alt muligt andet.

Og så skal kongehuset, naturligvis, skæres helt bort - så politiet ikke længere er under kongehuset. De må gerne eksistere, som mennesker - men de skal bare ikke har nogen særrettigheder og intet skal høre under dem i staten.

Måske så var der en lille chance for bedring...